۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

وب ۳ کلید موفقیت رمزارزها در آینده

۱ اسفند ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 612757
وب ۳ کلید موفقیت رمزارزها در آینده

سال ۲۰۲۱ سال مهمی برای رمزارزها بوده است، (NFT) یا توکن غیر قابل تعویض و امور مالی غیرمتمرکز یا (DeFi) در راس جریان رسانه‌ و شرکت‌های رمزارز قرار گرفتند. این، بدون شک، تا حدی به دلیل تأثیراتی است که کووید-۱۹ بر اقتصاد داشته است، زیرا بسیاری به دنبال راه‌های جدیدی برای تنوع بخشیدن به امور مالی خود و کار در خانه هستند که به افراد وقت آزاد برای تحقیق در مورد علایق جدید می‌دهد. از این رو، بسیاری تصمیم گرفتند که در حوزه رمزارز سرمایه گذاری کنند.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ از آنجا که علاقه سرمایه گذاران از بیت کوین (BTC) به سایر پروژه های رمزنگاری بزرگتر مانند ارتقای شبکه اتریوم و رمزارزهای بانک مرکزی یا CBDC ها شروع شد، آمار و اطلاعات نشان می دهد که پذیرش جریان اصلی رمزارز در حال حاضر به خوبی در حال انجام است. با این حال، یک پروژه وجود دارد که می‌تواند کریپتو را به خوبی و واقعاً در زندگی روزمره همه موثر واقع کند و آن Web3 است.

وب3 چیست؟

وب3 با تاکید بر جامعه، آینده اینترنت را نشان می‌دهد که در آن کاربران به ‌جای تکیه بر کسب‌وکارهای خصوصی بزرگ یا نهادهای دولتی متمرکز، به ‌صورت غیرمتمرکز عمل می‌کنند.

برای بسیاری، این مرحله بعدی برای اینترنت به نظر می رسد، جایی که این مفهوم تا حدی بر اساس کاستی های وب 1.0 و 2.0 مانند تمرکز قدرت در نهادهای متمرکز و مسائل مربوط به حریم خصوصی است.

تاثیر وب۳ بر آینده رمزارزها چیست؟

ما قبلاً نمونه‌هایی از این را در فضاهای کریپتو و دیفای دیده‌ایم، مانند پروژه MakerDAO که به دنبال ایجاد یک سیستم مالی جهانی بی‌طرفانه است که توسط جامعه اداره می‌شود. با افزایش محبوبیت DeFi در سال 2021، پروژه‌ها و پروتکل‌های بیشتری به بازار راه یافتند و همگی در تلاش بودند تا مزایای DeFi را برای هر چه بیشتر مردم به ارمغان بیاورند. به طور مشابه، پروتکل‌هایی مانند Nereus برای رسیدگی به مسائل مربوط به حاکمیت منصفانه و تجربه کاربر طراحی شده‌اند که هر دو منعکس کننده مسائل موجود وب 2.0 هستند.

در حالی که به نظر می رسد پروتکل های Web3 و DeFi پروژه های جداگانه ای هستند، این پروتکل ها زمینه را برای Web3 و پذیرش آن فراهم می کنند. ما هنوز تا رسیدن به واقعیت Web3 فاصله داریم، اما پروتکل‌های DeFi که به بازار می‌آیند نه تنها طعمی از تکرار بعدی وب را ارائه می‌دهند، بلکه فرصت‌هایی برای بازخورد و دستکاری برای اطمینان از این موضوع فراهم می‌کنند. Web3 واقعاً به بهترین نحو به همه خدمات می دهد. بنابراین، آیا این بدان معناست که رمزارز واقعاً جریان اصلی خواهد بود؟

مسلماً بله، تا ژانویه 2021، حدود 4.66 میلیارد کاربر فعال اینترنت در سراسر جهان وجود داشت و اگر Web3 به طور پیش فرض تبدیل شود، هر یک از این کاربران به طور روزانه از فناوری بلاکچین و رمزنگاری استفاده می کنند، حتی اگر از آن آگاه نباشند.

آیا پذیرش کریپتو بدون Web3 اتفاق می افتد؟

در حالی که استفاده از کریپتو از زمان همه گیر شدن کرونا در حال افزایش است، افزایش دارندگان کیف پول جدید شروع به کاهش کرده است. این نشان می دهد که چیزی مانع از گام بعدی پذیرش جریان اصلی می شود.

تاثیر وب۳ بر آینده رمزارزها چیست؟

پیش از این، کریپتو به دلیل پیچیدگی و نوسانات، به راحتی برای انبوه مردم قابل دسترسی نبود. با ورود محصولات رمزارزی در دسترس تر مانند استیبل کوین ها، کارت های نقدی فعال شده با رمزنگاری یا محصولات DeFi، نظرات شروع به تغییر کردند.

علیرغم مزایای فراوانی که کریپتو و دی‌فای می‌توانند ارائه دهند، برخی از مردم به دلیل عدم نظارت دولت، تردید دارند، که این موضع بسیار قابل درک است. اگر دولت‌ها شروع به تنظیم دستورالعمل‌ها کنند، آیا رمزارزها به جریان اصلی تبدیل می‌شوند؟

بر اساس شواهدی که دیده‌ایم، پاسخ مطمئناً بله است. مسلماً، کریپتو در کشورهای دارای مقررات جامع مانند سنگاپور یا کشورهایی که دولت‌هایی به شدت طرفدار رمزارز هستند، مانند السالوادور و اخیراً تونگا، «جریان اصلی» است.

مراحل بعدی کریپتو

در حالی که ممکن است مقررات دولتی و آغاز وب 3 بتواند کریپتو را وارد جریان اصلی کند، هر دو به طور بالقوه این قدرت را دارند که آینده کریپتو و دی‌فای را شکل دهند و تصمیم بگیرند که حرکت بعدی به کجا برسد.

در وب 3 تأکید بر تمرکززدایی، دور کردن داده ها از قدرت های مرکزی و استفاده از نیروی هوش مصنوعی برای دسترسی کامل به اینترنت برای همه بدون نیاز به تکیه بر تمرکزگرایی است. ساختار فعلی اینترنت ما به دلیل نظارت و تبلیغات استثمارگرانه مورد انتقاد قرار گرفته است. برای کسانی که حریم خصوصی و ناشناس بودن را به عنوان مزایای اصلی رمزنگاری تمجید می کنند، ادغام Web3 این ارزش ها را با زندگی روزمره مترادف تر می کند. بسیاری ادعا کرده اند که این هدف اولیه در زمان ایجاد بیت کوین،اجازه دادن به کاربران برای کار بدون کنترل نهاد مرکزی بوده است.

در مقابل، اگر دولت‌های بیشتری تصمیم بگیرند چارچوب‌ها و مقرراتی را برای رمزارزها ایجاد کنند، احتمالاً تأکید بیشتری بر تمرکز می‌شود. چندین کشور اخیراً در مورد CBDCها، که یک ارز رمزنگاری شده را که تحت کنترل یک دولت مرکزی است، ایجاد می کنند، اطلاعیه هایی داده اند.

تاثیر وب۳ بر آینده رمزارزها چیست؟

برای مثال، به نظر می‌رسد کفضای کریپتوه بریتانیا با ایجاد گروه دارایی‌های دیجیتال و رمزنگاری جدید، برنامه‌های خود را یک گام فراتر برداشته است تا اطمینان حاصل کند که دولت ضمن ایجاد مقررات، نوآوری را در بخش کریپتو پرورش می‌دهد. در حالی که این امر به افراد بیشتری امکان می دهد تا به راحتی به مزایای کریپتو مانند سرعت تراکنش های سریع تر و هزینه های کمتر دسترسی داشته باشند، تاکید کریپتو را از عدم تمرکز دور می کند.

 در حال حاضر بر سر دوراهی قرار دارد و رقابت بین Web3 و مقررات دولت های مرکزی، آینده این صنعت را شکل خواهد داد.