۰ نفر

مفاهیم اولیه ارزهای دیجیتال؛

تراکنش ها در بلاکچین چگونه تایید می شود؟

۷ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 631532
تراکنش ها در بلاکچین چگونه تایید می شود؟

​با فرض اینکه شما قبلاً درک درستی از مفهوم بلاک‌چین و نحوه عملکرد آن دارید، قصد داریم نحوه تایید و پیگیری تراکنش‌ها در بلاک‌چین را آموزش دهیم. اگر در مورد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال اطلاعات کافی ندارید، از آموزش‌های قبلی ما می‌توانید استفاده کنید.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ اساساً در بلاکچین‌ها، نسخه‌های دقیق سوابق تراکنش (دفتر پایگاه داده) در سراسر شبکه توزیع می‌شود. به طوری که دفتر کل برای مشاهده همه افراد شفاف و قابل دسترس است، بنابراین در واقع شما می‎توانید، مراحل پیشرفت تراکنش خود را دنبال کنید و خودتان تأیید معاملات خود را دریافت کنید. این کار به کمک وب‌ سایت‌های اکسپلورر بلاکچین‌های مختلف قابل انجام است.

بلاک چین2

وب‌ سایت‌های اکسپلورر بلاکچین

یک بلاکچین خوب از توسعه دهندگان و پشتیبانی قوی جامعه برخوردار است. آنها همچنین باید تعدادی وب سایت عمومی به عنوان کاوشگر بلاکچین داشته باشند که توسط تیم رسمی بلاکچین یا توسط جامعه ساخته شده است. به عنوان مثال، در پروژه اتریوم می‌توانید از Etherscan.io برای کشف بلاکچین اتریوم استفاده کنید. همچنین مثال‌های بیشتری مانند:

اکسپلورر بلاکچین بیت‌کوین : Blockchain.info.

اکسپلورر بلاکچین بایننس کوین : bscscan.com.

اکسپلورر بلاکچین سولانا : solanabeach.io.

اکسپلورر بلاکچین ریپل : xrpcharts.ripple.com.

اکسپلورر بلاکچین کاردانو: explorer.cardano.org.

اکسپلورر بلاکچین دوج کوین : dogechain.info.

وب سایت‌های کاوشگر بلاکچین معمولاً عملکرد جستجوگری دارند. بنابراین شما باید بتوانید این موارد را در آنها جستجو کنید:

یک آدرس: برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آدرس، به عنوان مثال موجودی، و معاملاتی که توسط آن آدرس انجام شده است.

هش تراکنش (شناسه تراکنش): برای تأیید اینکه آیا یک تراکنش کامل شده است یا خیر، همچنین بررسی اینکه چند بلاک آن را تأیید کرده است، زیرا بلاکچین رشته‌ای از بلاک‌ها است که شامل تمام تراکنش‌های قبلی هستند.

در همان مثال قبلی، اگر از وب‌سایت Etherscan.io بازدید کنید، می‌توانید آخرین تراکنش‌هایی را که از طریق بلاکچین انجام شده است، مشاهده کنید. بیایید یک تراکنش تصادفی را برای مثال خود در اینجا در نظر بگیریم:

فرض کنید هش تراکنش دلخواه زیر را داریم؛

0xc13d7905be5c989378a945487cd2a1193627ae606009e28e296d48ddaec6616

لینک بالا نمونه ای از هش تراکنش (شناسه تراکنش) است. اصطلاح TX / هش تراکنش معمولاً به پارامتر بعد از " /tx/ " اشاره دارد. این شناسه تراکنش اتریوم است. این اطلاعات را ارائه می‌دهد:

 

هش

۱.TxHash: همان شناسه تراکنش است.

۲. اطلاعات بلاک:

این تراکنش در کدام شماره بلاک انجام شده است.

چند بلاک تراکنش را تایید کرده‌اند.

۳. مهر زمانی: زمانی که معامله انجام شد (تاریخ، زمان و منطقه زمانی).

۴. آدرس فرستنده: در این مورد

۰xf۱f۵a۰۰f۸۸۵۴۲b۸۳۵df۵۷۲۹۸d۴۹۶e۹۷۹۸c۰۹f۶۷۱.

۵. آدرس گیرنده: در این مورد

۰x۴d۰۲۸۰da۲f۲fda۵۱۰۳۹۱۴bcc۵aad۱۱۴۷۴۳۱۵۲a۹c .

۶. مقدار: چقدر ارسال شده است.

نکته: باید در نظر داشته باشید، معمولاً زمانی که تراکنش برای یک توکن مبتنی بر اتریوم، به عنوان مثال؛ یک تراکنش Tether (USDT)، انجام می‌شود، مقدار ۰ در اینجا نشان داده می‌شود. در عوض اطلاعات مقدار در در بخش "Tokens Transferred" قابل پیگیری است.

۷. کارمزد تراکنش (پرداخت به ماینرها): کارمزد واقعی تراکنش، به شکل اتر و دلار آمریکا برای پرداخت تراکنش صورت می‌گیرد و محاسبه می‌شود.

بررسی یک آدرس

در مثال مورد بررسی در این مقاله، اگر روی یکی از آدرس‌ها (فرستنده یا گیرنده) کلیک کنید، می‌توانید موارد زیر را نیز مشاهده کنید:

میزان موجودی اتریوم یا توکن‌های آن (در صورت وجود).

چه تعداد تراکنش قبلا انجام شده است.

ارزش هر معامله.

فرستنده یا گیرنده هر تراکنش.

برای مثال، آدرس

 ۰xEA۶۷۴fdDe۷۱۴fd۹۷۹de۳EdF۰F۵۶AA۹۷۱۶B۸۹۸ec۸

را در نظر بگیرید، میزان موجودی اتریوم آن و دیگر توکن‌های بر بستر اتریوم که داخل این آدرس نگهداری می‌شوند، همچنین کلی اطلاعات دیگر قابل مشاهده است.

بلاک چین3

به طور کلی باید در نظر داشته باشید، اطلاعاتی که اکسپلوررهای بلاکچین‎های مختلف در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، ممکن است تفاوت‌هایی با مثال مورد بررسی در این مقاله داشته باشند، اما روند بررسی تقریباً مشابه این حالتی است که بررسی شد.

سلب مسئولیت: سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال و سایر عرضه‌ اولیه‌های آن‌ها (ICO)  بسیار پرخطر و گمانه زنی است و این مقاله توصیه‌ای از طرف اقتصاد آنلاین یا نویسنده برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال یا سایرICOها نیست. از آنجایی که موقعیت هر فردی منحصر به فرد است، همیشه باید قبل از تصمیم گیری مالی با یک متخصص واجد شرایط مشورت شود.