۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

امکان دور زدن تحریم ها با رمزارزها برای روسیه وجود دارد؟

۱۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۰۰
کد خبر: 616623
امکان دور زدن تحریم ها با رمزارزها برای روسیه وجود دارد؟

جیک چروینسکی از انجمن بلاکچین معتقد است که سیاستمداران نباید نگران باشند که روسیه ممکن است از رمزارزها برای دور زدن تحریم‌های اقتصادی استفاده کند زیرا در مقیاس مورد نیاز امکان‌پذیر نیست.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛  کارشناسان سیاست کریپتو استدلال می‌کنند که نگرانی‌های ابراز شده توسط سیاستمداران بلندپایه درباره فرار روسیه از تحریم‌های اقتصادی با استفاده از رمزارز «کاملاً بی‌اساس» است.

آنها می گویند که بازار کریپتو به اندازه کافی بزرگ و یا عمیق نیست تا بتواند حجم مورد نیاز روسیه را پشتیبانی کند و زیرساخت دارایی دیجیتال این کشور حداقل است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق ایالات متحده و کریستین لاگارد، رییس فعلی بانک مرکزی اروپا، از جمله چهره‌های برجسته‌ای بوده که نگران این هستند که رمزارزها می‌توانند ابزاری را برای روسیه فراهم کنند تا تحریم‌های شدید مالی اعمال شده برای تهاجم به اوکراین را دور بزند.

دسترسی این کشوربه سیستم تراکنش های فرامرزی سوئیفت قطع شده است و مشاغل در آمریکا و سایر کشورهای غربی از انجام تجارت یا معامله با بانک های روسیه و صندوق ثروت ملی منع شده اند.

جیک چروینسکی، رییس سیاست های ارزهای رمزنگاری شده انجمن بلاکچین در ایالات متحده، یک موضوع طولانی در توییتر را در تاریخ 2 مارس منتشر کرد و توضیح داد که چگونه "روسیه نمی‌تواند از رمزنگاری برای فرار از تحریم‌ها استفاده کند."

چروینسکی سه دلیل را بیان کرد که بعید است روسیه از رمزارز برای دور زدن تحریم های ایالات متحده استفاده کند. اولین مورد این است که تحریم ها محدود به دلار آمریکا نیست و اکنون برای هر تجارت یا شهروند آمریکایی معامله با روسیه غیرقانونی است. او گفت: «این مهم نیست که از دلار، طلا، صدف دریایی یا بیت کوین استفاده کنند.»

دلیل دوم این است که نیازهای مالی کشوری مانند روسیه بسیار فراتر از توانایی‌های کنونی بازارهای کریپتو است که چروینسکی آن را «بیش از حد کوچک، پرهزینه و شفاف برای مفید بودن برای اقتصاد روسیه» خواند. به عبارت دیگر، حتی اگر روسیه به نقدینگی کافی دسترسی داشته باشد، باز هم نمی‌تواند معاملات خود را در چنین بازاری پنهان کند.

در نهایت، این کشور سال‌ها تلاش کرده تا خودش را «تحریم‌ها» کند، اما نتوانسته زیرساخت‌های رمزنگاری معنی‌داری بسازد یا حتی مقررات کریپتو را نهایی کند. چروینسکی می‌گوید که به نظر نمی‌رسد رمزارزها بخشی از برنامه‌های روسیه برای کاهش اثرات تحریم‌ها باشد.

با این حال، رومن بیدا، رییس تحقیقات کلاهبرداری در پلتفرم تحقیقاتی بلاکچین کوین‌فرم،در مصاحبه با الجزیره گفت که به طور کلی می‌توان از رمزارزها برای فرار از تحریم‌ها و پنهان کردن ثروت استفاده کرد، همانطور که کره شمالی، ونزوئلا و ایران انجام داده‌اند.

اما کارشناسان دیگر به این رسانه گفتند که وضعیت روسیه به دلیل مقیاس تحریم‌ها، نرخ پایین پذیرش کریپتو و عدم عمق آن در بازارها متفاوت است.

آری ردبورد، رییس امور حقوقی و دولتی در آزمایشگاه‌های TRM، بازپرس جرایم رمزنگاری، گفت که شفافیت بلاکچین یک عامل بازدارنده طبیعی برای فرار از تحریم در این مورد است.

لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا، مشتاق بود تا لایحه بازارهای دارایی های رمزنگاری شده (MiCA) را در اسرع وقت توسط پارلمان اروپا تصویب کند که به مقامات اروپایی ابزاری بدهد تا «دارایی های رمزنگاری شده واقعاً بتوانند دستگیر شوند. ” لاگارد به منظور جلوگیری از امکان فرار پوتین از تحریم‌ها با رمزارز به تصویب فوری این سیاست‌ها فشار می‌آورد.

هیلاری کلینتون در مصاحبه ای با ریچل مدو در شبکه ام اس ان بی سی این هفته از جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده خواست تا روسیه را از تجارت کریپتو منع کند. او و مدو در مورد تهدیدات امنیت ملی که ممکن است در رابطه با رمزارز ها وجود داشته باشد بحث کردند و کلینتون گفت: «وزارت خزانه‌داری و اروپایی‌ها باید به سختی به این موضوع بپردازند که چگونه می‌توانند مانع از دسترسی روسیه به بازارهای رمزارز شوند.»

سناتور دموکرات الیزابت وارن نیز در 1 مارس از این فرصت استفاده کرد و اظهار داشت که تنظیم‌کننده‌های مالی آمریکا باید دارایی‌های دیجیتال را مورد بررسی قرار دهند، زیرا در معرض خطر "اجازه دادن به پوتین و دوستانش از تحریم های  اقتصادی هستند."