۰ نفر

هشدار یکی از مقامات ارشد صندوق بین المللی پول؛

ریسک های رمزارز باعث بی ثباتی بازارهای نوظهور می شود

۱۱ بهمن ۱۴۰۰، ۱۹:۳۷
کد خبر: 605744
ریسک های رمزارز باعث بی ثباتی بازارهای نوظهور می شود

یکی از مشاوران مالی صندوق بین‌المللی پول هشدار داد که خطرات مربوط به حوزه ارزهای دیجیتال می‌تواند باعث بی‌ثباتی بازارهای نوظهور شود.

اقتصادآنلاین – مهسا نجاتی؛ به گفته یکی از مقامات ارشد صندوق بین‌المللی پول، نوسانات شدید قیمتی در ارزهای دیجیتال باعث «بی‌ثباتی» جریان‌های سرمایه در بازارهای نوظهور می‌شود و استفاده از ارزهای دیجیتال به جای ارزهای سنتی «خطرات فوری و حاد» به دنبال دارد.

توبیاس آدریان، مشاور مالی صندوق بین‌المللی پول و رییس بخش بازارهای پولی و سرمایه، گفت: " رمزارز برای خارج کردن پول از کشورهایی استفاده می‌شود که از نظر برخی سرمایه‌گذاران خارجی ناپایدار هستند.

آدریان در مصاحبه ای با فایننشال تایمز، با اشاره به اینکه "بازارهای ارزهای دیجیتال از زمان اوج خود حدود 1 تریلیون دلار ارزش خود را از دست داده، گفت: "این یک چالش بزرگ برای سیاستگذاران در برخی کشورها است."

صندوق بین‌المللی پول هفته گذشته از السالوادور خواست تا به رسمیت شناختن بیت‌کوین به‌عنوان ارز قانونی را متوقف کند و مجدداً هشدار داد که پذیرش رسمی این دارایی دیجیتال در سال گذشته "خطرات بزرگی" برای ثبات و یکپارچگی سیستم مالی این کشور به همراه داشت.

نایب بوکله، رییس جمهور السالوادور، که درخواست بیش از یک میلیارد دلار وام از صندوق بین‌المللی پول دارد، قصد دارد از طریق فروش اوراق قرضه مرتبط با بزرگترین ارز دیجیتال جهان، پول جمع آوری کند.

آدریان گفت که برخی از بازارهای نوظهور و اقتصادهای در حال توسعه اکنون با «خطرات فوری و حاد» به دلیل جایگزینی ارزهای موجود با دارایی‌های رمزارزی مواجه هستند، فرآیندی که «رمزنگاری سازی» لقب گرفته است.

آدریان اظهار کرد که اقدامات مدیریت جریان سرمایه در مواجهه با رمزنگاری سازی باید به دقت تنظیم شود. زمانی که ارزش از طریق ابزارها، کانال‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات جدید که نهادهای نظارتی نیستند، انتقال داده می‌شود، استفاده از ابزارهای قانون‌گذاری برای مدیریت جریان‌های سرمایه ممکن است چالش‌برانگیزتر باشد.

نشانه‌های ارتباط نزدیک‌تر بین عملکرد ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های مالی در کشورهای توسعه‌یافته، مانند سهام فناوری ایالات متحده، اوراق قرضه دولتی و حتی نفت خام نیز صندوق بین‌المللی پول را نگران کرده است.

مقامات صندوق مستقر در واشنگتن بر این باورند که اپیزودهای اهرم‌زدایی شدید در ارزهای دیجیتال باعث فروش در بازارهای سهام می‌شود.

آدریان اذعان داشت: "همبستگی بین بازارهای ارز دیجیتال و سهام به شدت در حال افزایش است. وضعیت رمزارز اکنون به میزان قابل توجهی با آنچه که در بازار سهام اتفاق می‌افتد، مرتبط است و ما به سادگی نمی‌توانیم از آن عبور کنیم."

صندوق بین‌المللی پول از قانون‌گذاران ملی و جهانی خواسته که یک رویکرد هماهنگ، منسجم و جامع برای نظارت بر ارزهای رمزپایه ایجاد کنند.

آدریان در پایان گفت: "توافق جهانی در خصوص قانون‌گذاری هرگز سریع نیست. اما اگر از حال حاضر شروع کنیم، می‌توانیم به هدف حفظ ثبات مالی دست یابیم و در عین حال از مزایایی که نوآوری‌های فناوری به همراه دارد، بهره‌مند شویم."