۰ نفر

پیچیدگی دنیای رمزارزها؛

با رعایت ۵ اصل، کریپتو را برای خود آسان کنید!

۲۷ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۵۵
کد خبر: 668901
با رعایت ۵ اصل، کریپتو را برای خود آسان کنید!

آیا وقتی صحبت از کریپتو به میان می‌آید، شما هم مانند خیلی‌ها گمراه می‌شوید؟ و این صنعت را پیچیده می‌دانید؟ پنج نکته را که در این مقاله آورده شده است، یاد بگیرید و رعایت کنید تا به شما در درک بهتر ارزهای دیجیتال قبل از سرمایه گذاری در آن‌ها کمک کند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ نمی‌توان انکار کرد که درک ارز دیجیتال سخت است. درک بلاکچین، دیفای و تجارت رمزارزها همگی می‌توانند چالش‌ برانگیز باشند و عدم درک در این حوزه گاهی می‌تواند منجر به اشتباهات بزرگ و غیر قابل جبران شود. اما اصول و مواردی وجود دارد که می‌توانید برای ساده ‌سازی دنیای رمزار‌زها برای خود انجام دهید تا تحت تأثیر قرار نگیرید. بنابراین در ادامه به معرفی بهترین راه‌ حل‌های می‌پردازیم که می‌توانید با رعایت آن‌ها تجربه خوبی در دنیای کریپتو برای خود بسازید.

  1. تعداد صرافیها و کیف پولهایی که استفاده میکنید را محدود کنید

امروزه با وجود صرافی‌ها و کیف پول‌های مختلف در دنیای کریپتو، ثبت نام در بسیاری از آنها آسان است و حساب‌های متعدد، رمزهای عبور، کلیدهای خصوصی و غیره را بیش از حد بارگیری می‌کنید. در حالی که استفاده از بیش از یک صرافی یا کیف پول ضروری نیست. بنابراین فقط در آنچه که نیاز دارید، ثبت نام کنید.

با رعایت ۵ اصل، کرپیتو را برای خود آسان کنید!

علاوه بر این، بهتر است وجوه خود را روی تعداد زیادی حساب تقسیم نکنید، مگر اینکه کاملاً ضروری باشد. در چنین سناریویی از دست دادن اطلاعات مربوط به میزان وجوه در کدام حساب، به راحتی می‎تواند اتفاق بیفتد. به همین دلیل مهم است که از صرافی‎ها و کیف پول‎هایی که استفاده می‎کنید صورت حساب نگه دارید و فقط از موارد مورد نیاز استفاده کنید.

اگر در زمینه کریپتو تازه کار هستید، ممکن است بخواهید از صرافی‌ها و کیف پول‎هایی استفاده کنید که استفاده از آنها نسبتاً ساده است. برخی از رابط‌های معاملاتی می‌توانند گیج ‌کننده و ترسناک باشند، بنابراین همیشه ارزش دارد که هنگام شروع، یک صرافی با پلتفرمی کمتر پیچیده را انتخاب کنید. این نکته برای کیف پول‌ها هم صادق است، در حالی که اکثر کیف پول‌های کریپتو نرم‌افزاری بسیار ساده هستند، درک برخی از آنها راحت‌تر از بقیه است و اگر می‌خواهید از کیف پول سخت‌افزاری استفاده کنید، قبل از خرید مطمئن شوید که چگونه کار می‌کنند و چگونه از آن باید استفاده کنید.

2-رمزارزهای کلیدی را بشناسید

با رعایت ۵ اصل، کرپیتو را برای خود آسان کنید!

اگرچه تمام ارزهای دیجیتال مجازی هستند، اما دسته بندی‎های مختلفی وجود دارد که ممکن است یک دارایی تحت آن قرار گیرد. دو دسته اصلی بیت‌کوین و آلت کوین‌ها هستند. البته تنها رمزارز در دسته اول در اینجا بیت‌کوین است و تا حد زیادی محبوب ترین ارز رمزنگاری شده است که امروزه وجود دارد، بنابراین تمام رمزارزهای دیگر به طور کلی به عنوان آلت کوین شناخته می‌شوند. اما خود دسته آلتکوین‌ها نیز دارای طیف گسترده‌ای از زیر مجموعه‌ها هستند که گاهی اوقات این زیر مجموعه‌ها دارای دسته‌های بیشتری هستند. به عنوان مثال، استیبل کوین‌ها نوعی آلت کوین در نظر گرفته می‌شوند، اما خود استیبل کوین‌ها چهار نوع هستند. همچنین توکن‌های حریم خصوصی، توکن‌های ابزار و توکن‌های حاکمیتی وجود دارد. همچنین باید بدانید که بین کوین‌های کریپتو و توکن‌های کریپتو تفاوت‌هایی وجود دارد.

درک اینکه هر نوع ارز دیجیتال چه کاری انجام می‌دهد، بسیار مهم است، زیرا باید بدانید دقیقاً در چه چیزی سرمایه گذاری می‌کنید. به عنوان مثال، اگر به دنبال خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا هستید، استیبل کوین‌ها گزینه‌های مناسبی نیستند، در این حالت روی یک استیبل کوین سرمایه گذاری نکنید. زیرا آن‌ برای افزایش شدید قیمت طراحی نشده است. بنابراین، قبل از تصمیم گیری در مورد خرید در بازار کریپتو، مطمئن شوید که متوجه شده‌اید هر نوع از این دارایی‌ها چه کارایی دارند و چگونه کار می‌کنند.

3-فقط از یک برنامه برای بررسی داده‌های آماری ارزهای دیجیتال استفاده کنید

با رعایت ۵ اصل، کرپیتو را برای خود آسان کنید!

اگر یک چیز وجود دارد که باید در مورد بازار کریپتو بدانید، این است که همه چیز می‌تواند خیلی سریع تغییر کند. ارزش یک رمزارز می‌تواند در عرض چند ساعت دو برابر یا نصف شود و فرصت‌های بزرگی وجود دارد که اگر خودتان را به روز نکنید، ممکن است از دست بدهید.

فضای ارزهای دیجیتال جایی است که یک برنامه آماری ارز دیجیتال می‌تواند خیلی مفید باشد. نمونه‌هایی از این برنامه‌ها عبارتند از؛ CoinGecko، CoinMarketCap و Crypto Bubbles. این پلتفرم‌ها می‌توانند آماری را در مورد تقریباً هر ارز دیجیتال موجود در بازار، چه پروژه‌های برتر بازار مانند بیت‌کوین و اتریوم یا رمزارزهای کوچکتری مانند Sologenic یا Dero، به شما ارائه دهند. با استفاده از چنین برنامه‌هایی، می‌توانید نه تنها قیمت فعلی یک ارز دیجیتال، بلکه مسیر گذشته، ارزش بازار، حجم معاملات و موارد دیگر را بررسی کنید.

علاوه بر این، بسیاری از این برنامه‌ها صرفاً فقط آمار رمزارزها را نشان نمی‌دهند. برای مثال CoinMarketCap را در نظر بگیرید. این برنامه اطلاعاتی را در مورد مبادلات کریپتویی ارائه می‌کند، به‌ روز رسانی‌ها و پیشرفت‌ها را در حوزه کریپتو منتشر می‌کند و انجمن خاص خود را دارد که در آن می‌توانید نظر خود را در مورد موضوعات مرتبط با کریپتو بیان کنید و ببینید دیگران چه فکر می‌کنند. به طور خلاصه، یک برنامه آمار کریپتویی می‌تواند شما را در جریان آنچه در حال رخ دادن است نگه دارد و به شما کمک کند در مورد کریپتو بیشتر بدانید.

4-گذر واژه‌های خصوصی خود را ثبت و سازماندهی کنید

با رعایت ۵ اصل، کرپیتو را برای خود آسان کنید!

امروزه، کلاهبرداری‌ها در صنعت ارزهای دیجیتال بسیار زیاد است و مجرمان سایبری هر کاری که از دستشان بر می‌آید، انجام می‌دهند تا به اطلاعات خصوصی شما دسترسی پیدا کنند و وجوه شما را سرقت کنند. به همین دلیل است که از رمزهای عبور، کلیدهای خصوصی و عبارات اولیه در صنعت کریپتو استفاده می‌شود. اما هنگامی که چندین حساب مرتبط با ارزهای دیجیتال دارید، چه با یک صرافی، ارائه دهنده کیف پول، پلتفرم وام دهی یا هر چیز دیگری، ردیابی عبارت عبور شما می‌تواند بسیار دشوار باشد.

با این حال، از دست دادن کلید خصوصی یا عبارت seed مانند از دست دادن رمز عبور فیس بوک یا یک شبکه اجتماعی نیست. ایجاد یک کلید خصوصی جدید می‌تواند بسیار مشکل باشد، و اگر عبارت seed خود را گم کنید، نمی‌توانید یک کلید جدید دریافت کنید، به این معنی که آن کیف پول دیگر تقریباً غیر قابل استفاده می‌شود و دارایی‌های شما از بین می‌روند. به همین دلیل است که سازماندهی داده‌های خصوصی شما و ذخیره آنها به صورت بسیار ایمن مهم است. بسیاری تصمیم می‌گیرند اطلاعات ورود خود را به صورت آفلاین ذخیره کنند، چه روی هارد دیسک یا صرفاً روی یک تکه کاغذ که سپس در یک مکان امن مخفی ذخیره شود. در حالی که می‌توانید از یک پلتفرم مدیریت رمز‌های عبور مجازی برای انجام این کار استفاده کنید، البته استفاده از برنامه‌ها، برای ذخیره اطلاعات بسیار حساس توصیه نمی‎شود، زیرا چنین برنامه‌هایی همیشه در معرض خطر نقص یا هک هستند.

5-حوزه فعالیت خود در بازار کریپتو را بشناسید

با رعایت ۵ اصل، کرپیتو را برای خود آسان کنید!

بازار کریپتو فقط شامل خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال نیست. اکنون کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید با وجوه کریپتویی خود فراتر از تجارت اولیه انجام دهید. سرمایه گذاری، وام، استقراض، و معاملات آتی همه گزینه‌هایی برای دارندگان ارزهای دیجیتال هستند. قلمرو DeFi اکنون بسیار متنوع است، بنابراین ارزش آن را دارد که قبل از تصمیم گیری قطعی در مورد آنچه می‌توانید با دارایی‌های کریپتویی خود انجام دهید، تحقیق کنید.

برخی از صرافی‌ها، مانند بایننس، به ‌خاطر گستره وسیعی از گزینه‌ها برای گسترش سبد ارزهای دیجیتال شما شناخته می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از نظر ویژگی‌های محدودتر هستند. بنابراین، بسته به کاری که می‌خواهید با کریپتو‌های خود انجام دهید، صرافی‌های خاصی ممکن است برای شما مناسب‌تر باشند. برخی از خرده ‌فروش‌ها نیز پرداخت‌هایی را به شکل ارز دیجیتال می‌پذیرند که به شما روش دیگری برای استفاده از وجوه خود می‌دهد. اگر می‌خواهید مقداری از دارایی‌های رمزارزی خود را خرج کنید، می‌توانید خرده‌ فروش‌های برتری را که بیت‌کوین را می‌پذیرند، بررسی کنید یا مؤسسات دوستدار شیبا اینو را پیدا کنید.

کلام آخر

کریپتو می‌تواند گیج کننده باشد، اما می‌توانید آن را نیز ساده کنید. طبیعی است که بازار ارزهای دیجیتال را ترسناک بدانیم. بسیاری این حوزه را فقط برای متخصصان فناوری و مالی مناسب می‌دانند، اما اینطور نیست. با استفاده از نکات بالا، می‌توانید تجربه کریپتویی خود را ساده کنید و امور مربوطه این صنعت را قابل مدیریت و ساده نگه دارید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.