۰ نفر

معرفی و بررسی ارزهای دیجیتال؛

رمزارز هلیوم (Helium) چیست؟

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 634268
رمزارز هلیوم (Helium) چیست؟

اگرچه هزاران ارز دیجیتال وجود دارد که طیف گسترده ای از موارد را بررسی می‌کنند، هنوز تعداد نسبتا کمی وجود دارند که به بخش جدید اینترنت اشیا بپردازند. طرفداران کریپتو ممکن است نام آیوتا (MIOTA) را شنیده باشند که یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌هایی است که دستگاه‌ها را به اینترنت اشیا متصل می‌کند، اما هلیوم به عنوان یک پروژه مبتنی بر بلاک چین با همان مورد استفاده و رویکرد متفاوت ظاهر می‌شود.

اقتصاد آنلاین - حسین عسکری؛ هلیوم به عنوان یک شبکه مبتنی بر بلاک چین برای دستگاه های IoT توصیف می شود که از گره ها به عنوان Hotspots یا نقطه اتصال برای اتصال دستگاه های بی سیم به شبکه استفاده می کند. رمزارز بومی این شبکه HNT نام دارد که شبکه را تقویت می کند و هر زمان که نقطه اتصال داده های اتصال را در سراسر شبکه منتقل می کند و به عنوان یک وسیله پرداخت عمل می کند. از آنجایی که نیاز به اینترنت اشیا با توسعه فناوری به طور  تصاعدی در حال افزایش است، هلیوم به پروژه ای مرتبط تر تبدیل می شود.

اگر به هلیوم (HNT) علاقه دارید، در این مقاله همه آنچه را که باید در مورد این پروژه بدانید را به شما آموزش می دهیم.

هلیوم (HNT) چیست؟

2

هلیوم یک شبکه مبتنی بر بلاک چین است این فناوری هلیوم، ارتباط بین دستگاه ها را امکان پذیر می کند، در حالی که سیستم داده ها را از طریق گره های شبکه ارسال می کند. گره هایی که شبکه را تشکیل می دهند در سیستم هلیوم به عنوان Hotspots یا نقطه اتصال شناخته می شوند. Hotspot ها پوشش شبکه عمومی را ارائه می دهند و به LoRaWAN متکی هستند. LoRaWAN یک پروتکل لایه کنترل دسترسی رسانه است که دارای یک جزء ابری است که پلتفرم هایی مانند هلیوم می توانند به آن متصل شوند.

هلیوم یکی از بزرگترین شبکه های LoRaWAN با بیش از 25000 هات اسپات است که به عنوان گره در شبکه عمل می کنند. هات اسپات ها قدرت LoRaWAN و دستگاه ماینینگ مبتنی بر فناوری بلاک چین را ترکیب می کنند.

هلیوم همچنین "شبکه مردمی" نامیده می شود و قصد دارد یک اینترنت اشیا کارآمد و کاربردی برای آینده آماده کند و در عین حال به همه مسائل و راه حل های ناکافی رسیدگی کند. یکی از بزرگترین مشکلات در بخش اینترنت اشیا، حفظ حریم خصوصی هاب های محبوب اینترنت اشیا، مانند گوگل یا آمازون است. به لطف تمرکززدایی و فناوری بلاک چین که برای ساخت هلیوم استفاده می‌شود، به زودی حفظ حریم خصوصی در ارتباط با اتصال دستگاه‌ها به اینترنت اشیا نگران‌کننده نخواهد بود.

هلیوم چگونه کار می کند؟

3

هدف هلیوم ایجاد یک شبکه قابل اعتماد، غیرمتمرکز و جهانی برای دستگاه های IoT است که به جامعه دارندگان HNT متکی است. این شبکه از گره ها متعدد تشکیل شده است، یعنی Hotspot هایی که توسط اپراتورهای گره که در واقع دارندگان HNT هستند، اجرا می شوند. با میزبانی هات اسپات ها و مدیریت گره ها، کاربران برای مشارکت در عملکرد شبکه تشویق می شوند.

WiFi در حال حاضر از دستگاه های IoT پشتیبانی می کند. با این حال، پشتیبانی از دستگاه‌های مختلف تا حد امکان نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی را به همراه دارد. هلیوم این مشکل را با استفاده از یک معماری غیرمتمرکز و مکانیزم اجماع حل می کند که در مقایسه با اتصال WiFi با اینترنت اشیا، پوشش 200 برابری شبکه را بیشتر می کند.

مکانیزم اجماع که شبکه بر روی آن اجرا می شود به عنوان اثبات پوشش شناخته می شود و همچنین مسئول توزیع پاداش به دارندگان HNT و اپراتورهای گره است. کاربران برای راه اندازی هات اسپات ها باید یک دستگاه استخراج از وب سایت هلیوم خریداری کنند. ماینرها با اتصال به شبکه فرکانس های رادیویی تولید می کنند، در حالی که مکانیسم اثبات پوشش، مکان های هات اسپات را تأیید می کند.

شرکت کنندگان در شبکه می توانند یکی از سه نقش حیاتی برای عملکرد شبکه داشته باشند: چالشگر یا (Challenger) ، فرستنده یا (Transmitter) و شاهد یا (Witness). پاداش توزیع شده از طریق سیستم نیز به نقش در شبکه هات اسپات بستگی دارد.

نقش چالشگر

چالشگر برای اعتبارسنجی فرکانس‌های رادیویی چالش‌هایی را در شبکه ایجاد می‌کنند که هر ۲۴۰ بلوک یک بار اتفاق می‌افتد. سپس چالش را به گره‌های فرستنده یا (Transmitter) می‌فرستند،سپس گره‌های شاهد یا (Witness) به گره فرستنده نیاز دارند تا اعتبار چالش را تأیید کنند. شرکت‌کنندگان در شبکه همچنین می‌توانند با ساخت هات اسپات ،توکن HNT استخراج کنند.

 تاریخچه هلیوم

4

هلیوم در سال 2013، تنها چند سال پس از آغاز به کار بیت کوین، تأسیس شد. هلیوم تحت نام شرکت هلیوم راه اندازی شد تا اولین شبکه بی سیم همتا به همتا با ظرفیت اتصال دستگاه های مختلف و تشکیل اینترنت اشیا باشد که هر کسی می تواند در سطح جهانی از آن استفاده کند.

هلیوم توسط امیر حلیم، شان کری و شاون فانینگ تأسیس شد. این پروژه بیش از 53 میلیون دلار در چهار دور جمع آوری سرمایه از سال 2015 تا 2019 جمع‌آوری کرد. این شبکه در نهایت در سال 2019 راه اندازی شد و قصد داشت مشکلات رایج در بخش اینترنت اشیا مانند حریم خصوصی را حل کند.

امیر حلیم

امیر حلیم مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران هلیوم است.  قبل از هلیوم، امیر یک حرفه طولانی در صنعت بازی های ویدیویی به عنوان مدیر ارشد فناوری در استارت آپ بازی دیورژن داشت و بخشی از تیم اصلی طراحی بازی Battlefield 1942 در در استکهلم، سوئد بود.  در خارج از محل کار، امیر یک گیمر قهرمان اسبق جهان در ورزش های الکترونیکی، یکی از بنیانگذاران انجمن محبوب ورزش های الکترونیکی esreality.com است.

 

5

چه چیزی هلیوم را منحصر به فرد می کند؟

6

هلیوم یکی از پروژه های بلاک چین نادری است که با اینترنت اشیا سروکار دارد، به غیر از IOTA (MIOTA) که از فناوری به اصطلاح "بلاک بدون بلوک" و شبکه Tangle برای اتصال دستگاه ها به اینترنت اشیا استفاده می کند. منحصربه‌فرد بودن هلیوم به عنوان پروژه‌ای متمرکز بر بهبود اینترنت اشیا بصورت مکانیسم اثبات پوشش یا Proof of Coverage)) ذکر شده است.  PoCیا Proof of Coverage مکانیزم منحصر به فردی است که مخصوصاً برای شبکه هلیوم ایجاد شده است. مکانیسم اجماع مبتنی بر پروتکل HoneyBadger Byzantine Fault Tolerance است و به گره‌های شبکه اجازه می‌دهد حتی زمانی که نرخ‌های اتصال متفاوت است به توافق برسند.

چه چیزی به هلیوم ارزش می دهد؟

7

ارزش هلیوم با کاربرد، ظرفیت فنی، مرتبط بودن پروژه و فناوری آن تعیین می شود. ارزش ذاتی هلیم بیشتر از طریق منشور کاربرد و فناوری آن مشاهده می شود. با این حال، ارزش ذاتی و ارزش بازار HNT اغلب با هم مطابقت ندارند، که بیشتر به دلیل نوسانات در بازار ارزهای دیجیتال است

ارزش بازار هلیوم بسته به عوامل مختلف می تواند از لحظه ای به لحظه دیگر بسیار متفاوت باشد. ارزش بازار HNT نیز در معرض نوسانات در بازار و در مواقعی میتواند تغییر روند غیرقابل پیش بینی بدهد، به همین دلیل است که ارزش واقعی پروژه اغلب با قیمت بازار HNT متفاوت است.

شبکه هلیوم چگونه ایمن است؟

8

شبکه هلیوم از طریق استفاده از پروتکل اثبات پوشش که به مشارکت کنندگان شبکه برای اطمینان از پایداری شبکه از طریق استخراج متکی است، ایمن می شود. Proof of Coverage یا فرآیند اثبات پوشش، شکل پیشرفته ای از Proof of Work یا فرآیند اثبات کار است، به همین دلیل است که شبکه برای امنیت به استخراج کنندگان متکی است.

این پروتکل به طور خاص برای اطمینان از اتصال حتی با توان کم ایجاد شده است،استخراج هلیوم با دستگاه ساده ای که   توان 5 وات هم دارد قابل انجام است.به این ترتیب هلیوم به کارایی حداکثری می رسد و اتصال بین دستگاه های موجود در شبکه اینترنت اشیا را تسهیل می کند.

چگونه از هلیوم استفاده کنیم؟

9

هلیوم برای اتصال آسان دستگاه ها در اینترنت اشیا با استفاده از توان کم با کارایی و کارایی استفاده می شود. هلیوم همچنین دارای فرآیند استخراج HNT است، بنابراین کاربران می توانند بر اساس مشارکت در شبکه خود سود ببرند.

برای شروع استفاده از هلیوم به عنوان ارائه‌دهنده گره نقطه اتصال ، کاربران می‌توانند دستگاه‌های استخراج ویژه‌ای را که در وب‌سایت رسمی هلیوم موجود است خریداری کنند و بر اساس مشارکت خود پاداش دریافت کنند. پاداش ها بصورت توکن HNT توزیع می شوند.توکن HNT را می توان در بازار ارزهای دیجیتال خرید و فروش کرد.

هلیوم یک زیرساخت منحصر به فرد برای ایجاد یک اقتصاد کاملاً جدید و غیر متمرکز است، از این رو "شبکه مردمی" نامیده می شود.

استخراج هلیوم

فناوری هلیوم نسخه پیشرفته تر Proof of Work یا اثبات کار است،که برای تثبیت و ایمن سازی شبکه به ماینرها وابسته است. هلیوم از نسخه پیشرفته Proof of Work بر اساس BFT استفاده می کند که ماینرها را ملزم می کند تا پوشش بی سیم تولید شده توسط Hotspots (گره ها) را تأیید کنند.

اگرچه هلیوم به ماینینگ متکی است، اما سیستم آن با پلتفرم های سنتی که به استخراج کنندگان وابسته هستند، مانند بیت کوین، متفاوت است. سیستم استخراج هلیوم به ماینرهایی که به طور مستقل کار می کنند این امکان را می دهد که در مجاورت یکدیگر سریعتر کار کنند. دستگاه های ماینینگ هلیوم باید حداقل 300 متر از هم فاصله داشته باشند تا بتوان ماینینگ را فعال کرد.

وضعیت فعلی توکن هلیوم HNT در بازار رمزارز

10

تعداد توکن های عرضه شده HNT در بازار 117,235,627.14 توکن است.

حداکثر مقدار توکنی که قرار است در طول عمر این رمزارز عرضه شود 223,000,000 توکن است.

رمزارز HNT در حال حاضر در کوین مارکت کپ 14.13 دلار قیمت گذاری شده است،مارکت کپ این رمزارز 3,152,078,107 دلار است و در 24 ساعت گذشته 16,526,216 دلار حجم خورده،رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ 50 است.

هلیوم را از کدام صرافی ها میتوان خرید:

11

لیست 10 صرافی که میتوان رمزارز هلیوم را در آن خرید

هلیوم را در کدام کیف پول ها میشود نگه داری کرد:

کیف پول های نرم افزاری:

تیم توسعه‌دهنده هلیوم اپلیکیشن Helium را توصیه می‌کند، یک کیف پول دیجیتال برای HNT که از سیستم‌عامل‌های اندروید و iOS پشتیبانی می‌کند و جفت‌سازی و تنظیمات Hotspot را ارائه می‌دهد. Command Line Interface Wallet یکی دیگر از راه حل های ذخیره سازی این ارز دیجیتال است که محیط امنی را برای HNT فراهم می کند. توصیه می شود افراد مبتدی از برنامه Helium استفاده کنند.

کیف پول های سخت افزاری:

کیف پول های سخت افزاری یا کیف پول های سرد مانند Ledger امن ترین گزینه را برای ذخیره این ارز دیجیتال است. با این حال، چون این کیف پول به دانش فنی بیشتری نیاز دارد و گزینه گران تری است ممکن است برای ذخیره مقادیر بیشتری از HNT برای کاربران با تجربه تر مناسب تر باشند.

نتیجه گیری:

12

هلیوم انقلابی در نحوه استفاده از بلاک چین برای تسهیل اتصال دستگاه‌های موجود در اینترنت اشیا ایجاد می‌کند و در عین حال مشارکت‌کنندگان شبکه را تشویق می‌کند. به لطف طراحی‌ منحصر بفرد دستگاه‌های استخراج ،به کاربران اجازه داده میشود تا با قدرت و هزینه کمتری استخراج کنند، کاربران می‌توانند برای پشتیبانی و ایمن کردن شبکه پاداش‌هایی در قالب HNT دریافت کنند.

از آنجایی که نیاز به اتصال دستگاه ها از طریق اینترنت اشیا اهمیت بیشتری پیدا می کند، هلیوم ممکن است جایگاه مفیدی در شبکه جهانی دستگاه های اینترنت اشیا پیدا کند. هلیوم با فناوری ارزشمندی که به کاربران امکان می دهد به راحتی فرکانس رادیویی را برای دستگاه های بی سیم تولید و توزیع کنند، نام "شبکه مردمی" را توجیه می کند.

این مطلب توصیه مالی و سرمایه گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه گذاری بعهده خودتان است.