۰ نفر

علاقه مندان به حوزه دیفای بخوانند؛

پروژه کرو (curve) دیفای را بشناسید

۱۸ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۴۳
کد خبر: 626085
پروژه کرو (curve) دیفای را بشناسید

امور مالی غیر متمرکز (Decentralized Finance) یا همان دیفای (DeFi) یکی از ترند های داغ این روزها است. دیفای به آن دسته از سرویس‌های مالی مربوط می‌شود که بر پایه بلاکچین ساخته شده اند، بیشتر پروژه های دیفای بر روی شبکه اتریوم کار می کنند. همه کابران حوزه بلاکچین می‌توانند از محصولات مالی و سرویس های غیرمتمرکز آنلاین در یک محیط بدون مرز استفاده کنند.

اقتصاد آنلاین_فرناز حیدری، در جهان کنونی کاربران دیفای می توانند از امکاناتی مانند وام دهی، وام گیری، تجارت، سرمایه گذاری و پرداخت اقساط استفاده کنند بدون اینکه نیازی به یک موسسه مالی به عنوان واسطه داشته باشند. پروتکل‌های قرارداد هوشمند غیر متمرکز جایگزین موسسات مالی در این شیوه شده اند.

امروزه ارزش کل معاملات دیفای به میزان قابل توجهی بیشتر از ارزش کل معاملات آن نسبت به چند ماه گذشته است ؛ این موضوع نشان می‌دهد دیفای می تواند به زودی به جایگاه ویژه ای در بین کابرد های مختلف بلاکچین برسد. رقم این معاملات هم اکنون بالاتر از 226 میلیارد دلار است.

نمودار زیر مربوط به تاریخ 6 آوریل 2022 است که مقدار مارکت کپ پروژه های دیفای را نشان می‌دهد. منبع این نمودار سایت defillama است. 

پروژه کرو (curve) دیفای

یکی از این پروژه های دیفای، کرو (curve) است که در سال 2020 با هدف اولیه ایجاد یک بازارساز خودکار  (AMM)  راه اندازی شد. با استفاده از الگوریتم‌های پیچیده ای که در ساز و کار AMM ها استفاده می شود انتظار می‌رود پروژه هایی که از این مکانیزم بهره برده اند رشد چشمگیری را تجربه کنند. 

بازارساز خودکار مانند یک ربات است که وظیفه دارد در هر لحظه، قیمت یک ارز را در برابر ارز مقابل آن محاسبه کرده و به شما پیشنهاد دهد. به‌بیان دیگر، وقتی می‌خواهید یک ارز دیجیتال را در ازای ارز دیجیتال دیگری بخرید یا بفروشید، مقدار معادل آن را برای شما تعیین می‌کند. فرمول بازارسازهای خودکار صرافی‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برخی از آنها مانند یونی سواپ (Uniswap) و پنکیک سواپ (Pancakeswap) برای این کار از فرمول‌های ساده‌ای استفاده می‌کنند، در حالی که برخی دیگر مانند کرو (Curve) و بَلِنسر (Balancer) فرمول‌های پیچیده‌تری دارند. به بیان دیگر AMM نوعی پروتکل صرافی غیر متمرکز (DEX) بوده که برای قیمت‌گذاری دارایی‌ها به یک فرمول ریاضی متکی است. دارایی‌ها به جای استفاده از دفتر سفارش مانند صرافی‌های سنتی و متمرکز، بر اساس یک الگوریتم قیمت‌گذاری می‌شوند.

میان بازارسازهای خودکار(AMM)و بازارهای خارجی اتصالی وجود ندارد؛ اگر قیمت توکن‌ها در بازارهای خارجی تغییر کنند، AMM  نمی‌تواند به‌صورت خودکار قیمت را تعدیل کند. در اینجا معامله‌گران آربیتراژی وارد می‌شوند و دارایی‌هایی که زیر قیمت هستند را می‌خرند و دارایی‌هایی با قیمت بالاتر را می‌فروشند. این روند تا جایی که قیمت مارکت میکرها با قیمت بازارهای خارجی برابر شود، ادامه خواهد داشت. در این فرآیند، سود آربیتراژ کننده از جیب تامین‌کنندگان نقدینگی (LP) به‌دست می‌آید که به آن، ضرر ناپایدار می‌گویند.

  • حجم معامله

حجم معامله های یک صرافی، یک شاخص مهم برای درک موقعیت DEXها(صرافی های غیرمتمرکز) است. این شاخص میزان استفاده سرمایه گذاران از پلتفرم را نشان می‌دهند.

حجم معامله CURVE در بلاک چین اتریوم در 27 ژانویه 2022 طبق سایت defillama نزدیک به 21 میلیارد دلار بوده که نشانه پذیرش curve توسط کاربران است. علاوه بر این، حجم، یک دید کلی نسبت به هزینه های پرداخت شده توسط کاربران (درآمد صرافی ها) ارائه می‌دهد. 

  • توکن CRV

در حال حاضر قیمت این رمزارز در حدود ۲.۶۲ دلار است(۶ آوریل۲۰۲۲)همچنین ارزش بازار آن حدود ۱.۲۶ میلیارد دلار بوده و در رتبه ۷۹ بازار قرار دارد. سهم این ارز دیجیتالاز حجم کل بازار کریپتوکارنسی حدود ۰.۰۵ درصدی است.

Trustwallet, Atomic, safepal از جمله کیف پول هایی هستند که ارز CRV را پشتیبانی می‌کنند.