۰ نفر

تصمیم صرافی ها در خصوص مرج اتریوم چیست؟

۹ شهریور ۱۴۰۱، ۱۴:۴۸
کد خبر: 664688
تصمیم صرافی ها در خصوص مرج اتریوم چیست؟

یکی از بزرگترین بلاکچین های جهان، اتریوم، قرار است به زودی تحت یک بروزرسانی بزرگ، از الگوریتم اجماع اثبات کار به اثبات سهام منتقل شود.

آپدیت مرج چه تأثیری روی اتریوم خواهد داشت؟

آپدیت مرج مکانیزم امنیتی اتریوم را از اثبات کار (POW) به اثبات سهام (PoS) تغییر خواهد داد و تأثیر زیادی بر توکنومیک این شبکه خواهد داشت.

تحت مکانیزم جدید اثبات سهام، شبکه اتریوم به جای ماینرها توسط اعتبارسنج ها ایمن می شود. هنگامی که یک بلوک جدید به شبکه اضافه می شود، پاداش ها به نسبت سهم هر اعتبارسنج بین آن ها توزیع می شود.

اتریوم توسط اعتبارسنج هایی که اترهای خود را «سپرده گذاری می کنند» ایمن می شود. هرچند برای اعتبارسنجی شبکه فقط نیازمند سپرده گذاری تعداد 32 سکه اتر (ETH) می باشد، اما هر چه تعداد اتر بیشتری سپرده گذاری شود، شانس تبدیل شدن به اعتبارسنج و انتخاب شدن توسط شبکه بیشتر می شود. هنگامی که یک اعتبارسنج توسط شبکه انتخاب می شود، پاداشی را در قالب کارمزد تراکنش دریافت می کند.

کارمزد تراکنش هایی که به اعتبارسنجی ها پرداخت می شود، همان کارمزد گس (Gas) است که کاربران برای انجام تراکنش در بلاکچین می پردازند. همچنین بخشی از این بروزرسانی بزرگ، شامل فناوری شاردینگ، یک بروزرسانی فنی است که شبکه اتریوم را به قطعات مختلف تقسیم می کند تا سرعت تراکنش را افزایش داده و هزینه های شبکه را کاهش دهد.

گفتنی است، با نزدیک شدن به زمان اجرای مرج، زمزمه هایی از فورک شدن بلاکچین اتریوم و ایجاد نسخه ای مبتنی بر گواه اثبات کار (POW) شنیده می شود و ماینرهای بزرگ به دلیل انگیزه های مالی با این بروزرسانی مخالفت می کنند. بنابراین به نظر می رسد که در آینده یک یا چند فورک از شبکه اتریوم ایجاد شود و همین امر خطر حمله ریپلی (Replay Attack) را قوت می بخشد.

سرمایه گذاران چگونه می توانند برای اثبات سهام آماده شوند؟

انتقال اتریوم به مکانیزم اثبات سهام (PoS) باعث افزایش تنوع اتریوم، تغییر توکنومیک این شبکه و کاهش مصرف انرژی آن می شود.

سرمایه گذاران باید بدانند که بروزرسانی اتریوم به اثبات سهام، یک عملیات فوق العاده پیچیده است و احتمال به تعویق افتادن آن وجود دارد و ممکن است مشکلاتی نیز در این مسیر پدید آید. اعلام تأخیر در بروزرسانی نه تنها می تواند بر قیمت اتر تأثیر منفی بگذارد، بلکه می تواند بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

اینکه آیا سرمایه گذاران با خرید ETH قبل از بروزرسانی شبکه سود می برند یا نه، به عوامل مختلفی، به ویژه اتمسفر کلی بازار بستگی دارد.

با این حال، با فرض بروزرسانی موفقیت آمیز اتریوم، سرمایه گذاران باید به سرمایه گذاری در اتریوم از دریچه ای متفاوت نسبت به گذشته نگاه کنند، زیرا بسیاری از قابلیت های شبکه به طور قابل توجهی تغییر خواهند کرد.

واکنش صرافی ها به مرج اتریوم

کوین بیس، بزرگترین صرافی ارز دیجیتال در آمریکا، اعلامیه جدیدی درمورد بروزرسانی مرج اتریوم و فورک هایی که پس از این بروزرسانی ممکن است به  وجود بیایند منتشر کرده است.

این صرافی گفته است اگر پس از بروزرسانی شبکه اتریوم، فورک های جدیدی مثل اتریوم مبتنی بر اثبات کار (ETH PoW)  راه اندازی شود، توکن های وابسته  به این شبکه  های جدید را برای اضافه  کردن به بازار معاملاتی خود به صورت موردی و با همان سخت  گیری سابق که نسبت به سایر توکن ها داشت، مورد بررسی قرار خواهد داد.

همچنین صرافی بایننس نیز روز پنجشنبه گفت که می تواند از توکن های جدید ایجادشده توسط این هارد فورک پشتیبانی کند، اما لیست کردن هیچ توکنی را بدون بررسی دقیق تضمین نمی کند. بایننس همچنین تأیید کرده است سپرده گذاری و برداشت توکن های ETH و ERC-20 را در تاریخ 6 سپتامبر (15 شهریور) به منظور آماده سازی برای آپدیت لایه اجماع شبکه Bellatrix و رویداد مرج به حالت تعلیق در می آورد.

به نظر می رسد که صرافی های ایرانی نیز در راستای منافع کاربران و جلوگیری از هرگونه نقص در انتقال دارایی، مدت زمان کوتاهی به تعلیق موقت تراکنش ها اعم از واریز و برداشت بپردازند. این امر قاعدتا نیازمند اطلاع رسانی قبلی به کاربران برای زمانبندی اجرای این تصمیم می باشد.

صرافی آنلاین او ام پی فینکس  نیز در جهت حفظ امنیت سرمایه کاربران  و حداقل سازی میزان ریسک دارایی، برنامه ریزی دقیق خود را پیرامون رویداد مرج اتریوم  طی روزهای آتی اعلام خواهد کرد.

پس از آپدیت مرج، استخراج اتریوم به کجا می رسد؟

در حال حاضر 3 سناریو وجود دارد که ممکن است بعد از آپدیت مرج اتریوم رخ دهد.

سناریو اول:

اولین احتمال این است که ماینرها پس از تغییر مکانیزم اتریوم از POW به POS اقدام به فروش تجهیزات ماینینگ خود می کنند و با همان مبلغ به سراغ سرمایه گذاری در اتریوم یعنی استیکینگ (Staking) می روند. البته لازم به ذکر است که احتمال رخ دادن چنین اتفاقی نسبت به باقی موارد کمتر است چراکه اگر فردی قصد چنین کاری را داشت می توانست از قبل به جای ماینینگ اتریوم به سراغ استیکینگ برود.

سناریو احتمالی دوم:

دومین احتمالی که وجود دارد این است که یک فورک از اتریوم با مکانیزم POW ایجاد شود. زمانی که این اتفاق رخ دهد، به جز اتریوم 2، یک رمزارز و یا توکن دیگری ایجاد می شود که کاربران می توانند آن استخراج کنند.

البته لازم به ذکر است که با توجه به ادعاهای تیم توسعه دهنده اتریوم، انجام این کار بعید است و آنها سعی بر این دارند که این اتفاق رخ ندهد و هیچ فورکی از اتریوم ایجاد نشود اما در کل بازهم چنین احتمالی ممکن است.

سناریو سوم:

در نهایت، اگر دو سناریو فوق اتفاق نیفتد، کاربران به سراغ استخراج دیگر رمزارزهای موجود می روند و آن ها را استخراج می کنند. در زمان نگارش این مقاله دو ارز در بین تمامی رمزارزها وجود دارد که بیشتر مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. یکی از رمزارزهای احتمالی اتریوم کلاسیک(ETC)  می باشد.

لازن به ذکر است که صرافی او ام پی فینکس با فراهم کردن بازار معاملات اتریوم کلاسیک، امکان خرید و فروش ارز اتریوم کلاسیک (ETC) را بر پایه تومان و تتر فراهم کرده است.

 دومین ارزی که احتمال دارد ماینرها به سراغ آن بروند ریون کوین یا Ravencoin نام دارد. البته توجیه پذیری این رمزارز برای ماینرها می بایست توسط تحلیلگران بررسی گردد.

باید گفت که احتمال رخ دادن این سناریو نسبت به دو سناریو قبلی بیشتر است چراکه اگر نمودار هش ریت اتریوم کلاسیک (ETC) را مشاهده کنید، می بینید که هش ریت آن یک سقف تاریخی ثبت کرده است.

تأثیر آپدیت مرج روی قیمت اتر

با توجه به اهمیت این رویداد که انتظار می رود در تاریخ 15 سپتامبر رخ دهد، متخصصان امیدوارند که هیاهو و جنجال رسانه ای متعاقب آن قیمت را در کوتاه مدت افزایش دهد. با این حال، این احتمال وجود دارد که مرج آنطور که انتظار می رفت پیش نرود یا یک هارد فورک جنجالی ایجاد شود که در نهایت بر قیمت تأثیر منفی بگذارد.

با این حال، نکته قابل توجهی که وجود دارد این است که تریدرها در بازار آپشن (اختیار معامله) بیشتر روی صعود قیمت شرط بندی کرده اند و اکثراً روی قیمت بین 1850 الی 2000 دلار در پایان ماه حساب بازکرده اند.

اتریوم در حال حاضر دومین ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار، پس از بیت کوین است و در حال حاضر بزرگترین و معتبرترین پلتفرم قراردادهای هوشمند است. اتریوم با رقبای زیادی همچون سولانا و کاردانو دست و پنجه نرم می کند. این شبکه های قرارداد هوشمند قبلاً مکانیسم PoS را پیاده سازی کردند و هدفشان جذب کاربران جدیدی است که بسیاری از آنها از اتریوم مهاجرت کرده اند.

جمع بندی

آپدیت مرج(Merge)  اتریوم را در رقابت مستقیم با سایر شبکه های لایه 1 قرار می دهد و همچنین امکان ساخت یک اکوسیستم قوی لایه 2 بر روی این شبکه را فراهم می سازد. هرچند این بروزرسانی چندین بار به تعویق افتاده است، اما اجرای موفقیت آمیز آن تضمین خواهد کرد که اتریوم همچنان یک شبکه قرارداد هوشمند پیشرو باقی خواهد ماند و صرافی ها نیز تا زمان اطمینان از این وضعیت موردنظر، کاربران خود را در خطر هرگونه ضرر و زیان احتمالی قرار نخواهند داد.