۰ نفر

تحلیل کلی بازار رمزارزها؛

این هفته برای بیت کوین متفاوت خواهد بود؟

۲۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۸:۱۱
کد خبر: 660823
این هفته برای بیت کوین متفاوت خواهد بود؟

بالاترین بسته شدن کندل هفتگی بیت‌کوین از ژوئن تاکنون، نتوانسته سرمایه‌گذارن را متقاعد کند، زیرا به سرعت با شروع هفته جدید، وارد نوسانات می‎شود. اما آیا این هفته تغییر اساسی در راه است؟

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ بیت‌‌کوین (BTC) پس از ثبت بالاترین بسته شدن هفتگی خود از اواسط ژوئن، وارد هفته جدیدی می‌شود. پس از یک آخر هفته پرنوسان، BTC/USD توانست ضرر را در لحظات آخر هفته محدود کند تا یک شمع سبز با بدنه پر در بازه‌های زمانی هفتگی ایجاد کند. در هفته‌ای که می‌تواند آخرین هفته رنج تابستان باشد، گاوها در غیاب محرک‌های عمده بازار کلان که فدرال رزرو ایالات متحده را درگیر می‌کنند، فرصت دارند.

فاندامنتال‌ها روی بیت‌‌کوین قوی باقی می‌مانند که به دلیل افزایش سختی استخراج آن برای دومین بار متوالی در روزهای آینده است. در بازارهای مشتقه نیز، با سطوح بالاتر قیمت همراه با داده های صعودی نسبت به احساسات، علائم تشویقی وجود دارد. بنابراین سوالی که اکنون برای هولدرها وجود دارد این است که این رالی چقدر قوی است؟ و آیا این فقط همین است، یک حرکت متقابل صعودی در بازار نزولی گسترده‌تر! یا خیر؟ در این باره، کوین تلگراف پنج عامل را ارائه می‌دهد که ممکن است بر قیمت این هفته بیت‌کوین و دیگر رمزارزها، تأثیر بگذارد و به تصمیم‌گیری در مورد روند و مراحل بعدی بیت‌‌کوین کمک کند.

  1. بیت‌‌کوین پس از بسته شدن اوج چند هفته‌ای، دوباره نوسانی شد

بیت‌‌کوین پس از بسته شدن اوج چند هفته‌ای، دوباره نوسانی شد

محدوده 24.300 دلار متناظر با قیمت بسته شدن هفتگی 14 آگوست، بهترین قیمت در دو ماه اخیر برای BTC/USD بود. نمودار هفتگی نشان می‌دهد که روند صعودی ثابتی دارد که پس از پایین ترین سطح ماه ژوئن به شکل گیری ادامه می‌دهد و کندل هفته گذشته در مجموع حدود 1.100 دلار یا 4.8 درصد بدنه تشکیل داد. یک حرکت چشمگیر در سال 2022، این افزایش‌ها یک شبه نوسانات را در اولین روز معاملاتی هفته وال استریت برانگیخت، BTC/USD به 25.200 دلار در صرافی‌ها رسید و سپس به میزان قابل توجهی زیر سطح بسته هفتگی معکوس شد.

نمودار کندل استیک ۱ هفته‌ای بیت‌‌کوین

نمودار کندل استیک ۱ هفته‌ای بیت‌‌کوین. منبع: TradingView.

چنین حرکاتی مشخصه روزهای اخیر بود و باعث تعجب کمی برای معامله گرانی شد که همچنان در بازه‌های زمانی کوتاه تر با احتیاط عمل می‌کنند. صفحه معاملاتی محبوب کریپتو تونی در توییتر، بخشی از آخرین به روز رسانی این هفته خود را در این موضوع خلاصه کرد و نوشت: "با خرس‌ها برای آزمایش مجدد برخی از سطوح کلیدی، هفته جدیدی آغاز می‌شود. یک بار دیگر، باید شاهد یک هفته جالب با عملکرد قیمت باشیم".

با توجه به منابع مانیتورینگ زنجیره‌ای مواد اندیکاتورها، اگر غیرقابل ‌پیش‌بینی ادامه پیدا کند، وجود احتمال یک حرکت نزولی واضح است. پس از بسته شدن، نمودار هفتگی شروع به سیگنال‌دهی حرکت نزولی کرد، در حالی که بازه‌های زمانی روزانه طبق ابزارهای معاملاتی اختصاصی آن فلت بود. خالق این منابع، این هفته را به عنوان "هفته پایانی رالی خرس" در نظرات خود توصیف کرد. هنوز هم تصحیح بسیار عمیق‌تر، شاید تعجب‌آور نباشد، پیتر شیف، معتقد بود 10.000 دلار هنوز روی برای بیت‌کوین محتمل است. او در توییتر نوشت: "فقط برای اینکه رشد بیت‌‌کوین را در چشم انداز قرار دهید، به این نمودار نگاهی بیندازید. الگوی بسیار نزولی باقی می‌ماند. هم یک تاپ دوتایی و هم بالای سر و شانه وجود دارد. یک گوه بالارونده در زیر خط گردن شکل می‌گیرد. حداقل حمایت زیر 10 هزار دلار آزمایش خواهد شد".

این هفته برای بیت کوین متفاوت خواهد بود؟

با این حال، در یک بازه‌ بلندمدت، معامله گر و تحلیلگر همکار Rekt Capital نسبت به قیمت بیت‌‌کوین خوش‌بین‌تر بود. او گفت که قیمت نقطه زیر 25.000 دلار باید برای میانگین هزینه دلار (DCA) به بیت‌‌کوین، خرید مقدار مشخصی در هر دوره تعیین شده، تا رویداد بعدی هاوینگ پاداش بلاک‌ها در سال 2024 استفاده شود. او در آخر هفته به دنبال‌کنندگان توییتر گفت: «برای موفقیت در کریپتو، به یک استراتژی میانگین‌گیری DCA، یک دیدگاه بلندمدت سرمایه‌گذاری، چشم‌انداز و صبر نیاز دارید. استراتژی DCA من چیزی زیر 25.000 دلار است. دیدگاه من بر اساس رویداد هالوینگ 2024 است. در حال حاضر فقط صبر می‌کنم».

  1. وضعیت کلان روی "لبه چاقو" باقی می‌ماند

پس از اعلام تورم هفته گذشته ایالات متحده، پنج روز معاملاتی آینده از منظر کلان نسبتاً آرام به نظر می‌رسد. زیرا فدرال رزرو ساکت است و تنها رویدادهای غیرمنتظره در اروپا یا آسیا بر عملکرد بازار تأثیر می‌گذارد. به گفته یکی از تحلیلگران محبوب، احتمال ادامه واکنش‌های زانویی ارز دیجیتال به محرک‌های کلان فراتر از تورم، می‌تواند کمتر از آن چیزی باشد که بسیاری فکر می‌کنند. DecenTrader Filbfilb در یک به‌روزرسانی جدید بازار برای مجموعه معاملاتی خود، به کاهش همبستگی بین BTC و آنچه که او به طور گسترده‌تری «بازارهای میراثی» می‌نامید، توجه کرد. او در کنار یک نمودار مقایسه‌ای نوشت:

"بیت‌‌کوین از همبستگی بالایی با بازارهای سنتی پیروی می‌کرد، همانطور که در زیر نشان داده شده است، با S&P500 به رنگ آبی و NASDAQ به رنگ نارنجی، با این حال از زمانی که به پایین ترین سطح اخیر رسیده است، تمام نقاط نزولی در بازارهای سنتی دوباره به دست آمده است و بیت‌‌کوین نتوانسته است، همین روند را دنبال کند".

نمودار معاملات آتی کوتاه

نمودار معاملات آتی کوتاه BTC/USD در مقابل نزدک و نمودار آتی کوتاه S&P 500. منبع: TradingView.

Filbfilb اضافه کرد که از زمان پایین‌ترین قیمت 17.600 دلاری ماه ژوئن، بیت‌‌کوین در واقع به آن شدتی که همبستگی قبلی آن نشان می‎داد، افزایش نیافته است و استدلال می‌کند که قیمت بازار باید بالای 30.000 دلار باشد. او دلیلی که در این قیمت نیست را در خرابی پروژه ترا و پلتفرم وام دهی سلسیوس دانست که اگر همراه با نگرانی‌ها در مورد تورم و واکنش فدرال رزرو به آن باشد، طوفان کاملی ایجاد می‌کند.

آنچه تغییر نکرده است، تمایل بیت‌‌کوین به تحت الشعاع قرار گرفتن سیاست فدرال رزرو برای مبارزه با تورم است. داده‌های تورمی بهتر از پیش‌بینی‌شده در روز چهارشنبه جدیدترین نمونه بود که به بیت‌‌کوین اجازه داد در کنار سهام به سمت بالا حرکت کند. با حرکت رو به جلو، داده‌های CPI و تصمیم‌گیری‌های سیاست‌های پولی دنبال می‌شوند، همچنان در تعیین آنچه در آینده اتفاق می‌افتد، مهم هستند.

این هفته برای بیت کوین متفاوت خواهد بود؟

عوامل ژئوپلیتیکی از جمله درگیری روسیه و اوکراین، تنش‌ها بر سر تایوان و بحران انرژی اروپا در آینده عوامل خطر بیشتری را ایجاد می‌کنند. Filbfilb به این نتیجه رسید که وضعیت بازار کلان در "لبه چاقو" باقی می‌ماند. در همین حال، اخباری از چین که کاهش ناگهانی نرخ بهره را بر اساس داده‌های ناامیدکننده اقتصادی اعمال کرد، روند رو به کاهش را در روز کاهش داد.

ریموند یونگ (Raymond Yeung)، اقتصاددان چین بزرگ در گروه بانکی استرالیا و نیوزلند در پاسخ به بلومبرگ گفت: «داده‌های اقتصادی جولای بسیار نگران‌کننده هستند». او افزود: "مقامات باید حمایت کاملی از اموال و از سیاست کووید به منظور جلوگیری از افت اقتصادی بیشتر ارائه دهند". در همین حال، لکس موسکوفسکی (Lex Moskovski)، مدیر عامل Moskovski Capital،  پیش‌بینی کرد که تمام بانک‌های مرکزی در نهایت نرخ‌های بهره را کاهش خواهند داد، نه افزایش و گفت: "همه آن‌ها چرخش خواهند کرد".

  1. نرخ‌های تامین مالی هنوز وجود دارند

در همین حال، با نگاهی به تاثیر قیمت لحظه‌ای فعلی بر عادت‌های معاملاتی، به نظر می‌رسد که شرایط همچنان ممکن است، روند صعودی بیشتری در بر داشته باشد. فیلیپ سوئیفت (Philip Swift)، سازنده در DecenTrader و بنیانگذار منبع داده Look Into Bitcoin، با تجزیه و تحلیل بازارهای مشتقات، نرخ های مالی منفی را برجسته کرد. نرخ‌های منفی معتدل که نشان‌دهنده اعتقاد روز افزون معامله‌گران مبنی بر وقوع روند نزولی است، در واقع اغلب پایه‌ای برای سود بیشتر است. این به این دلیل است که بازار انتظار نزولی را دارد و بیش از حد روی تحقق سود، شرط‌بندی نمی‌کند و این امکان را می‌دهد که موقعیت‌های فروش با پول هوشمندتر، فشرده شوند.

نمودار مشروح نرخ های بودجه

نمودار مشروح نرخ های بودجه BTC/USD. منبع: توییتر/ فیلیپ سوئیفت.

بیت‌‌کوین، همراه با بازارهای کریپتو به طور کلی، عادت دارد دقیقاً برعکس آنچه که اکثریت انتظار دارند، رفتار کند. سوئیفت با آپلود نموداری که رفتار قیمت را در دوره‌های مشابه در گذشته نشان می‌دهد، اظهار داشت: «جالب است که ببینیم نرخ سرمایه در برخی مواقع منفی شده است». توجه داشته باشید که قیمت پس از هر چنین دوره‌ای، چگونه افزایش یافته است. در همین حال، داده‌های منبع تحلیلی کوینگلاس، میزان تامین مالی منفی را نسبت به هفته‌های پس از پایین‌ترین قیمت نقدی ژوئن نشان داد.

نمودار نرخ‌های تامین مالی

نمودار نرخ‌های تامین مالی BTC. منبع: Coinglass.

  1. دومین افزایش مستقیم سختی شبکه

آخرین داده‌های منبع آمار BTC.com نشان می‌دهد که ماینرها به تدریج به سطوح تاریخی فعالیت باز می‌گردند. سختی شبکه، پس از ماه‌ها کاهش، قرار است، برای دومین بار متوالی در تنظیم مجدد خودکار آینده این هفته افزایش یابد. در حالی که پیش بینی افزایش 0.9 درصدی کم است، نشان می‌دهد که رقابت بین ماینرها با این وجود در حال افزایش است و قیمت‌های بالاتر نسبت به آنچه در سال جاری بخش بسیار تحت فشار اکوسیستم بیت‌‌کوین بوده است، تاثیرگذار است.

در عین حال، تخمین‌های نرخ هش، بیانی از قدرت پردازش اختصاص داده شده به ماینینگ، زیر 200 اگزاهش در ثانیه (EH/s) ثابت باقی می‌ماند.

نمای کلی مبانی شبکه بیت‌‌کوین

نمای کلی مبانی شبکه بیت‌‌کوین (اسکرین شات). منبع: BTC.com.

  1. شاخص ترس و طمع کریپتو در بالاترین سطح 4 ماهه

قیمت بیت‌‌کوین در بالاترین سطح دو ماهه ممکن است، خوب باشد، اما این تنها جنبه از دست دادن بازار در این هفته نیست. با توجه به سنجش احساسات شاخص ترس و طمع کریپتو، نسبت به هر زمان دیگری از اوایل آوریل، «ترس» در میان فعالان بازار کریپتو کمتر است. آخرین داده‌ها نشان می‌دهد که شاخص مذکور که یک امتیاز نرمال‌شده از سبدی از عوامل خلقی ایجاد می‌کند، همه ریزش‌های خود، ناشی از انفجار پروژه ترا و فراتر از آن را بازبینی کرده است. در آخر هفته، این امتیاز به 47 از 100 رسید که بهترین آن از 6 آوریل بود که سپس به 45 از 100 در همان روز کاهش یافت.

با وجود این که این محدوده، هنوز مربوط به "ترس" است که نیروی اصلی بازار است، اما این عدد با اعماق "ترس شدید" که برای یک دوره زمانی بی سابقه در سال 2022 باقی مانده است، بسیار فاصله دارد. پایین ترین سطح شاخص در سال جاری در اواسط ژوئن بود که در اواسط ژوئن بود که به 6 از 100 یعنی "ترس شدید" رسید بود.

شاخص ترس و طمع رمزنگاری

شاخص ترس و طمع رمزنگاری (نمایش). منبع: Alternative.me.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.