۰ نفر

با قفل شدن مبادلات مالی؛

بیت کوین به داد مردم اوکراین رسید

۲۱ فروردین ۱۴۰۱، ۱۰:۰۰
کد خبر: 626770
بیت کوین به داد مردم اوکراین رسید

برای بسیاری از اوکراینی‌ها و روس‌ها، دارایی‌های دیجیتال به ابزاری برای حمایت از خود و عزیزانشان در طول بحران تبدیل شده‌ است. درگیری‌های جاری در اوکراین به طور ملموس به یک آزمون تحت فشار گذاشتن برای ارزهای دیجیتال تبدیل شده است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ دارایی های دیجیتال به عنوان ابزاری مؤثر برای حمایت مستقیم از تلاش های بشردوستانه ظاهر شده و صنعت کریپتو، به رغم فشارهای زیاد، تا حد قابل توجهی خود را یک جامعه بالغ نشان داده است – جامعه‌ای که آماده است تا با سیاست‌های بین‌المللی بدون به خطر انداختن اصول اصلی تمرکززدایی، مطابقت پیدا کند.

اما نقش حیاتی دیگری نیز وجود دارد که کریپتو در طول این اتفاقات غم‌انگیز ایفا کرده است: برای افرادی که از سیستم‌های پرداختی، (که زمانی شکست‌ناپذیر تلقی می‌شدند) قطع امید کرده‌اند، روز به روز بیشتر با رمزارزها آشنا می‌شوند.

زیرساخت‌های مالی سنتی معمولاً در طول رویارویی‌های نظامی و فجایع انسانی خوب کار نمی‌کنند. از تورم شدید و کمبود نقدینگی گرفته تا تخریب دستگاه‌های خودپرداز، بحران‌ها می‌توانند عملکرد سیستم بانکی را مختل و عرضه پول را برای میلیون‌ها فرد عادی تهدید کنند.

کوین تلگراف با برخی از افرادی که این اختلالات را در اولین روزها و هفته‌های جنگ تجربه کردند، مصاحبه کرده است. برخی از آن‌ها چیز زیادی درباره رمزارز نمی‌دانستند و باید سریع یاد می‌گرفتند، در حالی که برخی دیگر خوش‌شانس بودند و به دلیل تجربه‌ای که در زمینه دارایی‌های دیجیتال داشتند، می‌توانستند دوباره از آن استفاده کنند.

برخی از این افراد اهل اوکراین بوده و مستقیماً جنگ را تجربه کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر از روسیه هستند و از آنجا که زندگی عادی آنها یک شبه به هم ریخت، مجبور شدند کشور خود را ترک کنند.

روایت‌های آنها نشان می‌دهد زمانی که جهان در حال فروپاشی است، این افراد عادی هستند که رمزارز آخرین خط حمایت را برایشان فراهم می‌کند، نه نخبگان فاسد.

رمزارز به گونه‌ای ایجاد شد که هیچ دولت یا فردی نتواند آن را کنترل کند

بر اساس تجارب ذکر شده، اکثر اوکراینی‌ها ترجیح می‌دهند از طریق صرافی‌های معتبر جهانی مانند کوین‌بیس و بایننس تراکنش انجام دهند، اگرچه برخی نیز به صرافی‌های اوکراینی متکی هستند.

یکی از شهروندان اوکراینی اظهار کرد: " من فکر می‌کنم مهم است به یاد داشته باشیم که رمزارز، به‌ویژه بیت‌کوین، در ابتدا ایجاد شد تا هیچ دولت یا فردی نتواند آن را کنترل کند. اگرچه مجازات روس‌های «بد» و پاداش دادن به غیرنظامیان بی‌گناه اوکراینی وسوسه‌انگیز است، اما هدف از یک ارز یا دارایی غیرمتمرکز را شکست می‌دهد." او معتقد نیست که تشدید کنترل دولت بر رمزارزها به مردم عادی در این جنگ یا هر جنگ آینده کمک کند.

جنگ بدون شک نظم اقتصادی جهانی را در هم شکسته و همچنین به یک آزمون استرس عمیق برای صنعت کریپتو تبدیل شده است. به رغم سوء ظن مبنی بر اینکه دارایی‌های دیجیتال می‌توانند رژیم تحریم‌های بین المللی را تضعیف کنند، آنها به تازگی به عنوان یک سیستم پرداخت انعطاف پذیر با پتانسیل کمک به میلیون‌ها نفر در سخت‌ترین روز خود شناخته شده‌اند.

تصادفی نیست که دولت اوکراین از اقداماتی برای توسعه اقتصاد دیجیتال خود پس از جنگ حمایت کرده است. در 16 مارس، رییس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی، قانونی را برای ایجاد چارچوب قانونی برای این کشور به منظور ایجاد یک بازار رمزنگاری قانون‌گذاری شده تصویب کرد. با توجه به نیاز به بازسازی کشور پس از پایان خصومت ها، تجربه سخت به دست آمده این کشور در مورد ارزهای دیجیتال احتمالاً در توسعه یک اقتصاد دیجیتال پر رونق مؤثر خواهد بود.