۰ نفر

بررسی انواع بازار معاملاتی رمزارزها؛

بازار معاملاتی OTC در کریپتو چیست و چگونه کار می کند؟

۷ مرداد ۱۴۰۱، ۸:۰۰
کد خبر: 656807
بازار معاملاتی OTC در کریپتو چیست و چگونه کار می کند؟

تجارت خارج از بورس یا تجارت فرابورس (OTC) چارچوبی از فناوری مالی است و به فرآیندی اشاره دارد که چگونه اوراق بهادار از طریق یک شبکه کارگزار، نه در یک بورس متمرکز معامله می‌شود. معاملات خارج از بورس می‌تواند؛ شامل سهام، ابزارهای بدهی و مشتقات باشد. به طور خاص، در بازار کریپتو و بیت‌کوین، این بازار یک بازار تجاری خصوصی برای خرید یا فروش رمزارزها است.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ فرآیندهای معاملاتی مربوط به معاملات خارج از بورس منظم نیست، زیرا بسته به بازیگران آن و نیروهای بازار، هر دوره تغییرات قابل توجهی در سطوح مختلف وجود دارد. به این ترتیب، این افزایش حریم خصوصی را هم برای خریداران و هم برای فروشندگان فراهم می‌کند و OTC را بسیار صمیمی و فردی می‌کند.

به طور کلی، معاملات OTC شبکه متنوعی از بازارهای معاملات کریپتو را برای سرمایه گذاران و فروشندگان کریپتو حفظ می‌کند. معامله گران فرابورس در تلاش برای جلب رضایت مشتریان خود، دائما در جستجوی خریداران و فروشندگانی هستند که مایل به معامله با قیمت‌های خوب هستند. علاوه بر این، سازگاری، تعاملات و حدس و گمان‌های آنها باعث می‌شود که بتوانند بهترین زمان برای انجام یک معامله را شناسایی کنند. بنابراین، هنگامی که خریداران یا فروشندگان سفارشات خود را ثبت می‌کنند، معامله گر فرابورس تلاش می‌کند تا دارایی‌های مورد نیاز، برای انجام معامله درخواستی را خریداری کند.

درک معاملات OTC در کریپتو

درک معاملات OTC در کریپتو

معاملات کریپتو OTC، به سادگی تجارت دارایی‌های رمزنگاری شده مستقیماً بین دو طرف در یک بازار معاملاتی، صورت می‌گیرد. این بازار معاملاتی بر خلاف صرافی‌ها است که در آن چندین قیمت وجود دارد. در اینجا، طرف‌های درگیر فقط قیمت خصوصی را دارند که به یکدیگر نشان می‌دهند و می‌توانند بر اساس مبلغی که هر یک از طرفین دارند یا علاقه‌مند به خرید هستند، معامله کنند. برای فهم ساده‌تر می‌توانید، تصویری از دو شخص درگیر در مذاکرات تجاری خصوصی را تصور کنید. از یک طرف، یک نفر در دسترس است تا دارایی‌ها را به قیمت معین بفروشد و از طرف دیگر، شخص دیگری مایل به خرید دارایی با قیمت معین خود است.

معامله در فرابورس زمانی اتفاق می‌افتد که هر دو طرف در مورد قیمت معامله یا مبادله‌ای که در آن قرار دارند، به توافق برسند. یک معامله می‌تواند کریپتو به کریپتو (مثلاً مبادله بیت‌کوین با تتر ) یا فیات به کریپتو (مثلاً مبادله پوند با بیت‌کوین و بالعکس) باشد. در هر دو مورد، خواه کریپتو به کریپتو یا کریپتو به فیات، نیاز به یک «بازار یا میز معاملاتی» برای انجام تراکنش ضروری است. بازارها یا میزهای معاملاتی فرابورس به سادگی پلتفرم‌های حرفه‌ای هستند که مستقیماً با خریداران یا فروشندگان کریپتو سروکار دارند.

تفاوت بین بازار معاملاتی OTC اصلی و صرافی‌ها

تفاوت بین بازار معاملاتی OTC اصلی و صرافی‌ها

معامله با میزهای اصلی یا بازارهای معاملاتی فرابورس، مستلزم استفاده از وجوه برای خرید دارایی‌های درخواستی، بنا به درخواست مشتریان است. این با تمدید و توسعه نشان می‌دهد که معامله‌گر فرابورس از طرف مشتری خود، ریسک را در این فرآیند به عهده می‌گیرد. با جزئیات بیشتر به این صورت است؛ پس از ارسال یک درخواست از طریق یک برنامه چت، یکی از معامله گران بازار با قیمتی بر اساس نرخ‌ها و شرایط فعلی بازار پاسخ می‌دهد. در این مرحله، شما می‌توانید (مشتری) را رد کنید، مخالفت کنید (مذاکره کنید) یا بپذیرید. پس از توافق متقابل، بازار معاملات فرابورس متعهد می‌شود که دارایی را طبق یک توافقنامه قانونی امضا شده در طول فرآیند پذیرش، تحویل دهد. پس از توافق، معامله‌گر OTC یا ارائه‌دهنده بازار معاملات فرابورس در شبکه خود جستجو می‌کند تا بهترین راه برای خرید دارایی‌های درخواستی را بیابد. این واقعیت که بازار معاملات فرابورس از وجوه خود برای خرید دارایی‌های مشتری استفاده می‌کند، ریسکی است، زیرا احتمال بالا رفتن قیمت‌ها قبل از رسیدن به درخواست مشتری وجود دارد.  این نیز برای معامله‌گر اصلی OTC مضر است، زیرا هدف آن خرید تمام دارایی‌های سفارش ‌داده ‌شده با قیمتی متوسط و ​​اندکی کمتر از قیمت بازار، به منظور کسب سود است. در صورتی که بازار معاملات فرابورس با موفقیت تمام دارایی‌های سفارش داده شده شما را خریداری کند، مشتری دستورالعمل‌هایی در مورد مکان و نحوه پرداخت برای دارایی‌ها دریافت می‌کند. بنابراین، معامله‌گر بازار معاملات فرابورس فقط دارایی‌های خریداری شده را پس از پرداخت‌ها ارسال می‌کند.

معامله کردن

برخلاف بازار معاملات اصلی فرابورس، بازار معاملاتی در صرافی‌ها، با وجوه خود معامله نمی‌کنند و بنابراین ریسک بازار را متقبل نمی‌شوند. در اینجا، مشتریان باید کارمزدی را به بازار معاملات فرابورس بپردازند که به آن اجازه می‌دهد به‌عنوان واسطه از جانب آنها عمل کند. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید دارایی‌هایی را از یک نمایندگی بازار معاملات فرابورس بخرید، ابتدا یک حساب در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید و سپس محدوده‌ای را ارائه می‌دهید که مایل به خرید دارایی در آن محدوده هستید. سپس نمایندگی بازار معاملات فرابورس می‌رود و تلاش می‌کند با وجوه شما دارایی‌ها را با قیمت توافقی خریداری کند. در این حالت، ریسک متوجه مشتری می‌شود، زیرا قیمت دارایی‌ها (BTC یا USDT) ممکن است قبل از اینکه بازار معاملات فرابورس بتواند خرید را تکمیل کند، افزایش یابد و زمانی که این اتفاق بیفتد، بدیهی است که درخواست شما تا زمانی که به روز رسانی نشود، برآورده نخواهد شد.

استفاده از میز معاملاتی کریپتو OTC خوب است؟

استفاده از میز معاملاتی کریپتو OTC خوب است؟

معامله‌ گران با حجم بالا، موسسات، مدیران دارایی خصوصی و صندوق‌های تامینی از میزهای فرابورس ارزهای دیجیتال سود می‌برند. این خریداران دارایی‌های پایه با سرمایه بزرگ و توانایی تجارت در حجم زیاد هستند و معاملات معمولاً از 25.000 تا 75.000 دلار آمریکا متغیر است. چنین محدودیت‌هایی معمولاً توسط کارگزار ارز دیجیتال OTC تعیین می‌شود. خرید یا فروش مقادیر زیادی کریپتو سخت ترین کاری است که تاجران کریپتو با آن روبرو هستند. بیایید فرض کنیم که می‌خواهید 1.000 بیت‌کوین بخرید. اول از همه، اگر بخواهید از یک فروشنده بخرید، گرفتن همه آن مبلغ از یک فروشنده به یکباره چالش برانگیز خواهد بود. دوم اینکه احتمال اینکه تمام دارایی‌ها با یک قیمت بدست نیایند، وجود دارد. زیرا انجام تعداد زیادی سفارش در یک مبادله زمان می‌برد و نوسانات بازار بر قیمت تأثیر می‌گذارد.

با این حال، این مشکل خرید مقادیر زیادی ارز دیجیتال از طریق معاملات با میزهای معاملاتی فرابورس حل شده است. از طریق بازار فرابورس اصلی یا نمایندگی، می‌توانید هر مقدار بیت‌کوین را با یک سفارش بدون استرس خریداری کنید.

میز معامله

مزایای معامله با میز بازار فرابورس

  • نقدینگی. نقدینگی عامل اصلی در تجارت خارج از بورس است. این یک راز آشکار است که صرافی‌های کریپتو به طور خاص نقدینگی بسیار پایینی دارند. صرافی‌ها اغلب در اجرای موثر یک سفارش بزرگ با مشکل مواجه می‌شوند، بنابراین آن سفارش را به قطعات کوچک تقسیم می‌کنند. از سوی دیگر، خرید ارزهای دیجیتال از طریق بازار معاملات فرابورس، خطر افزایش قیمت را به حداقل می‌رساند، زیرا اکثر بازارهای معاملاتی فرابورس می‌توانند، مقادیر زیادی ارز دیجیتال بفروشند.
  • محرمانه بودن. مبادلات بازارهای معاملاتی فرابورس، یک امر تک به تک هستند و در نتیجه فرصت‌های کمی را برای اشخاص ثالث فراهم می‌کند تا بین یک معامله قرار بگیرند یا از آنها اطلاع داشته باشند. این باعث می‌شود، مبادلات در این فضا اساساً خصوصی باشند. به این ترتیب، مشتریان می‌توانند معاملات خود را بدون هیچ ترس یا تهدیدی انجام دهند.
  • معاملات مستقیم. در بازارهای معاملاتی فرابورس، خریداران و فروشندگان این اختیار را دارند که معاملات مستقیم را بدون هیچ گونه محدودیتی از اشخاص ثالث انجام دهند. این به طور مستقیم مشکل طرح‌های کلاهبرداری را حل می‌کند که اغلب تحت عنوان اشخاص ثالث عمل می‌کنند که معمولاً به آنها "شاخه" می‌گویند. با معاملات مستقیم، خریداران قادر به ردیابی فروشندگان خود هستند.

مزایای معامله با میز بازار فرابورس

معایب معامله با میز بازار فرابورس

  • حجم کم. سهام فرابورس به دلیل حجم کم معاملاتی که دارند، منجر به تاخیر در نهایی شدن معاملات و اسپردهای گسترده خرید و فروش می‌شود.
  • مقررات کمتر. منجر به اطلاعات عمومی کمتر در دسترس، احتمال اطلاعات قدیمی و احتمال تقلب می‌شود.
  • بی ثباتی در بازار. سهام فرابورس مستعد تحرکات بی ثبات در انتشار داده‌های بازار و اقتصادی هستند.
  • عدم تمرکززدایی. خرید و فروش کریپتو از طریق بازار OTC، هدف اصلی بلاکچین یعنی تمرکززدایی را زیر سوال می‌برد.

رویه‌های میز معاملات OTC در پلتفرم Yellow Card

رویه‌های میز معاملات OTC در پلتفرم Yellow Card

پلتفرم کارت زرد (Yellow Card)، دارای چندین میز معاملات فرابورس در مناطق مختلف قاره آفریقا است. به ویژه با بزرگترین مشتریان در غنا ، کامرون، اوگاندا و آفریقای جنوبی با قیمت‌ها و نرخ‌های استثنایی تجارت می‌کند. در هر یک از میزهای این پلتفرم، می‌توانید حداقل تراکنش 50.000 دلاری داشته باشید.

طبق داده‌ها، این پلتفرم تجارت خارج از بورس از میز اصلی استفاده می‎کند و در نتیجه ریسک را برای مشتریان خود به عهده می‎گیرد. این فرآیند نه تنها آسان و آرامش بخش است، بلکه پاسخی است به ترس‎ها و عدم قطعیت‎های شما در مورد ریسک‌های کریپتو که بسیار در مورد آن صحبت می‌شود. در ادامه با روش پنج مرحله‌ای انجام معاملات در این پلتفرم، آشنا شوید:

بازار معاملاتی OTC در کریپتو چیست و چگونه کار می‌کند؟

  1. پر کردن درخواست حساب: با پر کردن یک فرم درخواست شروع کنید.
  2. تکمیل KYC: در برگه محدودیت‌های حساب YC خود، اسناد مورد نیاز را برای افزایش محدودیت‌های خود آپلود کنید.
  3. درخواست یک قیمت برای رتبه خود: میز معاملاتی بازار OTC شما را به یکی از تاجران خبره خود وصل می‌کند تا به ازای درخواست شما یک قیمت ارائه دهد.
  4. تایید معامله: شما انتخاب می‎کنید که آیا می‌خواهید با قیمت پیشنهادی خرید کنید یا نه. در صورت موافقت، معامله تایید می‌شود و در طرف مقابل معامله گر جزئیات معادل تراکنش شما (فیات یا کریپتو) را می‌خواهد. پس از تایید معامله، منتظر تایید تراکنش از طریق ایمیل باشید. در این ایمیل، دستورالعمل‌های پرداخت برای حساب بانکی OTC را پیدا خواهید کرد، جایی که پرداخت را انجام خواهید داد.
  5. معامله کامل: پس از دریافت تراکنش Yellow Card OTC، فروشنده اون طرف میز معاملاتی دارایی‌ها را به آدرس کیف پول مشخص شده به همراه یک ایمیل تأیید به صندوق ورودی شما ارسال می‌کند و معامله کامل می‌شود.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده به عنوان سیگنالی برای خرید یا فروش رمزارزها تلقی نمی‌شود. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.