۰ نفر

درآمد صنعت ماینینگ بیت کوین در ۲۰۲۱

۲۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۶:۱۰
کد خبر: 627470
درآمد صنعت ماینینگ بیت کوین در ۲۰۲۱

بر اساس گزارش وبسایت The Block Research، استخراج‌کنندگان بیت کوین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۱۵ میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

بر اساس گزارش چشم انداز دارایی‌های دیجیتال که در سال ۲۰۲۲ توسط وبسایت The Block Research منتشر شد، آمارها نشان از افزایش ۲۰۶ درصدی درآمد ماینینگ بیت کوین در ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته‌ی میلادی دارد. لازم به ذکر است که این برآورد بر این فرض قرار گرفته است که شرکت‌های استخراج ارزهای دیجیتال برای پرداخت هزینه برق و سایر منابع انباشته خود را به فروش می‌رسانند. اما برخی از ماینرها سکه‌های استخراج شده خود را نگه می‌دارند.

 درآمد ماینینگ بیت کوین ۲۰۲۱ به صورت ماهانه

درآمد تخمینی استخراج بیت کوین در ماه مارس سال ۲۰۲۱ به اوج خود رسید؛ در این ماه، ماینرها حدود ۱.۷۵ میلیارد دلار به دست آوردند که این رقم شامل ۱۶۷ میلیون دلار کارمزد تراکنش نیز می‌شد.

اگرچه در طول سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل برخی رویدادها، در بعضی از ماه‌ها درآمد ماینرها کاهش یافت، اما به طور کلی درآمد استخراج بیت‌کوین با افزایش قیمت‌های دارایی‌های دیجیتال افزایش یافت و در اوایل نوامبر به بالاترین حد خود رسید.

بررسی افزایش درآمد ماینینگ بیت کوین در سال ۲۰۲۱

بر اساس گزارش دو وبسایت Block Research و GSR که در ژانویه ۲۰۲۲ منتشر شد، علیرغم اینکه در سال ۲۰۲۱چندین کشور ماینینگ کریپتو را سرکوب کرده‌اند و کشورهایی مانند چین حتی آن را ممنوع اعلام کرده‌اند، درآمد استخراج شده توسط ماینرهای بیت کوین تا ۲۰۶ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. اما چرا این افزایش درآمد ماینینگ در ۲۰۲۱ اتفاق افتاده است؟

این گزارش که بر اساس آمار و ارقام از ابتدای سال ۲۰۲۱ تا انتهای آن تهیه شده، نشان می‌دهد که ماینرهای بیت‌کوین در مجموع ۱۵.۳ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده‌اند و همین امر سال ۲۰۲۱ را از نظر استخراج بیت‌کوین به یک سال رکورد تبدیل کرده است. این جهش در استخراج بیت کوین نیز به افزایش سرسام آور قیمت این ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ کمک کرد.

 درآمد ماینینگ بیت کوین و اتریوم به صورت فصلی در سال ۲۰۲۱

این سناریو برای ماینرهای اتریوم هم به همین شکل بوده است. در این گزارش آمده است که استخراج‌کنندگان اتریوم در مجموع ۱۶.۵ میلیارد دلار درآمد ایجاد کرده‌اند که نشان‌دهنده افزایش ۶۷۸ درصدی نسبت به سال گذشته است و یک رکورد درآمد ماینینگ اتریوم در سال محسوب می‌شود.

اگرچه درآمد ماینینگ بیت کوین در  ۲۰۲۱ به طور کلی افزایش یافت، اما در سه ماهه آخر سال و به دنبال سیاست‌های سرکوب‌گر دولت چین، درآمدها کاهش یافت.

پس از اینکه چین در ماه مه ۲۰۲۱ معاملات رمزارزها را ممنوع کرد، در کشورهایی غیر از چین درآمد ماینینگ بیت کوین افزایش پیدا کرد.

در این گزارش آمده است: «از لحاظ تاریخی، به دلیل ارزان بودن انرژی، هزینه سربار پایین و نزدیکی تولیدکنندگان بزرگ به استخراج بیت کوین، این فعالیت تحت سلطه سرمایه گذاران در چین بوده است.

این مطالعه نشان می‌دهد که تقریباً شش گیگاوات ظرفیتی که قبلاً برق تأسیسات ماینینگ را در منطقه‌های سین‌کیانگ، مغولستان داخلی، سیچوان، یوننان تامین می‌کرد، پس از ژوئن تعطیل شد و سرمایه‌گذاران ماینینگ بیت کوین در چین را مجبور کرد تا دستگاه‌ها را از برق بکشند و به خارج از کشور منتقل کنند یا تجهیزات خود را بفروشند. این سرکوب ناگهانی در چین منجر به سقوط نرخ هش برای بیت کوین و اتریوم شد.

نرخ هش معیار قدرت محاسباتی سرمایه‌گذاری شده برای استخراج ارزهای دیجیتال جدید است. هرچه تعداد افرادی که برای استخراج یک ارز دیجیتال خاص وارد می‌شوند، بیشتر باشد، نرخ هش یا سطح دشواری استخراج برای ارز دیجیتال مربوطه بیشتر می‌شود.

این گزارش نشان می دهد که با ممنوعیت ماینینگ بیت کوین در چین، استخرهای استخراج بیت کوین تغییر کرد و کشورهای مختلفی در آمریکای شمالی و قزاقستان به نقاط داغ جدید برای ماینینگ بیت کوین تبدیل شدند. ایالات متحده رسماً به بزرگترین قطب جهان برای عملیات استخراج بیت کوین و تجارت تبدیل شد.

در این گزارش آمده است: «برای سال ۲۰۲۲، سرکوب چین فرصتی برای عملیات استخراج بیت کوین در خارج از کشور ایجاد کرده است و در حال حاضر به رونق زیرساخت در آمریکای شمالی، روسیه، آسیای مرکزی و اروپا منجر شده است.»

طبق داده‌های وبسایت CoinWarz، نرخ هش بیت‌کوین در ۱۵ ژانویه ۲۰۲۲ به بیش از ۲۰۵ اگزهش (هش در ثانیه) رسید. بنابراین، حتی پس از سقوط درآمد ماینینگ بیت کوین در ژوئن ۲۰۲۱، نرخ هش بیت کوین تا نوامبر ۲۰۲۱ افزایش ۱۹.۶ درصدی را تجربه کرد.

در نیمه دوم سال ۲۰۲۱، حداقل ۱۲ شرکت ماینینگ دولتی و خصوصی به دنبال جذب سرمایه بودند که هر کدام بین ۵۰ تا ۶۵۰ میلیون دلار از طریق عرضه اولیه سهام، اسکناس های قابل تبدیل و انتشار سهام جمع‌آوری کردند.

 

مهم‌ترین اتفاقات تاثیرگذار بر درآمد ماینینگ در سال ۲۰۲۱

سال ۲۰۲۱ برای بازار ارزهای دیجیتال یک سال رکوردزنی بود و ارزش بازار در ماه نوامبر برای مدت کوتاهی از ۳ تریلیون دلار گذشت. بیت کوین، بزرگترین ارز رمزنگاری شده از نظر ارزش بازار، و اتریوم، دومین ارز بزرگ، به بالاترین سطح تاریخ خود رسیدند؛ این در حالی است که آلت کوین‌ها، مانند دوج کوین، محبوبیت بیشتری به دست آوردند.

سایر دارایی‌های دیجیتال، مانند توکن‌های غیرقابل تعویض یا NFT، در کنار آثار هنرهای زیبا در خانه‌های حراج بزرگ مانند ساتبیز و کریستیز به قیمت میلیون‌ها دلار فروخته شدند. علاوه بر هنر، ارزش NFT که دارایی‌های درون بازی و زمین دیجیتال را نشان می‌دهد نیز افزایش یافت.

برنامه‌های کاربردی مبتنی بر بلاک چین، از جمله امور مالی غیرمتمرکز یا DeFi، هم از سوی سرمایه‌گذاران خرده‌فروشی و هم از سوی سرمایه‌گذاران نهادی مورد توجه قرار گرفتند و موجب رشد Web۳ شدند؛ وب ۳ مرحله‌ی بعدی غیرمتمرکز اینترنت مبتنی بر فناوری بلاک چین است که NFTها را تقویت می‌کند و زیربنای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

همه اینها کمک کرد تا درآمد صنعت ماینینگ بیت کوین در ۲۰۲۱  افزایش یابد و رمز ارزها به جریان و مسیر اصلی در بازار تبدیل شوند. اگرچه در این سال اتفاقات تاثیرگذار بسیار زیادی در بازار کریپتو اتفاق افتاد اما در اینجا به ۱۲ مورد برجسته اشاره خواهیم کرد.

۱.   ارزش بیت کوین برای اولین بار به بیش از ۱ تریلیون دلار رسید

در ۱۹ فوریه سال ۲۰۲۱ میلدی، بیت کوین برای اولین بار توانست به ارزش ۱ تریلیون دلار در بازار برسد.

این نقطه عطف پس از آن اتفاق افتاد که سرمایه گذاران نهادی بزرگ و شرکت های مالی برجسته شروع به حمایت از ارز دیجیتال در اوایل سال کردند. شرکت‌هایی از جمله تسلا (Tesla)، اسکوئر (Square) و میکرواستراتژی (MicroStrategy) شروع به استفاده از ترازنامه خود برای خرید بیت کوین کردند.

۲.    پس از فروش ۶۹ میلیون دلاری اثر هنری بیپل eeple علاقه به NFTها افزایش یافت

زمانی که در ماه مارس مایک وینکلمن (Mike Winkelmann)، هنرمند آمریکایی که به اسم بیپل (Beeple) شناخته می‌شود، اثر هنری دیجیتال خود را به نام “Everydays: The First ۵۰۰۰ Days” در قالب توکن غیرقابل تعویض (NFT) فروخت، به چندین دلیل یک اتفاق تاریخی محسوب می‌شود.

اولین دلیل این بود که فروش این اثر هنری دیجیتال، کریستیز را به اولین خانه حراج بزرگ دنیا تبدیل کرد که یک اثر هنری کاملا دیجیتالی و مبتنی بر NFT را به فروش رساند. همچنین برای اولین بار، کریستیز ارز دیجیتال اتریوم را به عنوان ارز مجاز برای پرداخت قیمت اصلی اثر هنری اعلم کرد کرد. علاوه بر این، قیمت فروش ۶۹.۳ میلیون دلاری برای NFT در آن زمان رکوردشکنی بود.

این حراج هنری جریان اصلی NFT را پوشش داد؛ چنین چیزی قبلاً دیده نشده بود و یک رکورد برای NFT محسوب می‌شد.

طبق گزارش پلتفرم تحلیلی DappRadar، به طور کلی در سال ۲۰۲۱، بازار NFT با بیش از ۲۳ میلیارد دلار حجم معاملات “بهترین سال” خود را سپری کرده است. متاورس‌های مبتنی بر بلاک چین بیش از ۵۰۰ میلیون دلار حجم معاملات داشتند و دارایی های درون بازی که به عنوان NFT نشان داده می شوند، ۴.۵ میلیارد دلار حجم معاملات به دست آوردند.

۳.   ایلان ماسک باعث رکوردشکنی دوج کوین شد

در ماه مه سال ۲۰۲۱، درست قبل از اینکه ایلان ماسک برنامه پخش زنده شنبه شب (Saturday Night Live) خود را آغاز کند، قیمت dogecoin شروع به افزایش کرد. به گفته وبسایت Coin Gecko، در ۸ مه، یعنی زمانی که ایلان ماسک قرار بود در برنامه پخش زنده شنبه شب شرکت کند، دوج کوین به بالاترین حد خود یعنی حدود ۷۳ سنت رسید.

اما قیمت این ارز دیجیتال به سرعت از آن اوج عقب نشینی کرد. با شروع برنامه‌ی شنبه شب و پخش آن روی آنتن، دوج کوین تا ۲۹.۵ درصد کاهش یافت و در یک نقطه به ۴۹ سنت رسید.

این اتفاق نشان‌دهنده افزایش و کاهش قیمت‌هایی بود که دوج کوین در تمام سال داشت و بیشتر آن مربوط به ایلان ماسک می‌شد. مدیرعامل تسلا و اسپیس ایکس از حامیان دائمی ارز دیجیتال الهام گرفته از میم ها بوده است. بالا رفتن‌ قیمت دوج برای اولین بار در ماه فوریه و پس از یک سری توییت از ماسک آغاز شد و از آن زمان، او به تبلیغات این ارز دیجیتال ادامه داده است.

۴.   السالوادور بیت کوین را به عنوان ارز قانونی پذیرفت

در ماه ژوئن، السالوادور قانون جدیدی را برای پذیرش بیت کوین به عنوان ارز قانونی تصویب کرد و به عنوان اولین کشوری شناخته شد که چنین قانونی را اجرا کرد.

طبق این قانون، بیت کوین می‌تواند برای پرداخت هزینه‌ی‌ کالاها و مالیات در السالوادور استفاده شود. شبکه خبری CNBC گزارش داد که کسب و کارهای می توانند کالاهای خود را بر اساس بیت کوین قیمت گذاری کنند و صرافی‌ها مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نمی شوند.

۵.  اتریوم EIP-۱۵۵۹ را راه اندازی کرد و برای ادغام با Eth۲ آماده شد

در ماه آگوست، یک ارتقاء بزرگ در اتریوم آغاز شد. این ارتقا که لندن نام دارد، شامل پروپوزال بهبود شبکه اتریوم موسوم به EIP ۱۵۵۹ بود که نحوه تخمین هزینه تراکنش‌ها یا «قیمت گس» را تغییر داد. این ارتقا همچنین آغازگر کاهش عرضه اتریوم بود.

علاوه بر این، توسعه دهندگان اتریوم برای تغییر شبکه آینده به سمت مدل اثبات سهام از طریق تعدادی ارتقاء در طول سال آماده شدند.

در حال حاضر، اتریوم بر اساس یک مدل اثبات کار عمل می‌کند، که در آن استخراج‌کنندگان باید برای حل پازل‌های پیچیده به منظور اعتبارسنجی تراکنش‌ها رقابت کنند. این مدل به دلیل تأثیرات زیست محیطی خود مورد انتقاد بسیاری قرار دارد زیرا به کامپیوترهایی با قدرت بسیار زیاد نیاز دارد.

در سال ۲۰۲۲، اتریوم قصد دارد به مدل اثبات سهام تغییر کند، که در آن کاربران فقط می‌توانند تراکنش‌ها را بر اساس تعداد سکه‌هایی اعتبارسنجی کنند که در اختیار دارند، نه براساس دکل‌های استخراج با انرژی شدید که اکنون استفاده می‌شوند. این حرکت بخشی از ادغام به اتریوم ۲.۰ یا Eth۲ است.

Eth۲ بر ماینینگ بسیار تأثیرگذار خواهد بود، زیرا زیرساخت اتریوم را تغییر می‌دهد و در نهایت استخراج را منسوخ می کند.

۶.    بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در یک جریان هک DeFi به سرقت رفت

در ماه آگوست، پلتفرم DeFi  پالی نتورک هک شد و بیش از ۶۰۰ میلیون دلار به سرقت رفت.

کارشناسان اعلام کردند که هکر توانسته از مشکلی در کد شبکه سوء استفاده کند. اگرچه هکر در نهایت وجوه به سرقت رفته را پس داد، اما این هک یکی از بزرگ‌ترین سرقت‌های ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود.

این نوع کلاهبرداری در طول سال غیر معمول نبود. بر اساس گزارش شرکت تجزیه و تحلیل بلاک چین Chainalysis، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷.۷ میلیارد دلار در کلاهبرداری‌های ارزهای دیجیتال در سراسر جهان به سرقت رفته است. این رقم ۸۱ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است.

Chainalysis در گزارش خود نوشت: کلاهبرداری راگ پول (Rug pull)، نوعی کلاهبرداری که در آن توسعه‌دهندگان پروژه را رها می‌کنند و با سرمایه سرمایه‌گذاران آن را ترک می‌کنند، تبدیل به «کلاهبرداری رایج» اکوسیستم DeFi شد. در سال ۲۰۲۱، در کلاهبرداری راگ پول بیش از ۲.۸ میلیارد دلار به سرقت رفته که این رقم ۳۷ درصد از کل درآمد کلاهبرداری از ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است. راگ پول در سال ۲۰۲۰ فقط ۱ درصد از کل درآمدهای کلاهبرداری را تشکیل می‌داد.

۷.  چین دوباره ارزهای دیجیتال را ممنوع کرد

در ماه سپتامبر ۲۰۲۱، بانک خلق چین (CNBC) در ادامه‌ی سیاست سرکوب ارزهای دیجیتال، ممنوعیت خرید و فروش ارزهای دیجیتال در چین را تایید کرد.

بانک خلق چین بر اساس یک پرسش و پاسخ که در وب‌سایت خود منتشر کرد، اعلام داشت که تمام فعالیت‌های مرتبط با رمزارزها در چین، از جمله خدماتی مانند تجارت دارایی‌های دیجیتال، تطبیق سفارش (order matching)، صدور توکن و مشتقات آن غیرقانونی هستند. بانک خلق چین همچنین اذعان داشت که صرافی‌های ارزهای دیجیتال در خارج از کشور که در سرزمین اصلی چین خدمات ارائه می‌کنند نیز غیرقانونی هستند.

سرکوب مجدد چین برای استخراج بیت کوین در طول سال، بازار را به جاهای دیگر سوق داد و در ماه اکتبر، داده‌های دانشگاه کمبریج نشان داد که ایالات متحده به مقصد شماره ۱ استخراج‌کنندگان بیت کوین تبدیل شده است.

این داده‌ها نشان می‌دهد که ۳۵.۴ درصد از هش ریت بیت‌کوین، که قدرت محاسباتی جمعی همه ماینرها است، از ماه جولای در ایالات متحده بوده و این برای اولین بار است که آمریکا در این زمینه بر چین غلبه کرده است. مطالعات کمبریج همچنین نشان می‌دهد که میانگین ماهانه سهم چین از هش ریت جهانی در ماه ژوئیه به صفر رسیده و از سپتامبر ۲۰۲۰، که چین حدود ۶۷ درصد از بازار را تصاحب کرد، یک تغییر اساسی رخ داده است.

۸.   اولین ETF بیت کوین مبتنی بر معاملات آتی ایالات متحده راه اندازی شد

در ماه اکتبر، ETF بیت کوین مبتنی بر معاملات فیوچرز ProShares کار خود را در بازار بورس نیویورک تحت عنوان “BITO” آغاز کرد.

ETF آتی بیت کوین، قراردادهایی را دنبال می‌کند که بر روی قیمت آیندهس ارزهای دیجیتال گمانه‌زنی می‌کنند، نه قیمت فعلی یا «قیمت اسپات» خود ارز دیجیتال. در نتیجه، قیمت ETF و بیت کوین لزوماً مطابقت ندارند.

بانک خلق چین گزارش داد که نخستین صندوق قابل‌ معامله بیت‌کوین توسط شرکت پروشیرز (ProShares) یکی از “بزرگترین روزهای اول ETF ها از لحاظ حجم معاملات” را شاهد بود.

۹.  اولین ارتقای بیت کوین در چهار سال گذشته فعال شد

به روزرسانی تپ روت (Taproot) بیت کوین، در ماه نوامبر ۲۰۲۱ اجرایی شد. این اولین ارتقای مهم و بزرگ بیت کوین از سال ۲۰۱۷ بوده است.

در ارتقای Taproot بیت کوین امضای به نام امضای اشنور (Schnorr) معرفی شد که به تراکنش‌های بیت کوین کمک می‌کند تا خصوصی‌تر و کارآمدتر شوند و هزینه کمتری داشته باشند. مهمتر از همه، ارتقای تپ روت، بیت کوین را قادر می سازد تا قراردادهای هوشمند یا مجموعه‌های کدی را اجرا کند که حامل دستورالعمل‌هایی بر روی بلاک چین هستند.

۱۰.  با ظهور لابی‌گران رمزارز، قانون‌گذاران بر مقررات تمرکز کردند

در طول سال گذشته‌ی میلادی، تمرکز زیادی بر مقررات ارزهای دیجیتال صورت گرفته است.

گری جنسلر (Gary Gensler)، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) در تلاش خود برای ایجاد چارچوب نظارتی برای فضای ارزهای دیجیتال بسیار تاکید داشت. جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو آمریکا و جانت یلن (Janet Yellen)، وزیر خزانه‌داری آمریکا، هر دو بارها در مورد ارزهای دیجیتال، به ویژه استیبل کوین ها هشدار دادند و کل ارزهای دیجیتال را بی‌ثبات و سوداگرانه نامیدند.

در ماه نوامبر، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، لایحه زیرساخت دو حزبی را امضا کرد که شامل مقررات گزارش مالیاتی است و در مورد دارایی های دیجیتال مانند ارزهای دیجیتال و NFT اعمال می شود.

«کارگزاران» ارزهای دیجیتال، که عمدتاً صرافی‌ها هستند، باید فرمی تهیه کنند که مشتریان آن‌ها را مشخص می‌کند. کسب‌وکارها و صرافی‌ها نیز باید هر بار که بیش از ۱۰۰۰۰ دلار ارز دیجیتال دریافت می‌کنند، گزارش ارائه دهند.

این امر باعث ابراز نگرانی‌های زیادی در جامعه ارزهای دیجیتال شد و لابی‌گران بسیاری شروع به فعالیت کردند و برای شفاف‌تر شدن تعریف «کارگزار» تلاش کردند.

۱۱. رقبای اتریوم سهم بازار را به دست آوردند

با افزایش تقاضا برای اتریوم، پرکاربردترین شبکه بلاک چین، در سال ۲۰۲۱ میلادی، پروژه‌های دیگری در تلاش برای رقابت با اتریوم ظاهر شدند.

دو مورد از این رقبا Avalanche و Solana هستند که هر دو در سال ۲۰۲۰ به عنوان پلتفرم‌هایی برای قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز راه اندازی شدند.

هر کدام از توکن‌های آن‌ها، یعنی AVAX و SOL، به ترتیب در بین ۱۰ ارز دیجیتال برتر قرار گرفتند و سهم بازار را در بین سایر رمزارزها به دست آوردند.

DappRadar گزارش داد که در نتیجه‌ی وجود رقبای اتریوم مانند سولانا و آواکس، کل ارزش قفل شده (TVL) در DeFi هفت برابر سال گذشته افزایش یافت و از ۲۰۰ میلیارد دلار گذشت. با این حال، تقریبا ۶۰ درصد از TVL هنوز روی اتریوم باقی مانده است.

۱۲.   توقف فعالیت ماینرها در ایران

یکی دیگر از اتفاق‌های مهم سال ۲۰۲۱ که بر درآمد صنعت ماینینگ هم تاثیرگذار بود، توقف فعالیت ماینرهای بیت کوین در تابستان و زمستان بود. ایران یکی از بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین کشورها در حوزه‌ی ماینینگ بیت کوین در جهان است که ۴.۴ تا ۷ درصدد از نرخ هشت بیت کوین جهانی را در اختیار دارد. ایران قبل‌تر نیز در زمان اوج مصرف برق در تابستان استخراج بیت کوین را به صورت موقت ممنوع کرده بود. در سال ۲۰۲۱ نیز به دلیل افزایش مصرف برق هم در تابستان و هم در زمستان، مقامات ایران تصمیم گرفتند تا فعالیت مراکز مجاز استخراج رمز ارز را به صورت موقت متوقف کنند. در اواخر ماه نوامبر، مقامات ایرانی فعال در حوزه انرژی اعلام کردند که به طور کلی ۲۲۲۰۰۰ دستگاه ماینینگ بیت کوین در ایران وجود داشته که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کردند و با وضع مقررات توقف فعالیت، این ماینرها توقیف شده اند.

امیدواریم این مطلب به شما کمک کرده باشد تا به تحلیل مناسبی از درآمد ماینینگ بیت کوین در ۲۰۲۱ دست یافته باشید.

منبع: دارا ماینر