۰ نفر

با گذشت حدود یک سال از روند نزولی رمزارزها؛

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

۳۰ مهر ۱۴۰۱، ۱۳:۱۷
کد خبر: 675511
نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

بازار نزولی ارزهای دیجیتال در یک سال اخیر، طولانی و شدید بوده است. این مقاله به بررسی چند نشانه می‌پردازد که ممکن است نشان دهنده پایان این روند باشند.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ بازار خرسی کریپتو فعلی باعث ایجاد وحشت، ترس و عدم اطمینان در سرمایه گذاران شده است. وضعیت وخیم زمانی آغاز شد که ارزش بازار جهانی کریپتو در ژانویه 2022 به زیر 2 تریلیون دلار کاهش یافت. از آن زمان، قیمت بیت‌کوین بیش از 70 درصد از بالاترین رکورد تاریخی خود یعنی 69.044 هزار دلار که در 10 نوامبر 2021 رسیده بود، کاهش یافته است. به طور مشابه، ارزش سایر ارزهای دیجیتال اصلی مانند اتریوم، سولانا، کاردانو، شیبا اینو، دوج کوین و غیره حدود 90 درصد کاهش یافته‌ است. بنابراین برای پاسخ به این پرسش که آیا شرایط به ما چیزی در مورد زمان پایان بازار نزولی نشان می‌دهند؟ بهتر است با بررسی علل بازار نزولی 2022 شروع کنیم.

کاتالیزورهای بازار نزولی 2022

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

عوامل متعددی وجود دارد که باعث ریزش بازار ارزهای دیجیتال در دوره‌ اخیر شده است. اول از همه، ایجاد بازار نزولی در سال 2021 آغاز شد. در این دوره، بسیاری از مقامات نظارتی تهدید کردند که قوانین سختگیرانه‌ای را در مورد ارزهای دیجیتال وضع خواهند کرد. این امر باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در بازار شد. به عنوان مثال؛ کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) شکایتی علیه ریپل صادر کرد. چین استخراج بیت‌کوین را ممنوع کرد، در نتیجه اکثر ماینرهای بیت‌کوین مجبور به انجام این کار شدند که به کشورهای دیگر نقل مکان کند.

افزایش جهانی تورم و افزایش نرخ بهره باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در بازار شد و منجر به کاهش سرمایه‌گذاری در کریپتو کمتر از حد انتظار شد. اگر چه تبلیغات زیادی در مورد تورم و نرخ بهره ایالات متحده وجود دارد، کشورهای دیگری مانند هند نیز چالش‌های مشابهی را تجربه کرده‌اند. شایان ذکر است، در اوایل سال جاری، فدرال رزرو اعلام کرد که در حال اتخاذ تدابیر سختگیرانه برای «تسریع کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه» است. نمودار زیر روند تورم این کشور را از سال 2016 تا 2022 نشان می‌دهد.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

شاخص قیمت مصرف کننده FRED منبع: فدرال رزرو سنت لوئیس

در واقع، برای کاهش نرخ تورم، فدرال رزرو نرخ صندوق‌های فدرال را دو بار در طول سال افزایش داد. این امر باعث کاهش درآمد قابل تصرف ساکنان ایالات متحده شد و در نتیجه تلاش سرمایه گذاری در دارایی‎های ریسک مانند ارزهای دیجیتال را کاهش داد.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

نرخ بهره ایالات متحده منبع: فدرال رزرو سنت لوئیس

تحلیلگران کریپتو معتقدند که وجود اهرم در بازار ارزهای دیجیتال، یکی دیگر از دلایل اصلی بازار نزولی فعلی است. اهرم مستلزم تعهد مقدار کمی پول به عنوان وثیقه برای وام گرفتن مقدار زیادی برای سرمایه گذاری است. در این حالت، سرمایه گذاران برای تامین مالی سرمایه گذاری‌های خود در بازار از صرافی‌ها وام می‌گیرند. جنبه منفی اهرم این است که وقتی قیمت یک دارایی شروع به کاهش می‌کند، موقعیت‌های معاملاتی منحل شده و منجر به سقوط آبشاری قیمت ارزهای دیجیتال می‌شود. این امر اعتماد سرمایه گذاران را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد ترس و عدم اطمینان در کل بازار می‌شود. در حالی که بازارهای سنتی دارای مدار شکن و محافظ هستند، این مورد در مورد بازار کریپتو صادق نیست. به عنوان مثال، فروپاشی اخیر ترا (لونا) که الان به عنوان ترا (لونا) کلاسیک  (LUNC)شناخته می‌شود و استیبل کوین UST آن را در نظر بگیرید. در همان دوره، چندین شرکت کریپتویی دیگر مانند سلسیوس، تری آرو کپیتال (Three Arrows Capital) و وویجر کپیتال (Voyager Capital) اعلام ورشکستگی کردند.

نشانه‌هایی که نشان می‌دهد بازار خرسی به پایان خود نزدیک می‌شود

تحلیلگران چرخه‌های بازار را مطالعه می‌کنند تا پیش بینی کنند که چه زمانی یک بازار نزولی به پایان می‌رسد. به طور کلی، چرخه‌های بازار شامل چهار مرحله است: انباشت، هدف (تارگت) گذاری، توزیع و کاهش قیمت. برای بیت‌کوین، چرخه بازار تقریباً در طول چهار سال به طور دقیق‌تر تقریباً 1275 روز رخ می‌دهد. مرحله آخر معمولاً مربوط به بازار نزولی است.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

چرخه‌های بازار بیت‌کوین منبع: Grayscale.

به گفته Grayscale، بازار نزولی کریپتو زمانی آغاز می‌شود که قیمت واقعی بیت‌کوین از قیمت بازار آن فراتر رود. Grayscale قیمت تحقق یافته را به صورت زیر تعریف می‌کند: «مجموع تمام دارایی‌ها به قیمت خرید یا ارزش واقعی بازار، تقسیم بر ارزش بازار دارایی که معیاری از تعداد موقعیت‌های موجود در سود یا خارج از آن را ارائه می‌کند».

قیمت واقعی بیت‌کوین در 13 ژوئن 2022 از قیمت بازار پیشی گرفت. جدول زیر قیمت‌های بیت‌کوین را در زمانی که قیمت آن در بازار بیشتر از قیمت واقعی بود نشان می‌دهد.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

قیمت واقعی BTC در مقابل قیمت بازار. منبع: Grayscale.

جالب است بدانید که تا 12 جولای، 1198 روز این چرخه کامل شده بود. از آنجایی که کل چرخه 1275 طول می‌کشد، به این معنی است که تا آن تاریخ تقریباً دو الی 3 ماه باقی مانده بود تا قیمت واقعی از قیمت بازار BTC عبور کند. با این حال، در پایان این چند ماه، بیت‌کوین به ۲۲۲ روز دیگر نیاز دارد تا به بالاترین رکورد قبلی خود برسد. این بدان معناست که از ماه جولای، در مجموع پنج تا شش ماه طول می‌کشد تا بازار نزولی به پایان برسد. این نمودار مسیر مورد انتظار چرخه فعلی این رمزارز را خلاصه می‌کند.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

چرخه بازار نزولی و صعودی بیت‌کوین در2020. منبع: Grayscale.

بنابراین اگر چرخه بازار فعلی ساختاری مشابه چرخه‌های 2012 و 2016 داشته باشد و اگر یافته‌های Grayscale دقیق باشد، بازار نزولی می‌تواند بین نوامبر 2022 و دسامبر 2022 به پایان برسد.

معامله گران بیت‌کوین چقدر انتظار دارند که بازار نزولی دوام بیاورد؟

ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین تمایل دارند به فرآیند هاوینگ بیت‌کوین به عنوان شاخصی برای پیش بینی روند صعودی بعدی نگاه کنند. با بررسی تاریخچه، بیت‌کوین در عرض 18 ماه از نصف شدن پاداش هر بلاک بیت‌کوین به اوج خود رسیده است.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

تاریخچه هاوینگ‌های بیت‎کوین منبع: swyftx.

طبق تاریخچه و همانطور که در نمودار بالا نشان داده شده است، شروع روند‌های صعودی بیت‌کوین قبل از رویداد هاوینگ، رخ داده است. بنابراین ادعای ماکسیمالیست‌های بیت‌کوین مبنی بر این که فرآیند هاوینگ مستقیماً بر ماهیت صعودی یا نزولی بیت‌کوین تأثیر می‌گذارد، ممکن است درست باشد.

البته لازم به ذکر است که بازار خرس 2022 به دلایل مختلف منحصر به فرد است. اول، متغیرهای کلیدی اقتصاد کلان مانند نرخ بهره بالا و تورم فزاینده تاثیر آن را افزایش دادند. دوماً، سقوط ترا و اهرم بالا در کل اکوسیستم کریپتو در دوره فعلی بازار بوده است. همچنین شایان ذکر است، این اولین بازار نزولی است که در آن همبستگی بین بازار سهام و بیت‌کوین، با نرخ همبستگی بیش از 0.6 در جولای 2022، طبق داده‌های Coin Metrics، وجود داشته است. در مرحله بعد، این اولین بار است که ارزش BTC به زیر پیک چرخه قبلی کاهش می‌یابد. در این زمینه، ارزش بیت‌کوین به زیر 17.600 دلار سقوط کرد.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

نرخ همبستگی BTC و S&P 500. منبع: Coin Metrics.

نشانه‌ صعودی شدن بازار کریپتو وجود دارد؟

نمودار همبستگی بیت‌کوین و S&P 500 در 20 اکتبر 2022. منبع: TradingView.

کلام آخر

موقعیت‌های متضاد بین دوره صعودی کریپتو در سال 2021 و بازار نزولی سال 2022 با دیگر دوره‌های قبلی، سرمایه گذاران کریپتو را گیج کرده است. اما به طور کلی، برخی تحلیلگران بر این باورند که بازار نزولی کنونی بین نوامبر و دسامبر 2022 به پایان خواهد رسید و انتظار می‌رود که روند صعودی احتمالی در پایان سال 2024 تا اوایل سال 2025 وجود داشته باشد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.