۰ نفر

دلایل ریزش اخیر بیت کوین؛

فدرال رزرو عمداً قیمت کریپتوها را کاهش می دهد

۲۰ فروردین ۱۴۰۱، ۱۵:۳۰
کد خبر: 626616
فدرال رزرو عمداً قیمت کریپتوها را کاهش می دهد

یکی از اقتصاددانان ارشد سابق گلدمن ساکس عقیده دارد که فدرال رزرو باید بازار را شوکه کند تا بتواند آن را را تحت کنترل درآورده و تورم را کاهش دهد.بیل دادلی، رئیس سابق بانک فدرال رزرو در نیویورک که در گذشته اقتصاددان ارشد در گلدمن ساکس بوده، معتقد است که «[فدرال رزرو] برای مؤثر بودن، باید زیان بیشتری را نسبت به آنچه تاکنون به سرمایه‌گذاران سهام و اوراق قرضه وارد کرده، وارد کند».شاید در ذهن خوانندگان این سوال مطرح شود که چرا فدرال رزرو خواهان کاهش قیمت ارزهای دیجیتال است؟

اقتصاد آنلاین_فرناز حیدری؛ ابزارهای فدرال رزرو برای پایین آوردن ارزش سهام، مبتنی بر افزایش نرخ بهره است. این موضوع مستقیماً بر قیمت دارایی‌های ریسکی مانند رمزارزها تأثیر می‌گذارند. روز چهارشنبه، 6 آوریل، صورت‌جلسه آخرین نشست فدرال رزرو منتشر شد و بلافاصله بازار دارایی‌های پر ریسک همچون  ارزهای دیجیتال سقوط کردند. همینطور در این برهه زمانی، نزدک افت 315 واحدی را تجربه کرد و برخی از سهام، مانند Cloudflare، تقریباً 10 درصد کاهش یافتند. در حالی که شاید شرکت های مربوط به شبکه‌های اینترنت مانند Cloudflare پروژه رمزنگاری شده نباشند، اما نقش حیاتی در آنلاین نگه داشتن زیرساخت وب 3 را دارند.  Amazon AWS و Cloudflare گلوگاه های متمرکز در انقلاب بلاکچین هستند، به طوری که 20٪ از کل ترافیک اینترنت از طریق شبکه Cloudflare CDN عبور می کند.

دادلی افزود که افزایش کوتاه‌مدت نرخ بهره تأثیر چندانی بر بیشتر افراد جامعه مدرن ندارد زیرا بسیاری از وام های مسکن با نرخ های ثابت در یک دوره طولانی، به ویژه در ایالات متحده، گره خورده اند. او اعتقاد دارد که احساسات بازار بر این واقعیت متمرکز است که فدرال رزرو باید در چند سال آینده نرخ های بهره را کاهش دهد که نتیجتا منجر به مشارکت افراد در بازارها شود. اساساً، بازارها آنقدر که فدرال رزرو می‌خواهد سقوط نمی‌کنند، زیرا سرمایه‌گذاران پیش‌بینی می‌کنند که پس از کنترل تورم، روند صعودی آینده افزایش یابد. با این حال، برای کنترل تورم، باید حباب تشکیل شده بازار از بین برود.

 دادلی تصور میکند که اگر از قیمت ها کاسته نشود(کاهش تورم) فدرال رزرو برای دستیابی به نتیجه مطلوب، باید به بازارها شوک وارد کند. به این معنا که نرخ وجوه فدرال به میزان قابل توجهی بالاتر از آنچه در حال حاضر پیش بینی می شود افزایش می یابد. به هر طریقی، برای کنترل تورم، فدرال رزرو باید بازده اوراق قرضه را بالاتر و قیمت سهام را پایین بیاورد.

  • اثرات افزایش نرخ ها بر قیمت بیت کوین

اگر به رابطه بلندمدت بین بیت کوین و بازده اوراق خزانه داری ایالات متحده از سال 2020 نگاه کنیم، الگوهای جالبی وجود دارد. بازده یک ساله اوراق خزانه داری از زمان سقوط قیمت بیت کوین در ماه می 2021 به طور پیوسته افزایش داشته و اکنون بیش از 4هزار و 900 درصد افزایش یافته در حالی که  این رشد برای بیت کوین در حدود منفی 27 درصد از بالاترین قیمت داخلی بوده است.

اخیراً منحنی بازدهی 10 ساله و 2 ساله معکوس شده است که با توجه به استانداردهای بسیاری از تحلیلگران، نشانه ای از رکود در آینده است. این اتفاق در حالی رخ داد که 10 سال در بحبوحه ابهامات طولانی مدت در بازار، احتمالاً به دلیل نگرانی ها در مورد سیاست جهانی، در برابر 2 سال کاهش یافت.

1

بازده 1 ساله btc

منبع: TradingView

در مقایسه با اوراق یک ساله، بازدهی 10 ساله تنها 56 درصد افزایش یافته است و عنصری از همبستگی با بیت کوین را در دوره معین نشان داده، با این حال، از ابتدای سال جاری یک واگرایی آشکار بین نرخ بهره و بازدهی بیت کوین وجود داشته است. بازده 10 ساله اوراق بهادار از اول ژانویه 78 درصد افزایش یافته است، در حالی که بیت کوین نسبتا ثابت مانده است.

2

بازدهی 10 ساله btc

بازده 10 ساله اوراق قرضه دولتی ایالات متحده (از طریق TradingView)

اکنون، اگر  نزدک را به نمودار اضافه کنیم، ارتباط بین بیت کوین و سهام های فناوری محور را کاملاً واضح می بینیم. خط آبی (Nasdaq) و نارنجی (Bitcoin) پس از اکتبر 2021، زمانی که مشخص شد که تورم از بین نمی رود، از الگوی بسیار مشابهی پیروی کردند.

3

btc qqq 10 سال بازده

اوراق قرضه دولتی ایالات متحده

بازارها تمایل دارند نسبت به تغییرات شدید وضعیت یا پیش بینی‌ها، واکنش ضعیفی نشان دهند. افزایش چشمگیر بازدهی 10 ساله اوراق بهادار، ناشی از واکنش بازار به تصمیمات فدرال رزرو و پیش بینی افزایش بوده که البته واکنش ها بیشتر از حد انتظار تحلیلگران بود.

هم سهام تکنولوژی محور و هم ارزهای دیجیتال سقوط کردند. در همین خصوص دادلی معتقد است که شاید شاهد اقدامات بیشتر فدرال رزرو برای شوک مشابه بازار باشیم تا بازارها را تحت کنترل درآورند. سرمایه‌گذاران کریپتو به تغییرات شدید قیمت عادت کرده‌اند، و اگر تز دادلی اجرا شود، می‌توانیم در بقیه سال 2020 شاهد تغییرات بسیار بیشتری باشیم.