۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

تورم آمریکا تاثیری روی بیت کوین ندارد؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۴۵
کد خبر: 610191
تورم آمریکا تاثیری روی بیت کوین ندارد؟

تحلیلگران می گویند که تورم بی سابقه در ایالات متحده بر شتاب بازار کریپتو تاثیر می گذارد، اما آیا این تاثیرها به ضرر سرمایه گذاران است؟

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ تحلیلگران و صاحب نظران هر زمان که اعداد اقتصادی مهمی منتشر می‌شود، تلاش می‌کنند تا زاویه‌ای برای توضیح عملکرد قیمت، درون بازار بیابند.

هنگامی که اداره آمار کار ایالات متحده افزایش 7.5 درصدی در شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) را در 10 فوریه گزارش داد، معامله گران عجله داشتند تا ارتباطی با اقدام قیمت رمزارزها پیدا کنند. با این حال، داده‌های همبستگی تاریخی نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران باید واقعاً به دقت بررسی کنند که آیا رابطه‌ای بین بیت‌کوین (BTC) و شاخص‌های اصلی اقتصادی وجود دارد یا خیر؟

مهمتر از آن، عمق دفتر سفارش بیت کوین در مقایسه با طلا، WTI و آتی S&P 500 کمرنگ است. میانگین حجم 7 روزه بیت کوین 7 میلیارد دلار است، در حالی که سه صندوق بزرگ معامله شده در بورس S&P 500، 54 میلیارد دلار است.

به طور خلاصه، یک جریان سفارش بزرگ از یک نهاد می تواند به راحتی بازار رمزارزها را در کوتاه مدت متلاطم کند، اما تأثیر آن بر نفت WTI، S&P 500 و طلا کمتر است.

آیا داده‌های تورم آمریکا روی قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارد؟

پس از انتشار 7.5 درصدی شاخص قیمت مصرف کننده در ایالات متحده در 10 فوریه، قیمت بیت کوین به 43200 دلار کاهش یافت که باعث شد خبرنگاران CNBC این دو رویداد را به هم مرتبط کنند.

برای تجزیه و تحلیل داده‌های اقتصادی باید از چارچوب زمانی طولانی تری استفاده کرد. علاوه بر این، این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین هیچ ارتباط قیمتی مرتبطی با تورم آمریکا نداشته باشد.

نمودار مقایسه‌ای بلندمدت بین قیمت بیت‌کوین و تورم ایالات متحده، تصویری از عدم همبستگی به ویژه در هنگام استفاده از نمودار لگاریتمی، به ما می‌دهد.

تورم آمریکا تاثیری روی بیت کوین ندارد؟

در سپتامبر 2020، قیمت بیت کوین به بالای 11000 دلار صعود کرد در حالی که داده های تورم زیر 1.5٪ و در 2021 راکد شد.

پس از آن، قیمت بیت کوین افت کرد و نتوانست مقاومت 60000 دلاری را بشکند در حالی که افزایش شدید CPI رخ داد  و دو ماه بعد در ژوئیه در 5.4٪ متوقف شد.

برای کسانی که به فرمول‌های ریاضی اشراف دارند، ضریب همبستگی بین قیمت بیت کوین و تورم ایالات متحده بین 0.95 مثبت و منفی 0.94 طی 12 ماه گذشته در نوسان بوده است. بنابراین، ارتباط دادن یکی به دیگری بسیار اشتباه است.

آیا بازارهای سنتی با بیت کوین همبستگی دارند؟

یکی دیگر از اشتباهات رایج، نسبت دادن همبستگی سایر دارایی ها به عملکرد بیت کوین است. مطمئناً، ممکن است چند ماه متوالی همبستگی 0.65 (مثبت یا منفی) در یک دوره طولانی مدت وجود داشته باشد، اما داده‌ها در بلندمدت خلاف این را نشان می دهد.

تورم آمریکا تاثیری روی بیت کوین ندارد؟

به عنوان مثال، بین آگوست و سپتامبر 2021، همبستگی S&P 500 با BTC به طور میانگین 0.65 بود. با این حال در بازه زمانی طولانی‌تر چنین شواهدی را نشان نمی‌دهد.

هیچ رابطه قیمتی بین بیت کوین و سایر دارایی های عمده مانند قیمت نفت WTI و ETF اوراق قرضه iShares TIPS که شاخصی متشکل از اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده تحت پوشش تورم را دنبال می کند، یافت نشد.

داده‌های مختلف نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران باید پس از انتشار داده‌های اقتصادی، اقدامی مرتبط با این داده ها انجام ندهند، زیرا در برخی مواقع، داده‌ها تصور نادرستی بین همبستگی و علیت ایجاد می‌کنند.

اگرچه تورم یا سایر داده‌ها بر قیمت گذاری کوتاه مدت تأثیر می گذارد، اما لزوماً بر روند غالب تأثیر نمی گذارد. نمودار همبستگی در مقابل بازارهای سنتی، نشان می‌دهد که بیت‌کوین یک کلاس خاص داریی است.