۰ نفر

«کریپتوپانک» پس از واگذاری به «یوگالبز»؛

ان اف تی کریپتوپانک چیست؟

۱۳ فروردین ۱۴۰۱، ۱۹:۲۴
کد خبر: 624703
ان اف تی کریپتوپانک چیست؟

در 11 مارس 2022 واقعه ای رخ داد که می‌توان از آن به عنوان یک انقلاب فرهنگی یاد کرد، طی این رخداد اعلام شد «یوگالبز» شرکت مسئول مجموعه Bored Ape Yacht Club یا همان میمون های کسل، آثار CryptoPunks و Meebits را از توسعه دهنده لاورالبز (Larva Labs) خریداری کرد.

اقتصاد آنلاین – فرناز حیدری؛ حال ممکن است این سوال برای برخی از کابران به وجود امده باشد که کریپتوپانک چیست و چه کاربردی دارد؟  ابتدا باید اشاره کرد ان اف تی نسخه ای دیجیتال از دارایی ها است. کریپتوپانک نیز یکی از این دارایی های دیجیتال محسوب می شود که البته از گران قیمت ترین آن ها است. اگر پیگیر اخبار و دنیای ان اف ها بوده باشید احتمالا با کاراکترهای هشت بیتی کریپتوپانک برخورد داشته اید.

کریپتوپانک‌ها به صورت الگوریتمی ایجاد می شوند و تمام کاراکترهای آن کدنویسی شده است. هر کاراکتر از کریپتوپانک، تصویری ۲۴ پیکسل در ۲۴ پیکسل بوده و در مجموع ۱۰,۰۰۰ تصویر منحصر به فرد از آن‌ها تولید شده‌اند. در واقع هیچ‌یک از این ۱۰,۰۰۰ عکس به هم شبیه نیستند و هریک ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. از آنجا که این کاراکترها به صورت کامل کدنویسی شده‌اند، این اطمینان وجود دارد که هیچگاه دو کریپتوپانک شبیه به هم نیستند.

باید توجه داشت که کریپتوپانک به عنوان آواتار دو بعدی ایده‌آل است اما میبیتس به عنوان آواتاری سه بعدی می تواند در جهان‌ مجازی نقش آفرینی مطلوبی داشته باشد. واگذاری دو کمپانی «میبیتس» و «کریپتوپانک» در سالگرد فروش اثر هنری  «بیپل» افتادکه در ماه مارس دنیای NFT را تکان داد. بیپل یک قطعه اثر هنری دیجیتال است که با رقم 69.3 میلیون دلار در حراج فروخته شد.

 با خرید مجموعه های میبیتس و کریپتوپانک ، یوگالبز اکنون مالک برند، حق چاپ و حقوق IP برای هر دو مجموعه بوده که در واقع  مالک سه تا از شش مجموعه برتر NFT از نظر حجم است.

تصوری از آینده کریپتوپانک و میبیتس

یوگالبز اعلام کرد در تلاش است تا به دارندگان CryptoPunk و Meebit حقوق تجاری ای را اعطا کند که مالکان Bored Ape Yacht Club و Mutant Ape Yacht Club از قبل دارند. این اتفاق یک نقطه عطف بزرگ برای دارندگان CryptoPunk و Meebit بود. یوگالبز مالک باشگاه قایق بادبانی Bored Ape است، اما هر دارنده توکن آزاد است که از میمون خاص خود کسب درآمد کند.

دارندگان از این ایده استفاده کرده‌اند تا مجموعه‌های NFT خود را بر اساس میمون‌های خاص بسازند، یا با میمون‌های خود با شرکت‌های بزرگ قرارداد امضا کنند. در سال 2019 CryptoPunks و Autoglyphs به زیرمجموعه های «لاروالبز»تبدیل شدند  اما تصمیمی بر اعطای مجوز IP، حق چاپ یا علائم تجاری به صاحبان پانک نداشت.

طبق تصمیم های یوگالبز، هولدر های این توکن ها می توانند با حقوق تجاری سازی کالا از ان اف تی های  لاروالبز تا سقف 100000 دلار برای استفاده شخصی و غیرتجاری در طی یک سال استفاده کنند.  این در حالی است که بازارهای لاروالبز برای تجارت CryptoPunk و Meebit فعال باقی خواهند ماند. مجموعه CryptoPunks مدت زیادی است که به عنوان یکی از قدیمی ترین مجموعه های NFT در فضای بلاکچین  شناخته شده اما با این وجود هنوز سؤالات زیادی در رابطه با آن وجود دارد.در این بین موضوع  قطعی این است که Yuga Labs با وجود دو زیرمجموعه CryptoPunks وMeebits  خود را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت های ان اف تی معرفی می‌کند.

کمپانی یوگالبز در صدد است بازاری شبیه به LooksRare برای مجموعه‌های خود ایجاد کند، جایی که دارندگان  ان اف تی های  ape می‌توانند میمن های خود را به اشتراک بگذارند و حق امتیاز را از طریق  آنها از تمام فروش‌های بازار دریافت کنند.