۰ نفر

یکی از بزرگ ترین صرافی های ارز دیجیتال جهان، تحریم های ایران را نقض کرده است

۵ مرداد ۱۴۰۱، ۲۳:۱۲
کد خبر: 656608
یکی از بزرگ ترین صرافی های ارز دیجیتال جهان، تحریم های ایران را نقض کرده است

روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) گزارش داد که کراکن، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان به اتهام نقض تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران تحت پیگیرد این کشور قرار گرفته است. این روزنامه آمریکایی گزارش داده که فعالیت‌های این شرکت خصوصی از سال ۲۰۱۹ تحت بررسی قرار گرفته و احتمالا به دلیل نقض تحریم‌ها با جریمه مالی مواجه شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از انتخاب، نیویورک تایمز گزارش داده که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان به دلیل نقض تحریم‌های ایران با مقامات آمریکایی دچار مشکل شده است. به نظر می‌رسد آمریکا برای شرکت کراکن مجازات‌هایی در نظر گرفته باشد.

روزنامه نیویورک تایمز روز سه‌شنبه ۲۶ ژوئیه (۴ مرداد) گزارش داد که کراکن، یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال جهان به اتهام نقض تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه ایران تحت پیگیرد این کشور قرار گرفته است.

این روزنامه آمریکایی گزارش داده که فعالیت‌های این شرکت خصوصی از سال ۲۰۱۹ تحت بررسی قرار گرفته و احتمالا به دلیل نقض تحریم‌ها با جریمه مالی مواجه شود.

وضعیت صنعت ارزهای دیجیتالی در آمریکا روزبه‌روز بدتر می‌شود و سازمان‌های دولتی بیش از پیش شرکت‌های مهم در این زمینه را هدف قرار می‌دهند. به عنوان مثال اکنون کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، (SEC) دو پرونده بزرگ از دو شرکت فعال در این عرصه را روی میز خود دارد و دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، (OFAC) شمشیر خود را برای صرافی آمریکایی کراکن از رو بسته است.

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مسئول نظارت بر اجرای تحریم‌های ایالات متحده آمریکا است و این دفتر در نظر دارد تا مجازات‌هایی را علیه صرافی کراکن در نظر بگیرد. گفته می‌شود که این شرکت مشتریان ایرانی را پذیرفته است و در نتیجه تحریم‌های ۴۰ ساله علیه ایران را نقض کرده است.

مارکو سانتوری، وکیل ارشد صرافی کراکن اظهار داشته است که این شرکت از یک سیستم "قدرتمند" برای پیروی از تحریم‌های ایالات متحده آمریکا استفاده می‌کند و فعالانه موارد مشکوک را به مقامات گزارش می‌دهد. نیویورک تایمز به یک گزارش داخلی از کراکن اشاره می‌کند که در آن اعلام شده این شرکت حدود هزار و ۵۰۰ مشتری ساکن ایران دارد.

از سوی دیگر این شرکت ۱۴۹ مشتری در سوریه و ۸۳ مشتری در کوبا دارد، دو کشور دیگری که مشمول تحریم‌های آمریکا هستند.

از ارزهای دیجیتالی همیشه به عنوان راهکاری برای دور زدن تحریم‌های ایالات متحده آمریکا یاد می‌شود. در ایران مانند سایر کشورهای بحران‌زده بیت‌کوین بیش از حد معمول محبوبیت دارد.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا در حال حاضر علیه شرکت ارائه دهنده کیف‌‌ پول‌های رمزارز BitGo و شرکت ارائه‌دهنده خدمات مالی رمزنگاری BitPay به دلیل عدم اجرای تحریم‌ها علیه ایران، کوبا و سوریه جریمه‌هایی را در نظر گرفته است.

صرافی کراکن نیز به احتمال زیاد تحت نظارت ویژه قرار خواهد گرفت زیرا جسی پاول، موسس و مدیرعامل این شرکت اغلب به شکل علنی از اطاعت کورکورانه انتقاد کرده و بر آزادی ارزهای دیجیتال تاکید کرده است.

اگر صرافی کراکن بتواند ثابت کند که از تحریم‌های ایالات متحده پیروی کرده است جریمه‌هایی که برای این شرکت وضع شده نادیده گرفته خواهد شد. بر اساس گزارش نیویورک تایمز، BitGo باید به علت تخلفات سال ۲۰۲۰ خود ۱۰۰هزار دلار و شرکت BitPay باید به علت تخلفات خود در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰۰هزار دلار جریمه پرداخت کنند.

صرافی کراکن میلیون‌ها مشتری فعال در سراسر دنیا دارد و ارزش آن حداقل ۱۰ میلیارد دلار است.