۰ نفر

در راستای خرید و فروش رمزارزها؛

از صرافی های ارزدیجیتال چه می دانید؟

۲۶ اسفند ۱۴۰۰، ۱۹:۵۶
کد خبر: 621597
از صرافی های ارزدیجیتال چه می دانید؟

برای ورود به دنیای کریپتوکارنسی نیاز به بستری مطمئن جهت خرید و فروش رمزارزها داریم. بنابراین شناخت صرافی‌های معتبر برای هر معامله‌گر ارز دیجیتال، امری ضروری است.

اقتصادآنلاین – شوان غریب نژاد؛ صرافی‌های ارز دیجیتال در واقع پلتفرم‌هایی هستند که معامله رمزارزها و برخی ارزهای فیات را تسهیل می‌کنند. این پلتفرم‌ها به‌عنوان یک واسطه بین خریدار و فروشنده عمل کرده و با دریافت کمیسیون و کارمزد تراکنش‌، برای خود کسب درآمد می‌کنند. به طور کلی در یک صرافی ارز دیجیتال سه کار زیر را می‌توان انجام داد:

خرید ارز دیجیتال

فروش ارز دیجیتال

تبدیل ارزهای دیجیتال ( معامله جفت ارز دیجیتال مانند تبدیل بیت کوین به تتر) 

از نظر ساختاری صرافی‌ها به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند:

۱. صرافی متمرکز: این صرافی‌ها به‌عنوان یک طرف معامله و یا یک شخص ثالث بین خریدار و فروشنده قرار می‌گیرند. از آنجا که آنها توسط یک نهاد مرکزی اداره و کنترل می‌شوند، قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به سایر صرافی‌ها دارند. از جمله شناخته‌شده‌ترین صرافی‌های متمرکز می‌توان به بایننس، کوین بیس و FTX اشاره کرد. تقریباً ۹۹ درصد تمام تراکنش‌های ارز دیجیتال از طریق صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود.

۲. صرافی غیرمتمرکز: این صرافی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که تراکنش‌های همتا به همتا را بدون نیاز به شخص ثالث یا واسطه انجام دهند. به دلیل برخی مسائل از جمله تایید هویت و یا کارمزد بالاتر در صرافی‌های متمرکز، برخی کاربران معامله در این گونه بسترها را ترجیح می‌دهند. این صرافی‌ها دارای هیچ گونه دفتر یا ساختمان مرکزی نیستند و به صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود. بسترهایی مانند یونی سواپ و پنکیک سواپ نمونه‌هایی از پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز هستند.

مزایا و معایب صرافی‌های متمرکز

حجم نقدینگی کم

حدود ۹۹ درصد از تراکنش‌های کریپتو توسط صرافی‌های متمرکز انجام می‌شود. بنابراین به دلیل کمبود حجم نقدینگی صرافی‌های غیرمتمرکز،  زمان انجام معاملات در آنها طولانی‌تر است.

عدم پشتیبانی از فیات

صرافی‌های غیرمتمرکز از قابلیت معامله ارزهای فیات با رمزارزها پشتیبانی نمی‌کنند و این باعث می‌شود آنها برای کاربران تازه‌وارد و افرادی که فقط ارز فیات دارند، گزینه مناسبی نباشند.

پیچیدگی

کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز باید کلیدها و رمز عبور کیف پول خود را به‌خاطر بسپارند، در غیر این صورت دارایی آنها برای همیشه از دست می‌رود و قابل بازیابی نیست. این صرافی‌ها برخلاف بسترهای متمرکز که فرایند راحت‌ و کاربرپسندی را ارایه می‌دهند، از کاربران می‌خواهند که اصول معامله را یاد گرفته و با آن آشنا شوند.

کارمزد معاملات

صرافی‌های متمرکز اغلب برای ارائه خدمات خود، کارمزد تراکنش‌ بالاتری در مقایسه با صرافی‌های غیرمتمرکز دریافت می‌کنند که این برای معاملات با حجم بالا می‌تواند تا حدودی چشمگیر باشد.

قابل اعتماد

صرافی‌های متمرکز از لایه‌های امنیتی بیشتری برخوردارند و قابلیت اطمینان بالاتری را در مورد نحوه معاملات به کاربران ارائه می‌دهند. 

کاربر پسند

صرافی‌های متمرکز به سرمایه‌گذاران مبتدی روشی آشنا و دوستانه را برای معامله و سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال معرفی می‌کنند. برخلاف پیچیدگی کیف پول‌های کریپتویی و پلتفرم‌های معاملاتی غیرمتمرکز، کاربران این گونه صرافی‌ها قادرند به راحتی  وارد اکانت خود شده، موجودی‌شان را مشاهده و از طریق اپلیکیشن یا وب‌سایت، تراکنشی را انجام دهند.

خطر هک شدن

در صرافی متمرکز به دلیل تمرکز سرمایه در یک نهاد واحد، آنها معمولاً  اهداف جذابی برای هکرها هستند. نمونه‌ای از چنین حادثه‌ای صرافی Mt.Gox است که زمانی بزرگ‌ترین شرکت مبادلات رمزارزها در جهان بود، اما به دلیل سرقت ۸۵۰ هزار بیت کوین ورشکست شد.

جلوگیری از دستکاری بازار

صرافی‌های غیرمتمرکز به دلیل ماهیت همتا به همتای آنها، از دستکاری بازار جلوگیری و از کاربران در برابر معاملات جعلی و پولشویی محافظت می‌کنند.

دسته بندی صرافی‌ها از نظر نوع معاملات

هر صرافی ارز دیجیتال معاملات را به دو صورت برای کاربران خود انجام می‌دهند:

صرافی کارگزار

بازار معاملاتی

صرافی کارگزار مستقیماً  ارزهای دیجیتال را به شما می‌فروشد و در ازای آن پول فیات یا رمزارز دریافت می‌کند. ویژگی اصلی این گونه صرافی‌ها این است که آنها تعیین کننده نرخ قیمت معاملات هستند و کاربر مستقیماً با خود صرافی طرف است. اما بازار معاملاتی، دسته دیگری از صرافی‎‌هاست که مستقیماً خریدار و فروشنده را روبه‌روی هم قرار داده و به‌عنوان یک واسطه عمل می‌کند. در اینگونه صرافی‌ها قیمت توسط خریدار و فروشنده تعیین می‌شود و صرافی فقط کارمزد معاملات را دریافت می‌کند.

ویژگی‌های یک صرافی خوب

قبل از اینکه معامله یا ترید ارز دیجیتال را در یک صرافی شروع کنید، بررسی‌های کافی را در مورد اعتبار و کیفیت آن صرافی انجام دهید. ویژگی‌های یک صرافی خوب و مورد اطمینان عبارتند از:

گذراندن انواع تست‌های امنیتی و وجود گواهی‌های مرتبط با آن

شهرت تیم فنی و اعتبار آن به‌عنوان مسئول اصلی مراقبت از صرافی

کیفیت و سرعت ارایه خدمات

سرعت پاسخگویی و تیم پشتیبانی قوی

حجم معاملات بالا

درصد کارمزد معاملات کم

تنوع رمزارزها (تعداد رمزارز قابل معامله)

راحتی در ترید انواع ارزها

محیط کاربری جذاب و کارآمد

مشخص بودن دفتر مرکزی و توانایی ارتباط با آنها

داشتن شبکه‌های اجتماعی مختلف و فعال

نکته: علاوه بر موارد ذکر شده، شما به‌عنوان یک کاربر همیشه باید دامنه اینترنتی صرافی موردنظر را بررسی و آدرس آن را در مرورگر خود بوکمارک کنید. (مراقب باشید که آدرس صرافی در لیست اسکم نباشد). شما همچنین می‌توانید از سایر سرمایه‌گذاران و کاربران درخصوص کیفیت خدمات ارایه شده یک صرافی سوال کنید.

صرافی های ارز دیجیتال ایرانی

قانون ایران درباره صرافی ها چه می گوید؟

قبل از معرفی صرافی های معتبر باید بدانید  طبق آخرین قوانین ، ایران هنوز خرید و فروش بیت کوین را به رسمیت نشناخته است و برای آن قوانین شفافی وضع نکرده. طبق اظهارات پلیس فتا، درحال حاضر برای این مبحث جرم انگاری انجام نشده است ولی هنوز هم ورود به حوزه و بازار ارز های دیجیتال برای بانک ها ، موسسات مالی و صرافی ها غیر مجاز است [منبع: پلیس فتا]

 در این زمینه خلا قانونی وجود دارد و بسیاری از صرافی ها مثل کریپتولند و … اقدام به بلاکه کردن حساب های کاربران کرده‌اند. لذا توصیه میکنیم اگر قصد خرید و فروش در صرافی های ایرانی دارید، قبل از ثبت نام در هر صرافی حتما قوانین آن را به طور کامل ملاحظه نمایید که دچار مشکل نشوید.

پاسخ این سوال کاملاً منحصر به فرد است است، همانطور که مثلاً یک فرد استفاده از خودروی داخلی را مناسب تر از خودروهای خارجی می داند و دیگری برعکس.

اگر حرفه ای هستید و یا هیچ وقت به صرافی‌های ایرانی نمی توانید اعتماد کنید بهتر است از صرافی های خارجی استفاده کنید. کوکوین، کوینکس و  بایننس بهترین صرافی های خارجی ارزدیجیتال برای ایرانیان هستند.