۰ نفر

آثار هنری به عنوان ان اف تی؛

ثبت دارایی های دیجیتالی بر بستر بلاکچین

۶ فروردین ۱۴۰۱، ۱۲:۱۱
کد خبر: 623336
ثبت دارایی های دیجیتالی بر بستر بلاکچین

در جهان امروزی اگر پیگیر اخبار تکنولوژی باشید احتمالا با مفهومی به نام ان اف تی برخورد داشته‌اید. ان اف تی در لغت به معنای «توکن» (یک آدرس یا دارایی در بستر بلاکچین) غیر مثلی یا تعویض نشدنی است. در ساختار اقتصاد به کالاهای خاص و بی همتا «غیر مثلی»گفته می شود. از جمله دارایی های غیر مثلی می‌توان به تابلو «مونالیزا» اشاره کرد که تنها یک عدد از آن در جهان وجود دارد و اصل و فرع آن نیز قابل تشخیص است. اما بیت کوین و دارایی های مشابه آن تعویض شونده تلقی می شوند به این معنا که تمام بیت کوین ها با هم یکسان هستند و می‌توان آنها را با یکدیگر جا به جا کرد.

اقتصاد آنلاین_ فرناز حیدری؛  در مفهومی دقیق تر، از ان اف تی به عنوان سند دارایی دیجیتال یاد می شود که حافظ نسخه دیجیتالی از دارایی فیزیکی است. همچنین ان اف تی در صنعت دارایی های دیجیتال نیز انقلابی ایجاد کرده که باعث ارزشمند بودن آن شده است. اینترنت حدود سی سال است که پا به عرصه وجود گذاشته و بخش بزرگی از محتوای فیزیکی افراد در قالب دیجیتال و آنلاین شکل گرفته است، به عنوان مثال موسیقی که در گذشته به شکل صفحه های گرامافون بود اکنون به محتوای دیجیتال با فرمت های کنونی تبدیل شده، همچنین برای کتاب ها نیز نسخه های دیجیتالی در اینترنت قابل دسترس است. ایجاد اینترنت مزایایی مانند کاهش هزینه، تسهیل در دسترسی، تجمیع داده ها و منابع را با خود به همراه داشت. این ویژگی ها افراد را به سمت استفاده روز افزون از این تکنولوژی سوق داد.  حال در این شرایط لزوم وجود ان اف تی احساس می شود، این مهاجرت از دنیای فیزیکی به دنیای دیجیتالی به یک اقتصاد و مکانیزم دیجیتالی مناسب نیاز دارد.

• مفهوم ان اف تی

ان اف تی در بستر بلاکچین (زنجیره بلوک اطلاعاتی غیر متمرکز) شکل می‌گیرد. ان اف تی برای اولین بار در جهان کنونی مطرح شده و تنها دارایی است که از اختیار  یک گروه یا دولت خاص خارج بوده و در اختیار مجموعه کاربران و افراد قرار دارد. این موضوع باعث ایجاد حس امنیت در کاربران برای سرمایه گذاری می‌شود. با کوچ جهان از قالب فیزیکی به دیجیتال و پیشرفت تکنولوژی ان اف تی ها پاسخگوی نیاز بشر به دارایی های دیجیتالی مانند پوشیدنی ها، ابزار آلات و غیره خواهد بود.

همچنین ان اف تی دسته بندی های مختلفی دارد که یکی از پر طرفدار ترین آن‌ها، بخش هنر است، هنر دیجیتال در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از هنرمندان بوده و برخی از آنان در صدد تبدیل آثار خود به ان اف تی هستند.

• دلایل ارزشمندی ان اف تی 

  قوانین و ساختار اقتصاد فعلی جهان مبنی بر دارایی ها و کالاهای فیزیکی است. در این وضعیت سهم مادی تولید کنندگان محتوای دیجیتال از آثارشان به مرور کاهش پیدا می‌کند چرا که به سبب مواردی همچون کپی رایت، این دارایی ها  به ارزش واقعی و ذاتی خود نمی‌رسند. به عبارت دیگر به دلیل نبود امکان رهگیری، نام دارنده اصلی اثر پس از چندین بار تبادل آن در فضای اینترنت گم می‌شود. همچنین یکی دیگر از اصلی ترین دلایل این کاهش، دشواری تشخیص کالاهای دیجیتالی اصلی از انواع فرعی آن است‌. ما در جهان فیزیکی به دلیل دسترسی به برخی ویژگی ها می‌توانیم دارایی های تقلبی را تشخیص بدهیم اما در جهان دیجیتال تقریبا این امکان وجود ندارد. بنابراین ایجاد یک مکانیزم اقتصادی مبنی بر شرایط جهان دیجیتالی اهمیت ویژه ای یافت. مکانیزمی که دارندگان اموال دیجیتال بتوانند به سهم واقعی خودشان برسند. ان اف تی یک شناسنامه و امضای دیجیتال بر بستر بلاکچین است که به محتوا اعتبار می دهد. این مفهوم این امکان را به کاربران می‌دهد که یک دارایی دیجیتال را با هر قالب و شکلی در بستر بلاکچین ثبت کنند. اگر یک اثر بر بسترهای بلاکچینی ثبت شود ، پس از کپی و دست به دست شدن آن در فضای مجازی، کماکان منبع و دارنده آن مشخص است و صاحب اثر می‌تواند در صورت استفاده دیگران  از آن دارایی مطالبه وجه کند‌.

مورد دیگر این است که ان اف تی ها نامیرا و همیشگی هستند، برای مثال اگر اثری در یکی از سرویس های آنلاین اینترنت وجود داشته باشد به هر دلیلی امکان تغییر یا حذف شدن وجود دارد اما در ان اف تی پس از ثبت محتوا بر بستر بلاکچین، تغییر آن امکان پذیر نیست.