۰ نفر

چالش های بیت کوین و فیات؛

پذیرش بیت‌ کوین در کدام اقتصادها سریع تر است؟

۳ آبان ۱۴۰۱، ۱۴:۵۹
کد خبر: 676417
پذیرش بیت‌ کوین در کدام اقتصادها سریع تر است؟

فعال کردن استفاده منظم از بیت‌کوین مهم ترین گام برای آوردن پذیرش بیت‌ کوین به مکان های دورافتاده است که به پول مناسب نیاز دارند. نبردی در جهان امروز در جریان است که تا حد زیادی از دید عموم پنهان مانده است. این نبرد بین دولت-ملت ها، گروه های قومی یا متعصبان مذهبی نیست که بر سر منابع و سرزمین ها می جنگند. دو نظام پولی در مسیر برخورد قرار دارند که هر کدام ایدئولوژی و ارزش‌های متمایز خود را دارند. یک سیستم ابزاری برای بردگی مالی است و دیگری برای آزادی مالی. این نبردی است که نه تنها نیازمند توجه ما، بلکه مشارکت فعال ما است. این نبرد برای آینده پول است: بیت ‌کوین در مقابل فیات.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ طی دو سال گذشته، ما شاهد بزرگترین تخطی دولتی در آزادی‌های خود در مقیاس جهانی بودیم. حکومت نظامی پزشکی بر جهان حاکم شد که کسب و کارها را در هم شکست و معیشت را نابود کرد.

به نظر می‌رسید که پلیس در قالب «بررسی‌کننده‌های حقایق» به کار گرفته شده‌اند تا تنها روایت دولت از رویدادها را با دیدگاه‌های جایگزین که «اطلاعات نادرست خطرناک» نامیده و سانسور می‌شوند، اجرا کنند.

میلیون‌ها نفر دیگر مجبور شدند واکسن کووید-19 را مصرف کنند، زیرا معیشت آنها در خطر بود، در حالی که به طور کامل مشخصات خطر فردی، اعتقادات مذهبی و ترجیحات شخصی خود را نادیده گرفتند.

رسانه‌ها این نقض‌های فاحش حقوق بشر را تشویق کردند و با شعارهای مردمی همچون «ما همه با هم هستیم» و «فقط 15 روز فرصت وجود دارد تا سرعت گسترش را کاهش دهیم» مخالفت می‌کردند.

آنهایی که جرات اعتراض به این اقدامات سختگیرانه را مانند کاری که راننده‌های کامیون کانادایی کردند، حساب‌های بانکی آنها به یکباره مسدود شد و قربانی سانسور مالی شدند.

فراگیری وضعیتی که توضیح داده شد، توسط قدرت چاپگر پول فعال شد که اثرات آن اکنون در اقتصاد جهانی قابل مشاهده است.

به عنوان مثال، دولت ایالات متحده تا اواسط سال 2021 در مجموع 5.2 تریلیون دلار برای کمک به کووید-19 هزینه کرد. برای در نظر گرفتن این موضوع، دولت ایالات متحده معادل 4.7 تریلیون دلار به ارزش امروز را برای تامین مالی گران‌ترین جنگ تاریخ، یعنی جنگ جهانی دوم، پرداخت کرد.

تورم فزاینده، شکسته شدن زنجیره تامین، افزایش روزافزون نرخ‌های بهره، افزایش بیکاری، بحران افزایش بدهی دولتی، بحران انرژی اروپا، تسریع کاهش ارزش پول و رکود اقتصادی تنها تعدادی از پیامدهای ناشی از واکنش پولی به بیماری همه‌گیر است که هنوز هم ادامه دارد.

اقتصاد جهانی در چنان آشفتگی به سر می‌برد که سازمان ملل مجبور شد از بانک‌های مرکزی بخواهد که نرخ بهره را افزایش ندهند! این اتفاقات نه تنها بینش بیشتری نسبت به ماهیت مخرب سیستم فیات به ما می‌دهد، بلکه در صورت دست نخورده ماندن این سیستم بدون جایگزین، حاکی از اتفاقات دیگری در آینده هستند.

بانک‌های مرکزی جهان در حال حاضر درگیر یک «رقابت تسلیحاتی جهانی» برای عرضه ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) بوده و حداقل 105 کشور به صورت فعال در حال بررسی راه‌اندازی یک CBDC هستند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی راه اصلی برنامه‌ریزان برای حفظ ارتباط در اقتصاد جهانی به دلیل تهدید ارزهای فیات توسط بیت‌کوین و استیبل‌کوین‌ها هستند.

آنها بزرگترین نقص ارزهای فیات را حل نمی‌کنند؛ ضرورت مطلق دولت‌ها برای مهندسی رشد از طریق تورم پولی. در واقع آنها فیات بر پایه اقتصاد مشارکتی جزء به جزء هستند.

خطر ادغام CBDCها با یک سیستم اعتبار اجتماعی به سبک چینی همچنان در حال رشد است و آنها نوعی پول استبدادی هستند؛ زیرا حریم خصوصی را به صفر می‌رسانند، مصادره آنها برای دولت آسان‌تر است و همچنان ارزش آن را کاهش می‌دهند؛ اما این کار را با سرعتی بالاتر انجام می‌دهند.

ارزهای دیجیتال بانک مرکزی فناوری نظارتی هستند که به صورت پول در می‌آیند و برای گسترش کنترل دولت بر زندگی مالی ما طراحی شده‌اند.

طبق مقاله اخیر موسسه سیاست بیت‌کوین با عنوان "چرا ایالات متحده باید ارزهای دیجیتال بانک مرکزی را رد کند": " بانک‌های مرکزی در طول بیماری‌ همه‌گیر کووید-19، سطوح بی‌سابقه‌ای از بدهی‌ها را تجربه کردند – بحرانی که تنها روند کلی افزایش بدهی‌های دولتی را که از اواسط قرن بیستم ادامه داشته است، تسریع کرد. نسبت بدهی جهانی به تولید ناخالص داخلی تا پایان سال 2021 به 356 درصد افزایش یافته بود که 30 درصد افزایش از سال 2016 را نشان می‌دهد. از اواسط سال 2021، افزایش سریع بدهی‌های دولتی چندین کشور را به نکول دولتی سوق داده و ده‌ها کشور دیگر را در آستانه آن قرار داده است. حتی کشورهایی که از نظر ساختاری توان پرداخت بیشتری دارند؛ زیرا بدهی آنها به واحد پولی خودشان است، مانند ایالات متحده، بریتانیا، ژاپن و چین، نگران اثرات منفی اقتصادی ناشی از افزایش بدهی هستند... به طور خلاصه، دولت‌ها به سرعت به پول نیاز دارند. همانطور که خواهیم دید، CBDCها فرصتی برای استخراج آن از دارایی‌های نقدی خصوصی هستند."

به عبارت دیگر، CBDCها این امکان را برای دولت فراهم می‌آورند که با فشار دادن یک دکمه، از طریق اعمال مالیات غیرمستقیم بر پس‌انداز افراد از طریق تعیین نرخ‌های بهره منفی در تمام مانده‌های CBDC، سرکوب مالی را به بالاترین شکل انجام دهد.

این تاکتیک جدید نیست و قبلا توسط صندوق بین‌المللی پول در مقاله‌ای در سال 2015 با عنوان «تسویه بدهی‌های دولتی» توصیه شده بود. به طور سنتی، این کار با ایجاد تقاضای مصنوعی برای اوراق قرضه دولتی به منظور کاهش بازده آنها انجام می‌شد. کاهش بازدهی همراه با نرخ تورم بالا منجر به نرخ‌های بهره واقعی منفی می‌شود.

این مقاله به وضوح این استراتژی سرکوب مالی را با جزئیات ترسیم می‌کند و به صراحت آن را به عنوان یک چیز خوب با وجود آسیب رساندن به پس‌انداز مردم توصیه می‌کند.

هر کسی که پول شما را کنترل می‌کند، شما را نیز کنترل می‌کند و واضح است که CBDCها فقط برای نظارت مفید نیستند - آنها ابزارهایی برای سرکوب پولی و مهندسی اجتماعی هستند.

با تضعیف ارزها و ناپایدارتر شدن آنها، قدرت‌ها معمولا از این اتفاق جلوگیری می‌کنند که شهروندان آنها پول محلی ضعیف‌تر را برای یک ارز قوی‌تر کنار بگذارند که در نهایت منجر به کاهش شدید ارزش پس‌انداز مردم می‌شود.

این تفاوت در حال حاضر این است که ارز قوی‌تر بیت‌کوین است. واقعیتی که اخیرا رییس مایکرواستراتژی، مایکل سیلور در توییتی کاهش ارزش ارزهای اصلی جهان در برابر دلار در سال گذشته و کاهش ارزش دلار در برابر بیت‌کوین را نشان داد.

علاوه بر پروژه‌های آزمایشی CBDC، ما می‌توانیم کمپین‌های رسانه‌ای را ببینیم که در مورد تاثیر زیست‌محیطی بیت‌کوین و انتشار تدریجی مقررات دولتی که با هدف منصرف کردن مالکیت بیت‌کوین و مدیریت دارایی توسط خود شخص ایجاد شده‌اند، هشدار می‌دهند. آنها به آرامی اما مطمئنا در تلاش هستند تا خروجی‌های سیستم فیات را مسدود کنند.

همانطور که پیش از این اشاره شد، نبرد برای آینده پول در جریان است و برنامه‌ریزان مرکزی، حکومت سالمند سالاری و همچنین دوستان میلیاردر آنها قصد دارند که همه‌ چیز را به سمت بیت‌کوین ببرند تا تلاش کنند آن را متوقف کنند. با نزدیک شدن به راه‌اندازی ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و انجام حملات تهاجمی علیه بیت‌کوین، چگونه می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که ابر بیت‌کوینی شدن به واقعیت تبدیل می‌شود؟ درحالی که هیچ پاسخ صحیح واحدی برای این سوال وجود ندارد. یک مورد را می‌توان با اطمینان گفت: به صدا درآوردن زنگ خطر در برابر خطرات ارزهای دیجیتال بانک مرکزی و افشای سیستم تقلبی فیات عالی است، اما کافی نیست. آگاه کردن مردم از کارهایی که نباید انجام دهند، به صورت خودکار منجر به انجام کاری که باید انجام دهند، نمی‌شود.

راه‌حل ترجیحی برای آزاد کردن پتانسیل کامل بیت‌کوین و تقویت پذیرش انبوه، ساختن یک اقتصاد موازی است که اساس آن استاندارد بیت‌کوین است و کالاها و خدمات بر اساس بیت‌کوین قیمت‌گذاری می‌شوند.

منشا قدرت داخلی بیت‌کوین مانند بیت‌کوین بیچ در السالوادور، بیت‌کوین اکاسی در آفریقای جنوبی، هارلم بیت‌کوین در نیویورک، بیت‌کوین لیسبون در پرتغال، کمپ ساحلی بیت‌کوین در تایلند و دریاچه بیت‌کوین در گواتمالا به عنوان نمونه‌هایی از ابتکارات پایین به بالا هستند که می‌توانند منجر به ابر بیت‌کوینی شدن شود، همانطور که در مورد بیت‌کوین بیچ که به یکی از تسهیل‌گرهایی تبدیل شد که منجر به پذیرش بیت‌کوین به عنوان پول قانونی در السالوادور شد. این جوامع همچنین بهترین پایه‌ها برای ایجاد یک اقتصاد موازی مبتنی بیت‌کوین هستند که در نهایت از دلار آمریکا جدا می‌شود. بیت‌کوین در هسته خود به گونه‌ای طراحی شده بود که یک سیستم پولی فرد به فرد باشد، جایی که یک بیت‌کوین برابر با یک بیت‌کوین است، نه به عنوان یک دارایی سفته‌بازی فیات.

 به منظور تسریع پذیرش مردمی از پایین به بالا، ابزارهای کاربرپسند جدیدی مانند کیف پول باید ساخته شود که امکان حضور تا حد امکان افراد را به ویژه در مناطقی که محرومیت مالی معمول است، ممکن می‌سازد.

نمونه‌ای از چنین ابزاری Machankura، یک کیف پول امانی مبتنی بر داده‌های خدمات تکمیلی بدون ساختار (USSD) است که در روی شبکه لایتنینگ اجرا می‌شود و نیازی به اتصال به اینترنت ندارد.

در حالی که یک سرویس امانی معایب خود را دارد، تیم ماچانکورا اکنون در حال بررسی ایده یک سرویس غیرحضوری است که از سیم‌کارت‌ها به عنوان ابزار امضا برای امضا و پخش تراکنش‌ها به بقیه شبکه استفاده می‌کند. اگر آنها موفق به انجام آن شوند، پیشرفت قابل توجهی در ابعاد تاریخی انجام خواهد شد.

به رغم اینکه خدمات تکمیلی بدون ساختار یک فناوری قدیمی شده است، 90 درصد از کل تراکنش‌های تلفن همراه در آفریقا امروزه توسط USSD انجام می‌شود.

این موضوع عمدتا به دلیل تسلط گوشی‌های ساده است که 58.3 درصد از بازار تلفن همراه آفریقا را تشکیل می‌دهد. با توجه به این پویایی‌ها، راه حل Machankura برای توسعه کیف پول بیت‌کوین مبتنی بر USSD کاملا مناسب است.

در حال حاضر، ماچانکورا در 9 کشور آفریقایی، یعنی آفریقای جنوبی، زامبیا، نامیبیا، کنیا، تانزانیا، اوگاندا، نیجریه، غنا و مالاوی اجرایی شده است.

هدف اصلی این پروژه، شمول مالی از طریق اکوسیستم بیت‌کوین در مکان‌هایی با زیرساخت اینترنت توسعه نیافته و/یا ضریب نفوذ کم گوشی‌های هوشمند است، همانطور که در بسیاری از کشورهای آفریقایی و همچنین در بیشتر مناطق جنوبی جهانی وجود دارد.

با این حال، به رغم ضریب نفوذ پایین گوشی‌های هوشمند در آفریقا، 70 درصد از تراکنش‌های یک تریلیون دلاری پول موبایل در سطح جهان توسط کاربران آفریقایی انجام شده است.

در حالی که تحقیقات تاثیر مثبت پول همراه را بر توسعه فرهنگ پس‌انداز در خانوارهای کم درآمد نشان داده است، کاربران این خدمات از اثرات تورم پولی در امان نیستند، زیرا پس‌انداز آنها همچنان به ارز ثابتی که به تدریج ارزش خود را از دست می‌دهد، منتقل می‌شود.

علاوه بر این، خدمات پول همراه به طور بالقوه می‌تواند پس از راه‌اندازی CBDC منسوخ شود، یا ارائه‌دهندگان خدمات می‌توانند به عنوان توزیع‌کنندگان CBDC انتخاب شوند.

به عنوان یک سرویس متمرکز بر بیت‌کوین، Machankura از همه موارد فوق مصون است.

بر اساس برآوردهای سازمان بین‌المللی کار (ILO)، حداقل دو میلیارد نفر در سطح جهان به طور غیررسمی شاغل هستند. در آفریقا، جایی که حداقل 57 درصد از بزرگسالان فاقد بانک هستند، بخش غیررسمی بیش از 85 درصد از کل اشتغال را تشکیل می‌دهد و طبق مطالعات انجام شده توسط سازمان ملل متحد و بانک توسعه آفریقا، حداقل 55 درصد به تولید ناخالص داخلی 1.95 تریلیون دلاری این قاره کمک می‌کند.

از آنجا که اکثر این کارکنان غیررسمی فاقد بانک هستند، پول نقد به گزینه پیش‌فرض برای انجام معاملات تبدیل می‌شود، بنابراین آنها را به اهداف آسانی برای CBDCها تبدیل می‌کند که به عنوان راهی برای شمول مالی برای آنها به بازار عرضه می‌شود.

حتی بانک تسویه‌ حساب‌های بین‌المللی (BIS) گنجاندن مالی را به عنوان محرک اصلی پذیرش CBDC در بازارهای نوظهور معرفی کرده است.

به عنوان یک راه حل با فناوری سطح پایین که در حال حاضر عملیاتی شده است، Machankura یک ابزار حیاتی است که نه تنها در بانکداری افراد بدون بانک، بلکه در تسهیل تجارت آزاد و در نتیجه پذیرش بیت‌کوین قبل از اینکه اکثر CBDCها به طور رسمی عرضه شوند، مفید است.

با توجه به اینکه اقتصاد غیررسمی خارج از «اقتصاد رسمی» مجاز دولت وجود دارد، گنجاندن پول سالم در آن از طریق ماچانکورا بی‌معنا است.

بیت کوین

به گفته هریتیج فالودون، مهندس نرم‌افزار نیجریه‌ای و تحلیلگر بیت‌کوین: پذیرش بیت‌کوین در آفریقا صرفا با قوانین ترغیب نمی‌شود، بلکه با توسعه ریل‌های پرداخت کمتر پیچیده که موانع ورود به اکوسیستم بیت‌کوین را کاهش می‌دهد، توسعه پیدا می‌کند و ماچانکورا نمونه‌ای عالی از این موضوع است.

به عنوان مثال، Paco de la India، یک مدرس بیت‌کوین که تنها با بیت‌کوین در توری به نام  Run With Bitcoinبه سراسر جهان سفر می‌کند، هنگام استفاده از این سرویس در نیجریه، بسیار تحت تاثیر سهولت استفاده ماچانکورا قرار گرفت.

در حالی که این سرویس در نیجریه نسبتا جدید است، د لا ایندیا و یک بیت‌کوینر محلی نیجریه‌ای، آپاتا جانسون، نه تنها توانستند در مورد قدرت بیت‌کوین صحبت کنند، بلکه آن را با ارسال نشست‌هایی برای برخی از مردم محلی از طریق Machankura نشان دادند.

گوکاتاتسو ناکو Kgothatso Ngako، بنیان‌گذار ماچانکورا در پاسخ به این سوال که آیا قصد گنجاندن استیبل‌کوین‌ها را در این سرویس دارد یا خیر گفت: " نه، ما فقط روی بیت‌کوین تمرکز کرده‌ایم."

با توجه به اینکه بسیاری از منتقدان بیت‌کوین به سرعت به نوسانات قیمت بیت‌کوین به عنوان یکی از دلایل نامناسب بودن این رمزارز به عنوان وسیله‌ای برای مبادله اشاره می کنند، این پاسخ، تاثیرگذار بود.

 پس از آن استیبل‌کوین‌ها به عنوان پاسخی به عملکرد واسطه مبادله ارائه می‌شوند. در حالی که استیبل‌کوین‌ها در کوتاه‌مدت «ثبات قیمت» را ارائه می‌دهند، آنها را به یک گام میانی مهم به سمت ابربیت‌کوین‌سازی تبدیل می‌کنند، زیرا ارزهای فیات توکن‌شده هستند، در بلندمدت از کاهش ارزش در امان نیستند.

به طور خلاصه، تورم، بهای «ثبات» فیات است که یک استیبل‌کوین ارائه می‌دهد. از سوی دیگر بیت‌کوین یک ارز تورم‌زا با یک سیاست پولی پایدار است که ارزش آن در طول زمان افزایش می‌یابد. این نکته‌ای است که هانس هرمان هوپ، اقتصاددان اتریشی، در کتاب «پول فیات چگونه شدنی است؟» به خوبی بیان کرد.

وی اظهار کرد: " علاوه بر این، چه چیزی در مورد قدرت خرید «پایدار» عالی است (هرچند این اصطلاح ممکن است خودسرانه تعریف شود)؟ برای اطمینان، بدیهی است که داشتن یک پول «پایدار» به جای «تورم‌زا» ترجیح داده می‌شود. با این حال، مطمئنا پولی که قدرت خرید آن به ازای هر واحد افزایش یافته باشد - پول "ضد تورمی" - به پول "پایدار" ترجیح داده می‌شود."

تمرکز ماچانکورا بر بیت‌کوین جایگاه خود را به عنوان بخشی حیاتی از زیرساخت هایپربیت‌کوین سازی جهانی برای صدها میلیون نفر در آفریقا و سراسر جهان که به اینترنت قابل اعتماد دسترسی ندارند، اما همچنان به پول سالم نیاز دارند، تثبیت می‌کند.

سیستم پولی فیات هرگز طوری طراحی نشده بود که برای همه کار کند، زیرا کشورهای در حال توسعه برای دهه‌ها تورم را توسط کشورهای توسعه یافته به آن صادر می‌کردند.

علاوه بر آن، مشوق‌های نادرست سیستم فیات تضمین می‌کند که افراد غیرکارآمد به میزان افراد کارآمد پاداش دریافت می‌کنند. ظهور بیت‌کوین همه اینها را با طراحی مجدد شکل بهتری از پول از پایه تغییر داد.

ابزارهایی مانند Machankura برای پذیرش و در دسترس ساختن بیت‌کوین برای همه و همه جا ضروری هستند. علاوه بر این، ماچانکورا بسط دیدگاه ساتوشی ناکاموتو از یک سیستم پولی همتا به همتا است، سیستمی که اتکا به واسطه‌های فیات را کاهش می‌دهد و در عین حال اقتصادهای دایره ای بیت‌کوین را تقویت می‌کند.

سلب مسئولیت: این مقاله ترجمه‌ای از مجله بیت‌کوین بوده و لزوما دیدگاه مترجم نیست.