۰ نفر

ابراز نگرانی در مورد صنعت ارزهای دیجیتال؛

درخواست بانک مرکزی انگلیس برای مقررات سختگیرانه تر رمزارزها

۵ فروردین ۱۴۰۱، ۱۸:۳۰
کد خبر: 623182
درخواست بانک مرکزی انگلیس برای مقررات سختگیرانه تر رمزارزها

بانک مرکزی انگلیس برای جلوگیری از آسیب‌هایی که ممکن است به ثبات سیستم مالی وارد شود، خواستار قانون‌گذاری سختگیرانه تر برای صنعت رمزارزها شد.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ بانک مرکزی انگلیس روز پنجشنبه از مقامات جهانی خواست تا نظارت بر بخش ارزهای دیجیتال را افزایش دهند تا از تبدیل شدن آن به یک خطر برای ثبات مالی جلوگیری کنند.

کمیته سیاست مالی بانک مرکزی بریتانیا (FPC) که وظیفه حفاظت از سیستم مالی را بر عهده دارد، در گزارشی در مورد این صنعت پرنوسان چنین استدلالی را ارائه کرد.

این ناظر گفت که با تشویق به هماهنگی بیشتر بین نهادهای نظارتی داخلی و بین‌المللی، به دنبال کاهش خطرات ناشی از بازار ارزهای دیجیتال است.

FPC در این گزارش اعلام کرد: "چارچوب‌های نظارتی و اجرای قانون، هم در سطح داخلی و هم در سطح جهانی، برای رسیدگی به تحولات این بازارها مورد نیاز است".

نگرانی‌ها در مورد تأثیر فضای رمزنگاری با رشد و پذیرش سریع این صنعت به وجود آمده است.

FPC اضافه کرد: "با اتصال بیشتر دارایی های رمزنگاری شده به موسسات و بازارهای مالی سیستماتیک، خطرات ثبات مالی افزایش می یابد."

بر اساس این گزارش، ارزش دارایی‌های رمزنگاری شده بین اوایل سال 2020 تا نوامبر 2021 ده برابر شده و 0.4 درصد از دارایی‌های مالی جهانی را تشکیل می‌دهد. ارزش بازار رمزارزها اخیرا به 2 تریلیون دلار هم رسیده است.

به رغم رشد سریع صنعت کریپتو، FPC معتقد است که "خطرات مستقیم برای ثبات سیستم مالی بریتانیا از سوی دارایی‌های کریپتو و DeFi (امور مالی غیرمتمرکز) در حال حاضر محدود است".

FPC اضافه کرد که ریسک‌های سیستماتیک ناشی از بازار کریپتو جدا از خطراتی است که سرمایه‌گذاران خرد تجربه می‌کنند.

بر اساس یک نظرسنجی دولتی که در ژانویه انجام شد، 9 درصد از مردم بریتانیا دارای ارزهای دیجیتال هستند. این رقم تقریباً دو برابر تعداد افراد یک سال پیش بود.

با توجه به پذیرش رو به رشد کریپتو، FPC پیشنهاد کرده که دارایی‌های کریپتو که عملکرد مشابهی با ابزارهای مالی سنتی دارند، باید با «استانداردهای معادل» روبرو شوند.

این امر به‌ ویژه روی استیبل کوین‌ها تأثیر می‌گذارد که به دلیل وابستگی به دلار، نسبت به سایر رمزارزها دارای نوسان کمتری هستند.

بانک‌های مرکزی پیشرو جهان درگیر رسیدگی به ارزهای مجازی در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین هستند.

کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا، روز سه‌شنبه نگرانی‌های خود را مبنی بر اینکه ارزهای دیجیتال می‌توانند به‌عنوان راه گریز برای جلوگیری از تحریم‌های غرب علیه روسیه مورد استفاده قرار گیرند، ابراز کرد.

او معتقد بود که افزایش تبدیل روبل به دارایی‌های رمزنگاری، با تشدید تحریم‌ها علیه روسیه اتفاق می‌افتد.