۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

از دنیای جذاب متاورس چه می دانید؟

۲ اسفند ۱۴۰۰، ۰:۲۱
کد خبر: 613055
از دنیای جذاب متاورس چه می دانید؟

متاورس (Metaverse) یک دنیای مجازی غوطه‌ور در آینده که در آن می‌توانیم کار کنیم، بازی کنیم، استراحت کنیم، معاشرت کنیم و کارهای بیشتری انجام دهیم. انتظار می‌رود جهان دیجیتال در حال تکامل که از طریق فناوری‌های واقعیت مجازی (VR) یا واقعیت افزوده (AR) ارائه شده است، دنیای مجازی را با دنیای واقعی یکپارچه کند. متاورس در حال تبدیل شدن به یک الگوی رفتاری، یک کلمه کلیدی برای مدیران، تحلیلگران، و سرمایه گذارانی است که به دنبال حفظ یک پای خود در این فضای در حال ظهور هستند.

اقتصاد آنلاین حسین قطبی؛  فناوری‌هایی مانند Web 3.0، VR، AR، اینترنت پرسرعت 5G در همه‌جا، بلاکچین، رمزنگاری، NFT و سایر موارد، همراه با فراگیر شدن کار از راه دور و اجتماعی شدن کاربرد‌های آنلاین، ظهور متاورس را به موقع و هیجان‌انگیز کرده است. در حال حاضر جاذبه‌ها و سرگر‌می‌هایی مانند؛ پرواز دیزنی در سراسر جهان در EPCOT، ماجراهای شگفت‌انگیز مرد عنکبوتی، هری پاتر و فرار از گرینگوت‌های استودیوی یونیورسال، فیلم‌های سه‌بعدی در IMAX و بسیاری دیگر منظره‌ای از متاورس را به مخاطبان جهانی ارائه می‌دهند.

متاروس2

فرصت‌های قابل توجهی برای کارآفرینان، سرمایه‌گذاران مخاطره ‌آمیز و شرکت‌های فناوری که بر روی دستیابی به بخشی از این صنعت نوظهور متمرکز شده‌اند، ایجاد می‌شود. طبق گزارش‌های گارتنر (Gartner)، یک شرکت پژوهشی و مشاوره آمریکایی که در زمینه ارائه خدمات برون‌سپاری، تحقیق و پژوهش و مشاوره فناوری اطلاعات فعالیت می‌کند، تا سال ۲۰۲۶، ۲۵ درصد از مردم حداقل یک ساعت در روز را برای کار، خرید، تحصیل، اجتماعی یا سرگرمی در فضای متاورس سپری خواهند کرد. برآورد می‌شود که کل هزینه‌های VR/AR در سراسر جهان، از ۱۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ به ۷۲.۸ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۴ افزایش یابد که ۵۷ درصد نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) است.

تحلیلگران مورگان استنلی (Morgan Stanley) در یادداشتی برای سرمایه گذاران گفتند که متاورس می‌تواند یک فرصت ۸ تریلیون دلاری باشد. جی‌ پی‌ مورگان در دنیای مجازی مبتنی بر بلاکچین در دیسنترالند (Decentraland)، سالنی را افتتاح کرده است که در آن می‌توان با ارزهای دیجیتال و ‌NFTها خرید کرد. این بانک انتظار دارد متاورس سالانه یک فرصت ۱ تریلیون دلاری برای آن باشد، زیرا اولین بانکی است که در دنیای مجازی افتتاح می‌شود. بسیاری از اکوسیستم‌ها در فضای فراجهانی در حال شکل گیری هستند تا تجربیات دیجیتالی بسیار عمیق‌تر و واقعی‌تر را امکان پذیر کنند.  با افزودن یک لایه ایمن سه بعدی همه‌جانبه به اینترنت پرسرعت و ترکیب ورودی‌های لمسی به تمام حواس، متاورس تجربیات واقعی‌تری ایجاد می‌کند. بنابراین انتظار می‌رود این دنیای مجازی تعداد بی‌شماری از برنامه‌های کاربردی و کسب‌وکار جدید با انواع شغل‌ها و فرصت‌های جدید ایجاد کند.

متاروس3

 

کاربردها‌ی متاورس در حوزه‌های مختلف

سفر: با فراتر رفتن از مرزهای فیزیکی و زمانی، متاورس می‌تواند برای کاربران قبل از تصمیم‌گیری در مورد یک سفر واقعی، یک سفر مجازی به مقاصد را برای یک بازدید اولیه تقریبا واقعی فعال کند. تعامل با کیفیت بالا و واقعی با اعضای خانواده در کشورهای دور می‌تواند یکی از کاربردهای واقعیت مجازی متاورس باشد. همچنین با متاورس حتی می‌توان سفر مجازی به گذشته یا آینده را تصور کرد.

تجربیات: کنسرت‌ها، نمایش‌ها و بازی‌ها را می‌توان به صورت مجازی تجربه کرد و فرصت‌های درآمد بیشتری را برای استعدادها فراهم کرد. برای بسیاری از افراد ممکن است رفتن به یک مکان مملو از تماشاگران دلهره آور به نظر برسد، اما با استفاده از متاورس شرکت در یک تجربه تقریبا واقعی می‌تواند جایگزین مناسبی برای این دسته از افراد باشد.

صنعت سرگرمی و بازی: شرکت‌هایی مانند نتفلیکس(Netflix) ، آمازون، والت دیزنی (The Walt Disney Company) و بسیاری دیگر، می‌توانند محتوای متاورس و برای کاربران خود وسیله جدیدی برای سرگرمی ایجاد کنند. با هدست‌های واقعیت مجازی، بینندگان می‌توانند به صورت مجازی با قهرمان‌ها مشارکت کنند، یعنی جهان را در کنار قهرمان نجات دهند یا با شرور مبارزه کنند. فناوری بلاکچین، ارزهای دیجیتال و NFTها راه‌های جدیدی را به روی سازندگان باز کرده‌اند تا از محصولات کاری خود کسب درآمد کنند و فرصت‌های اقتصادی عظیمی را ایجاد کنند. صنعت بازی در سرتاسر جهان تقریباً ۳ میلیارد شرکت‌کننده معمولی در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف دارد که میلیاردها درآمد از بازیکنان ایجاد می‌کند و همچنین آواتار و لوازم جانبی دیجیتالی به آنها می‌فروشند. این پلتفرم‌ها برای ساختن و ارائه تجربیات متاورس ‌گونه به کاربران خود منشعب می‌شوند. پلتفرم‌هایی مانند فورتنایت (Fortnite)، روبلاکس (Roblox) و … اخیرا کنسرت‌های عظیمی را با ستارگان موسیقی در پلتفرم‌های بازی خود برگزار کرده‌اند. آوردن سرگرمی‌های موسیقی به این فضا به مخاطبان غیرگیمری هم انگیزه می‌دهد تا به پلتفرم‌های بازی علاقه‌مند شوند.

متاروس4

خرده فروشی: ابزارها و برنامه‌های کاربردی همه‌جانبه می‌توانند تجربه خرید آنلاین را بسیار واقعی‌تر کنند. با استفاده از کت و شلوارهای بدنی، دستکش، کفش، هدست واقعیت مجازی و دستگاه‌های رابط کاربری نوآورانه، می‌توانید کالاهای مد را در یک فروشگاه مجازی در هر جای دنیا جدا از اینکه در هر کجا که هستید تجربه کنید.

آموزش و پرورش: متاورس می‌تواند تجربیات یادگیری از راه دور را به صورت واقعی ارائه دهد. گذراندن یک کلاس آشپزی از یک سرآشپز مجازی معروف یا یک درس پیانو از یک دوستدار مجازی می‌تواند به یک تجربه تقریبا واقعی تبدیل شود. آموزش پرواز، آموزش پزشکی، آموزش رزمی و بسیاری از موارد دیگر می‌تواند در ارائه آموزش از طریق متاورس مهیا شود. بنابراین با این نوآوری آموزش مداوم، با کیفیت، مقرون به صرفه و بسیار واقعی‌تر و موثرتر می‌شود.

فعالان اصلی متاورس تا به امروز

متا، که قبلاً فیسبوک نامیده می‌شد، در حال تبدیل شدن به یک شرکت حوزه متاورس است. پلتفرم هدست واقعیت مجازی Oculus آن که در سال ۲۰۱۴ به مبلغ ۲.۳ میلیارد دلار خریداری شد، حدود ۳۵ درصد از سهم بازار را در اختیار دارد. پلتفرم Horizon متا در حال ایجاد دیدگاه خود از زندگی، بازی و ملاقات در فضای مجازی سه بعدی است.

مایکروسافت؛ همچنین در حال گسترش به سوی متاورس است. این شرکت قصد دارد بازی‌های متاورس را برای ایکس‌باکس توسعه دهد و اخیراً با خرید شرکت سازنده بازی‌های ویدیویی اکتیویژن بلیزارد موافقت کرده است. این مجموعه محصولات موجود خود را با ترکیب قابلیت‌های متاورس مانند ساخت محصول Mesh for Teams، یک فضای برگزاری جلسه پر از آواتار را برای شرکت‌ها تقویت می‌کند.  محصول واقعیت ترکیبی هولولنز مایکروسافت به شرکت‌ها کمک می‌کند تا کارایی را از طریق آموزش بهبود بخشند، همچنین این محصول برای سازگاری با متاورس آماده است.

اپل؛ شایعه شده است که اپل امسال یک هدست VR/AR عرضه می‌کند. کتی هوبرتی، تحلیلگر اپل از مورگان استنلی، در یادداشتی برای سرمایه گذاران نوشت: «در گفتگو با شرکت‌های AR/VR با پشتوانه سرمایه‌گذاری، دیدگاه اتفاق نظر این است که کاتالیزور واقعی برای پذیرش AR/VR در بازار انبوه زمانی خواهد آمد که اپل وارد بازار شود».

متاروس5

علاوه بر این پلتفرم بازی فورتنایت اپیک گیمز به بیش از ۳۵۰ میلیون بازیکن ثبت‌شده افزایش یافته است و تقریباً ۱۵میلیون بازیکن به طور همزمان وارد سیستم می‌شوند. دنیای مجازی Fortnite فیلم‌های پخش‌شده، کنسرت‌ها و موارد دیگر را ارائه می‌کند که آواتارها می‌توانند به تنهایی یا با دوستانشان شرکت کنند، در دنیای مجازی غوطه‌ور شوند و سرگرم شوند. آنها چندین کنسرت زنده (آریانا گرانده) و جشنواره برای ایجاد تجربیات مجازی داشته اند. همچنین روبلاکس یک پلتفرم بازی ویدیویی آنلاین چند لایه و چند نفره است که میزبان میلیون‌ها بازی، تجربه و دنیای مجازی است که توسط کاربران و توسعه دهندگان شریک ایجاد شده‌اند. پلتفرم  Roblox بیش از ۲۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه و بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال روزانه در سرتاسر جهان دارد که به طور متوسط ​​بیش از ۲.۵ ساعت زمان در روز را در این پلتفرم صرف بازی و معاشرت می‌کنند.  Roblox اخیرا میزبان ستاره موسیقی "دیوید گوتا" بود تا یک دی جی ست را به عنوان آواتار دیجیتال اجرا کند. کنسرت‌های گذشته در Roblox بازیگرانی مانند Ava Max، Why Don't We، Royal Blood وTwenty One Pilots را به نمایش گذاشته‌اند.

برندهایی که از متاورس استفاده می‌کنند

میلیون‌ها کاربر با بازی و معاشرت در پلتفرم‌هایی مانند Roblox، Fortnite و غیره درگیر متاورس هستند، بنابراین این پلتفرم‌ها فرصت‌های بزرگی را برای ایجاد و فروش ارتباطات دیجیتال ارائه می‌دهند. کاربران به طور مرتب آواتارهای خود را با لباس‌های جدید، مو و لوازم جانبی با استفاده از آیتم‌های دیجیتال زیادی در دنیای مجازی به روز می‌کنند. کریستینا ووتن، معاون مشارکت برند در Roblox، می‌گوید، متاورس برای افرادی که می‌خواهند خود را از طریق مد بیان کنند، فرصت بزرگی است. برندهایی مانند گوچی، دیزنی، برادران وارنر، یونیورسال پیکچرز، نایک، نتفلیکس، بالنسیاگا، باشگاه فوتبال بارسلونا، NFL، ورلد رستلینگ اینترتینمنت و غیره با پلتفرم‌های بازی برای نمایش رویدادها و محصولات مد دیجیتال همکاری می‌کنند. این رویدادها مسیرهایی را برای جریان‌های درآمد اضافی برای برندها و استعدادها ایجاد می‌کنند و در عین حال ترافیک را برای پلتفرم میزبان جذب می‌کنند و یک جریان برد-برد برای همه ایجاد می‌کنند.

متاروس6

از ۲۴ مارس ۲۰۲۲، Decentraland، یک مقصد مجازی برای دارایی‌های دیجیتال، میزبان اولین هفته مد متاورس خود می‌باشد. ده‌ها برند جهانی و هزاران بازدیدکننده می‌توانند به صورت مجازی نمایش‌های مد را تجربه کنند، در جلسات موسیقی زنده شرکت کنند و لباس‌های دیجیتال را مستقیماً از آواتارهای catwalk بخرند و بپوشند.

کلام آخر

متاورس در حالی که ممکن است به نظر برسد که یک کلمه سرزنش و مفهومی است که توسط متعصبان مطرح می‌شود، اما دارای پتانسیل واقعی برای افزایش بی‌اندازه تعاملات و تجربیات زندگی فراتر از مرزهای فیزیکی و زمانی است. در متاورس ممکن است عبارت "Beam me up, Scotty" به یک واقعیت مجازی تبدیل شود! Beam me up, Scotty عبارتی جالب است که از مجموعه تلویزیونی علمی-تخیلی استار ترک (Star Trek) سری به فرهنگ عامه مردم باز کرد و در مواقعی برای توصیف تمایل فرد به سفر به مکان‌های دیگر، مورد استفاده قرار می‌گیرد.