۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

دلیل اصلی ارزش بالای NFT ها چیست؟ / آثار مجازی که با ارزش می‌ شوند

۴ دی ۱۴۰۰، ۱۲:۵۸
کد خبر: 592967
دلیل اصلی ارزش بالای NFT ها چیست؟ / آثار مجازی که با  ارزش می‌ شوند

احتمالا در یک سال اخیر غوغای فروش و بازار گرم NFTها را شنیده‌اید؛ قطعه عکس‌های اینترنتی که گاها ارزش میلیون دلاری دارند. این ارزش از کجا به دست می‌آید؟

اقتصاد آنلاین - شیرکو سهرابی؛ خرید و فروش‌های عجیب و غریب در بازار NFTها این سوال را برای اکثر فعالان بازار رمزارز به وجود آورده که ارزش واقعی این قطعات عکس به ظاهر بی‌ارزش چیست؟ می‌توان گفت مانند قطعات عکس هنرمندان محبوب جهان که یک اثر را خاص و متمایز می‌کند، کمیاب بودن دلیل اصلی ارزش یک NFT  باشد.

 البته صرفا کمیاب بودن یک توکن NFT  لزوما نمی‌تواند تعیین‌کننده ارزش آن باشد ولی می‌تواند یکی از مهم‌ترین متغیرهای دخیل در ارزش‌گذاری یک توکن NFT یا توکن غیرقابل تعویض باشد. در ادامه گزارش ضمن معرفی کلی NFTها مهم‌ترین دلایل ارزش یک NFT  ارائه شده است.

Non-Fungible Token  یا NFT  به نوعی از توکن رمزنگاری شده گفته می‌شود که از تکنولوژی بلاک‌چین برای ایجاد دارایی دیجیتال استفاده می‌کند و امکان تکثیر ندارد. به عبارتی همانند دیگر توکن‌های موجود در بازار رمزارز این NFTها نیز بر بستر بلاک‌چین ساخته و توسعه می‌یابند، با این حال، تفاوت اساسی بین توکن‌های رمزارز مثل اتریوم، یا کوین‌های مثل بیت‌کوین با NFTها غیر قابل تکثیر بودن و کمیاب بودن یک NFT  است. برای درک بیشتر به مثال زیر توجه کنید.

شما اگر بخواهید یک بیت‌کوین به فردی بدهید و دو ماه دیگر از آن شخص بیت‌کوین بخواهید، لزوما قرار نیست دقیقا همان بیت‌کوینی را که به دوست خود داده‌اید پس بگیرید و معیار اصلی این مبادله قیمت بیت‌کوین و رمزارز بیت‌کوین است. حال هر بیت‌کوینی باشد فرقی به حال قرض و معامله شما نمی‌کند. اما در حوزه NFT  کاملا قضیه برعکس است. برای مثال شما ساعت کادو خود را به دوست خود می‌دهید و از ایشان می‌خواهید ماه آینده ساعت شما را پس دهد. در این حالت تنها دقیقا همان ساعتی که به دوست خود داده‌اید می‌خواهید حتی اگر دوست شما یک ساعت تازه از همان مارک بخرد باز هم قبول نمی‌کنید. دلیل این قضیه خاص بودن و متمایز بودن کالای شما است که در خصوص رمزارزها چنین چیزی وجود ندارد.

در حوزه NFT  نیز برای مثال شما به عنوان یک هنرمند یک قطعه از موزیک ده سال پیش خود را در قالب یک ویدیو به توکن تبدیل می‌کنید که مانند مثال ساعت که اشاره شد ویژگی خاص بودن و کمیاب بودن برای قطعه موزیک شما صادق خواهد بود.

دلیل اصلی ارزشمند بودن NFTها چیست؟

۱. ارزش توکن NFT  به امنیت بلاک‌چین آن بستگی دارد

نکته اصلی NFT  این است که تا زمانی که زیرساخت بلاک‌چین اصلی آن‌ها یکسان است، به عنوان دارایی‌های دیجیتالی تغییرناپذیر و تضمینی به شمار می‌روند؛ بنابراین، اتریوم تا حد زیادی مهم‌ترین شبکه برای ساخت NFT  است، زیرا امن‌ترین پلتفرم قرارداد هوشمندی است که تاکنون وجود داشته و فعلا بدون رقیب به کار خود ادامه می‌دهد. به عبارت دیگر، بلاک‌چینی که NFT را ایجاد می‌کند به طور موازی باارزش NFT  مرتبط است، به همین دلیل NFT  ساخته شده در شبکه اتریوم، امنیت بیشتری نسبت به NFTهای ساخته شده در سایر شبکه‌ها دارد؛ بنابراین یکی از عوامل بنیادی ارزش یک NFT، بلاک‌چین پشت پرده آن است که بتواند امنیت دارایی افراد را حفظ کند و در عین حال محبوب و در حال گسترش باشد.

۲. قیمت بازار رمز ارزها بخصوص بیت‌کوین

هیچ شکی در این قضیه وجود ندارد که بیت‌کوین نقش پادشاه ارزهای دیجیتال را داشته و احتمالا در آینده نزدیک نیز همین داستان ادامه‌دار باشد و همان‌طور که می‌دانید صعود و سقوط‌های بیت‌کوین معمولا روی دیگر رمز ارزها تاثیر می‌گذارد. از آنجا که NFTها نیز توکن‌هایی هستند که بر بستر اتریوم معمولا در حال فعالیت هستند پس نمی‌توان اثر قیمت بیت‌کوین بر ارزش NFTها را نادیده گرفت.

۳. قدمت NFT 

هرچند هنوز قدمت زیادی از کل بازار NFTها نگذشته است ولی مانند دیگر مسایل حوزه مالی و جهانی، هرچقدر قدمت یک NFT  بیشتر باشد در صورتی که محبوبیت آن زیر سوال نرفته باشد، می‌توان سن توکن را معیار مثبتی برای افزایش ارزش آن در آینده در نظر گرفت. همان‌طور که گفته شد این مورد بستگی به گذر زمان دارد و باید دید که NFTهایی که در اول مسیر به وجود آمده‌اند چگونه تغییر مسیر خواهند داد.

۴. خالق و توسعه‌دهنده NFT 

بدون شک یکی از مهم‌ترین آیتم ارزش یک NFT  صاحب آن است. برای مثال اگر یک شخص هیچ محبوبیتی در جامعه نداشته باشد که در رسانه اهی اجتماعی دنبال‌کننده زیادی نداشته باشد بدون شک هرچقدر NFT  با کیفتی هم بسازد نمی‌تواند آن را به فروش برساند. برعکس اگر شخصی مثل ایلان ماسک تنها صدای خنده خود را ضبط و در قالب یک تصویر پخش کند احتمالا NFT  آن ارزش ۱۰۰ هزاردلاری پیدا کند! بنابراین خالق NFT  باید حتما موردپسند جامعه باشد.

۵. کمیاب بودن NFTها

هرچقدر یک NFT  کمیاب‌تر باشد و همچنین منحصر به فرد و ویژه باشد طبیعتا ارزش آن را نسبت به دیگر توکن‌ها بالاتر می‌برد. برای مثال شما به عنوان یک هنرمند می‌توانید هرسال فقط ۴ عدد NFT  باکیفیت بسازید و فروش خوبی داشته باشید در حالی که می‌توانید هر هفته ۱۰ عدد NFT  تولید کنید و افزایش عرضه NFT  از جانب شما به طور خودکار ارزش ذاتی کار شمار را پایین می‌آورد. همچنین برای اینکه بتوانید تقاضای بیشتری NFT  خود به وجود بیاورید می‌توانید از ایده‌های جدیدی استفاده کنید. مثلا کلیپ خود را با صدا و موزیک‌های ناب پخش کنید و از تکنیک‌های گرافیکی خاص استفاده کنید.