۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار بورس ژاپن در مورد کلاهبرداری های رمزارزی

۸ اسفند ۱۴۰۰، ۱۱:۲۶
کد خبر: 615744
هشدار بورس ژاپن در مورد کلاهبرداری های رمزارزی

یکی از بزرگترین اپراتورهای بورس اوراق بهادار جهان، به مردم نسبت به کلاهبردارانی که از برند آن برای فریب‌ دادن سرمایه گذاران ارز دیجیتال استفاده می کنند، هشدار می دهد. گروه بورس‌های ژاپن (JPX) ادعا کرد که این کلاهبرداران بدون اطلاع یا رضایت از لوگو و نام تجاری آن استفاده کرده‌اند.

اقتصاد آنلاین - حسین قطبی؛ برند JPX، مجموعه‌ای شامل شرکت مادر بورس اوراق بهادار توکیو، بورس کالای توکیو و بورس اوزاکا، که یک پلتفرم معاملاتی مشتقات نیز است. همچنین پنجمین اپراتور بزرگ بورس اوراق بهادار جهان پس از بورس نیویورک آمریکا (NYSE)، NASDAQ، بورس شانگهای و بورس اوراق بهادار هنگ کنگ به شمار می‌رود.

این شرکت در اخطار عمومی خود خاطرنشان کرد که درخواست‌های متعددی از منابع مختلف مبنی بر اینکه "شرکت‌های متعددی معاملات دارایی‌های دیجیتال از جمله بیت‌کوین و دیگر رمز ارزها را با نام‌‌ها ولوگوهای مشابه JPX انجام می‌دهند"، دریافت کرده است. ازجمله این لوگو‌های تقلبی می‌توان به JPEX، jpex ، Japan Exchange و غیره در وب‌سایت‌ها با تبلیغات گوناگون اشاره کرد.

JPX در گزارش خود روشن کرد که به هیچ وجه به هیچ یک از این شرکت‌ها وابسته نیست و آنها بدون اطلاع و رضایت از نام تجاری و لوگوی آن استفاده کرده‌اند. در حال حاضر JPX آخرین مورد از لیست طولانی شرکت‌ها و افرادی است که توسط کلاهبردارانی که صاحبان ارزهای دیجیتال را هدف قرار می‌دهند جعل هویت شده‌اند. این کلاهبرداران  برای جذب مشتری از انواع و اقسام بهانه‌های نادرست استفاده می‌کنند، از هدایای ارز دیجیتال گرفته تا تبلیغ پلتفرم‌های معاملاتی جدید، ارزان‌تر و کارآمدتر.

برخی از مشهورترین افراد مورد هدف این کلاهبرداران عبارتند از: ایلان ماسک (مدیرعامل تسلا و حامی جنجالی میم کوین‌ها)، شاهزاده هری و همسرش مگان، بنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس و حتی دونالد ترامپ.

این پلتفرم‌های تقلبی و کلاهبردار برای اینکه خود را بیشتر معتبر جلوه دهند، شخصیت‌های مشهور محلی را نیز جعل می‌کنند. در بریتانیا، آنها از تصاویر میلیاردر لرد شوگر، شخصیت تلویزیونی سایمون کاول و پیتر جونز از اژدها استفاده کرده‌اند.  در استرالیا نیز، آنها جعل شخصیت ولید علی، دیوید کخ، کارل استفانوویچ و غیره را انجام داده‌اند.

لازم به ذکر است که برخی از این افراد مشهور که تصاویر آنها توسط کلاهبرداران استفاده شده است، از پلتفرمی که این کلاهبرداران از طریق آن مخاطبان خود را هدف قرار می‌دهند، شکایت کرده‌اند. استیو وزنیاک، یکی از بنیانگذاران اپل، ویسام المنا، میلیاردر قطری و شرکت پرداخت بلاک‌چین ریپل، همگی یوتیوب را به دلیل اجازه دادن به این کلاهبرداران برای استفاده از مارک‌ها و تصاویرشان دنبال کرده‌اند.