۰ نفر

تحلیل به سبک ON-CHAIN؛

۸ پلتفرم‌ خوب برای تحلیل داده های ثبت شده در بلاک چین‌

۱۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۷:۲۱
کد خبر: 625269
۸ پلتفرم‌ خوب برای تحلیل داده های ثبت شده در بلاک چین‌

با توجه به ماهیت فناوری بلاک‌چین، هنگامی که ماینرها یک بلاک جدید را تأیید کردند، بلاک‌چین تمام اطلاعات مربوط به آخرین تراکنش‌ها را ثبت می‌کند و چنین اطلاعاتی برای همه در جهان قابل دسترسی‌اند. همچنین داده‌های ضروری از جمله؛ تعداد آدرس‌های فعال، ارزش تراکنش‌ها و غیره را می‌توان از اطلاعات ثبت شده در بلاک‌چین محاسبه کرد. البته با وجود اینکه هر کسی می‌تواند داده‌های درون زنجیره‌ای را مشاهده کند، اما درک آن‌ها برای اکثر معامله‌گران دشوار است، زیرا بلاک‌چین به خودی خود داده‌های روی زنجیره را نمودار، تجسم یا تجزیه و تحلیل نمی‌کند. از این رو، پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای موفق شدند، ماهیت و سلامت یک شبکه را در هر زمانی روشن کنند. این پلتفرم‌ها با بازیابی صدها هزار تراکنش از بلاک‌چین، سپس تجزیه و تحلیل و ترسیم نمودار‌های ساده از داده‌های روی شبکه، معامله‌گران را در مشاهده‌ معیار‌های مختلف روی بلاک‌چین یک رمز ارز کمک می‌کنند. در این مقاله قصد داریم به معرفی 8 تا از بهتر‌ین‌های این پلتفرم‌ها در سال 2021 بپردازیم.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ پلتفرم‌های تحلیل درون زنجیره‌ای (On-Chain) به طور کلی در پنج مرحله زیر فعالیت می‌کنند: 

• بازرسی 

• شناسایی

• خوشه‌بندی

• مدل‌سازی

• تجسم

در مرحله اول، پلتفرم‌ها بلاک‌چین را دقیقاً مانند یک تحلیل‌گر بازرسی می‌کنند. پس از آن شروع به شناسایی و برجسته کردن تمام داده‌های مورد نظر مانند؛ آدرس‌ها، مقادیر، میزان فی و موارد دیگر می‌کنند. سپس شروع به گروه بندی و به روز رسانی داده‌های بازیابی شده می‌کنند. در ادامه به ایجاد یک مدل داده با استفاده از تکنیک‌های رسمی خاص می‌پردازند و در نهایت داده‌های On-Chain در نمودارهای تعاملی، ساده و مفید نشان داده می‌شوند و در اختیار کاربران قرار می‌گیرند.

محبوب‌ترین داده‌های On-Chain

صدها نوع داده در شبکه بلاک‌چین هر رمز ارز وجود دارد که هر یک از آنها اطلاعات مختلفی را نشان می‌دهد. با دنبال کردن و درک موارد منحصر به فرد، سرمایه گذاران می‌توانند در بازار پیشتاز باشند و بینشی برای تصمیم گیری معاملات سودآور به دست آورند. پنج نوع داده‌ی زیر متداول‌ترین و کارآمدترین داده‌های On-Chain هستند که می‌توانند تأثیر مستقیم در قیمت رمز ارز مربوطه داشته باشند:

  •  تعداد آدرس‌های فعال
  • تعداد آدرس‌های جدید
  •  حجم معاملات
  •  ارزش شبکه به تراکنش
  •  مبادلات ورودی/خروجی

بهترین پلتفرم‌های تحلیل On-Chain

در این بخش بهترین پلتفرم‌های تحلیل داده‌های On-Chain را برای استفاده در معاملات روزانه‌ شما، همراهان گرامی اقتصادآنلاین، معرفی می‌کنیم.

1. Santiment

Santiment، یک پلتفرم جامع اطلاعاتی بازار برای ارزهای دیجیتال است که بر روی فیدهای داده‌ای متمایز و قابل اعتماد، سیگنال‌های با تاخیر کم و تجزیه و تحلیل بازار سفارشی تمرکز دارد. این پلتفرم در بررسی‌های خود، از منابع داده روی زنجیره، داده‌های اجتماعی، منابع توسعه و سایر منابع استفاده می‌کند. برای بررسی این پلتفرم می‌توانید به آدرس https://app.santiment.net مراجعه کنید.

پلتفرم Santiment دارای سه طرح مختلف رایگان، Pro با قیمت 49 دلار و Pro پلاس با قیمت 249 دلار است که به صورت ماهیانه صورت‌حساب می‌شود. با طرح Pro پلاس، ویژگی‌های انحصاری مانند؛ آموزش سفارشی و ورود به سیستم گپ بسته با تحلیلگران اصلی پلتفرم را دریافت خواهید کرد. برخی از نمودارهای موجود در این پلفترم عبارتند از:

مبادلات ورودی/خروجی:

ورودی صرافی (Exchange Inflow) به عنوان مقداری از کوین‌هایی که به کیف پول‌های صرافی سپرده می‌شود، تعریف می‌شود. از طرف دیگر، خروجی صرافی (Exchange Outflow) به عنوان مقدار برداشت کوین‌ها از کیف پول‌های صرافی تعریف می‌شود.

1

جریان ورودی بیت‌کوین در همه صرافی‌ها

2

جریان خروجی بیت‌کوین در همه صرافی‌ها

توزیع تامین:

برای درک نحوه توزیع رمز ارزها، می‌توانید دو نمودار اصلی توزیع عرضه را بر اساس تعداد آدرس‌ها و مقدار موجودی آدرس‌ها، مشاهده کنید.

33

توزیع تامین

همراه با معیارهای مختلف تحلیل On-Chain، Santiment همچنین به طور گسترده‌ای برای تجزیه و تحلیل احساسات اجتماعی شناخته شده است که به شدت با حرکات روزانه قیمت مرتبط است. رایج ترین این معیارها عبارتند از میزان تسلط جامعه، حجم و زمینه جامعه. این پلتفرم همچنین ویژگی‌های مختلف دیگری مانند افزودن هشدارها، فهرست پیگیری (واچ لیست)، روندهای مورد پیش‌بنی جامعه یک رمزارز، معیارها و شاخص‌های منحصر به فرد بازار و موارد دیگر را ارائه می‌کند.

2. CryptoQuant

پلتفرم CryptoQuant داده‌های بازار و داده‌های On-Chain را از طریق API یا مستقیماً از طریق نرم‌افزارهای پایتون، R، اکسل و بسیاری از ابزارهای دیگر ارائه می‌دهد. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید، داده‌های مورد نیاز را در قالب مورد نظر خود، دریافت کنید و در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنید. برای استفاده از این پلتفرم می‌توانید به آدرس https://cryptoquant.com مراجعه کنید. پلتفرم مذکور دارای یک طرح رایگان است که به شما امکان می‌دهد تا تمام معیارها را مشاهده کنید. همچنین نسخه‌های دیگری با قیمت‌های از 29 دلار برای نسخه Advanced، 99 دلار برای نسخه Professional و 699 دلار برای Premium وجود دارند که امکانات پیشرفته‌تری ارائه می‌دهند. برخی از نمودارهای موجود در این پلفترم عبارتند از:

مبادلات ورودی/خروجی

محبوب ترین معیارها در CryptoQuant مبادلات ورودی/خروجی است که نشان دهنده فشار فروش و خرید است و به شما امکان می‌دهد سریع تصمیم بگیرید.

4

جریان ورودی بیت‌کوین در همه صرافی‌ها

5

جریان خروجی بیت‌کوین در همه صرافی‌ها

نسبت ارزش شبکه به متکالف (NVM)

این یک معیار ارزیابی برای شبکه بیت‌کوین است که از آدرس‌های فعال روزانه استفاده می‌کند و از قانون Metcalfe، برای مقایسه میزان بیش از حد ‌ارزش‌گذاری شده (overvalued) یا کمتر از حد ارزش‌گذاری شده (undervalued) یک دارایی دیجیتال در مقایسه با همتایانش، استفاده می‌کند.

6

ارزش شبکه بیت‌کوین با توجه به قانون Metcalfe

CryptoQuant همچنین دارای ویژگی‌های دیگری مانند نمای کلی نمودارها، هشدارها، نمودارهای حرفه‌ای و غیره است.

3. Messari

Messari یک پلتفرم تجزیه و تحلیل داده برای جامعه جهانی دارایی‌های رمزنگاری‌شده است. بنیان‌گذارن آن معتقدند که داده‌ها دانش هستند و با دانش می‌توان با اطمینان سرمایه گذاری کرد. برای بررسی امکانات این پلتفرم می‌توانید به آدرس https://messari.io مراجعه کنید. پلتفرم Messari خدمات ترسیم نمودار را رایگان ارائه می‌کند و می‌توانید برای دریافت ویژگی‌های اضافی از جمله؛ تحقیقات هفتگی طولانی مدت، داده‌های CSV قابل دانلود و موارد دیگر، اشتراک ماهانه آن را با 29 دلار بخرید. برخی از نمودارهای موجود در این پلتفرم عبارتند از:

سرمایه تحقق یافته

سرمایه تحقق یافته (Realized capitalization) نوعی از ارزش بازار است که برای هر دارایی دیجتالی، هر UTXO را بر اساس قیمت آخرین جابجایی و نه ارزش فعلی آن، ارزش گذاری می‌کند.

7

نمودار سرمایه تحقق یافته

قیمت در زمان واقعی

در این پلتفرم نمودار قیمت در زمان واقعی (Price in Real-Time) برای صدها دارایی پشتیبانی شده است و با بیش از 10 سال داده در دسترس می‎باشد.

8

قیمت BNB در زمان واقعی

پلتفرم Messari همچنین دارای ویژگی‌های بیشتری، برای معامله گران تازه کار و متخصص مانند؛ لیست پیگیری (واچ لیست‌)، فیلتر کردن، گزارش‌ گرفتن و موارد دیگر است. 

4. Glassnode

پلتفرم Glassnode هوش داده را به فضای بلاکچین و ارزهای دیجیتال آورده است. این پلتفرم برنامه‌هایی می‌سازد که راه‌های جدیدی برای ارائه بینش در مورد بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال ارائه می‌کنند. برای بررسی این پلتفرم می‌توانید به آدرس https://glassnode.com مراجعه کنید. Glassnode یک نسخه رایگان و 2 نسخه پولی دارد، 39 دلار برای نسخه پیشرفته و 799 دلار برای نسخه‌ حرفه‌ای هزینه نیاز است. برخی از نمودارهای موجود در این پلتفرم عبارت‎اند از:

تعداد آدرس‌های فعال

این معیار به شدت با حرکات روزانه قیمت مرتبط است زیرا نشان می‌دهد که آیا فشار فروش بر بازار حاکم است یا فشار خرید!

9

تعداد آدرس‌های فعال

تعداد آدرس‌های ارسال‌کننده و دریافت‌کننده

با استفاده از این معیار شما می‌توانید نحوه نقل و انتقالات را از نظر تعداد آدرس‌های دریافت‌کننده‌ها یا ارسال‌کننده‌ها، دنبال کنید. بنابراین می‌توانید تصمیم به حفظ موقعیت‌های خود کنید یا اینکه موقعیت‌های خود را نقد کنید.

10

تعداد آدرس‌های ارسالی

11

تعداد آدرس‌های دریافت کننده

ویژگی‌های بیشتری مانند مقایسه رمز ‌ارزها، ادغام TradingView و موارد دیگر در Glassnode موجود است.

5. Dune Analytics

پلتفرم Dune یک پلتفرم مبتنی بر وب، برای جست و جوی داده‌های روی بلاک‌چین اتریوم، با استفاده از جست و جو‌گرهای ساده SQL از پایگاه‌های داده از پیش پر شده است. به جای نوشتن یک اسکریپت تخصصی، می‌توانید از پایگاه داده سرچ کنید تا تقریباً هر اطلاعاتی را که روی بلاک‌چین ثبت شده است، استخراج کنید. برای آشنای بیشتر با این پلتفرم می‌توانید از وب سایت https://duneanalytics.com استفاده کنید.

به طور منحصر به فرد، در این پلتفرم می‌توان داده‌های روی زنجیره را با استفاده از کدهای جست و جو مشاهده کرد. نسخه رایگان Dune Analytics برای استعلام داده‌های بلاک‌چین با SQL، ایجاد داشبورد و به اشتراک گذاری نمودارهای شما ارائه می‌شود. همچنین یک نسخه پولی به قیمت 390 دلار با ویژگی‌های اضافی مانند؛ ارسال نتایج به CSV و پرش از زمان انتظار صف جست و جو را در اختیار شما قرار می‌دهد. برخی از نمودارهای موجود در این پلتفرم عبارتند از:

سهم جمع‌آوری حجم DEX

این معیار نیز سهم لحظه‌ای مبادلات صرافی‌های غیر متمرکز را به صورت تجمعی، در اختیار قرار می‌دهد.

00

حجم تجمعی معاملات DEXها

 

سهم بازار DEXها

در این معیار، نمودار دقیق سهم بازار DEXها به تفکیک انواع مختلف آن‌ها از کل بازار بر حسب حجم معاملات، نمایش داده می‌شود.

13

سهم بازار DEXهای مختلف

Dune Analytics دارای ویژگی‌های دیگری مانند داشبورد، جست و جوهای منحصربه‌فرد در داده‌های درون زنجیره‌ای با استفاده از SQL و موارد دیگر است.

6. Nansen

پلتفرم نانسن داده‌های بیش از 70 میلیون از کیف پول‌های اتریوم و فعالیت آن‌ها را تجزیه و تحلیل می‌کند. بنابراین می‌توانید سیگنال‌های واقعی را از سیگنال‌های انحرافی در داده‌های بلاک‌چین جدا کنید. برای بررسی بیشتر این پلتفرم می‌توانید به https://nansen.ai مراجعه کنید. به دلیل تحلیل‌های منحصر به فرد در پلتفرم Nansen، این پلتفرم طرح رایگان ندارد و قیمت نسخه‌های آن از 149 دلار برای استاندارد، 1490 دلار برای VIP و 2500 دلار برای نسخه آلفا شروع می‌شود. برخی از نمودارهای موجود در این پلتفرم عبارتند از:

جریان تبادل ETH

با استفاده از این معیار، می‌توان اطلاع پیدا کرد که چه زمانی رفتار غیرعادی در جریان ورودی و خروجی مبادلات ETH وجود دارد که منجر به روندهای صعودی یا نزولی می‌شود.

14

جریان تبادلات ETH

استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها

این معیار تقریباً در هر صرافی میزان موجودی حجم استیبل کوین‌ها را در اختیار قرار می‌دهد، همچنین میزان تغییرات 7 روزه را می‌توانید مشاهده کنید.

15

مقدار موجودی استیبل کوین‌ها در صرافی‌ها

Nansen دارای ویژگی‌های دیگری که بسیار مفید هستند، از جمله؛ تجزیه و تحلیل آدرس‌های ناشناس، ردیابی نقل و انتقالات کوین(توکن)های مختلف و موارد دیگر نیز می‌باشد.

7. Int oTheBlock

IntoTheBlock بینش منحصر به فردی را برای هر دارایی رمزنگاری‌شده به شما ارائه می‌دهد تا تصمیمات سرمایه گذاری آگاهانه بگیرید. بیش از 50 شاخص و معیار در این پلتفرم وجود دارند که نمای یکتایی را از رفتار هر رمز ارز ارائه می‌دهد. برای بررسی امکانات این پلتفرم می‌توانید به آدرس https://www.intotheblock.com مراجعه کنید. IntoTheBlock یک اشتراک ماهیانه 10 دلاری دارد و در صورت انتخاب اشتراک سالانه، می‌توانید 17 درصد تخفیف بگیرید. با این حال، این پلتفرم هیچ نسخه رایگانی ندارد. چند نمونه از شاخص‌های موجود در این پلتفرم در زیر آورده شده است:

آدرس‌های فعال روزانه

این معیار تعداد آدرس‌های فعال روزانه را نشان می‌دهد، تا تعین کند آیا رفتارهای غیرعادی ممکن است، در نهایت منجر به تغییرات قابل توجهی شود یا خیر؟!

3

آدرس‌های فعال روزانه

تعداد معاملات

این شاخص هم تعداد معاملات را در نقاط قیمتی مختلف با بیش از 10 سال داده تاریخی نشان می‌دهد.

نمودار1

تعداد معاملات

علاوه بر این، معیارهای درون زنجیره‌ای پلتفرم IntoTheBlock، دارای بسیاری از ویژگی‌های دیگر مانند پیش‌بینی قیمت، بینش Defi و موارد دیگر نیز است.

8. Breadcrumbs

پلتفرم Breadcrumbs یک ابزار تجزیه و تحلیل داده‌های مبنی بر بلاک‌چین است که به کاربران امکان نظارت و بررسی ارزهای دیجیتال را می‌دهد. با استفاده از این پلتفرم می‌توانید آدرس تراکنش‌های ورودی و خروجی و همچنین زمان، مبلغ و اطلاعات بیشتر را دنبال کنید. آدرس استفاده از خدمات این پلتفرم https://www.breadcrumbs.app می‌باشد. این پلتفرم همراه با یک نسخه رایگان و دو طرح پولی، طرح Lite با 49 دلار در ماه، و طرح Promo با 79 دلار در ماه در دسترس است. برخی از نمودارهای موجود در این پلتفرم عبارتند از:

آدرس‌های ارسال و دریافت

طبق این شاخص برای هر آدرس خاص، آدرس‌هایی که به آن ارسال کرده‌اند و یا از آن دریافت کرده‌اند مشخص می‌شوند.

 

نمودار2

شاخص بررسی یک آدرس در Breadcrumbs

حجم خروجی و ورودی

این معیار نیز حجم خروجی و ورودی ارزهای رمزنگاری شده در هر آدرس را با اطلاعات دقیق در مورد هر تراکنش نشان می‌دهد.

19

حجم ورودی و خروجی

کلام آخر

استفاده از تجزیه و تحلیل داده‌های درون زنجیره‌ای، در روال معاملات روزانه شما، مزایای مختلفی دارد. پس از مشاهده معیارهای مهم در پلتفرم‌های On-Chain مانند؛ تعداد آدرس‌های فعال و تعداد تراکنش‌ها، معامله‌گران می‌توانند بدانند، چه زمانی تقاضای زیادی در شبکه وجود دارد که منجر به افزایش قیمت‌ها خواهد شد. همچنین می‌توانید با بررسی معیارهای درون زنجیره‌ای، از بازار و رفتار سرمایه‌گذاران مطلع شوید. به عنوان مثال، اگر ارزش کل بازار را به عنوان مشارکت همه معامله گران در نظر بگیرید، آنگاه می‌توانید سرمایه تحقق یافته را به عنوان مشارکت سرمایه گذاران بلندمدت در نظر داشته باشید. به همین منظور پلتفرم‌های تجزیه و تحلیل داده‌های On-Chain، مشاهده چنین داده‌های مهمی را ساده، آسان و روان کرده‌اند.