۰ نفر

پیش بینی ها برای رمزارز برتر؛

چرا قیمت بیت کوین در بلندمدت باید افزایش یابد؟

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 634619
چرا قیمت بیت کوین در بلندمدت باید افزایش یابد؟

با توجه به گسترش روند همه گیر ارزهای دیجیتال در سراسر جهان، کل اقتصاد به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. همچنین افزایش تورم و پتانسیل برای محرک‌های بیشتر همچنان مردم را به سمت دارایی‌های امن سوق می‌دهد. از طرفی هم شرکت‌های سهامی عام که بیت‌کوین را خریداری می‌کنند، سطح بالایی از اعتماد به ارزش آن را نشان می‌دهد. به همین دلیل علاقه کاربران به بیت‌کوین همواره در حال افزایش است و بسیاری از آن‌ها می‌خواهند بدانند دلیل افزایش قیمت بیت‌کوین چیست؟

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛ با توجه به همبستگی که کل بازار ارزهای دیجیتال با ارزش بیت‌کوین دارد، به خوبی می‌دانید افزایش بیت‌کوین به این معنی است که ارزش بازار ارزهای دیجیتال، همچنان در حال افزایش است. از طرفی هم طبق داده‌های تاریخی و نظر کارشناسان این حوزه، به نظر می‌رسد قیمت بیت‌کوین همواره در بلند مدت، به روند صعودی خود ادامه داده است و بعد‌تر هم ادامه می‌دهد. اما شاید سوالی که ذهن شما را درگیر کند این باشد، چه چیزی باعث این رشد می‌شود؟ چطور ممکن است، چیزی که هیچ وجود خارجی ندارد، این همه رشد کند و با ارزش شود؟ به نظر می‌رسد طیف گسترده‌ای از عوامل وجود دارند که باعث افزایش ارزش بیت‌کوین می‌شود. در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

نوسانات قبلی

بیت‌کوین در زمان خود شاهد اوج و فرودهای بسیار پر نوسانی بوده است. آخرین اوج آن در نوامبر 2021 نزدیک به 68.800 دلار بود. در این محدوده، بیت‌کوین مقاومت سختی را تجربه کرد و نتوانست از آن عبور کند. اگر بیت‌کوین از این مقاومت عبور می‌کرد، احتمالاً بازار صعودی خود را تا محدوده 100.000 دلار ادامه می‌داد. متأسفانه، گاوهای بیت‌کوین، نتوانستند آن روند را ادامه دهند، به طوری که پس از آن به محدوده نزدیک به 34.000 دلار سقوط کرد.

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

قبل تر هم در ماه آوریل، بیت‌کوین این محدوده مقاومتی را تاج کرده بود که به دنبال آن تا محدوده 29.000 دلار سقوط کرد. همچنین چند مورد دیگر از این فراز و نشیب‌های موقت در در طول تاریخ نمودار این رمزارز قابل مشاهده است. اما با وجود این نوسانات، بیت‌کوین در طول تاریخ تقریباً 10 ساله خود، توانسته است یک ضریب بازگشت سرمایه‌ی 28671.87 درصدی بسازد. همین موضوع باعث شده است که اکثر سرمایه گذاران باور کنند که این رمزارز در بلندت مدت همواره صعودی است.

 

  • تورم و هجوم به سمت دارایی‌های امن

یکی از دلایل افزایش ارزش بیت‌کوین، تورم فزاینده دلار آمریکا است. در حالی که تورم به طور متوسط ​​هر سال 2 درصد است، هزینه‌های محرک اخیر به میزان زیادی سطح تورم را افزایش داده و قدرت خرید دلار را کاهش می‌دهد.

با بسته‌های محرک فدرال رزرو در دوران همه‌گیری کرونا، ایالات متحده حدود 2.4 تریلیون دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرده است. این موضوع نگرانی‌های زیادی را در مورد کاهش اجتناب ناپذیر قدرت خرید دلار و افزایش تورم ایجاد کرده است.

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

برای محافظت در برابر این تورم فزاینده، بسیاری از سرمایه‌گذاری روی دلار فاصله گرفته‌اند و به دارایی‌هایی پناه برده‌اند که در طول تاریخ خود دارای ارزش بوده‌اند یا حتی ارزش آن‌‌ها افزایش یافته است. به طور معمول، دارایی‌هایی که مردم دلارهای خود را به آن تبدیل می‌کنند تا از تورم یا بازارهای بی‌ثبات جلوگیری کنند، دارایی‌هایی هستند که کمیاب هستند یا به طور کلی نوسانات کمتری دارند. این دارایی‌ها که  «پناهگاه امن برای سرمایه‌گذاری» نیز تلقی می‌شوند، شامل مواردی از جمله؛ فلزات گرانبها، سهامی که عموماً نوسانات کمتری دارند و اخیراً بیت‌کوین است.

 

  • پذیرش به عنوان یک وسیله پرداخت

یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت بیت‌کوین، پذیرش رو به رشد آن به عنوان یک روش پرداخت است. سال گذشته بود که پی پال (PYPL) اعلام کرد، به کاربران و بازرگانان خود اجازه می‌دهد تا بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را به عنوان نوعی پرداخت خریداری، بفروشند، نگه دارند و بپذیرند. این خبر بلافاصله قیمت بیت‌کوین را بالا برد. پی پال نزدیک به 350 میلیون کاربر دارد، همچنین بیش از 20 میلیون تاجر فعال دارد که اکنون توانایی خرید، ذخیره و استفاده آسان بیت‌کوین را خواهند داشت. این پلتفرم همچنین مالک برنامه پرداخت بسیار محبوب Venmo است. Venmo بیش از 40 میلیون حساب فعال دارد که دسترسی به بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال را ارائه می‌دهد.

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

در حالی که PayPal و Venmo جدیدتر از صنعت رمزنگاری هستند، تعداد زیادی برنامه کاربردی دیگر وجود دارد که به کاربران خود امکان خرید، فروش و نگهداری را می‌دهد. رقبای محبوب PayPal و Venmo، Square ( SQ ) و CashApp نیز ارزهای رمزنگاری شده را می‌پذیرند که باعث می‌شود مخاطبان بیت‌کوین حتی بیشتر شوند.

  • سرمایه‌گذاری نهادی

همانطور که در بالا توضیح داده شد، روایت رو به رشدی از بیت‌کوین به عنوان یک دارایی امن وجود دارد. در شرایط اجتماعی و اقتصادی کنونی انگیزه فزاینده‌ای برای نگهداری پول نقد کمتر و محافظت در برابر نوسانات شدید بازار وجود دارد. در چند سال اخیر، به ویژه سال 2021 و امسال روندی شروع شد که شرکت‌های سهامی عام، شروع به تبدیل پول نقد موجود در خزانه‌های خود به بیت‌کوین به‌عنوان ذخیره‌سازی ارزشمندتر کردند. به عنوان مثال؛ MicroStrategy، یک شرکت تجزیه و تحلیل تجاری، 425 میلیون دلار پول نقد موجود در خزانه خود را به بیت‌کوین تبدیل کرد. مدت کوتاهی پس از آن، شرکت  بلاک یا(Square سابق)  یک خرید 50 میلیون دلاری انجام داد.

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

از آن زمان تا کنون، تعداد زیادی از شرکت‌ها از این روند پیروی کرده‌اند. اعتمادی که این شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران آن‌ها به بیت‌کوین دارند، به مفهوم بیت‌کوین به‌عنوان یک دارایی ذخیره‌سازی ارزش و امن، شایستگی بیشتری بخشیده است.

شرکت‌های سهامی عام که بیت‌کوین دارند

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

  • رویداد هاوینگ و مدل سهام به جریان

شاید مهم ترین دلایل افزایش قیمت بیت‌کوین، وجود دو ویژگی ذاتی در طراحی آن باشد.

  • اول؛ به طور کلی، تنها 21 میلیون بیت‌کوین وجود دارد، نه بیشتر و نه کمتر می‌شود، این عدد همیشه ثابت خواهد ماند. این باعث می‌شود بیت‌کوین کمیاب‌تر از هر چیزی شود که پیش از آن آمده است. توجه به این نکته ضروری است که سایر دارایی‌های کمیاب مانند طلا، 100% محدود نیستند و در برخی موارد می‎توان آنها را به صورت مصنوعی ساخت.
  • دوم؛ فرآیندی در طراحی بیت‌کوین رمزگذاری شده است که هاوینگ (نصف شدن پاداش ماینر‌ها) نامیده می‎شود. اساساً، بیت‌کوین مکانیزم ذخیره سازی داخلی خود را دارد که در آن بیت‌کوین آزاد می‌شود و به عنوان پاداشی برای پردازش تراکنش‎ها به استخراج کنندگان داده می‎شود. این پاداش هر چهار سال یکبار به نصف کاهش می‎یابد.

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

با انجام این کار، نرخ تورم بیت‌کوین در هر هاوینگ به نصف کاهش می‌یابد و نسبت سهام به جریان آن در هر نصف دو برابر می‌شود. این روند هر چهار سال یکبار ادامه می‌یابد تا زمانی که تمام بیت‌کوین موجود در این مکانیسم امانی آزاد و در گردش باشد. از آن نقطه به بعد تعداد بیت‌کوین‌های در گردش به 21 میلیون محدود می‌شود. برآورد می‌شود تا تقریباً سال 2140 تعداد کل 21 میلیون واحد بیت‌کوین به گردش در بیاد.

تا کنون، قیمت بیت‌کوین نسبت سهام به جریان خود را بسیار نزدیک دنبال کرده است. طبق آخرین آپدیت‌های این مدل، اگر قرار باشد قیمت بیت‌کوین مسیر تعین شده توسط این مدل را ادامه دهد، تا اواسط 2024 احتمالاً ارزش بیت‌کوین به محدوده 100.000 دلار برسد.

چرا قیمت بیت کوین در دراز مدت باید افزایش یابد؟

افزایش هزینه تولید

استخراج بیت‌کوین به انرژی زیادی نیاز دارد و این هزینه واقعی دارد که باید توسط ماینرها به ارز محلی خود پرداخت شود. از آنجایی که پروتکل بیت‌کوین به طور متوسط ​​هر ده دقیقه یک بلاک پیدا می‌کند، هر چه قدرت هش بیشتر برای استخراج به کار گرفته شود، سختی استخراج توسط الگوریتم طراحی شده در بلاکچین این رمزارز به صورت اتوماتیک، افزایش می‌‌یابد، سپس این باعث می‌شود که نرخ عرضه جدید افزایش داده نشود. بنابراین دلیل دیگر افزایش ارزش بیت‌کوین این است که با افزایش اندازه شبکه ماینینگ، دشواری استخراج نیز افزایش می‌یابد که به نوبه خود، هزینه نهایی تولید بیت‌کوین و در نتیجه ارزش ذاتی آن را افزایش می‌دهد. به طور کلی، تحقیقات نشان داده است که قیمت بیت‌کوین، هزینه نهایی تولید آن را دنبال می‌کند.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.