۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

هشدار مقامات چین در مورد کلاهبرداری های متاورس

۳۰ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۵۶
کد خبر: 612445
هشدار مقامات چین در مورد کلاهبرداری های متاورس

مقامات چین اطلاعیه‌ای را برای عموم به اشتراک گذاشته‌اند و به آنها در مورد کلاهبرداری‌های موجود در پروژه‌های متاورس هشدار داده‌اند. مسئولان از مردم خواسته‌اند نسبت به این گونه پروژه‌ها احتیاط کنند و در صورت مشکوک بودن آن را به مسئولان اطلاع دهند.

اقتصاد آنلاین – حسین قطبی؛ با اعمال ممنوعیت مطلق ارزهای دیجیتال، تجارت و استخراج آنها، مقامات چین اکنون تمرکز خود را به متاورس معطوف کرده‌اند. کمیسیون تنظیم مقررات بانکی و بیمه چین به مردم در مورد موارد کلاهبرداری و تقلب در متاورس هشدار داده است.

 در این اطلاعیه آمده که عاملان این فعالیت‌های غیرقانونی با استفاده از کلمه متاورس، پول نقدی را از مردم که به سختی به دست آورده‌اند، سرقت می‌کنند. علاوه بر این هشدار راه‌هایی را که متاورس به زمین بازی برای کلاهبرداران تبدیل شده است، برجسته کرد.

 اولین مورد توسط پروژه‌هایی بوده که نوید بخش ادغام‌های فناوری پیشرفته، مانند هوش مصنوعی (AI) و واقعیت مجازی (VR) برای ارتباط کاربران با متاورس هستند. کمیسیون می‌گوید چنین طرح‌هایی سرمایه‌گذاران را با وعده‌های بازدهی مجلل به دام می‌اندازند تا سرمایه‌های آن‌ها را از بین ببرند. دومین مورد در لیست کمیسیون، بازی‌های محبوب بلاکچین بازی برای کسب درآمد (P2E) قرار دارند. این کلاهبرداری‌های در حال اجرا، سود بالایی را برای کاربران تضمین می‌کنند که تنها پس از دستیابی به اهداف شوم خود ناپدید می‌شوند. یکی دیگر از تاکتیک‌های رایج این کلاهبرداران، تبلیغات پروژه‌های غیرمنقول املاک و مستغلات برای تحریک خرید وحشتناک است.

پروژه‌های متاورس می‌توانند "جذاب و فریبنده" باشند

دفتر کنفرانس مشترک بین وزارتی در مورد دفع منابع مالی غیرقانونی، از مردم خواسته که نسبت به چنین پروژه‌هایی احتیاط کنند. همچنین درخواست کرده که مردم در صورت مشاهده هرگونه پروژه مشکوک متاورس به مقامات گزارش دهند. همچنین در نسخه رسمی این هشدار آمده است:

فعالیت‌های کلاهبرداری تحت عنوان "متاورس" جذاب‌تر و فریبنده‌تر است و شرکت کنندگان در معرض آسیب اموال هستند. از عموم مردم درخواست می شود که آگاهی خود را از قابلیت‌های پیشگیری و شناسایی خطر افزایش دهند و مراقب فریب خوردن باشند.

مدت‌هاست که مقامات چینی به شدت به دنبال ارزهای دیجیتال و فعالیت‌های مرتبط با آنها بوده‌اند. با این حال به نظر می‌رسد که آنها در مورد پروژه‌های حوزه متاورس و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) سهل انگارانه‌تر عمل می‌کنند و بسیاری از کارهایی که در مورد آنها انجام شده، صرفاْ فقط صدور اخطار بوده است.

به غیر از اطلاعیه‌های ذکر شده، بانک عمومی مردم چین (PBoC) در نوامبر سال گذشته در مورد متاورس و NFT ها هشدار داد.  بانک مرکزی گفت؛ نداشتن مبنای فیزیکی، آنها را مستعد تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی می‌کند. از جمله فعالیت‌هایی که در  این لیست قرار داشتند؛ جمع‌آوری کمک‌های مالی غیرقانونی، شرکت‌های هرمی، کلاهبرداری، پولشویی، فرار مالیاتی و اخاذی بودند. شرکت روزنامه پیپلز دیلی نیز موافق بود و گفت که فروش املاک در متاورس ریسک بالایی از نوسانات را به همراه دارد.

با این وجود حتی در آن زمان بیش از 1000 شرکت، از جمله غول‌های فناوری Tencent و Huawei، در سال 2021 برای ساخت علائم تجاری متاورس درخواست دادند. شانگهای حتی خدمات عمومی مرتبط با بلاکچین و متاورس را در برنامه توسعه پنج ساله خود گنجانده است. باید دید که آیا مقامات چینی در این سرمایه‌گذاری جدید فناوری، سختگیرانه عمل خواهند کرد یا آن را به شیوه‌ای احتیاطی پذیرفته‌اند.