۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار اروپا برای دور زدن تحریم روسیه با رمز ارز

۷ اسفند ۱۴۰۰، ۱۰:۴۵
کد خبر: 615300
هشدار اروپا برای دور زدن تحریم روسیه با رمز ارز

کریستین لاگارد می‌گوید: «بسیار مهم است که MiCA در سریع‌ترین زمان ممکن اجرا شود، بنابراین ما یک چارچوب نظارتی داریم که در آن دارایی‌های کریپتو واقعاً می‌توانند ردیابی شوند».

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا (ECB)، از قانونگذاران خواسته است تا چارچوب نظارتی در مورد رمزارزها را تصویب کنند و به احتمال بالقوه دور زدن تحریم های اقتصادی توسط روسیه اشاره دارد.

لاگارد روز جمعه در نشست غیررسمی وزرای اقتصاد و دارایی با خبرنگاران گفت: بانک مرکزی اروپا "قاطعانه و با جدیت" تحریم‌هایی را که قانون‌گذاران اروپایی در واکنش به حمله این کشور به اوکراین علیه روسیه اعمال کرده‌اند، اجرا خواهد کرد. رییس بانک مرکزی اروپا در پاسخ به سوالی در مورد استفاده احتمالی روسیه از رمزارز برای فرار از برخی از این اقدامات، خواستار اقدام در مورد ایجاد چارچوب نظارتی بر دارایی‌های دیجیتال شد.

هشدار اروپا برای دور زدن تحریم روسیه با ارزهای دیجیتال

لاگارد می‌گوید: «هرگاه ممنوعیتی وجود داشته باشد یا مکانیزمی برای تحریم وجود داشته باشد، همیشه راه‌های مجرمانه ای وجود دارد که سعی در دور زدن ممنوعیت دارد.» این بسیار مهم است که MiCA در سریع ترین زمان ممکن اجرا شود، بنابراین ما یک چارچوب نظارتی داریم که در آن دارایی های کریپتو واقعاً می توانند ردیابی شوند.

MiCA چیست؟

MiCA یا Markets in Crypto Assets، ایجاد یک چارچوب نظارتی برای بازار دارایی‌های رمزنگاری شده را پیشنهاد کرد که از نوآوری پشتیبانی می‌کند و از پتانسیل دارایی‌های رمزنگاری به گونه‌ای استفاده می‌کند که ثبات مالی را حفظ کرده و از سرمایه‌گذاران محافظت کند. این پیشنهاد برای اولین بار در سپتامبر 2020 به کمیسیون اتحادیه اروپا معرفی شد و در نوامبر 2021 توسط شورای اتحادیه اروپا تصویب شد، این پیشنهاد قرار بود روز دوشنبه توسط پارلمان اتحادیه اروپا رای گیری شود.

با این حال، گزارشگر استفان برگ روز جمعه اعلام کرد که رای گیری طرح ممنوعیت استخراج رمزارزهای دارای مکانیزم اثبات کار به تعویق افتاده است. در زمان انتشار این خبر، تاریخ مشخصی برای رای دادن مقامات اتحادیه اروپا در مورد این چارچوب وجود ندارد.

روز پنجشنبه، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، مجموعه ای از تحریم ها را با هدف تحمیل "هزینه های ویرانگر" بر روسیه به دلیل حمله این کشور به اوکراین اعلام کرد. بایدن  اعلام کرد که ایالات متحده و متحدانش تحریم هایی را علیه پنج بانک بزرگ مستقر در روسیه و همچنین چندین شهروند نخبه که "خود را با پشتوانه دولت روسیه ثروتمند کرده اند" اعمال خواهد کرد. این اقدامات اقتصادی شامل قطع ارتباط روسیه با سیستم پرداخت سوئیفت یا انتقال رمزارزها نمی شود.

اوضاع در اوکراین همچنان در حال وخیم تر شدن است،از زمانی که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه روز پنجشنبه «عملیات نظامی ویژه» را اعلام کرد، گزارش‌هایی مبنی بر بمباران مکان‌های حساس اوکراین از جمله فرودگاه نظامی نزدیک شهر کیف پایتخت این کشور منتشر شده است. اعضای جامعه کریپتو به ارتش اوکراین و سازمان‌های محلی کمک‌های مالی ارائه کرده‌اند.