۰ نفر

هویت غیر متمرکز در بلاکچین – بخش دوم؛

مزایا و معایب هویت غیر متمرکز در بلاکچین

۱۴ شهریور ۱۴۰۱، ۱۹:۰۰
کد خبر: 665790
مزایا و معایب هویت غیر متمرکز در بلاکچین

در بخش قبلی این مقاله گفته شد که هویت غیرمتمرکز در بلاکچین چیست و چگونه کار می‌کند. در این قسمت به معرفی مزایا و معایب این نوآوری و تحلیلی از آینده آن می‌پردازیم.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ چهار مزیت اصلی مدیریت هویت غیرمتمرکز شامل کنترل، امنیت، حریم خصوصی و سهولت استفاده است. با این حال، نگرانی‌های اصلی از جمله؛ سطح پایین پذیرش، فقدان مقررات و قابلیت همکاری در مسیر این نوآوری وجود دارند.

جوانب مثبت و منفی هویت غیرمتمرکز

کنترل. به صاحبان هویت و دستگاه‌های دیجیتال قدرت بر شناسه‌های دیجیتالی آنها را می‌دهد. از آنجایی که کاربران کنترل و مالکیت کامل هویت و اعتبار خود را دارند، می‌توانند تصمیم بگیرند که کدام اطلاعات را می‌خواهند فاش کنند و کدام نه. همچنین می‎توانند ادعاهای خود را بدون وابستگی به طرف دیگری ثابت کنند.

امنیت. با ذخیره سازی PII سطوح حمله را کاهش می‎دهد. بلاکچین یک سیستم ذخیره سازی غیرمتمرکز رمزگذاری شده است که از نظر طراحی ایمن، انعطاف پذیر و غیرقابل نفوذ است و خطر دسترسی غیر مجاز مهاجم برای سرقت یا کسب درآمد از داده‌های کاربران آن را کاهش می‌دهد.

مدیریت. هویت غیرمتمرکز همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا خطرات امنیتی را کاهش دهند. بر اساس نحوه جمع آوری، پردازش و ذخیره داده‌های کاربران توسط سازمان‌ها، آنها مشمول مقررات هستند. سازمان‌ها حتی برای نقض ناخواسته قوانین یا نقض داده‌ها با تحریم و جریمه رو به رو هستند. با مدیریت غیرمتمرکز هویت، آنها فرصتی برای جمع‌آوری و ذخیره داده‌های هویتی کمتری دارند و مسئولیت‌های انطباق با آنها را ساده می‌کنند و خطر حملات سایبری و سوء استفاده از اطلاعات را کاهش می‌دهند.

حریم خصوصی. نهادها را قادر می‌سازد تا از اصل حداقل امتیاز (PoLP) برای تعیین حداقل دسترسی انتخابی برای اعتبار هویت استفاده کنند. PoLP اصطلاحی است که با امنیت اطلاعات مرتبط است و بیان می‌کند که هر شخص، فقط باید حداقل ابزار یا فرآیند حقوقی لازم برای اجرای وظیفه در نظر گرفته شده را داشته باشد.

در نهایت، آخرین مزیت اما نه کم ‌اهمیت این است که فناوری هویت غیرمتمرکز به کاربران این مزیت را می‌دهد که به راحتی هویت خود را با برنامه‌ها و پلتفرم‌های هویت غیرمتمرکز نئوتریک کاربر پسند ایجاد و مدیریت کنند.

در مورد ایرادات و معایب، در درجه اول پذیرش است. دولت‌ها و سازمان‌ها هنوز در حال تلاش برای کشف چگونگی به کارگیری فناوری هویت غیرمتمرکز در مقیاس هستند، در حالی که اکثر کاربران غیر فناوری حتی در مورد این پدیده چیزی نشنیده‌اند.

غلبه بر سیستم‌ها و مقررات قدیمی و ایجاد استانداردها و حاکمیت جهانی قابل همکاری نیز از موضوعات مهم هستند. در حالی که یک موضوع ثانویه، شکنندگی داده‌های هویت که به تکرار، سردرگمی و عدم دقت در مدیریت هویت اشاره دارد، همچنان باقی است.

پروژه‌ها و پروتکل‌های هویت غیرمتمرکز

مزایا و معایب هویت غیر متمرکز در بلاکچین

چندین پروتکل هویتی، از استارت‌آپ‌های کریپتو گرفته تا راه‌حل‌های بزرگ فناوری، با هویت غیرمتمرکز سروکار دارند و هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. اگر چه فناوری هویت غیرمتمرکز نسبتاً جدید است، اما ابتکارات و بازیگران در فضای هویت غیرمتمرکز، نرم ‌افزارهای پیاده‌ سازی کیف پول‌های هویت غیرمتمرکز و خدمات پشتیبانی فراوان هستند. آن‌ها از جامعه توسعه‌ دهنده منبع باز هایپرلجر (Hyperledger)، از طریق طیف وسیعی از پروتکل‌های هویت غیرمتمرکز و استارت‌آپ‌ها تا برخی از مشهورترین برندها در صنعت را شامل می‌شوند.

پروتکل‌های هویت غیرمتمرکز و فروشگاه‌های هویت خصوصی مانند uPort یا 3Box را هاب هویت می‌نامند. اخیراً پلتفرم uPort مبتنی بر اتریوم به دو پروژه جدید تقسیم شده است: اولی ورامو (Veramo)، یک چارچوب متن باز برای شناسه‌ها و اعتبارنامه‌ها است و دومی سرتو (Serto) که هر دو ماموریت غیرمتمرکز کردن اینترنت را انجام می‌دهند. فروشگاهای 3Box، به نوبه خود با سرسختی به توسعه Ceramic Network، یک شبکه داده غیرمتمرکز که قابلیت ترکیب نامحدود داده‌ها را برای برنامه‌های وب 3 فراهم می‌آورد و Identity Index (IDX)، یک پروتکل زنجیره‌ای متقابل برای هویت غیر متمرکز و داده‌های قابل همکاری است.

مزایا و معایب هویت غیر متمرکز در بلاکچین

دیگر پلتفرم‌های DID عبارتند از ION، یک شبکه هویت غیرمتمرکز لایه ۲ عمومی که بر روی بلاکچین بیت‌کوین بر اساس پروتکل کاملا قطعی Sidetree اجرا می‌شود. پروتکل داک پخش کننده اکوسیستم قابل توجه پولکادات، همه را قادر می‌سازد تا راه‌حل‌هایی برای هویت غیرمتمرکز و اعتبارنامه‌های قابل تأیید صدور و ایجاد کنند که فوراً با استفاده از بلاکچین قابل تأیید هستند. شبکه سورین (Sovrin Network) یک فراسیستم شبکه هویت عمومی منبع باز، غیرمتمرکز برای ایجاد، مدیریت و کنترل هویت دیجیتال مستقل است. ORE ID نیز پلتفرم جهانی احراز هویت و گرفتن مجوز برای بلاکچین است که به صورت زنجیره‌ای عمل می‌کند.

مزایا و معایب هویت غیر متمرکز در بلاکچین

پروژه Humanode با اتصال بلاکچین به بیومتریک رمزنگاری شده، بررسی‌های تشخیص زنده بودن را امکان پذیر می‌کند که به شناسایی انسان‌های واقعی و منحصر به فرد در حین دسترسی به کیف پول‌ها و پلتفرم‌ها کمک می‌کند و مقاومت سیبل (Sybil-resistance) را برای هر شبکه هویت غیرمتمرکزی فراهم می‌کند. علاوه بر این، در پس‌زمینه بسیاری از فروشندگانی که کیف پول‌های هویت غیرمتمرکز ارائه می‌کنند یا به سازمان‌ها کمک می‌کنند تا این فناوری را در برنامه‌های خود بگنجانند، اعضای بنیاد هویت غیرمتمرکز و بنیاد اعتماد بر IP هستند. کنسرسیوم وب جهانی استانداردهایی را برای فناوری‌های هویت و قابلیت همکاری از طریق پروژه‌های W3C-DID و VC ارائه می‌کند. این سازمان‌ها به طور خستگی ناپذیر برای استاندارد سازی و شکل دادن به هویت غیرمتمرکز تلاش می‌کنند.

آینده هویت غیرمتمرکز

فضای هویت غیرمتمرکز هنوز در مراحل اولیه است. با این حال، واضح است که پتانسیل تغییر مدیریت هویت موجود را برای بهتر شدن دارد. جهان بیشتر به سمت وب 3، تکامل بعدی اینترنت حرکت می‌کند. از طریق تمرکززدایی و فناوری بلاکچین، تعداد فزاینده‌ای از مردم کنترل داده‌های خود را پس می‌گیرند. فضای هویت دیجیتال هنوز در ابتدای راه است. با این حال، از تمام موارد گفته شده در بالا و بخش قبلی این مقاله، بدیهی است که هویت غیرمتمرکز با بلاکچین، این پتانسیل را دارد که مدیریت هویت را غیرمتمرکز، ساده‌شده و ایمن کند و به طور کامل چشم‌انداز را متحول کند.

مزایا و معایب هویت غیر متمرکز در بلاکچین

در حالی که استارت‌آپ‌ها و طرح‌های DID به توسعه اثبات مفاهیم هویت غیرمتمرکز در حوزه‌های دولتی، مالی، مراقبت‌های بهداشتی و سایر زمینه‌ها ادامه می‌دهند، فرصت‌ها برای هویت غیرمتمرکز همچنان در حال رشد هستند. به طور کلی، هدف این است که کاربران به صورت آنلاین احساس قدرت بیشتری کنند و شهرت و اثبات وجودی قابل تأییدی ایجاد کنند و به اشتراک بگذارند. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که یکی از جدیدترین روندها در صنعت فناوری متاورس ممکن است به آغازگر کلیدی برای گسترش هویت غیرمتمرکز تبدیل شود.

با پیشرفت آواتارها در قالب توکن‌های غیرقابل تعویض NFT) ها( که به عنوان هویت دیجیتال کاربران در فضاهای مجازی، توکن‌های وابسته به روح، بلاکچین، بیومتریک و فناوری‌های پیشرفته مرتبط عمل می‌کنند، هویت غیرمتمرکز به زودی یا در سال های آینده، به توده‌ها در اکوسیستم شکوفا وب 3 خواهد رسید و رونق خواهد گرفت.

برای مطالعه بخش قبلی این مقاله کلیک کنید.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.