۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

افزایش حجم معاملات بیت کوین همزمان با جنگ

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۳۱
کد خبر: 616633
افزایش حجم معاملات بیت کوین همزمان با جنگ

حجم معاملات واقعی روزانه بیت کوین (BTC) در بحبوحه تهاجم روسیه به اوکراین به سطوحی رسید که برای سه ماه مشاهده نشده بود.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ بر اساس آخرین گزارش به روز رسانی هفتگی شرکت تجزیه و تحلیل بلاکچین Arcane Research، حجم معاملات واقعی روزانه BTC در روز پنجشنبه گذشته (24 فوریه، اولین روز تهاجم) به بالای 10 میلیارد دلار رسید و بالاترین حجم روزانه ثبت شده از 4 دسامبر را به خود اختصاص داد.

این شرکت به اتفاقات جدید در دنیای رمزارز اشاره کرد که در میان بحران‌های جاری به خط مقدم تبدیل شده‌اند، مانند جمع‌آوری سرمایه به شکل رمزارز در اوکراین، همراه با افزایش تقاضا در روسیه که در حال دست و پنجه نرم کردن با سخت‌ترین تحریم های اقتصادی در دهه‌های اخیر است.

فشار فروش شدید از سوی سرمایه گذارانی که به دنبال شروع جنگ از بازار خارج شدند  در 24 فوریه نیز ممکن است به افزایش حجم روزانه BTC کمک کرده باشد، زیرا قیمت در آن روز 10 درصد کاهش یافت.

اصطلاح «حجم معاملات واقعی» به داده‌هایی اشاره می‌کند که از صرافی‌هایی که اعتقاد بر این است که معتبر هستند و فاقد فعالیت‌های تجاری پول شویی هستند، به دست می‌آید. در این مثال، Arcane Research ارقام خود را از صرافی‌هایی مانند Coinbase، Kraken، Poloniex و Binance و FTX استخراج کرد.

افزایش حجم معاملات بیت کوین همزمان با جنگ

در مقایسه، جمع‌آوری‌کننده‌های داده‌های کریپتو مانند Coingecko که داده‌ها را از بیش از 500 صرافی جمع‌آوری می‌کنند حجم معاملات BTC در 24 فوریه در حدود 25 میلیارد دلار بود. نمودار حجم واقعی بیت کوین Messari (که شامل تعدادی مبادلات اضافی است) تصویری مشابه با Arcane ترسیم می کند و پنج شنبه گذشته به حدود 11.6 میلیارد دلار افزایش یافت.

از 24 فوریه، حجم واقعی BTC روزانه به حدود 7.5 میلیارد دلار از ماه مارس کاهش یافته است.

Arcane Research همچنین تاکید کرد که قیمت بیت‌کوین در 28 فوریه با جهش 14.5 درصدی قیمت در عرض 24 ساعت، بیشترین افزایش درصد روزانه خود را در بیش از یک سال گذشته داشته است. این شرکت این افزایش را تا حدی به پذیرش کریپتوهای روسیه و اوکراین نسبت داد (اگرچه حجم واقعی از نظر جهانی نسبتاً کم است) همراه با افزایش حدس و گمان در مورد موارد استفاده از کریپتو در بحبوحه تهاجم فعلی روسیه:

"سرمایه گذاران حدس می زنند که رمزارز در زمان تشدید عدم اطمینان ژئوپلیتیک، درگیری و کنترل سرمایه به پول غیرسیاسی و غیرقابل اعتماد تبدیل خواهد شد. این حدس و گمان ممکن است در افزایش 15 درصدی قیمت بیت کوین در هفت روز گذشته نقش داشته باشد.

کریپتو در اوکراین و روسی

از آنجایی که خدمات مالی و بازارها در روسیه و اوکراین به شدت مختل شده است، تأثیرات زیادی بر استفاده از ارزهای دیجیتال وجود دارد.

این گزارش به داده های ماه گذشته اشاره می کند که نشان می دهد افزایش قابل توجهی در خرید رمزارزها توسط شهروندان اوکراینی وجود دارد.

زمانی که حمله کامل روسیه در 24 فوریه آغاز شد، خرید روزانه تتر (USDT) استیبل کوین در بایننس از طریق hryvnia اوکراین (UAH) از حدود 2.5 میلیون دلار به حدود 8.5 میلیون دلار تا 25 فوریه افزایش یافت. در حالی که بیت‌کوین نمودار /UAH مسیر مشابهی را نشان داد و از حدود 1 میلیون دلار به 3.0 میلیون دلار در آن بازه زمانی افزایش یافت.

افزایش حجم معاملات بیت کوین همزمان با جنگ

پدیده مشابهی در روسیه نیز رخ داد، با افزایش خرید تتر مبتنی بر روبل از حدود 15 میلیون دلار در 21 فوریه به 34.94 میلیون دلار در 28 فوریه رسید. خرید روزانه بیت کوین نیز از زیر 5 میلیون دلار به 15 میلیون دلار رسید.