۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

جشن سال نو در دنیای مجازی/ برگزاری کنسرت در متاورس

۱۰ دی ۱۴۰۰، ۲۱:۴۰
کد خبر: 595040
جشن سال نو در دنیای مجازی/ برگزاری کنسرت در متاورس

متاورس به عنوان یک دنیای واقعیت مجازی، به صورت مداوم طرفداران بسیاری در میان افراد و شرکت‌های مشهور پیدا می‌کند.

اقتصاد آنلاین – مهسا نجاتی؛ در شب سال نوی میلادی، قرار است کنسرتی در فضای متاورس برگزار شود. پاریس هیلتون، خواننده آمریکایی، در پلتفرم روبلاکس، جزیره‌ای به نام "دنیای پاریس" ایجاد کرد.

بازدیدکنندگان می‌توانند نسخه دیجیتالی محل اقامت او در بورلی هیلز را پیدا کنند و در آن قدم بزنند. همچنین می‌توانند خودروهای لوکس و قایق تفریحی وی را ببینند.

به طور روزافزون شاهد پیوستن افراد و شرکت‌های مشهور به این دنیای مجازی هستیم. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک، در سال جاری نام شرکت خود را به متا تغییر داد تا بر اهمیت نقش متاورس در آینده این شرکت تاکید کند.

برندهایی مانند تامی هایلفیگر، خطی از لباس‌های آماده دیجیتالی را برای آواتارهای روبلاکس راه‌اندازی کردند. برند نایکی نیز در ماه نوامبر، یک دنیای مجازی به نام نایکی‌لند را افتتاح کرد که در آن بازدیدکنندگان می‌توانند با دوستانشان داج‌بال بازی کنند، کفشی از این برند را بپوشند و مدال بگیرند.

خوانندگان دیگری مانند لیل ناز اکس و تراویس اسکات نیز سال گذشته کنسرت‌هایی را برای میلیون‌ها نفر در این دنیای مجازی برگزار کردند.

متاورس از دو کلمه مجزا یعنی meta به معنی فراتر و universe به معنی جهان ساخته شده است. متاورس را می‌توان با عنوان مفهوم جدیدی از اینترنت تعریف کرد. همچنین می‌توان آن را ایده یک دنیای مجازی متمرکز یا یک مکان موازی با دنیای فیزیکی نامید.

 رایج‌ترین توصیف برای این فضا، یک محیط واقعیت مجازی، یا یک اقتصاد و دنیای جایگزین است که در آن کاربران می‌توانند با سایر افراد در یک محیط دائمی ایجاد شده در کامپیوتر تعامل داشته باشند. 

کاربران اغلب با آواتارها نشان داده می‌شوند: یک نماد دیجیتال یا شکلی که یک شخص خاص را نشان می‌دهد. می‌توان با استفاده از مجموعه‌ای از فناوری‌ها، به‌عنوان مثال کامپیوترها یا تلفن‌های هوشمند، به متاورس دسترسی پیدا کرد. همچنین برای ورود به این دنیای مجازی، باید از عینک‌های واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی استفاده کرد.

جان ریکسیتیلو، مدیرعامل شرکت Unity، سازنده موتور بازی های ویدیویی که به طور روزافزون برای توسعه تجربیات سه‌بعدی در سایر پلتفرم ها استفاده می شود، گفت: "۱۰ سال آینده شما عینک خود را به چشم می‌زنید، اما آنها فقط یک عینک آفتابی هستند که می‌توانند شما را وارد تجربه متاورس کنند. شما در حال قدم زدن در کنار یک رستوران هستید، به آن نگاه می‌کنید، منو ظاهر می‌شود. آنچه دوستان شما در مورد آن گفته‌اند ظاهر می‌شود."

برای ریکسیتیلو، هیجان‌انگیزترین بخش متاورس، معنایی است که ممکن است برای روابط ما داشته باشد. وی اظهار کرد: "در این فضا می‌توانیم احساس کنیم که با هم هستیم در حالی که نیستیم".

طرفداران متاورس بر این باورند که این جهان فوایدی برای همه دارد، که می‌تواند دسترسی، فرصت، شبکه‌های اجتماعی و سلامت روان را گسترش دهد. اگرچه آنها باید بپذیرند که بسیاری از این مزایا هنوز در حد حدس و گمان بوده و زمان زیادی برای ساخت سخت‌افزارها و توسعه زیرساخت‌های داده نیاز است.

طرفدارانی مانند تاتسو استدلال می کنند که آنچه مطمئنا وجود دارد، پتانسیل افزایش همدلی و القای مهربانی در این فضا است.