۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

ریزش شدید بازار رمز‌ارزها با افزایش تنش بین روسیه و اوکراین

۳ اسفند ۱۴۰۰، ۱۷:۲۴
کد خبر: 614204
ریزش شدید بازار رمز‌ارزها با افزایش تنش بین روسیه و اوکراین

بیت کوین در ابتدای روز سه شنبه به ۳۶۳۷۰ دلار سقوط کرد که پایین‌ترین سطح آن در بیش از دو هفته گذشته است. تحلیلگران این کاهش قیمت را به تشدید تنش‌ها بر سر بحران روسیه و اوکراین نسبت دادند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ تنش‌های ژئوپلیتیکی بر سر اوکراین، بازارهای جهانی به ویژه ارزهای دیجیتال را متزلزل کردند. بیت کوین در معاملات اولیه صبح امروز به ۳۶۳۷۰ دلار سقوط کرد که پایین ترین سطح آن در بیش از دو هفته گذشته است، اما پس از گذشت چند ساعتی دوباره مقداری از ضررهای خود را جبران کرد و آخرین معامله با افت ۳ درصدی در ۲۴ ساعت گذشته به قیمت ۳۷۴۹۵ دلار رسید. همچنین سایر دارایی‌های دیجیتال نیز سقوط کردند، اتریوم ۴ درصد و ریپل ۱۰ درصد کاهش یافت. 

تحلیلگران این کاهش را به تشدید تنش‌ها بر سر بحران روسیه و اوکراین نسبت داده‌اند. ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه روز دوشنبه، لحظاتی پس از اعلام استقلال در شرق اوکراین، دستور ورود نیروها به دو منطقه جدا شده در شرق اوکراین را صادر کرد. این اقدام به ترس از تهاجم تمام عیار دامن زده است و با کاهش انگیزه‌ی معامله گران برای ریسک کردن، سهام بازارهای جهانی را به شدت کاهش داده است.

کریس دیک، تاجر کمی در بازار ارزهای دیجیتال   B۲C۲ در لندن، به CNBC گفت: «بیت‌کوین و به‌ طور کلی رمزارز‌ها، یک شبه با شاخص‌های سهام آسیایی حرکت کردند، تنش بین روسیه و اوکراین باعث حرکت قیمت‌ها شدند». وی افزود: " ریزش اولیه زمانی رخ داد که پوتین اعلام کرد دستور اعزام نیرو به اوکراین را می‌دهد و سپس با توجه به اینکه بازار هیجان ناشی از این خبر را پردازش کرد، دوباره صعود نسبی  به بازارها برگشت."  در ادامه همچنین اعلام کرد: "بیت کوین اغلب توسط حامیان آن به عنوان یک دارایی امن مشابه طلا معرفی می‌شود، به این معنی که باید در مواقع عدم اطمینان، ذخیره‌ای از ارزش ارائه دهد".

با این حال این ویژگی بیت‌کوین به‌عنوان نوعی «طلای دیجیتال» از بین رفته است، زیرا سرمایه‌گذاران نهادی بیشتری شروع به معامله با آن کرده‌اند و این ارز دیجیتال با نوسانات بازارهای سنتی مانند سهام هماهنگ‌تر شده است.

بیت‌کوین اکنون بسیار پایین‌تر از بالاترین سطح تاریخی خود یعنی ۶۸۰۰۰ دلار است که در نوامبر ۲۰۲۱ به آن رسیده بود. البته برخی سرمایه‌گذاران معتقدند که این ریزش و اصلاح قیمتی برای مدت موقتی است و در کل برای این ارز دیجیتال خوب است.

دو جون، یکی از بنیانگذاران صرافی محبوب هوبی (Huobi) ، گفت که بعید است بازار صعودی بعدی بیت کوین تا سال ۲۰۲۴ اتفاق بیفتد، زمانی که رویداد موسوم به "هاوینگ" بعدی برگزار می شود. در واقع وی بیان کرد: ”به دنبال این چرخه، احتمالاً تا پایان سال ۲۰۲۴ و شاید هم آغاز سال ۲۰۲۵ نتوانیم از بازار صعودی بعدی بیت‌کوین استقبال کنیم “.