۰ نفر

رویکرد روسیه در برخورد با ارزهای دیجیتال از ۲۰۱۸ تا امروز

۱۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۳:۰۴
کد خبر: 618952
رویکرد روسیه در برخورد با ارزهای دیجیتال از ۲۰۱۸ تا امروز

مدتی است که علیرغم مخالفت های جهانی، کشور روسیه بنا به دلایل سیاسی وارد جنگ با اوکراین شده است بطوریکه چندین میلیون نفر از ساکنین شهرهای مختلف کشور اوکراین مجبور به ترک خانه های خود شده و به کشورهای دیگر پناهنده شده اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین؛ در راستای محکوم کردن این جنگ، کشورهای غربی موافقت کردند که تحریم‌های شدید جدیدی را با هدف انزوای بیشتر اقتصاد و سیستم مالی روسیه اعمال کنند. این تحریم ها اخراج برخی بانک‌های روسی از شبکه مالی سوئیفت و اتخاذ تدابیری برای فلج کردن فعالیت‌های بانک مرکزی روسیه را اعلام کردند.

در این روند روس‌های معمولی ممکن است اعتماد خود را به سیستم بانکی از دست بدهند، گرچه که اگر برداشت‌های آنها به روبل باشد، بانک مرکزی می‌تواند با ارائه وام‌های روبلی به بانک‌ها، آن را جبران کند.

فارغ از جنگ، این بانک ها و دولت روسیه هستند که در شرایط فعلی تصمیم گیرنده نحوه مدیریت دارایی های مالی مردم این کشور هستند؛ می‌توانند پول افراد را بلوکه کنند، از نقل و انتقال پول از/به داخل و خارج کشور جلوگیری کنند یا حتی حساب های کاربران را مسدود کنند. در این شرایط آیا راهی وجود دارد که افراد بتوانند بدون دخالت دولت ها، برای مدیریت دارایی های خود تصمیم گیری کنند؟ پاسخ به این سوال مثبت است؛ به کمک بلاک چین و اقتصاد غیر متمرکز.

داستان روسیه، دیفای و ارزهای دیجیتال

در امور مالی غیرمتمرکز بازارها همیشه باز هستند و هیچ مقام متمرکزی وجود ندارد که بتواند پرداخت ها را مسدود کند یا از دسترسی شما به هر چیزی جلوگیری کند. خدماتی که قبلاً کند و در معرض خطای انسانی بودند، اکنون به صورت خودکار و با ایمنی به مراتب بالاتری از طریق شبکه بلاک چین ارائه می‌شوند.

سیستم های متمرکز غیر مبتنی بر بلاک چین (اقتصاد سنتی) از پیچیدگی و سرعت تراکنش ها کاسته و در عین حال به کاربران اجازه کنترل مستقیم کمتری روی دارایی خود می‌دهند در حالی که هدف نهایی کاربران از جایگزینی روش سنتی با روش نوین خارج کردن تمام و کمال بانک ها از گردونه مبادلات مالی است.

با توجه به آزادی عملی که DeFi برای افراد و مدیریت سرمایه آن ها ایجاد می‌کند، دولت های بسیاری در صدد بر آمده اند تا به نحوی با غیر قانونی اعلام کردن یا قرار دادن مالیات سنگین بر آن، همچنان کنترل دارایی مردم را در دست بانک ها حفظ کنند؛ دولت روسیه نیز از این کشور هاست.

پیش از هر چیز لازم است بدانید رخدادهای شرح داده شده در این مقاله به سال های 2018 تا 2021 بر می‌گردد.

سال هاست که بانک مرکزی این کشور اعتقاد دارد ارزهای دیجیتال می‌توانند برای پول‌شویی و تروریسم مالی مورد استفاده قرار گیرند و بنا به این پیش فرض، این بانک قصد دارد ارزهای مجازی را در این کشور ممنوع کند. این در حالی است که معاون وزیر دارایی روسیه در ماه اکتبر سال 2021 اعلام کرده بود هیچ برنامه‌ای برای ممنوعیت خرید ارزهای مجازی در خارج از کشور یا استفاده از کیف پول‌های مجازی که منبع آن‌ها خارج از روسیه است وجود ندارد.

در این مقاله قصد داریم رویکرد روسیه در مواجهه با ارزهای دیجیتال طی سال های گذشته را بررسی کرده و با روندی که رمز ارزها در این کشور طی کرده اند بیشتر آشنا شویم.

برای درک بهتر رویه برخورد روسیه با بلاک چین و ارزهای دیجیتال، نیاز است که روسیه مدرن را در بافت تاریخی اتحاد جماهیر شوروی قرار دهیم. اگرچه در زمان نگارش مقاله بیش از بیست و هشت سال از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گذشته است، تمرکز قدرت در دست نهادهای خاص، کمونیسم و اقتدارگرایی هنوز در سراسر کشور مشهود است؛ ماهیت بسیار متمرکز جامعه و بوروکراسی روسیه را می‌توان یکی از مهمترین دلایل گرایش شهروندان این کشور به فناوری بلاک چین دانست.

در سال 2018 درباره رویکرد احتمالی دولت روسیه نسبت به ارزهای دیجیتال، به رسمیت شناختن و قانونی کردن آن ها و نیز وضع مقررات شفاف برای شرکت های کریپتوکارنسی صحبت های زیادی شده بود که تمام این ها جزو عوامل بسیار تأثیرگذار بر آینده رمز ارزها در کشور روسیه بودند.

چگونگی مواجهه روسیه با ارزهای دیجیتال در آن سال همچنان نامعلوم بود چرا که قوانین مربوط به رمزارزها در حال نگارش و بازنگری بودند؛ با این حال پیشینه کریپتوکارنسی در این کشور تاریخچه ای سرشار از عشق و نفرت دارد که در ادامه بیشتر به آن می‌پردازیم.

چرا روسیه از رمز ارزها نفرت داشت؟

علیرغم آینده ای که فناوری بلاک چین به واسطه تربیت توسعه دهندگان این تکنولوژی در روسیه نوید می‌داد، همچنان تصور یک اکوسیستم بلاک چین و اقتصاد رمزنگاری شده برای این کشور دشوار بود. مؤسساتی بودند که از وضعیت موجود سود می‌بردند و در مقابل انقلاب بلاک چین می‌توانست معنای بدی برای دولت روسیه، بانک‌های بزرگ و غول های نفتی این کشور داشته باشد.

صرافی ارز دیجیتال

از همان روزهای اولیه نفوذ بلاک چین به روسیه، سیاستمداران و بانکداران روسی در مورد این فناوری تردید داشتند. برخی صراحتاً آن را محکوم کردند در حالی که برخی دیگر نظرات متناقضی در مورد نقشی که بلاک چین باید در جامعه روسیه ایفا کند ارائه کردند. یکی از این مخالفین، ولادیمیر پوتین بود که مدت کوتاهی قبل از اعلام برنامه روسیه برای پرورش فناوری های جوان، از کریپتو انتقاد کرده و خواستار سرکوب آن شد.

همزمان با مخالفت پوتین، بانک‌های مرکزی روسیه نیز ارزهای دیجیتال را طرحی هرمی خوانده و خواستار مجازات زندان برای دارندگان بیت کوین شدند. با در نظر گرفتن این حجم از مخالفت ها، شاید تنها راه باقیمانده برای توسعه دهندگان و کارآفرینان روسی علاقه مند به حوزه بلاک چین، ترک کشور بود. عده ای این کار را انجام دادند و نتیجه آن متخصصین روسی الاصل بسیاری است که امروزه در سراسر جهان بلاک چین کار می‌کنند.

آیا روسیه ارزهای دیجیتال را به رسمیت شناخت؟

یک سال بعد پوتین اعلام کرد روسیه باید روی استراتژی اقتصادی دیجیتال خود کار کند، زیرا اقتصاد آینده به سمت آنلاین شدن در حرکت است و در همین راستا ملاقاتی با ویتالیک بوترین (خالق رمز ارز اتریوم) ترتیب داد تا در مورد کریپتو، بلاک چین و نقشی که کشورها می‌توانند در صدور و تنظیم دارایی ایفا کنند، صحبت کند؛ مدتی بعد وی خواستار حمایت روسیه از کریپتوکارنسی شد و درخواست کرد تا چارچوب مشخصی برای شرکت های ارز دیجیتال وضع شود. او حتی به یک نسخه ارز دیجیتال روبل روسیه، یعنی CryptoRuble نیز اشاره کرد.

اظهارات پوتین تلاشی را برای پیش نویس قانونی برای تنظیم و پذیرش ارزهای دیجیتال در روسیه به راه انداخت اما تا یک سال بعد کارشناسان همچنان نسبت به سودمندی این لایحه در شفاف سازی جایگاه قانونی ارزهای دیجیتال یا کمک به تشکیل شرکت های جدید ارز دیجیتال روسی تردید داشتند.

مخافت علنی روسیه با رمز ارزها

رویکرد منفی روسیه در برابر ارزهای دیجیتال، هرمی خواندن بیت کوین و ادعای پوتین مبنی بر کاربرد رمز ارزها در پول‌شویی و تروریسم تنها اندکی بعد از ملاقات وی با ویتالیک بوترین علنی شد. در همین راستا دولت روسیه شروع به مسدود کردن سایت هایی کرد که دارایی های دیجیتالی را به کاربران خود ارئه می‌کردند.

صرافی ارز دیجیتال

بار دیگر، بافت تاریخی در اینجا نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از دلایلی که تنظیم کنندگان مقررات (رگولاتورها) در روسیه نسبت به ارزهای دیجیتال محتاط بودند، طرحی Ponzi بود که میلیون‌ها روس را بلافاصله پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی تحت تأثیر قرار داد. این کلاهبرداری را می‌توان دلیل خوبی برای نگرانی تنظیم کننده های روسیه درباره رمز ارزها دانست.

روسیه چطور به ارزهای دیجیتال علاقه مند شد؟

علیرغم تمام مخافت هایی که دولت روسیه با رمز ارزها داشت، مردم این کشور علاقه زیادی به ارزهای دیجیتال نشان دادند بطوریکه 13 درصد ادعا می‌کردند رمزارز را به خوبی درک می‌کنند. نظرسنجی دیگری که برای مطالعه افکار عمومی انجام شد نیز نشان داد 56 درصد از مردم روسیه نام بیت کوین را شنیده اند که این رقم در مسکو به 74 درصد می‌رسد.

یکی از عللی که روسیه را به سمت استفاده از ارزهای دیجیتال سوق می‌داد، اقتصاد ضعیف آن کشور بود. با در نظر گرفتن سال 2018 بعنوان زمان مورد بحث در این مقاله، این کشور مدت هاست که به ذخایر نفت و گاز طبیعی خود به عنوان منبع اصلی درآمد متکی بوده است و با کاهش قیمت نفت در چند سال گذشته، روسیه روزهای سختی را سپری کرده است. علاوه بر این، تحریم‌های ایالات متحده و دیگر کشورها روسیه را به شدت منزوی کرده و تأثیرات منفی زیادی بر اقتصاد روسیه گذاشته است. تبدیل دارایی های فیات به ارزهای دیجیتال به عنوان یک ذخیره ارزش در کشوری که ارزش پولی آن نسبت به سایر ارزها همواره در حال کاهش است، تصمیمی منطقی به نظر می‌رسد.

شروط به رسمیت شناختن ارزهای دیجیتال توسط روسیه

گام بعدی در داستان عشق و نفرت روسیه در رابطه با رمزارزها، تنظیم مقرراتی بود که سرمایه گذاران، کسب و کارهای ارز دیجیتال و بلاک چین و دارندگان ارزها را مکلف به پرداخت مالیات می‌کرد. در این قانون نقش بانک مرکزی روسیه در انتشار ارز حفظ شده بود.

در طرف دیگر، اجبار ثبت نام و احراز هویت کاربران فعال در ارزهای دیجیتال بود؛ اما این قانون مخالف ویژگی شبکه های بلاک چین مبنی بر ناشناخته بودن هویت کاربر بود که با هدف کنترل بازارهای رمزنگاری شده توسط دولت وضع شده بود.

در نهایت، رویه برخورد روسیه و سنگ اندازی های دولت این کشور در مسیر ارزهای دیجیتال همچنان و پس از گذشت بیش از سه سال از 2018 می‌تواند منجر به خروج هر چه بیشتر و سریعتر متخصصین بلاک چین از این کشور شود.

این مطلب توسط تیم تحریریه صرافی ارز دیجیتال بیت میت گردآوری شده است. شما می‌توانید از طریق آدرس https://bitmit.co با این مجموعه در تماس باشید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشد است.