۰ نفر

در پی رکود در بازار؛

کاهش هزینه تراکنش در اتریوم و بیت کوین

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۱:۰۰
کد خبر: 626790
کاهش هزینه تراکنش در اتریوم و بیت کوین

داده‌های اخیر نشان می‌دهد که کارمزد تراکنش‌های دو تا از بزرگ‌ترین دارایی دیجیتال بر اساس ارزش بازار به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

اقتصاد آنلاین _فرناز حیدری؛ رقبای اتریوم دیگر قادر نخواهند بود که از هزینه‌های بالای تراکنش‌ در این شبکه برای انتقاد از آن استفاده کنند، زیرا اطلاعات ارائه شده مربوط به داده های آن‌چین و Santiment  نشان داده که هزینه‌های گس اتریوم از نوامبر ۲۰۲۱ تا حدود ۹۰ درصد کاهش یافته است.

واحد Gas Price، گیگاوی (Giga Wei) است که به اختصار Gwei یا جیوی گفته می‌شود. Wei کوچکترین واحد شمارش اتر است (مانند ساتوشی در شبکه بیت کوین). هر Wei معادل ۱۰ به توان ۱۸- اتر است (۱ETH=۱۰^۱۸ wei) . پس هر گیگا وی هم معادل ۱۰ به توان ۹ وی (Wei) است (۱Gwei=۱۰^۹wei). کیف پول‌های اتریوم هم غالبا از این واحد برای تعیین قیمت گس استفاده می‌کنند. یعنی در واقع شما تعیین می‌کنید که به ازای هر واحد گس تمایل دارید چند جیوی پرداخت کنید.

میانگین هزینه گس در شبکه اکنون ۵.۸۱ دلار است. این مقدار نسبت به میانگین کارمزد ۶۹ دلاری در یازدهم می ۲۰۲۱ یا  کارمزد ۶۲ دلاری در هشتم نوامبر ۲۰۲۱  به مقدار قابل توجهی کمتر است.

چه چیزی منجر به کاهش هزینه های گس شده است

به طور کلی، کاهش قیمت اتریوم، هزینه گس که با Gwei محاسبه می شود را نیز کاهش می‌دهد . در حالی که اتریوم در چند وقت اخیر به میزان قابل توجهی سقوط کرده اما درحال حاضر اندکی بهبود یافته و بار دیگر به بالای مرز سه هزار دلار رسیده است.

عامل دیگری که باعث کاهش هزینه های گس می شود، کاهش تقاضا و علاقه عموم به توکن های DeFi و غیرقابل تعویض است. بر خلاف اینکه شبکه‌های دیگری نیز پا به عرصه گذاشتند که بخشی از بازار آن اف تی را از آن کردند اما اتریوم همچنان شماره یک شبکه قرارداد های هوشمند است. اما علاقه به هر دو فضا طی چند ماه گذشته به میزان قابل توجهی کاهش داشت. در این بین تراکنش‌های NFT که نماینده میزان فعالیت‌های اتریوم در چند ماه گذشته بوده‌، کاهش یافته است. اتریوم پس از رسیدن به حجم معاملات ماهانه ۵ میلیارد دلار در ژانویه، حجم معاملاتی ۲.۵ میلیارد دلاری را نیز در ماه مارس تجربه کرد. به عبارت دیگر با توجه به کمتر شدن تراکنش‌ها، نیاز کمتری به پرداخت هزینه‌های بالا به ماینرها برای تایید فوری تراکنش‌های آن‌ها توسط خریداران وجود داشت.

همچنین، در شبکه اتریوم پیشنهاد هایی مانند اعمال مکانیسم سوزاندن EIP-1559 به کاهش شدید هزینه‌ها کمک کرده است.

  • کارمزد بیت کوین نیز کم شده است

نه تنها هزینه های گس اتریوم کم شده بلکه بیت کوین نیز در سطوح پایین بی‌سابقه ای قرار دارد.

 به گفته یکی از کارشناسان رمزارز، روند صعودی پاییز ۲۰۲۱ اولین موردی بود که با افزایش کارمزد تراکنش همراه نبود.

 کارمزد بیت کوین در هر بایت بر حسب ساتوشی محاسبه می‌شود که این مقدار در حال حاضر در پایین ترین حد خود قرار دارد. حتی به دلار، این عدد کمتر از کارمزد در بهار ۲۰۲۰ است.

این کارشناس توضیح داد که دلیل اصلی این امر پر نشدن بلاک ها از ژوئن ۲۰۲۱ است. لازم به ذکر است که ۹ ماه گذشته، این اولین دوره ای بوده که بلوک های بیت کوین پر نشده اند. اما عدم پر کردن بلوک ها دقیقاً به دلیل فعالیت کمتر نیست. این بیشتر به دلیل رفتار segwit و کاربر است.