۰ نفر

آموزش مفاهیم اصلی کریپتو؛

ساز و کار پامپ و دامپ رمزارز چگونه است؟

۱۴ مرداد ۱۴۰۱، ۱۳:۴۷
کد خبر: 658676
ساز و کار پامپ و دامپ رمزارز چگونه است؟

عملیات پامپ و دامپ که با تقلب در قیمت ها و با انتشار اطلاعات نادرست بازار را دستکاری می کند، حداقل از دهه ۱۷۰۰ در زمینه های اقتصادی وجود داشته است. به عنوان مثال، کلاهبرداران با سهام شرکت South Sea در آغاز قرن هجدهم شروع به اظهارات نادرست در مورد تجارت و درآمدهای آن کردند. هدف طرح این بود که قیمت سهام را به‌ طور مصنوعی قبل از فروختن آن به مصرف‌کنندگان ناآگاه که فکر می‌کردند در یک سهام خوبی سرمایه‌گذاری می‌کنند گمراه می‌کردند.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ با این حال، با ظهور فناوری بلاک چین و افزایش تجارت کریپتو، این موضوع گسترده تر و شدیدتر شده است.

 از آنجایی که بازار ارزهای دیجیتال از مقررات دولتی عقب مانده است، شدیدا در معرض این نوع دستکاری بازار هستند.

در این مقاله، شما خواهید آموخت که طرح‌های پامپ و دامپ کریپتو چیست، چگونه کار می‌کنند و چگونه آنها را شناسایی کنید.

گروه های پامپ و دامپ کریپتو چیست؟

کلاهبرداری پامپ و دامپ نوعی کلاهبرداری است که در آن کلاهبرداران، کالایی را در طول زمان انباشته می‌کنند، با انتشار اطلاعات نادرست (پمپاژ) قیمت آن را به طور مصنوعی افزایش می‌دهند و سپس آنچه را که جمع‌آوری کرده‌اند به قیمتی بالاتر به خریداران بی‌احتیاط می‌فروشند (دامپینگ).

هنگامی که کلاهبرداران متقلبانه قیمت را افزایش دادند، پس از آن خیلی زود قیمت کاهش می یابد و خریدارانی که تصمیم خود را بر اساس اطلاعات گمراه کننده گرفته اند، ضرر می کنند.

تیم های خود سازماندهی شده از افراد، عملیات پامپ و دامپ آنلاین را انجام می دهند.

 این گروه‌های پامپ و دامپ، کلاهبرداری‌ها را در سرور Discord (خدمات گفتگوی صوتی از طریق اینترنت و سرویس چت متنی) یا تلگرام (برنامه پیام‌رسانی فوری) سازماندهی می‌کنند و امکان پیوستن به گروه‌ها را بدون رضایت قبلی برای همه فراهم می‌کنند.

در گروه‌های پامپ و دامپ، سلسله مراتبی از اعضا و رهبران (یا مدیران) وجود دارد که گروه را مدیریت می‌کنند.

 اعضای دارای رتبه بالاتر، اطلاعیه های مهمی را پخش می کنند و پامپ را کمی زودتر از کاربران رتبه پایین تر، کلید می زنند.

اکثر گروه ها با استفاده از یک سیستم وابستگی ساختار یافته اند که در آن اعضا می توانند با استخدام اعضای جدید در سلسله مراتب بالا بروند.

 رتبه به نسبت تعداد اعضای جدید اضافه شده به گروه افزایش می یابد.

 در مقابل، برخی از گروه ها دارای ساختار سلسله مراتبی ساده شده با دو سطح هستند: VIP ها و اعضای مشترک. برای عضویت در این گروه ‌ها، کاربر باید هزینه‌ای، معمولاً به بیت‌کوین (BTC) بین ۰.۰۱ تا ۰.۱ BTC بپردازد.

سیگنال های پامپ و دامپ کریپتو چیست؟

سیگنال پامپ کریپتو پیامی است برای ترغیب افراد به خرید یک ارز رمزنگاری شده است تا بتوانند از دستکاری قیمت ناشی از افزایش ناگهانی تقاضا سود ببرند.

 پس از اینکه پامپاژ باعث افزایش قابل توجه قیمت می شود، اعضا شروع به فروش با سود خوبی می کنند،که به آن سیگنال های دامپ ارز دیجیتال می گویند.

 دو نوع گروه در تلگرام و Discord وجود دارد که سیگنال هایی را برای توکن های رمزنگاری ناشناخته ارسال می کنند تا ارزش توکن های رتبه پایین بازار را به طور مصنوعی افزایش دهند، همانطور که در زیر توضیح داده شده است:

انواع گروه های دامپ و پامپ

پیام‌های موجود در گروه‌های پامپ و دامپ ارز دیجیتال در تلگرام و دیسکورد معمولاً به روش‌های زیر پخش می‌شوند:

هر بخش از تعدادی اتاق تشکیل شده است که هر کدام فقط یک یا تعداد کمی پیام دارند.

قوانین گروه: اخبار مربوط به گروه، اطلاعات مربوط به سیستم و سوالات متداول معمولاً در اتاق های بخش اطلاعات یافت می شوند.

سیگنال: فقط مدیران می‌توانند در این منطقه که هسته مرکزی آن است، پست ارسال کنند.

سیگنال پامپ و اتاق های سیگنال معاملاتی اغلب در این منطقه قرار دارند.

 مدیران در مورد عملیات پامپ و دامپ آتی در اتاق اول صحبت می کنند و در اتاق دوم نکات معاملاتی را مبادله می کنند.

دعوت: ربات های عضو گیر در اتاق های این بخش وجود دارند در اینجا، کاربران می توانند برای جذب اعضای جدید از ربات ها لینک دعوت بخواهند یا بفهمند که چند نفر با استفاده از لینک های دعوت خود به گروه پیوسته اند.

بحث: اعضای گروه می توانند آزادانه در اتاق هایی که به موضوعات مختلف در این بخش اختصاص داده شده است، صحبت کنند.

پامپ و دامپ کریپتو چگونه کار می کند؟

گروه های پامپ و دامپ متعدد در اینترنت دارای سطوح فعالیت متفاوتی هستند. شلوغ ترین ها حدودا یک چرخه پامپ و دامپ را هر روز انجام می دهند.

 گروه های کمتر فعال ممکن است فقط یک عمل در هفته انجام دهند.

گروه های دیگر زمانی فعالیت هایی را انجام می دهند که فکر می کنند شرایط بازار مساعد است.

آیا می توان از پامپ و دامپ ارزهای دیجیتال درآمد کسب کرد؟

ممکن است فرصتی برای سود وجود داشته باشد زیرا تکنیک پامپ و دامپ مستلزم افزایش مصنوعی ارزش دارایی کریپتو درست قبل از یک سقوط برنامه ریزی شده و ناگهانی است.

 با این حال، اگر توکن ناشناخته را به‌اندازه کافی سریع نفروشید، برای مدت طولانی گیر خواهید کرد.

حتما توجه داشته باشید که هیچ چیز در بازار بی ثبات ارزهای دیجیتال اجتناب ناپذیر است.

 بنابراین، به عنوان یک اقدام احتیاطی، معیارهای اساسی ارز دیجیتال را درک کنید تا از افتادن در پروژه هایی که به نظر می رسد "بیش از حد خوب هستند" جلوگیری شود.

برای درک کلاهبرداری با پامپ و دامپ کریپتو، لطفاً مراحلی را که کلاهبرداران کریپتو برای فریب اعضای کانال دنبال می‌کنند، بخوانید:

انتشار اطلاعات اولیه

ادمین ها،زمان دقیق شروع عملیات را اطلاع رسانی میکنند. اگر اکثر اعضا رایگان باشد، کسانی که دارای رتبه VIP هستند، پیام را چند روز یا چند ساعت قبل از عمل دریافت می کنند.

اعلام نام ارز دیجیتال هدف

با نزدیک شدن به زمان شروع عملیات، این اعلامیه بیشتر تکرار می شود.

اعضای گروه با شروع پامپ از توکن هدف مطلع می شوند. موقعیت شما در سلسله مراتب تعیین می کند که چه زمانی از زمان شروع به شما اطلاع داده می شود.

نام ارز دیجیتال معمولاً به صورت گرافیکی نوشته می‌شود که عمداً پنهان شده است تا فقط انسان‌ها بتوانند به سرعت آن را رمزگشایی کنند.

هدف این مبهم سازی، جلوگیری از تجزیه پیام توسط ربات ها با استفاده از تکنیک های تشخیص کاراکتر نوری (OCR) و راه اندازی عملیات بازار سریعتر از مردم است.

OCR روشی است که برای تبدیل متن از تصویر به قالب متن قابل خواندن توسط ماشین استفاده می شود.

 برای مثال، اگر فرم یا رسیدی را اسکن کنید، رایانه شما اسکن را به عنوان یک فایل تصویری ذخیره می کند.

به همین دلیل کلمات موجود در فایل تصویر را نمی توان با استفاده از ویرایشگر متن ویرایش، جستجو یا شمارش کرد.

انتشار اخبار برای جذب سرمایه گذاران خارجی

در نهایت، دستکاری بازار در کریپتو پس از شروع پامپ شروع می‌شود و ادمین‌ها یک توییت ارسال می‌کنند یا اخبار را به اشتراک می‌گذارند و از همه افراد گروه می‌خواهند که این خبر را منتشر کنند که قیمت ارز دیجیتال در حال افزایش است.

کاربران با هدف تحریک به اصطلاح FOMO (ترس از دست دادن) از یک فرصت سرمایه گذاری فوق العاده و جذب سرمایه گذاران خارجی، پیام خود را با استفاده از توییتر، انجمن ها و اتاق های گفتگوی ویژه پخش می کنند.

چگونه می توان یک طرح پامپ و دامپ کریپتو را تشخیص داد؟

از آنجایی که اطلاعات مربوط به توکن های ناشناخته در کانال های Discord و تلگرام منتشر می شود، ممکن است بخواهید بپرسید که آیا گروه های پامپ و دامپ کریپتو قانونی هستند یا خیر.

 پامپ و دامپ در بازار سهام غیرقانونی است، اما از آنجایی که بیشتر ارزهای دیجیتال به عنوان اوراق بهادار در نظر گرفته نمی شوند، بازارهای ارزهای دیجیتال اغلب در بلاتکلیفی قانونی کار می کنند.

 بنابراین، حتی اگر کلاهبرداری‌های رمزنگاری پامپ و دامپ از نظر اخلاقی و قانونی مشکوک هستند، ممکن است قوانین فعلی را نقض نکنند.

با این وجود، صرافی های رمزنگاری تنظیم شده، چنین کلاهبرداری هایی را غیرقانونی می دانند.

بنابراین، چگونه می توان تشخیص داد که رمزارز یک پامپ و دامپ است؟

درک اینکه چه کسی می تواند استراتژی پامپ و دامپ را اجرا کند برای محافظت از سرمایه گذاران بسیار مهم است.

 اگرچه هیچ شاخص مطمئنی از کلاهبرداری‌های ارز دیجیتال پامپ و دامپ وجود ندارد، نباید تبلیغات بیش از حد در مورد یک پروژه یا توکن آن را نادیده بگیرید زیرا اینها می‌توانند پرچم‌های قرمز باشند.

 بنابراین، سرمایه گذاران باید به طور مستمر پروژه های ارزهای دیجیتال را قبل از تصمیم گیری آگاهانه برای سرمایه گذاری ارزیابی کنند.

افزایش سریع و سهموی قیمت یک ارز دیجیتال نشانه دیگری از یک طرح پامپ و دامپ است.

 این امر به ویژه در صورتی مهم است که رمز ارز قبلاً نادیده گرفته شده باشد، شناسایی نشده باشد یا فراموش شده باشد.

 علاوه بر این، هر زمان که می شنوید یک فرد شناخته شده در مورد یک ارز دیجیتال صحبت می کند، انگیزه های احتمالی آنها را در نظر بگیرید.

بسیاری از اینفلوئنسرها و افراد مشهور دانش کمی از ارزهای دیجیتال دارند. با این حال، اگر برای انجام این کار به آنها پول پرداخت شود، فقط آنها را تبلیغ می کنند (حتی اگر کلاهبرداری باشند).

در نتیجه، قبل از باور به آینده پروژه های رمزنگاری ناشناخته، باید مراقب چنین تاکتیک هایی بود.

بنابراین، چگونه سرمایه‌گذاران رمزارز می‌توانند از طرح‌های پامپ و دامپ اجتناب کنند؟ انتخاب یک استراتژی و پایبندی به آن از اجزای حیاتی تجارت یا سرمایه گذاری است. با این رویکرد، ممکن است اطمینان حاصل شود که آنها فقط در پروژه های ارز دیجیتال یا دارایی هایی که با آنها آشنایی دارند سرمایه گذاری می کنند.