۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می دهد؛

شبکه آربیتروم برای ساعاتی متوقف شد

۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۷:۴۲
کد خبر: 598654
شبکه آربیتروم برای ساعاتی متوقف شد

شبکه آربیتروم (Arbitrum)، یکی از راه‌حل‌های لایه دومی اتریوم، به دلیل بروز برخی مشکلات، با توقف کامل در تولید بلاک‌ها و تایید تراکنش‌ها مواجه شد.

اقتصادآنلاین - مهسا نجاتی؛ بر اساس گزارش‌های تیم آربیتروم این حادثه مربوط به خرابی‌های مربوط به ترتیب‌دهنده آن، یک گره ویژه که ترتیب تراکنش‌ها را مدیریت می‌کند بود و باعث غیرقابل استفاده شدن این شبکه تقریبا به مدت هفت ساعت شد.

توقف آربیتروم به مدت هفت ساعت

شبکه آربیتروم، یک مجموعه مقیاس‌گذاری برای شبکه اتریوم، در 9 ژانویه به طور کامل متوقف شد و کاربران تقریبا به مدت هفت ساعت قادر به انجام تراکنش نبودند. 

تیم آربیتروم به کاربران اطلاع داد که این مشکلات، ناشی از مشکلات گره ترتیب‌دهنده اصلی آن‌ها بود که با یک نقص سخت‌افزاری مواجه شد و شبکه را برای مدتی از کار انداخت.

با توجه به اسناد آربیتروم، ترتیب‌دهنده یک "گره کامل مشخص بوده که به آن قدرت محدودی برای کنترل ترتیب تراکنش‌ها داده شده است."

آف‌چین لبز توضیح داد: " در حالی که به طور کلی ما افزونگی هایی داریم که به یک ترتیب‌دهنده پشتیبان اجازه می‌دهد تا به طور یکپارچه کنترل را در دست بگیرد، این موارد نیز امروز صبح به دلیل ارتقای نرم افزار در حال انجام است، اعمال نشدند. در نتیجه، ترتیب‌دهنده پردازش تراکنش‌های جدید را متوقف کرد."

این اولین بار نیست که آربیتروم در مورد عملکرد شبکه خود با مشکل مواجه می‌شود. این سرویس در سپتامبر با همان مشکل روبرو شد، زمانی که ترتیب‌دهنده در آن زمان نیز شکست خورد. این امر باعث شد تا شبکه به مدت 45 دقیقه از کار بیفتد. در آن زمان، آف‌چین لبز اظهار داشت: "علت اصلی خرابی یک اشکال بود که باعث می‌شد ترتیب‌دهنده در زمانی که تعداد زیادی از تراکنش‌ها را در مدت زمان کوتاهی دریافت کرد، گیر کند. مشکل شناسایی شده و راه حلی برای رفع آن به کار گرفته شده است."

در حالی که اتریوم با استفاده از این نوع راه حل بر مقیاس‌بندی تمرکز کرده، این پیشنهاد هنوز توسط برخی از کاربران مورد استقبال قرار نگرفته است. به گفته دلفی دیجیتال، این راه‌حل‌های لایه دوم در ماه‌های اخیر، علی‌رغم انتقال پروتکل‌های دیفای از اتریوم، سهم بازار را به لایه اول باخته‌اند.

با این وجود، آربیتروم راه حل شماره یک در اکوسیستم اتریوم از نظر ارزش کل قفل شده است که در آگوست گذشته در شبکه اصلی راه‌اندازی شد. بر اساس داده های L2beat، یک سرویس آماری اتریوم لایه دوم، ارزش کل قفل شده این راه حل بیش از 2.62 میلیارد دلار است.

لازم به ذکر است که آربیتروم نوعی فناوری است که زیرمجموعه راهکارهای optimistic rollup قرار دارد. این فناوری با ارسال پیام بین قراردادهای هوشمند در زنجیره اصلی اتریوم و آن‌هایی که در لایه دوم آربیتروم قرار دارند، به قراردادهای اتریوم امکان مقیاس‌پذیری می‌دهد. بسیاری از پردازش‌های معامله در لایه دوم انجام شده و نتایج حاصل از آن در زنجیره اصلی ثبت می‌شود و در نتیجه سرعت و کارایی به‌شدت بهبود می‌یابد به همین دلیل است که این راه‌حل لایه دو آربیتروم می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.