۰ نفر

افزایش کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال؛

بزرگترین سرقت ها در تاریخ رمزارزها کدامند؟

۱۲ فروردین ۱۴۰۱، ۱۳:۵۷
کد خبر: 624487
بزرگترین سرقت ها در تاریخ رمزارزها کدامند؟

کلاهبرداری‌ های مربوط به حوزه رمزارزها روز به روز در حال افزایش است. از آخرین موارد آن می‌توان به هک شبکه رونین اشاره کرد که از نظر میزان خسارت، در رتبه دوم بزرگترین سرقت‌ در تاریخ رمزارزها قرار گرفته است.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ در تاریخ ۲۹ مارس، شبکه بلاکچین رونین از سرقت ۱۷۳ هزار و ۶۰۰ توکن اتریوم و ۲۵.۵ میلیون توکن یو اس دی کوین خبر داد. این شبکه بیشتر به دلیل ارتباط با بازی NFT اکسی اینفینیتی شناخته می‌شود که بازیکنان در آن می‌توانند به کسب درآمد و خرید و فروش توکن‌ها بپردازند.

در حالی که این سرقت در زمان اعلام رسمی بیش از ۶۱۰ میلیون دلار ارزش داشت، دارایی‌های مربوطه در تاریخ ۲۳ مارس، تاریخ هک، ۵۴۰ میلیون دلار بود. حتی با این اوصاف، همانطور که در نمودار مشاهده می‌شود، حادثه رونین در رتبه دوم بزرگترین سرقت‌ها در تاریخ رمزارزها قرار دارد.

در صدر این لیست، هک پلی نتورک در آگوست ۲۰۲۱ بود که ۶۱۰ میلیون دلار سرقت شد. هر چند، چند روز پس از این سرقت، هکرها تمام وجوه را برگرداندند و اعلام کردند که تنها قصد افشا کردن ریسک‌های امنیتی این شبکه را داشتند. 

در حالی که بیشتر سرقت‌های رمزنگاری در مقیاس کوچک‌تر اتفاق می‌افتد، اما در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ شاهد افزایش شمار هک‌ها بودیم و تخمین زده می‌شود که از این طریق ۱۵۰ میلیون دلار به سرقت رفته و می‌توان آن را به عنوان یکی از معایب افزایش علاقه و استفاده از امور مالی غیر متمرکز یا دیفای توصیف کرد.

از موارد دیگر کلاهبرداری‌های رمزارزی در سال ۲۰۲۲، می‌توان به هک شبکه Wormhole در ماه فوریه اشاره کرد که در آن هکرها به ارزش ۳۲۶ میلیون دلار اتریوم به سرقت بردند. همچنین در سال ۲۰۲۱، به ارزش ۱۹۶ میلیون دلار از صرافی رمزارز بیت مارت سرقت شد. هر چند هر دو پلتفرم خسارت کاربران خود را جبران کرد.

به گفته کارشناسان کریستال بلاکچین، هکرها تنها در سال ۲۰۲۱، به ارزش ۴.۳ میلیون دلار رمزارز سرقت کردند.

در نمودار ارائه شده، بزرگترین سرقت‌ها در تاریخ رمزارزها را مشاهده می‌کنید؛

سرقت