۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

یونی سواپ Uniswap چیست؟

۱۸ بهمن ۱۴۰۰، ۱۰:۳۸
کد خبر: 607997
یونی سواپ Uniswap  چیست؟

Uniswap از اکتبر ۲۰۲۰ به عنوان بزرگترین صرافی غیرمتمرکز و دومین صرافی غیرمتمرکز(dex/swap) بزرگ مارکت کریپتو از لحاظ حجم ارزش قفل شده به میزان ۸ میلیارد دلار است.

اقتصاد آنلاین – حسین عسکری؛ Uniswap یک صرافی رمزارز است که از یک پروتکل شبکه غیرمتمرکز استفاده می کند. Uniswap همچنین نام شرکتی است که در ابتدا پروتکل Uniswap را ساخت. این پروتکل تراکنش های خودکار بین توکن های رمزارز در بلاک چین اتریوم را از طریق استفاده از قراردادهای هوشمند تسهیل می کند.

توکن این صرافی رمزارز بنام Uniswap است که بر روی شبکه Erc-20 قرار دارد.

صرافی Uniswap چگونه کار می‌کند؟

2

در ابتدا باید با مفهوم صرافی‌ غیرمتمرکز یا (DEX) آشنا شویم، صرافی‌ غیرمتمرکز نوعی صرافی رمزارز است که امکان انجام تراکنش‌های مستقیم رمزارز همتا به همتا را به صورت آنلاین و ایمن و بدون نیاز به واسطه فراهم می‌کند.

در معاملات انجام شده از طریق صرافی های غیرمتمرکز، نهادهای شخص ثالثی که معمولاً بر امنیت و انتقال دارایی ها نظارت می کنند (مانند بانک ها، کارگزاران بورس، درگاه های پرداخت آنلاین، مؤسسات دولتی و غیره) با یک بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده جایگزین می شوند.

از آنجا که معامله‌گران در یک صرافی غیرمتمرکز اغلب نیازی به انتقال دارایی‌های خود به صرافی قبل از انجام معامله ندارند، صرافی‌های غیرمتمرکز خطر سرقت ناشی از هک صرافی‌ها را کاهش می‌دهند، صرافی‌های غیرمتمرکز همچنین می‌توانند از دستکاری قیمت یا حجم معاملات جعلی از طریق wash trading جلوگیری کنند.

 صرافی‌های غیرمتمرکز نیاز به احراز هویت ندارند و نسبت به صرافی‌هایی که (KYC) را اجرا می‌کنند، ناشناس‌تر هستند.

تفاوت اساسی Uniswap با دیگر پلتفرم های DEX، استفاده از مدل بازارساز محصول ثابت به عنوان یک روش ارزیابی است.

Uniswap از مهندسی مرسوم تجارت پیشرفته پیروی نمی کند و بدون دفتر سفارش کار می کند. Uniswap از محصول ثابت، بازارساز استفاده می کند. این روش نوعی از نمونه اولیه شناخته شده به نام AMM یا Automated Market Maker است.

AMM قراردادهای هوشمندی هستند که استخرهای نقدینگی یا ذخایری را حفظ می کنند که معامله گران می توانند در معاملات مبادله کنند. این استخرها توسط LP (ارائه دهندگان نقدینگی) پر میشوند و در ازای این کار پاداش دریافت میکنند.

این ویژگی نیاز به واسطه‌های مورد اعتماد را برطرف می‌کند و تمرکززدایی، مقاومت در برابر سانسور و امنیت را در اولویت قرار می‌دهد.

شخصی که یک توکن در شبکه اتریوم داشته باشد یا ارزش مشابه آن توکن را داشته باشد، واجد شرایط ارائه‌دهنده نقدینگی است. در نتیجه، معامله گران مقداری کارمزد به استخر می پردازند. سپس این کارمزد بسته به سهم آنها از استخر بین ارائه دهندگان نقدینگی توزیع می شود.

هر قرارداد هوشمند Uniswap ، یک مجموعه نقدینگی متشکل از ذخایر دو توکن ERC-20 را مدیریت می کند.

Uniswap نرم افزار منبع باز است که تحت مجوز GPL است.

3

یونی سواپ یک پلتفرم‌ DeFi است

4

امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) ابزارهای مالی را بدون اتکا به واسطه هایی مانند کارگزاری ها، صرافی ها یا بانک ها ارائه می دهد. در عوض، از قراردادهای هوشمند بر روی یک بلاک چین استفاده می کند. پلتفرم‌های DeFi به افراد اجازه می‌دهند از دیگران وام بگیرند یا وام بدهند، رمزارز ها را معامله کنند، یا خود را در برابر خطرات بیمه کنند و با سپرده گذاری مانند حساب‌های پس‌انداز بانکی سود کسب کنند. تا اکتبر 2021، ارزش دارایی‌های مورد استفاده در امور مالی غیرمتمرکز به 100 میلیارد دلار رسید.

بلاک چین اتریوم قراردادهای هوشمند را که اساس DeFi هستند در سال 2017 رایج کرد. دیگر بلاک چین ها از آن زمان قراردادهای هوشمند را پیاده سازی کردند.

یونی سواپ جزو اولین پلتفرم های DeFi بود که در سال 2018 توسط هیدن آدام به وجود آمد.

خدماتی که یونی سواپ به عنوان یک پلتفرم‌ DeFi ارائه میدهد:

5

-سواپ Swap : در این بخش میتوان به مبادله توکن های شبکه اتریوم، پالیگان، آربیتروم، اوپتیمیزم پرداخت.

-استخر pool: شما می‌توانید در استخرهای یونی سواپ تامین نقدینگی کنید و در ازای این کار، کارمزد تراکنش‌های مبادلات را به عنوان پاداش دریافت کنید.

تاریخچه یونی سواپ

Uniswap از ایده ای که در سال 2016 توسط Vitalik Buterin برای یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) پیشنهاد شد که از یک بازارساز خودکار زنجیره ای با ویژگی های خاص خاص استفاده می کند، متولد شد. یک سال بعد هیدن آدام شروع به کار بر روی تبدیل این ایده به یک محصول کاربردی کرد. پس از دریافت چندین کمک مالی و همچنین 100000 دلار از بنیاد اتریوم، Uniswap در نوامبر 2018 راه اندازی شد. این پروتکل به سرعت نقدینگی پیدا کرد و شروع به تسهیل حجم معنی دار کرد. شش ماه پس از راه‌اندازی، دور جمع‌آوری کمک مالی به رهبری پارادایم تکمیل شد تا دو کارمند دیگر اضافه شوند.

چیزی که Uniswap را منحصر به فرد می کند این است که مشکل اسپرد بالا برای دارایی های غیر نقدشونده در مبادلات دفتر سفارش را حل می کند. این مشکل به این دلیل وجود دارد که انگیزه کمی برای بازارسازان حرفه‌ای برای تامین نقدینگی در دارایی‌های بسیار ناچیز وجود دارد.

بنیانگذار و تیم یونی سواپ

6

Hayden Adams هیدن آدام بنیانگذار اصلی

7

هیدن آدام بنیانگذار اصلی یونی سواپ است. او در سال 2018 یونی سواپ را پایه گذاری کرد. هیدن آدام اهل نیویورک آمریکا بوده و دارای مدرک مهندسی مکانیک از دانشگاه استونی بروک آمریکا است. هیدن آدام در ابتدا یک برنامه نویس معمولی بود که پس از آشنایی با ویتالیک بوترین و تاسیس صرافی یونی سواپ خیلی سریع توانست به جمع میلیاردر های دنیا بپیوندد.

Ian Lapham ایان لافام مهندس نرم افزار

اطلاعاتی از این شخص در دسترس نیست

Connor McEwen  کانر مک ایوند رهبر مهندسی

8

کانر مک ایوند اهل بروکلین آمریکا است او دارای مدرک مهندسی کامپیوتر از دانشگاه بوستن است.

Marvin Ammori ماروین آموری مدیر ارشد حقوقی

9

ماروین آموری اهل آمریکا و دانش آموختهدانشکده حقوق هاروارد است.

-نحوه استفاده از صرافی uniswap

  1-برای استفاده از صرافی uniswap ابتدا وارد سایت uniswap.org بشوید

9

2-روی قسمت صورتی رنگ در گوشه کادر که launch app  است کلیک کنید

10

3-اگر با مشکل اتصال به صرافی مواجه شدید و در ایران هم زندگی میکنید باید حتما ip خود را تغییر دهید،چون صرافی یونی سواپ به  ip ایران حساس است.

11

4-بعد از ورود به محیط  swapنوبت اتصال کیف پول به صرافی میرسد روی قسمت connect wallet که در تصویر زیر مشخص شده کلیک کنید.

12

5-حال نوبت به انتخاب کیف پول میرسد،چون ما قبلا از کیف پول متامسک (metamask)استفاده میکردیم این بار هم این کیف پول را انتخاب میکنیم.

13

6-باید از قبل افزونه کیف پول متامسک را به مرورگر اضافه کرده باشیم و تمام مراحل ثبت نام آن را انجام داده باشیم سپس کیف پول به صرافی متصل میشود

14

7-در حال حاضر این صرافی به کیف پول متصل است

15

8-صرافی یونی سواپ از 4 شبکه مجزا پشتیبانی میکند

1-شبکه بلاکچین Ethereum

2-شبکه بلاکچینPolygon

3-شبکه بلاکچین Optimism

4-شبکه بلاکچین Arbitrum

استفاده از هر کدام این شبکه ها مزایا و معایب خاص خودش را دارد،اما همینقدر بدانید که شبکه اتریوم از توکن های بیشماری پشتیبانی میکند اما باقی شبکه ها صرفا از توکن های انگشت شماری پشتیبانی میکنند.

16

9-به فرض استفاده از شبکه اتریوم در این صرافی،بعد از اینکه موجودی کیف پول متامسک خود را از توکن هایشبکه اتریوم(erc20) افزایش دادید حالا نوبت به swap کردن یا همان مبادله وترید میرسد که میتوانید:

-مبادله اتریوم به توکن های ERC20

-مبادله توکن های ERC20 به اتریوم

-مبادله توکن های ERC20 به ERC20 انجام دهید

مزایا و معایب استفاده از این صرافی عبارتند از:

مزایا:

1-غیرمتمرکز بودن

2-نداشتن احراز هویت kyc

3-دسترسی آسان

4-احتمال مسدود سازی حساب، از صرافی های متمرکز کمتر است.

5-بهرمند بودن از شبکه های متعدد

6-کارمزد پایین در صورت استفاده از شبکه های دیگر غیر از اتریوم.

7- رابط کاربری آسان

معایب:

1-خطر کلاهبرداری و هک به علت نبود نظارت

2-ممنوعیت استفاده برای ایرانیان

معرفی توکن uniswap

17

توکن یونی سواپ یک توکن ERC-20 است،دیگر شبکه هایی که توکن یونی سواپ روی آنها قرار دارد عبارت است از((BEP20,HECO,XDAI,POLYGON,SOLONA,TERRA لازم به یادآوری است،یونی سواپ بلاکچین نیست که کوین اختصاصی شبکه داشته باشد.

وضعیت فعلی توکن یونی سواپ در بازار رمزارز

18

تعداد توکن های عرضه شده Uniswap در بازار 631,207,407.56توکن است.

 قرار است در نهایت 1,000,000,000 توکن این رمزارز عرضه شود.

رمزارز Uniswap در حال حاضر در کوین مارکت کپ 11.83 دلار قیمت گذاری شده است،مارکت کپ این رمزارز 7,469,766,124 دلار است و در ۲۴ ساعت گذشته 200,637,179 دلار حجم خورده،رتبه این رمزارز در کوین مارکت کپ 24 است.

Uniswap را از کدام صرافی ها میتوان خرید:

19

Uniswap را در کدام کیف پول ها میشود نگه داری کرد:

20

نمودار قیمتی رمزارز یونی سواپ:

21

سخن پایانی

یونی سواپ یک رمزارز حوزه DeFi است،حوزه DeFi در حال رقابت با سیستم بانکداری سنتی است. در صورتی که این حوزه نوپا مشکلاتی که فعلا با آن دست و پنجه نرم میکند مانند هک های گسترده و مشکلات حقوقی را با موفقیت پشت سر بگذارد،سیل سرمایه را میتواند به خود جذب کند.

این مطلب توصیه مالی و سرمایه گذاری نیست و مسئولیت هرگونه سرمایه گذاری بر عهده خودتان است.