۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

رکورد جدید شبکه ترا / سقف شکنی لونا در بازار منفی

۲۹ آذر ۱۴۰۰، ۱۶:۰۶
کد خبر: 591644
رکورد جدید شبکه ترا / سقف شکنی لونا در بازار منفی

توکن لونا که رمزارز ویژه شبکه ترا است در هفته‌های گذشته بهترین بازدهی را به نسبت دیگر رمز ارزهای مشهور بازار داشته است. لونا هم اکنون در اوج قیمتی خود قرار دارد و در حال ثبت قیمتی‌هایی است که قبلا به آن نرسیده بود.

اقتصادآنلاین - شیرکو سهرابی؛ قبل از ارائه وضعیت دارایی‌های قفل شده در بستر ترا لازم است یک آشنایی کلی با این پروژه داشته باشید. 

   در بازار رمزارز برای انجام معاملات و مبادله بین کیف پول و صرافی‌ها از مجموعه‌ای از رمز ارزها استفاده می‌شود که ارزش ثابت دارند. این رمز ارزها استیبل کوین نام دارند. برای مثال تتر مشهورترین استیبل کوین مورداستفاده در بازار است. مهم‌ترین خصیصه این رمزارزها ثابت بودن قیمت آنها بوده که معمولا برابر با یک دلار است. شبکه ترا (Terra) نیز از جمله پروژه‌هایی بوده که با هدف ایجاد نقل و انتقالات بدون واسطه مالی از طریق استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در حال فعالیت است.

 ترا شامل یک مجموعه استیبل کوین غیرمتمرکز است که می‌تواند زنجیره تأمین را به منظور تثبیت قیمت خود، گسترش داده یا محدود کند. ارز دیجیتال تلاش می‌کند تا یک سیستم مالی غیرمتمرکز ایجاد کند. از توکن لونا (luna) به منظور ثابت نگه داشتن قیمت رمزارز ترا استفاده می‌شود. به عبارت دیگر توکن مخصوص شبکه ترا به لونا مشهور است که معمولا در صرافی‌های رمزارز توسط معامله گران خرید و فروش می‌شود؛ بنابراین وظیفه اصلی توکن لونا ثابت نگه داشتن استیبل کوین ترا (UST) است. 

  طبق آخرین گزارش‌های سایت defillama.com شبکه ترا توانسته به رکورد باورنکردنی در حوزه دیفای دست یابد. طبق داده‌های ارائه‌شده توسط این وب‌سایت، شبکه ترا (Terra) از بایننس اسمارت چین پیشی گرفته و به جایگاه دومین پلتفرم بزرگ قراردادهای هوشمند از نظر ارزش کل قفل‌شده (TVL) دست‌یافته است. ارزش کل قفل‌شده در ترا، طی ۲۴ ساعت گذشته ۶.۵۵ درصد رشد کرده و به ۱۷.۲ میلیارد دلار رسیده است. این شبکه در هفته گذشته بیش از ۳۴ درصد رشد داشته است که رکورد بی‌سابقه‌ای برای شبکه دیفای محسوب می‌شود. (شکل زیر)

نمودار ۱: کسب جایگاه دوم ترا در شبکه دیفای

1

 پروتکل Anchor با ۷.۲۹ میلیارد دلار ارزش قفل شده محبوب‌ترین پروتکل شبکه ترا است. 

ترا هم اکنون پس از شبکه اتریوم، دومین پلتفرم بزرگ دیفای محسوب می‌شود و بایننس اسمارت چین ، اولنچ و سولانا در رده‌های سوم تا پنجم قرار دارند. (نمودار ۲)

نمودار ۲: جایگاه اول anchor در شبکه ترا

2

 حال بنا بر تمام مطالب گفته شده قطعا هیچ شکی برای جواب این سوال باقی نمی‌ماند که چرا توکن بومی این شبکه بزرگ یعنی لونا تا این حد افزایش پیدا کرده و در حال رکوردزنی است. در واقع شبکه ترا بنیاد، هدف و راه مسیر لونا بوده و هرچقدر بنیاد رمزارز لونا بهتر پیشرفت کند، بیشتر شاهد رکوردزنی قیمت این رمزارز در آینده خواهیم بود.