۰ نفر

در گفتگو با صرافی آبان تتر مطرح شد؛

زیر و بم فعالیت صرافی های رمزارز در ایران

۱۰ خرداد ۱۴۰۱، ۱۵:۴۸
کد خبر: 640396
زیر و بم فعالیت صرافی های رمزارز در ایران

با گسترش روزافزون بازار رمزارزها در ایران، فعالان این حوزه نیز به صورت مداوم در حال افزایش است. به منظور تسهیل فعالیت علاقه‌ مندان به بازار رمزارزها، امروزه شاهد راه اندازی صرافی هایی هستیم که به صورت مداوم سعی در بهبود خدمات خود دارند. اما با این حال، صرافی ها با مشکلاتی از قبیل نبود قانون گذاری مناسب برای بازار رمزارزها و تحریم‌ های بین المللی به منظور محدود کردن فعالیت کاربران رمزارز ایرانی مواجه هستند که همواره چالش هایی را برای آنها ایجاد می کند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ با اینکه زمان زیادی از راه‌اندازی بازار رمزارزها در جهان نمی‌گذرد، این حوزه روز به روز علاقه‌مندان زیادی را به خود جذب می‌کند. مدتی است که بحث رمزارزها در ایران نیز به موضوع جذابی تبدیل شده و کاربران فعال در این بازار به صورت مداوم در حال افزایش است.

با اینکه بازار رمزارزها دارای نوسانات شدیدی بوده، همچنان علاقه‌مندان زیادی دارد. در این بین، همگام با گسترش فعالیت در بازار رمزارزها، صرافی‌های ارز دیجیتال نیز روز به روز در حال افزایش است. صرافی‌هایی که در کنار کسب سود خود، سعی در حفظ امنیت دارایی کاربران خود دارند.

در عین حال که این حوزه جذاب روز به روز توسعه پیدا می‌کند، فعالان این حوزه با مشکلاتی مواجه هستند که همواره نگرانی‌هایی را برای آنها ایجاد می‌کند. یکی از مشکلات موجود بر سر راه فعالان بازار ارزهای دیجیتال، اعمال تحریم‌ها علیه ایران است که بارها این حوزه را نیز مورد هدف قرار داده و مشکلاتی را برای فعالان بازار ایجاد کرده است.

علاوه بر این، نبودن قانون‌گذاری مناسب برای بازار رمزارزها در ایران، سردرگمی‌هایی را برای فعالان این حوزه در پی داشته است.

به منظور بررسی وضعیت بازار رمزارزها و نحوه فعالیت صرافی‌ها در ایران، مصاحبه‌ای با رضا شوهانی، مدیرعامل آبان تتر و آرش غفوری، مدیر مارکتینگ آبان تتر انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

2

شوهانی در پاسخ به این سوال که قانون‌گذاری حوزه رمزارزها اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد؟ وضع قوانین می‌تواند وضعیت صرافی‌ها را بهبود ببخشد؟ وضع چه قوانینی برای صرافی‌ها بهتر است؟ گفت:

حدود دو سال است که برای وضع قوانین تلاش می‌شود. بازیگران مختلف هم در بخش حکومتی و هم در بخش آزاد اقتصادی تا کنون جلساتی برگزار کرده‌اند، اما هنوز اتفاق جدی نیفتاده و قانونی تصویب نشده است.

این موضوع از نظر من هم خوب است و هم بد. یکی از نگرانی‌های من به شخصه این است که قانون نامناسبی تصویب شود. تصویب قانون نامناسب، ممکن است به صنعت آسیب بزند و باعث رشد فعالیت‌های زیرزمینی شود.

تکنولوژی فرصتی را ایجاد می‌کند که از طریق آن بتوان مسیرهای پیشرفت را با سرعت بیشتری طی کرد؛ به بیانی دیگر، مسیری که پیش از این افراد دیگر طی کرده‌اند، نیازی نیست ما مجددا تکرار کنیم.

من از قانون‌گذاران حوزه خواهش می‌کنم که فعالان این حوزه و متخصصان را در فرآیند قانون‌گذاری دخیل کنند و با آنها مشورت کنند. بخشی از این فرآیند محقق شده و بخشی از آن نیز هنوز جای کار دارد.

 بایننس صندوق‌های جبران خسارت برای کاربران در نظر گرفته تا اگر مشکلی برای این صرافی ایجاد شد، به دارایی سرمایه‌گذاران لطمه وارد نشود. آیا چنین مکانیزمی در صرافی‌های ایرانی هم وجود دارد یا برنامه‌ای برای آن در نظر گرفته شده است؟

به طور مشخص، صرافی‌ها تا کنون اعلام نکرده‌اند که چنین برنامه‌ای در نظر دارند. اما در جلساتی که بین صرافی‌ها برگزار شده، برخی از صرافی‌ها این کار را انجام داده است. خوش‌بختانه تا کنون مشکل خاصی برای صرافی ما تا کنون ایجاد نشده است.

در حال حاضر ما در آبان تتر صندوقی داریم که بخشی از درآمد خود را به صورت مداوم به آن منتقل می‌کنیم تا بتوانیم هر اتفاقی که برای دارایی کاربران افتاد، جبران خسارت انجام دهیم.

نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که ما از ابتدا دغدغه امنیت را داشته‌ایم و تمام جزئیات آن را خودمان نوشته‌ایم و از جای دیگری استفاده نکرده‌ایم. هر اتفاقی در هر شرایطی برای کاربران ما بیفتد، ما موظف و متعهد هستیم که جبران خسارت انجام دهیم.

ما برای این موضوع یک تیم داریم و اگر کاربری شکایتی داشته باشد، به سرعت به آن رسیدگی می‌شود. فرآیند رسیدگی به مشکلات کاربران، یکی از دغدغه‌های اصلی ما به شمار می‌رود.

آیا صرافی شما در نظر دارد که بخشی از درآمد و سود خود را برای بهبود وضعیت سایت و ارائه خدمات بهتر و جدیدتر به کاربران صرف کند؟

طبیعتا کسب و کار ما که در ابتدا یک استارتاپ با اعضای 4 نفره بود و اکنون تعداد کارکنان ما به 110 نفر رسیده، همواره به دنبال پیشرفت و بهبود است. یکی از کارهایی که ما به آن متعهد هستیم و برای آن تلاش می‌کنیم این است که به توسعه خدمات و نیروی انسانی بپردازیم.

بخشی از کارمزدهایی که ما دریافت می‌کنیم، به چند بخش تقسیم می‌شود. بخشی از آن به صورت مستقیم وارد صندوق امنیت ما می‌شود که به نفع کاربران است. بخشی از آن نیز صرف آموزش و ارتقای نیروی انسانی و بهبود کیفیت سایت شده و بخشی از آن نیز به صورت مستقیم صرف هزینه‌ها می‌شود.

برای شفافیت بیشتر صرافی‌ها چه اقداماتی انجام شده و چه اقداماتی لازم است؟

در کل، هدف تکنولوژی بلاکچین، شفاف‌سازی است. به این معنی که به وجود آمده تا اطلاعات را بین همه تقسیم کند. ما که مشتاقان این تکنولوژی بودیم، نمی‌توانیم بگوییم که شفافیت فقط برای دیگران خوب است. ما تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم و مشتاق هستیم که قانون‌گذاری، همه را ملزم به شفاف‌سازی کند.

به نظر شما استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی امکان‌پذیر است و چه فوایدی دارد؟

تکنولوژی بلاکچین که یکی از کاربردهای آن رمزارزها است، قدرتی به افراد و فعالان اقتصادی می‌دهد که فرای مرزها، در شفافیت بتوانند با هم کار کنند. در بخش اقتصادی، یکی از مهم‌ترین مسائل، سرعت انتقال اطلاعات و دارایی‌ها است.

من بر این باورم که آینده تجارت جهانی با رمزارزها خواهد بود. در حال حاضر، شاید افراد زیادی با این موضوع مخالف هستند، اما زمانی که این صنعت به میزان قابل تجهی گسترش یابد، فعالان اقتصادی روش مراودات خود را پیدا می‌کنند.

آیا صرافی شما مالیات پرداخت می‌کند؟

آبان تتر، از ابتدا صورت‌های مالی شفافی داشته و به صورت مرتب مالیات خود را پرداخت کرده است. اعتقاد ما این است که دولت باید با قانون‌گذاری، از صرافی‌ها مالیات بگیرد.

3

آرش غفوری، مدیر مارکتینگ آبان تتر، در مورد وضعیت قانون‌گذاری رمزارزها در ایران اظهار کرد:

مساله قانون‌گذاری رمزارزها، در حال حاضر دغدغه اصلی ما به شمار می‌رود، اما تا کنون قانون‌گذاری در ایران به صورت دقیق و مدون انجام نشده و هر روز اخباری از نهادهای مختلف منتشر می‌شود که نگرانی و تشویش در بازار را به دنبال دارد.

ما بر این باوریم که اگر قانون‌گذاری هر چه سریع‌تر و دقیق‌تر انجام شود، به نفع همه خواهد بود. افرادی که اخبار رمزارزها را دنبال می‌کنند، مشاهده می‌کنند که روز به روز کشورهای بیشتری قانون‌گذاری در این حوزه را  انجام می‌دهند و قصد دارند به قطب ارز دیجیتال تبدیل شوند و این برای ما موضوع ناراحت کننده‌ای است که این فرصت برای ما وجود دارد، اما به دلیل کند بودن و انجام ندادن بررسی‌های دقیق، فرصت دستیابی به قانون‌گذاری را از دست داده‌ایم.

قانون‌گذاری باعث می‌شود افرادی که قصد فعالیت در این حوزه را دارند، مطمئن باشند که برای سرمایه آنها امنیت وجود دارد و نهادهایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، مالیات خود را به موقع پرداخت کنند. همچنین اگر اتفاقی بیفتد، نهادهایی وجود دارد که چنین مشکلاتی را پیگیری کند و در کل باعث می‌شود که کاربران، امنیت خاطر بیشتری داشته باشند.

مدیر مارکتینگ آبان تتر در خصوص صندوق جبران خسارت برای کاربران رمزارز گفت: وجود صندوق جبران خسارت باعث می‌شود که اگر اتفاقی برای سرمایه کاربران بیفتد، از آن صندوق ضررهای آنها جبران شود.

از آنجا که در ایران در این زمینه قانون مدونی وجود ندارد، صرافی‌ها مجبور به ایجاد صندوق جبران خسارت نشده‌اند، اما اکثر صرافی‌ها برای این موضوع تدابیری اندیشیده‌اند و بخشی از سود خود را به آن اختصاص می‌دهند.

آبان تتر نیز چنین صندوقی را ایجاد کرده تا اگر مشکلی برای دارایی کاربران ایجاد شود، بتواند خسارت آنها را جبران کند.

همچنین امنیت سایت برای ما بسیار اهمیت دارد. ما هیچگاه از کدهای آماده استفاده نکرده‌ایم. بخش عمده‌ای از دارایی کاربران در کیف پول سرد نگهداری می‌شود که امن‌ترین روش ممکن است و به صورت کلی، امکان دسترسی به آن برای هک شدن وجود ندارد. اما با این حال، اگر اتفاقی برای دارایی کاربران بیفتد، آبان تتر ملزم و متعهد است که خسارت آنها را پرداخت کند.

غفوری در مورد صرف سود برای بهبود وضعیت کسب و کار آبان تتر گفت: بخشی از درآمد به دست آمده صرف حقوق کاربران و نگهداری شرکت می‌شود. بخشی از سود آبان تتر به داخل شرکت برمی‌گردد و بخشی نیز صرف توسعه زیرساخت‌های امنیتی می‌شود.

همچنین ما تیمی برای تحقیق و توسعه داریم که بازارهای جدید مالی را بررسی می‌کند. این کار پرهزینه‌ای است، اما بر این باوریم که اگر اتفاق جدیدی در حوزه‌های مالی بیفتد، باید حتما از آن آگاهی داشته باشیم.

همچنین بحث آموزش نیز برای ما اهمیت بسزایی دارد، زیرا این مورد هم به نفع اقتصاد کشور و هم مجموعه ما است. هر اندازه در این زمینه سرمایه‌گذاری انجام شود و مردم اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنند، احتمالا آینده روشن‌تری در پیش خواهیم داشت.

مدیرعامل آبان تتر در مورد شفاف‌سازی توسط صرافی‌ها اظهار کرد: منطق بلاکچین و دنیای رمزارز، بر پایه شفافیت است و ما که در این حوزه فعالیت می‌کنیم، طرفدار این موضوع هستیم. در ایران تا حدودی شفافیت وجود دارد، اما به دلیل خلا قانون‌گذاری، کسی الزاما مجبور به شفاف‌سازی نیست و این همان نقطه خاکستری است که ما طرفدار آن نیستیم.

با بر این باوریم که شفاف‌سازی هم به نفع مردم است که صرافی مورد نظر خود را انتخاب کنند و هم به نفع نهادهای مالی کشور است تا اگر قصد دریافت مالیات را دارند یا می‌خواهند نظارت جدی‌تری داشته باشند، به اهداف خو برسند. هر میزان شفاف‌سازی بیشتر باشد، اعتماد مردم به این صنعت نیز افزایش می‌یابد.

غفوری در مورد مسائل مربوط به تحریم‌های بین‌المللی برای کاربران رمزارز ایرانی گفت: این موضوع شاید بر کسی پوشیده نباشد که برخی از صرافی‌های خارجی، محدودیت‌هایی را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده‌اند که این موضوع یکی از دغدغه‌های جدی ما به شمار می‌رود.

چیزی که ما وظیفه خود می‌دانستیم، این بود که بتوانیم با روشی، ارزهای دیجیتالی را برای مردم کشورمان تامین کنیم که برای نگهداری و خرید و فروش، دچار ریسک نشوند.

ما همیشه بر این باوریم که تحریم به نفع هیچ کس نیست و اگر شرایط شفاف‌تر شود، کسب و کار ارز دیجیتال نیز برای همه بهتر می‌شود. بنابراین، ما امیدواریم با اتخاذ تصمیم‌های عقلانی ما در مسیری حرکت کنیم که از تحریم دور باشیم.

وی در مورد فرآیند لیست شدن کوین‌ها در آبان تتر اذعان داشت: یکی از سیاست‌های ما این است که بیشترین کوین‌ها و توکن‌های ممکن را داشته باشیم، اما همچنان حساسیت خود را برای لیست کردن آنها حفظ کرده‌ایم.

ما در شبکه‌های اجتماعی متوجه می‌شویم که کدام رمزارزها برای مردم محبوب است، اما خود ما نیز ترندهای بازار را بررسی می‌کنیم و سعی می‌کنیم رمزارزهایی که ارزش بازار بیشتری دارند را داشته باشیم.

اما در زمان لیست کردن، رمزارزها را به دقت بررسی می‌کنیم که ریسکی نباشند. ریسکی بودن به این معنی نیست که سود و ضرر داشته باشند، بلکه به این معنی است که کلاهبرداری و پانزی نباشند و حداقل در چند صرافی معتبر لیست شده باشند تا سرمایه‌گذاران از این جهات نگرانی نداشته باشند.

از این رو، تا کنون که ما نزدیک به 300 کوین را لیست کرده‌ایم، هیچ مشکلی برای آنها وجود نداشته است.

این مدیرعامل در خصوص اقداماتی که در مورد حفظ حریم خصوصی کاربران در آبان تتر انجام شده گفت: یکی از خط قرمزهای آبان تتر همیشه حریم خصوصی کاربران بوده است. همیشه ما برای آرامش خاطر کاربران خود، امن‌ترین شبکه را ایجاد کرده‌ایم. ما هرگز اطلاعات کاربران خود را حتی جزئی‌ترین موارد را در اختیار کسی قرار نمی‌دهیم؛ تنها ممکن است برخی استثناها وجود داشته باشد که در صورت ارائه حکم قضایی و برای کمک کردن به موارد خاص، این کار را انجام می‌دهیم و با نهادهای کشوری همکاری می‌کنیم.

آرش غفوری در مورد تجارت با رمزارزها اظهار کرد: درگاه‌های مربوط به رمزارزها روز به روز در حال افزایش است و چیزی که به آن شک نداریم این است که آینده کسب و کار در دنیا به رمزارزها گره خواهد خورد.

از این رو، نهادهای بزرگی در جهان، سرمایه قابل توجهی از بیت‌کوین دارند. برای کشور ما نیز که در معرض تحریم‌ها قرار داریم که بسیاری از آنها هم ناجوانمردانه علیه ما اعمال شده، استفاده از رمزارزها در تجارت خارجی، می‌تواند به عنوان فرصتی برای ما باشد. حتی اگر کشورهای دیگر در این زمینه اهمال کنند، برای ما این موضوع حیاتی است.

مدیرعامل آبان تتر در مورد مالیات بر سود معاملات رمزارزها گفت: به نظر ما، رمزارزها در آینده به عنوان یک دارایی بررسی نخواهند شد، بلکه به عنوان یک واحد مالی شناخته خواهد شد. در کل زمانی که مبادلات انجام می‌شود، به صورت عرفی مالیات پرداخت نمی‌کنند و نهادهایی مالیات می‌دهند که از این قضیه سود کسب می‌کنند.

ما فکر می‌کنیم اگر قرار است مالیاتی در این زمینه دریافت شود، صرافی‌ها و نهادهای گسترده که در این حوزه فعالیت می‌کنند باید مالیات پرداخت کنند. ما بر این باوریم که مردم باید از این مالیات معاف باشند.

غفوری به عنوان سخت پایانی گفت، آبان تتر یک صرافی ارز دیجیتال است که به صورت مستقیم با سهامداران خصوصی فعالیت می‌کند. افرادی که تمایل دارند وارد حوزه ارزهای دیجیتال شوند، ممکن است این دغدغه را داشته باشند که ممکن است برای صرافی‌های ایرانی روزی مشکلی ایجاد شده و به کلی بسته شوند. اما این مساله حقیقت ندارد و چند دلیل نیز برای آن وجود دارد.

اول اینکه، افرادی که صرافی موفق دارند، معمولا به یک کسب و کار سودآوری رسیده‌اند و مهم‌ترین دغدغه آنها این است که فعالیت خود را گسترش دهند. از طرفی، با اینکه قانون‌گذاری مشخصی برای رمزارزها وجود ندارد، نهادهای ناظری هستند که بر فعالیت صرافی‌ها نظارت دارند.

من همیشه بر این باورم که صرافی‌های ارز دیجیتال در واقع رقابتی با هم ندارند. همه ما باید در اکوسیستمی کار کنیم تا اعتماد به این مجموعه جلب شود.