۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین چیست؟

۲۳ بهمن ۱۴۰۰، ۱۲:۰۳
کد خبر: 610082
صندوق قابل معامله (ETF) بیت کوین چیست؟

به نظر می رسد سرمایه گذاری در رمزارزها اجتناب ناپذیر شده و هر سرمایه گذار باید بخشی از سبد سرمایه گذاری خود را به رمزارز ها اختصاص دهد.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ هنوز افرادی وجود دارند که به رمزارزها اعتماد ندارند ولی علاقه‌مند به سرمایه گذاری غیرمستقیم در رمزارزها هستند.

صندوق های قابل معامله در بورس با پشتوانه رمزارز

 (Cryptocurrency ETF)برای این دسته از افراد طراحی شده است، صندوق های قابل معامله رمزارز قابل ردیابی وپیگیری قانونی هستند. حتما میدانید که در صورت نگه داری رمزارزها در کیف پول با خطر بالقوه هک شدن و فراموشی کلید بازیابی کیف پول روبرو هستیم، در این صورت دیگر دستمان به جایی نمیرسد و باید قید سرمایه و داراییمان را بزنیم. صندوق های قابل معامله بورسی رمزارز دارایی هایی ما را از این خطرات محفوظ نگه میدارند.

 etf ها چون از فیلتر قانونی دولت ها عبور کرده اند و دارای اعتبار ویژه ای هستند در صورت بروز حوداث منفی در دنیای رمزارزها قابل ردیابی و میتوان پیگیر جبران خسارت شد.  

 با این حال، همیشه مشکلات فزاینده ای برای راه اندازی ETF رمزارز وجود داشته است.

در این مقاله میخواهیم با ETF بیتکوین و نحوه کارکرد آن و با مزایا و معایب آنها آشنا شویم،همچنین مروری بر چند ETF بیتکوین موجود در بازار های بورس خواهیم داشت.

2

ETF چیست؟

در همین ابتدا باید با مفهوم ETF آشنا شویم.

Exchange-Traded Fund یا صندوقETF

ETF یک وسیله سرمایه گذاری است که عملکرد یک دارایی خاص یا گروهی از دارایی ها را پوشش میدهد. ETFها به سرمایه گذاران اجازه می دهند تا سرمایه گذاری های خود را بدون داشتن مالکیت واقعی متنوع کنند

برای افرادی که فقط دنبال تمرکز بر سود و زیان هستند، ETF ها جایگزین ساده تری برای خرید و فروش دارایی های فردی هستند.

بسیاری از ETFهای سنتی، سبدهای بزرگ و متنوعی از سهام و دارایی های مختلفی را تحت یک عنوان پوشش میدهند.

به عنوان مثالETF سهام بازی های ویدیویی، با تمرکز بر سهام صنعت بازی‌های ویدیویی و مشاغل مرتبط،به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد به راحتی دارایی‌های خود را متنوع کنند.

ETF بیت کوین چگونه کار می کند؟

بیت کوین، محبوب ترین رمزارز جهان است،ETF آن هم در این سالها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است،چون به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا بدون گذراندن فرآیند پیچیده تجارت بیت کوین، در ETF آن سرمایه گذاری کنند. علاوه بر این، از آنجا که دارندگان ETF مستقیماً در خود بیت کوین سرمایه گذاری نمی کنند، لازم نیست نگران فرآیندهای پیچیده ذخیره سازی و امنیتی مورد نیاز سرمایه گذاران مستقیم رمزارز باشند.

رفتار ETF بیتکوین چگونه است؟

اگر ارزش بیت کوین افزایش یابد،ارزش ETF آن هم افزایش می‌یابد و اگر ارزش آن کاهش یابد، ETF نیز همین روند را طی می‌کند. ETF به جای معامله در صرافی رمزارز در بورس کشورها معامله میشوند.

چرا نباید مستقیما روی بیت کوین سرمایه گذاری کنیم؟

دلایل متعددی برای این امر وجود دارد.همانطور که در بالا ذکر شد، سرمایه گذاران مجبور نیستند با رویه های امنیتی مرتبط با نگهداری بیت کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده خود را به زحمت بیندازند. سرمایه گذاران به راحتی می توانند ETF بیت کوین را از طریق صرافی ها و بازارهای سنتی خرید و فروش کنند.

شاید مهم‌ترین دلیل برای سرمایه گذاری در ETF رمزارزها در سراسر جهان، حتی با وجود محبوبیت فزاینده،‌ کوین و توکن‌های رمزنگاری شده، پیچیدگی های سرمایه‌گذاری است، باید قبول کنیم که اکثریت جامعه با رمزارزها آشنایی ندارند،سرمایه گذاری مستقیم در رمزارز ها نیاز به آموزش و یادگیری دارد، به همین دلیل افراد سعی میکنند به طور غیر مستقیم در رمزارز ها سرمایه گذاری کنند. صندوق etf رمزارز ها سرمایه گذاری را برای افراد ناآشنا با رمزارز را آسان میکند.

مروری بر چند صندوق ETF بیتکوین

1- ProShares Bitcoin Strategy ETF

3

دارایی های تحت مدیریت: 1.4 میلیارد دلار

صندوق قابل معامله بورسی با پشتوانه بیتکوین ProShares با نام کوتاه: BITO در 19 اکتبر 2021 راه اندازی شد.

 اولین ETF ایالات متحده آمریکا است که سرمایه گذاران را در معرض قراردادهای آتی بیت کوین قرار داد.

مهم‌ترین چیزی که باید به آن توجه کرد این است که BITO مستقیماً روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری نمی‌کند، BITO در معاملات آتی بیت‌کوین ماهانه با تسویه نقدی سرمایه‌گذاری می‌کند،قراردادهایی با کوتاه‌ترین زمان تا سررسید.

قراردادهای آتی که BITO در آنها سرمایه گذاری می کند توسط کمیسیون معاملات آتی کالا تنظیم می شود. این قراردادها فقط در بورس کالای شیکاگو معامله می شوند و تابع قوانین CME هستند.

ETF همچنین می تواند در اسناد خزانه داری ایالات متحده و قراردادهای بازخرید به عنوان ابزار سرمایه گذاری کوتاه مدت برای موقعیت های نقدی سرمایه گذاری کند و همچنین می تواند از اهرم استفاده کند.

سرمایه گذارانی که به دنبال مقایسه هستند باید بدانند که BITO بیشتر شبیه صندوق نفت ایالات متحده (USO) خواهد بود که در معاملات آتی نیز سرمایه گذاری می کند و قیمت نفت را به طور دقیق ردیابی نمی کند. به جای ETF های "فیزیکی" مانند صندوق طلای SPDR (GLD). ، که مستقیماً در دارایی پایه سرمایه گذاری می کنند تا ردیابی قیمت بسیار دقیق تر را ارائه دهند.

با این وجود، تایید BITO نقطه عطفی برای صنعت ETF است.

کریس کلاین، مدیر ارشد اجرایی و یکی از بنیانگذاران بیت کوین، می گوید: تایید ETF BITO بیت کوین به تسهیل ورود رمزارزها در اقتصاد امروز کمک می کند.

 این اتفاق یک دسته جدید بالقوه از خریداران را که با ETF راحت تر هستند را ترغیب به سرمایه گذاری غیرمستقیم روی دارایی های رمزنگاری شده میکند.

 طبقه جدیدی از سرمایه گذاران را که در امور مالی سنتی راحت تر هستند را وارد جمع رمزارزها می کند. این یک اتفاق خارق العاده است در مورد پذیرش دارایی های رمزنگاری شده، که در سال 2021 شاهد آن بوده ایم."

قابل ذکر است که BITO در کمتر از یک ماه از عمر خود توانست 1.4 میلیارد دلار سرمایه جمع آوری کند.

2- Valkyrie Bitcoin Strategy ETF

4

دارایی های تحت مدیریت: 59.2 میلیون دلار

ETF استراتژی بیت کوین Valkyrie با نام کوتاه BTF سه روز پس از عمومی شدن ETF آتی بیت کوین ProShares راه اندازی شد.

BTF بسیار شبیه به BITO است زیرا مستقیماً در بیت کوین سرمایه گذاری نمی کند، بلکه در معاملات آتی بیت کوین بورس کالای شیکاگو سرمایه گذاری می کند، کمیسیون معاملات آتی کالا، معاملات را تنظیم می کند.

Valkyrie همچنین یک مدیر دارایی مستقر در تنسی آمریکا با سال‌ها تجربه در مدیریت دارایی‌های سنتی و دیجیتال برای رمزارز های مختلف از جمله بیت‌کوین، پولکادوت، الگوراند و سایر ارائه می‌دهد، اما BTF اولین ETF رمزارز آن است.این شرکت بر این باور است که می‌تواند در هفته‌های آینده ETF‌های بیت‌کوین مبتنی بر معاملات آتی بیشتری راه‌اندازی کند.

 BTF توانست در مدت کوتاهی با موفقیت روبرو شود، طبق داده های مورنینگ استار، BTF  توانست 60 میلیون دلار در AUM جمع آوری کرده است.

Valkyrie می گوید: "ما معتقدیم که تقاضا به اندازه کافی قوی است که دو یا سه ETF آتی بیت کوین را تاسیس کنیم.

3- VanEck Bitcoin Strategy ETF

5

دارایی های تحت مدیریت: 9.6 میلیون دلار

ETF استراتژی بیت کوین VanEck با نام کوتاه XBTF جزو اولین ETF های مرتبط با بیت کوین ایالات متحده است که در 15 نوامبر2021 راه اندازی شد و کم هزینه ترین در میان ETF های آتی بیت کوین  است،با نسبت هزینه: 0.65درصد.

Greg Krenzer ، رییس VanEck و مدیر پورتفولیوی ETF است و بیش از دو دهه تجربه معاملاتی دارد که شامل معاملات آتی می‌شود. XBTF  مانند سایر ETF های مرتبط با بیت کوین که در چند ماه گذشته راه اندازی شده اند  در معاملات آتی بیت کوین فهرست شده در CME سرمایه گذاری می کند.

کایل داکروز، مدیر محصول دارایی‌های دیجیتال در VanEck می‌گوید: «در حالی که ETF بیت‌کوین با پشتوانه فیزیکی همچنان یک هدف کلیدی است، ما بسیار خرسندیم که این ابزار مهم را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهیم تا سبد دارایی‌های دیجیتال خود را بسازند.»

با این حال، این اولینETF بیت کوین VanEck نیست.

این شرکت، ETF تخصیص تورم VanEck (RAAX) را در آوریل 2018  در کانادا راه اندازی کرد. صندوق ETF  VanEck فهرست شده در کانادا با پشتوانه فیزیکی رمزارزها یا همان  ETF SPOT است، VanEck در سایر دارایی ها هم  سرمایه گذاری می کند مانند املاک، طلا، نفت و غیره. با این حال، این شرکت نتوانسته در بازار تاثیر زیادی بگذارد و تنها 25.7 میلیون دلار دارایی در بیش از سه سال فعالیت خود جمع آوری کرده است.

4- Global X Blockchain & Bitcoin Strategy ETF

6

دارایی های تحت مدیریت: 10.6 میلیون دلار

ETF استراتژی بیت کوین Global X Blockchain با نام کوتاه BITS، در 16 نوامبر راه اندازی شد، دومین ETF ارائه دهنده سرمایه گذاری مربوط به بلاک چین است. اولین مورد، ETF جهانی X Blockchain (BKCH) است که به صورت غیرفعال مدیریت می شود، که در آینده به آن خواهیم پرداخت.

مانند بسیاری از ETF های بیت کوین که در ماه های اخیر راه اندازی شده اند، BITS نیز در معاملات آتی بیت کوین سرمایه گذاری میکند، با این حال، BITS در سهام مرتبط با بلاک چین موجود در BKCH هم سرمایه گذاری می کند. سهام در نظر گرفته شده برای انتخاب شامل آن دسته از شرکت‌هایی است که در استخراج دارایی‌های دیجیتال، معاملات دارایی دیجیتال و بلاک چین، و شرکت‌هایی با برنامه‌های کاربردی و خدمات نرم‌افزاری بلاک چین فعالیت دارند.

وزن دارایی‌های فعلی Global X 49 درصد مربوط به سهام BKCH، 26 درصد در معاملات آتی بیت‌کوین و بقیه به صورت نقدی است.

اریک بالچوناس، تحلیلگر ارشد ETF برای بلومبرگ، می‌گوید: «Global X در تلاش است تا با یک ETF جدید که می‌تواند با تقسیم مساوی تخصیص بین سهام مرتبط با بیت‌کوین و معاملات آتی بیت‌کوین، نگرانی‌های مشاوران را برطرف کند

مت کانکه، مشاور داخلی Global X در یک پست وبلاگ اشاره می کند که انتظار می رود شرکت ها در سال 2021 6.6 میلیارد دلار برای راه حل های بلاک چین هزینه کنند که 50 درصد بیشتر از سال 2020 است. علاوه بر این، پیش بینی می شود این هزینه تا سال 2024 به 19 میلیارد دلار در سال افزایش یابد.

این مشاور همچنین استدلال می کند که بیت کوین «نسخه قابل انتقال تر طلا است».

5-Grayscale Bitcoin Trust

7

دارایی های تحت مدیریت: 42.0 میلیارد دلار

Grayscale Bitcoin Trust با نام کوتاه GBTC، یک صندوق سرمایه گذاری است که خارج بورس فعالیت دارد که به عنوان یک trust توصیف می شود. این به این معنی است که در زمان عرضه سهام، تعداد ثابتی از سهام را منتشر می کند و سپس آن سهام در خارج از بورس (OTC) معامله می شود.

سهام GBTC برای دنبال کردن قیمت بیت کوین بر اساس شاخص قیمت بیت کوین CoinDesk در نظر گرفته شده است. در حال حاضر، هر سهم Grayscale Bitcoin Trust نشان دهنده 0.00093535 بیت کوین است.

امروز، Grayscale Bitcoin Trust با 14 درصد تخفیف نسبت به NAV بیت کوین های موجود توسط Trust معامله می کند، به این معنی که شما بیت کوین ارزان می خریدید،علاوه بر این سهام Grayscale بیمه است، یعنی اگر شما سهام Grayscale را خریداری کردید و ارزش آن بیشتر از 40 درصد افت کرد Grayscale تا حدودی ضرر شما را جبران میکند.

Grayscale Investments بیش از 38 میلیارد دلار دارایی رمزارز را مدیریت می کند که بیت کوین بیشترین سهم از این دارایی ها را دارد.

سرمایه‌گذارانی که نگران کارمزد هستند، ممکن است این واقعیت را دوست نداشته باشند که این trust 2% هزینه مدیریتی دریافت می‌کند. این در مقایسه با میانگین کارمزد 0.53٪ برای ETFها بسیار بالاست، و در مقایسه با میانگین کارمزد 1.42٪ برای صندوق های سرمایه گذاری مشترک همچنان بالا است.

آخرین نکته ای که باید به آن توجه کرد Grayscale Investments دیوید لاوال را به عنوان رییس جهانی ETF ها استخدام کرد، او مسئول تلاش Grayscale برای تبدیل GBTC از یک تراست به یک ETF خواهد بود.

مزایا و معایب ETF بیت‌کوین

8

-مزایا

-راحتی: ETF بیت کوین سرمایه گذاری در بیت کوین را آسان تر می کند. نیازی به درک نحوه عملکرد بیت کوین نیست، نیازی نیست در صرافی های رمزارز ثبت نام کنید و خطرات مالکیت مستقیم بیت کوین را بپذیرید. به عنوان مثال، اگر بیت کوین ها در یک کیف پول ذخیره شوند و سرمایه گذار رمز عبور کیف پول را فراموش کند، بیت کوین های او برای همیشه از بین می روند.

-تنوع بخشی: یک ETF می تواند شامل بیش از یک دارایی باشد،به عنوان مثال، ETF بیت کوین می تواند شامل بیت کوین، سهام اپل، سهام فیس بوک و سایر دارایی ها باشد که به سرمایه گذاران این فرصت را می دهد تا ریسک ها را کاهش دهند و سبد سهام خود را متنوع کنند. ETF بیت کوین این فرصت را برای سرمایه گذاران فراهم می کند تا سبد سهام موجود خود را متنوع کنند.

-معایب

-هزینه مدیریت: ETF ها معمولاً برای مدیریت صندوق کارمزد دریافت می کنند. در نتیجه، داشتن تعداد قابل توجهی از سهام در ETF بیت کوین در طول زمان می تواند منجر به هزینه های مدیریتی بالایی شود.

-عدم دقت ETF:اگرچه ETF ها قیمت دارایی پایه را ردیابی می کنند، اما ممکن است دارایی های متعددی برای تنوع بخشیدن به پرتفوی وجود داشته باشد.بطور مثال افزایش 50 درصدی قیمت بیت‌کوین ممکن است به‌دلیل وجود سایر دارایی‌ها، بر ارزش صندوق تأثیری نگذارد.

-محدودیت در تجارت رمزارز ها: شما میتوانید در صورت سرمایه گذاری مستقیم  روی بیت کوین،آن را با رمزارز های دیگر مانند اتریوم، لایت کوین، XRP و غیره مبادله کنید،اما ETF بیت کوین حق معامله با سایر رمزارز های دیگر را نخواهد داشت، زیرا این یک رمزارز نیست، بلکه صرفاً یک صندوق سرمایه گذاری است که قیمت بیت کوین را دنبال می کند.

-عدم مالکیت واقعی بیت کوین:بیت کوین به عنوان یک ابزار پوششی در برابر بانک های مرکزی، ارزهای فیات و سهام عمل می کند. بیت کوین مستقل از بانک های مرکزی به شما این امکان را می دهد که خطرات مربوط به سیستم مالی را کاهش دهید. بیت کوین همچنین با ارائه حریم خصوصی از طریق بلاک چین از کاربران و سرمایه گذاران محافظت می کند. ETF بیت کوین توسط دولت تنظیم می شود که این مزایا را از بین می برد.