۰ نفر

مشکلات فعالیت در بازار ارزهای دیجیتال؛

ایرانی ها همچنان نگران فریز شدن دارایی رمزارزی خود باشند؟

۱ خرداد ۱۴۰۱، ۱۹:۳۲
کد خبر: 637612
ایرانی ها همچنان نگران فریز شدن دارایی رمزارزی خود باشند؟

با وجود اینکه علاقه مندان حوزه رمزارزها در ایران روز به روز در حال افزایش است، هنوز مشکلات زیادی بر سر راه فعالان این بازار قرار دارد که یکی از آنها مسائل مربوط به تحریم‌ها است. کاربران ایرانی باید مراقب باشند که به دلیل تحریم ها، دارایی رمزارز آنها فریز نشود.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ با اینکه عمر زیادی از بازار رمزارزها نمی‌گذرد، این حوزه در حال حاضر طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی در سراسر جهان در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدتی است که بحث ارزهای دیجیتال در ایران نیز داغ شده و افراد به منظور کسب سود، سرمایه خود را وارد این بازار می‌کنند. در کنار مشکلات مربوط به خود بازار رمزارزها، از جمله نوسانات چشمگیر و ریسک‌های قابل توجه، کشور ما مدتی است که درگیر تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده است.

به منظور پیروی از این تحریم‌ها، بسیاری از نهادها و موسسات مربوط به حوزه رمزارزها نیز مشکلاتی را برای کاربران ایرانی ایجاد کرده‌اند. از این رو همواره برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال در کشور، نگرانی‌هایی مبنی بر فریز شدن دارایی‌هایشان وجود دارد.

در خصوص نگرانی‌های مربوط به بلاک شدن دارایی‌های رمزارز ایرانی‌ها، مصاحبه‌ای با عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران انجام شده که در ادامه به آن می‌پردازیم.

آشتیانی

آشتیانی در خصوص برچسب‌زنی به دارایی‌های رمزارزی ایرانی‌ها اظهار کرد: تکنولوژی بلاکچین به دلیل ماهیت شفافی که دارد و می‌توان تراکنش‌ها را بین کیف پول‌های مختلف مشاهده کرد، اگر یک دارایی دیجیتال در یک کیف پول مشخص شود که متعلق به شخص خاصی یا موقعیت جغرافیایی خاصی است، قابلیت برچسب‌زنی دارد و بعد از آن در هر تراکنشی هم که بعد از آن انجام دهد، مشخص می‌شود که این کیف پول متعلق به آن هویت یا موقعیت جغرافیایی خاص بوده است.

وی در خصوص روش شناسایی آی پی ایرانی‌های فعال در بازار رمزارزها گفت: اخیرا مشاهده شده که شرکت‌های داده‌پرداز روی داده بلاکچینی، مثل سایفرتریس، کریستال، chain analysis  و غیره، داده‌ها را مورد تحلیل و بررسی قرار داده اعلام می‌کنند که آنها متعلق به موقعیت جغرافیایی ایران است.

مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران در خصوص وضعیت کاربران پس از شناسایی هویت آنها اذعان داشت: به دنبال این موضوع، دو اتفاق رخ می‌دهد؛ اگر آن دارایی دیجیتال یا موجودیت رمزنگاری شده، قابلیت فریز کردن در کیف پول را داشته باشد، مثل تتر، می‌توانند آن را فریز کنند و اگر قابلیت فریز کردن نداشته باشند، مثل بیت‌کوین، پذیرندگان از پذیرش آن امتناع می‌کنند یا اینکه بعد از پذیرش، آن را بلاک می‌کنند.

آشتیانی افزود: در همه این حالت‌ها، خطر شناسایی شدن یا برچسب‌زنی چیزی است که باید دقت کنیم این اتفاق  برای ما نیفتد. بخشی از این اقدامات باید از سوی کسب و کارها و برخی دیگر از سوی کاربران انجام شود.

وی در مورد اقداماتی که باید از سوی کسب و کارها انجام شود، خاطرنشان کرد: آی پی آنها به طور مرتب تغییر کند. کیف پول سرد آنها باید عوض شود و دارایی‌های دیجیتال کاربران باید در یک آدرس کیف پول، متمرکز و تجمیع نکنند. تجمیع دارایی‌های دیجیتال، ریسک بسیار بزرگی را برای این موضوع ایجاد می‌کند.

کاربران هم باید مراقب باشند که دارایی دیجیتال خود را از یک صرافی به صورت مستقیم به صرافی دیگری منتقل نکنند. همه این‌ها عواملی است که باید به آن دقت شود.