۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

امکان رفع تعهد ارزی با رمزارز فراهم شد + جزییات

۱۵ بهمن ۱۴۰۰، ۱۴:۵۳
کد خبر: 606974
امکان رفع تعهد ارزی با رمزارز فراهم شد + جزییات

موضوع استفاده از رمزارزها یا همان ارزهای دیجیتال در تجارت خارجی یکی از ایده‌هایی است که به تازگی از سوی دولت برای دور زدن تحریم‌ها مدنظر قرار گرفته و زیرساختهای لازم برای آن هم فراهم شده است؛ حالا آنگونه که مقامات دولتی می‌گویند امکان رفع تعهد ارزی با استفاده از رمزارزها نیز فراهم شده است.

اقتصادآنلاین- محبوبه فکوری: رمزارزها تقریبا پای خود را به عرصه‌های مختلف اقتصادی دنیا باز کرده‌اند و حتی بسیاری از بانکهای مرکزی دنیا را به این صرافت انداخته‌اند که رمزارز خود را تولید کرده و تبادلات ارزهای دیجیتالی که به نوعی جهان شمول شده‌اند را نیز به رسمیت بشناسند. 

حالا ارزهای دیجیتال، دیگر در اقتصاد دنیا به صورت عواملی ناشناخته به حساب نمی‌آیند؛ هر چند برخی از کشورهای دنیا به نسبت سایران مقاومت کمتری را نسبت به پذیرش و به رسمیت شناختن آنها در عرصه تبادلات داخلی و بین‌المللی خود دارند. 

در این میان به نظر می‌رسد که دنیا از مرحله حساسیت مقاومتی نسبت به پذیرش رمزارزها عبور کرده و با توجه به فضاهای جدیدی که در عرصه متاورس و سایر فناوری‌های نوین در حال شکل‌گیری است تا حدود زیادی هم با آنها همراه شده‌اند. 

چندین ماه قبل بود که چین ارز دیجیتال خاص خود را رونمایی کرد و بسیاری از کشورهای دنیا نیز قواعد و مقرراتی را برای بکارگیری و تبادلات رسمی رمزارزها به کار گرفتند؛ اما از آنجا که ایران نسبت به ورود بسیاری از تکنولوژی‌ها و فناوری‌های روز دنیا از درجه مقاومت بالاتری برخوردار است، نسبت به ورود بسیاری از تکنولوژی‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با آن منفعلانه عمل کرده و بعد از گذشت سالها هنوز هم دستورالعمل مشخصی در خصوص تبادلات رمزارزها ندارد. 

اما اتفاق جدیدی که در اقتصاد ایران در حال وقوع است، به رسمیت شناختن استفاده از رمزارزها در عرصه تجارت خارجی است که به تازگی دستورالعمل‌های مربوط به آن، از سوی بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و مورد پذیرش قرار گرفته است. 

علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صمت چندی پیش به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفته بود که زمینه‌سازی برای استفاده از رمزارزها در عرصه تجارت خارجی صورت گرفته و سامانه‌های مبتنی بر بلاکچین مورد تایید وزارت صمت و بانک مرکزی قرار گرفته است. 

وی هدف از این تصمیم را این دانست که در فضای بین‌المللی و در جایی که بتوان از رمزارزها برای مدیریت تجارت بین‌المللی و دور زدن تحریم‌ها استفاده کرد؛ هر چند بکارگیری رمزارزها صرفا در حوزه تجارت خارجی صورت گرفته و معاملات آن در داخل کشور، با سیاستگذاری بانک مرکزی پیش خواهد رفت.

پیمان پاک البته خبر از نهایی شدن دستورالعمل‌های مرتبط با بکارگیری رمزارزها در عرصه تجارت خارجی داده و گفته بود که بکارگیری رمزارزها برای واردات کالا و تعاملات بین‌المللی تجار نیازمند فراهم‌سازی زیرساختهای لازم در سامانه‌های مرتبط تجاری کشور است.

وی می‌افزاید: زمینه‌سازی برای این کار انجام شده و ساز و کارهای لازم نیز در سامانه جامع تجارت کارسازی شده است؛ اما آیین نامه‌های مرتبط هنوز میان وزارت صمت و بانک مرکزی در حال چانه‌زنی میان تیم‌های کارشناسی و فنی است.

در واقع، بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، از ابزار رمزارز برای انتقال اعتبار از صادرکننده به واردکنندگان یا استفاده از این ابزار برای واردات کالا استفاده خواهد شد و به نظر می‌رسد دریچه جدیدی را پیش روی تجارت خارجی ایران باز کند.

حالا یک مقام مسئول در وزارت صمت در گفتگو با خبرنگار اقتصاد آنلاین می‌گوید که زمینه لازم برای رفع تعهد ارزی با استفاده از رمزارزها فراهم شده است. 

آنگونه که خبرنگار ما کسب اطلاع کرده، در گام اول قرار است افراد با استفاده از رمزارزی که خود تولید کرده یا ماین کرده‌اند واردات انجام دهند و در گام دوم، استفاده از رمزارز غیر که ناشی از ماینرهای قانونی داخلی است، کار واردات انجام شود. 

در واقع، در این تصمیم جدید وزارت صمت و بانک مرکزی، برای صادرات هم تلاش شده تا صادرکننده بتواند از طریق رمزارزها رفع تعهد ارزی انجام دهد. 

  به هرحال این اتفاق جدیدی است که می‌تواند بیش از هر زمان دیگری پای رمزارزها را به عرصه تجارت خارجی ایران باز کند.