۰ نفر

موضوعات داغ کریپتو در سال جاری ؛

صنعت رمزنگاری در نیمه دوم ۲۰۲۲ به کدام سمت می رود؟

۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۹:۳۰
کد خبر: 637179
صنعت رمزنگاری در نیمه دوم ۲۰۲۲ به کدام سمت می رود؟

سال ۲۰۲۲ به طور گسترده‌ای به عنوان یکی از سال‌های کلیدی پذیرش رمزنگاری تلقی خواهد شد. بسیاری از افراد بر این باورند که رمزارزها و پروتکل‌های غیرمتمرکز یک حباب کوتاه مدت نیستند و آمده‌اند تا بمانند و جهان را تغییر دهند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ قانون‌گذاران شروع به درک رمزارز‌ها و ایجاد قوانین و چارچوب‌های جدید کردند، بازیگران مالی میزهای رمزنگاری را برای کشف پیشنهادات ایجاد کردند و افراد بیشتری شروع به استفاده از برنامه‌ها به جای سرمایه‌گذاری‌های سوداگرانه کردند. در نیمه دوم امسال شاهد ادامه این روندها و خیلی بیشتر خواهیم بود.

دیفای تنظیم شده (RDeFi)

2

موضوعی که از سال 2021 شروع شده و انتظار می‌رود، در سال 2022 ادامه یابد، ظهور RDeFi است که مخفف DeFi تنظیم شده است. به عنوان مثال، Aave Arc و Compound Treasury که نسخه‌های تنظیم‌شده Aave و Compound را برای سرمایه‌گذاران نهادی ارائه می‌دهند که از الزامات KYC و AML پیروی می‌کنند. از آنجایی که تمرکز نظارتی بیشتر خواهد شد، می‌توان گفت، محصولات و خدمات بیشتری را در بازار ببینم. از یک طرف، شاهد خواهیم بود که بازیکنان کریپتو نسخه‌های تنظیم شده برنامه‌های خود مانند Aave، Compound و 1inch را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، پیشنهاداتی که از ابتدا مطابق با مقررات هستند، مانند پلتفرم DeFi آلمان Swarm Markets. این امر باعث جذب سرمایه گذاران نهادی می‌شود که قبلاً به دلیل عدم رعایت مقررات از DeFi اجتناب می‌کردند.

توکن‌های اجتماعی

طبق مقدمه عالی لیندا زی، توکن‌های اجتماعی «توکن‌هایی هستند که توسط سازندگان یا جوامع منفرد صادر می‌شوند که اعضای جامعه را قادر می‌سازد در ارزش ایجاد شده با یکدیگر همکاری کنند و مالکیت خود را به اشتراک بگذارند». من انتظار دارم که برنامه‌های غیرمتمرکز رسانه‌های اجتماعی به یکی از روندهای جدید در فضای رمزنگاری برای سال 2022 و توکن‌های مربوطه تبدیل شوند. در حال حاضر پروژه‌هایی مانند Friends with Benefits یا Rally منتشر شده است، اما پروژه‌های بسیار بیشتری در راه است. به عنوان مثال، غول DeFi Aave در حال کار بر روی پلتفرم رسانه اجتماعی خود است که باید نوعی توییتر غیرمتمرکز در اتریوم باشد. علاوه بر این، پخش‌کننده‌های رسانه‌های اجتماعی سنتی بیشتری را برای ارائه ویژگی‌های رمزنگاری مانند توییتر در سال 2022 خواهیم دید. این با روایت Web 3.0 که در سال 2021 انتخاب شد، همراه است.

3

بازی‌های پیچیده

سال 2021 همچنین سال بازی‌های مبتنی بر بلاکچین مانند Axie Infinity بود. استفاده از فناوری بلاکچین به یک شکل مزایای زیادی برای استودیوهای توسعه دهندگان و گیمرها به همراه دارد. از آنجایی که فضا جوان است، بیشتر بازی‌های مبتنی بر بلاکچین در سال 2021 بازی‌های کارتی ساده و نه چندان پیچیده بودند. انتظار می‌رود تا سال 2022 شاهد عرضه بازی‌های بیشتری باشیم که تجربه بازی بهتری را ارائه می‌دهند و استودیوهای بازی سنتی بازی‌هایی را راه‌اندازی کنند که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کنند، از جمله؛ ارائه آیتم‌های درون بازی به عنوان NFT یا ایجاد توکن برای ارزهای درون بازی.

اتریوم 2.0

سال 2022 سال اتریوم خواهد بود. از یک سو، به‌ روزر سانی اتریوم 2.0 که مدت‌ها در انتظار آن بودیم، که مکانیسم اجماع اتریوم را از PoW به PoS تغییر می‌دهد، علاوه بر سایر پیشرفت‌های مقیاس‌پذیری، اتفاق خواهد افتاد. از سوی دیگر، حدس و گمان می‌رود بسیاری از سرمایه گذارانی که در سال 2021 با بیت‌کوین شروع کردند، در سال 2022 در اتریوم سرمایه گذاری کنند. به طور سنتی سرمایه گذاران سفر رمزنگاری خود را با بیت‌کوین شروع می‌کنند و پس از مدتی به اتریوم می‌روند که می‌توان گفت این اتفاق هم برای سرمایه گذاران نهادی در سال 2022 اتفاق بیفتد. کارشناسان معتقد هستد، اتریوم در سال 2022 خود را به عنوان لایه تسویه برای اکثر برنامه‌های لایه 2 موجود و آینده نشان خواهد داد.

NFT های قابل استفاده و غیر تصویری

4

سال 2021 سال NFT ها بود، در حالی که بازار عمومی در ماه مه دچار وقفه شد، اما NFTهای اصلاح‌شده به طور مداوم در محبوبیت و استفاده افزایش یافتند. انتظار می‌رود، این روند ادامه پیدا کند و با بزرگ شدن فضا، قابلیت استفاده بیشتری را برای NFTها شاهد خواهیم بود. ممکن است دو پیشرفت در فضای NFT در سال 2022 رخ دهد. اول اینکه، آنها قابل استفاده تر خواهند شد. در سال 2021 NFTها عمدتاً هنری با ظاهر جالب بودند که می‌توان از آن برای تصویر نمایه خود در رسانه‌های اجتماعی یا در یک جامعه خاص استفاده کرد. در سال 2022 انتظار می‌رود نمونه‌های بیشتری را ببینم که در آن NFT می‌تواند به عنوان آواتارهای درون بازی و در داخل DeFi مورد استفاده قرار گیرد، زیرا برنامه‌های کاربردی زیادی راه‌اندازی شده‌اند که خدمات متعددی را با NFTها مانند، وام و قرض ارائه می‌دهند. ثانیا، می‌توان گفت که شاهد افزایش محبوبیت NFT‎های غیر تصویری مانند فایل‌های صوتی به عنوان NFT باشیم.

وب 3.0

در سال‌های 2017-2018، بسیاری از شرکت‌ها از عبارت DLT که مخفف فناوری دفتر کل توزیع‌شده، به جای بلاکچین است، استفاده کردند تا از تداعی‌های منفی ناشی از شهرت بد رمز‌ارزها در آن، زمان جلوگیری کنند. انتظار می‌رود که در سال 2022 در مورد عبارت Web 3.0 نیز همین اتفاق، اما به دلیل دیگری، رخ دهد. اصطلاح Web 3.0 بسیار شهودی است زیرا مردم آن را با اینترنت مرتبط می‌کنند. بسیاری از برنامه‌های جدید و قدیمی در سال 2022 با عنوان Web 3.0 نامگذاری و به بازار عرضه می‌شوند. این امر مستلزم استفاده گسترده از پروتکل‌های غیرمتمرکز فراتر از برنامه‌های مالی و وعده آن برای دموکراتیک تر، شفاف تر و کارآمدتر کردن وب فعلی ما است.

هنوز بدون متاورس!

5

 

متاورس یکی از کلیدواژه‌های نیمه دوم سال 2021 در حوزه کریپتو بود، پس از اینکه فیس بوک اعلام کرد نام شرکت خود را به Meta تغییر داده و بر ساخت متاورس متمرکز شده است. در سال 2022 شاهد پیشرفت‌های زیادی در فضای متاورس خواهیم بود، مانند پروژه‌های سنتی‌تر و بومی‌تر که در آن کاوش می‌کنند. با این حال، بیشتر برنامه‌های کاربردی قابل استفاده، بازی‌های مبتنی بر بلاکچین هستند که دارای برخی ویژگی‌های فرا وجهی مانند جهان باز بودن هستند. برای تجربه کامل متاورژن، ما هنوز باید 5 تا 10 سال دیگر صبر کنیم. در حال حاضر، محصولاتی مانند عینک واقعیت مجازی از Oculus برای خرده فروشی بسیار گران هستند، هر چند انتظار می‌رود، قیمت‌ها در آینده کاهش یابد و استفاده انبوه از متاورس را امکان پذیر کند. همچنین فناوری اجازه می‌دهد تا اسکله‌های عظیم و میلیون‌ها کاربر در همان فضا را در کنار سایر زیرساخت‌های حیاتی ساخته شود.

استیبل کوین‌های بیشتر

سال گذشته، افزایش استفاده از استیبل‌کوین‌ها به وضوح رخ داد، انتظار می‌رود که این امر در سال 2022 ادامه یابد. پیشرفت‌های زیادی در بخش استیبل کوین‌ها به‌ویژه استیبل کوین‌های الگوریتمی که توسط دارایی‌هایی مانند دلار آمریکا یا طلا پشتیبانی نمی‌شوند، رخ خواهد داد. استیبل کوین‌ها برای برنامه‌های DeFi بسیار قابل استفاده و ضروری هستند. مشکل استیبل کوین‌های متمرکز که وابستگی‌ها و سطوح پایین‌تری از شفافیت را ایجاد می‌کنند، مانند USDT، با استیبل کوین‌های الگوریتمی که غیرمتمرکز هستند، حل شده است. می‌توان گفت پروژه‌های زیادی را هم به صورت متمرکز و هم غیرمتمرکز در این زمینه راه‎اندازی می‌شوند. همین چند وقت پیش بود که پی پال به طور بالقوه برنامه خود را برای راه اندازی استیبل کوین خود، گزارش کرد.

پیشنهادات رمزنگاری سازمانی

6

به گفته کارشناسان، برای سال 2022، تعداد پیشنهادات ارزهای دیجیتال از سوی فعالان مالی سنتی افزایش می‌یابد. تقریباً هیچ پرداخت کننده مالی عمده‌ای وجود ندارد که در سال 2021 میز رمزنگاری راه‌اندازی نکرده باشد، بنابراین انتظار می‌رود، در سال 2022 شاهد راه اندازی بسیاری از پیشنهادها باشیم که در طول سال 2021 ساخته شده‌اند. پیشنهادات رمزنگاری از کارگزاری ساده و نگهداری از ارزهای دیجیتال تا پیچیده خواهد بود. محصولات و خدمات DeFi که در لیست سفید قرار دارند و استانداردهای نظارتی را رعایت می‌کنند. این با اولین پیش بینی RDeFi همراه است. سال 2022 سالی خواهد بود که در آن شاهد کشش زیادی برای عرضه ارزهای دیجیتال سازمانی خواهیم بود.

افزایش فعالیت M&A

7

در سال 2021، ما شاهد فعالیت‌های M&A زیادی در فضای کریپتو بودیم، بنابراین می‌توان گفت که این روند در سال 2022 ادامه یابد. به‌ویژه بازیکنان سنتی که می‌خواهند وارد کریپتو شوند باید تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند قابلیت‌های خود را در داخل ایجاد کنند یا یک استارت‌آپ کریپتو خریداری کنند. کارشناسان معتقد‌اند که در بلندمدت، بازیکنان بزرگ تیم‌های کریپتو خود را در کوتاه‌مدت ایجاد خواهند کرد، ما شاهد خریدهای زیادی خواهیم بود. به دست آوردن یک شرکت کریپتو بومی مزایای متعددی را به همراه دارد، زیرا سریعتر در بازار و دسترسی به استعدادهایی که نادر است. همچنین انتظار می‌رود که در سال 2022 شاهد فعالیت‌های M&A بین شرکت‌های رمزنگاری بومی باشیم.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.