۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

معرفی پروژه پالیگان/ راه نجات مشکلات اتریوم

۱۲ آذر ۱۴۰۰، ۱۸:۱۸
کد خبر: 586576
معرفی پروژه پالیگان/ راه نجات مشکلات اتریوم

مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم یکی از چالش‌هایی است که مدت‌هاست پیش روی این شبکه بلاکچینی قرار دارد. اتریوم از محبوبیت بالایی برخوردار است، تعداد پروژه‌هایی که روی آن اجرا می‌شوند به‌ میزان قابل توجهی بالا بوده و شمار تراکنش‌های آن بسیار است. مجموعه این عوامل، سرعت انجام تراکنش را در اتریوم کند می‌کند و هزینه تراکنش‌های آن را بالا می‌برد. پالیگان، به‌عنوان یک راهکار لایه دوم، آمده است تا این مشکل را حل کند.

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛  محبوب بودن اتریوم باعث شده که افراد و شبکه های بلاک چینی زیادی بر روی شبکه این رمزارز فعالیت کنند. این ترافیک مبادلات و معاملات سبب شده که از لحاظ مقیاس‌پذیری اتریوم دچار مشکل شود و هزینه‌ تراکنش‌های آن بالا برود. به گونه‌ای که در حال حاضر هزینه هر تراکنش بر بستر اتریوم حدود 11 دلار بوده که بسیار بالا است.

معمولا برای حل مشکلاتی از این قبیل در رمزارزها دو حالت وجود دارد. راهکارهای لایه اول، ارتقاهایی هستند که روی پروتکل بلاکچین اعمال می‌شوند. در این حالت در مجموع یک بلاک چین جدید ایجاد شده و رمزارز مختص به آن در مقابل رمزارز اصلی رقیب می شود. برای مثال دو رمزارز پولکادات و کاردانو دقیقا از طریق راه حل لایه اول جهت مشکل مقیاس‌پذیری اتریوم به وجود آمدند. اما در حال حاضر بلاکچین مخصوص به خود را دارند و حتی از کاردانو به عنوان رقیب جدی اتریوم یاد می‌شود.

در مقابل راهکارهای لایه دوم به‌جای آنکه پروتکل پایه بلاکچین موردنظر را تغییر دهند، روی همان پروتکل ساخته می‌شوند. راهکارهای لایه دوم هیچ تغییری در پروتکل بلاکچین ایجاد نمی‌کند. این راهکارها بدون اینکه امنیت و یکپارچگی پروتکل پایه بلاکچین را قربانی کند، سرعت پردازش در واحد ثانیه را افزایش داده و در عین حال، ماهیت غیرمتمرکز و امنیت بلاکچین را نیز حفظ می‌کند.

یکی از نمونه‌های شناخته‌شده راهکارهای لایه دوم در دنیای ارزهای دیجیتال، شبکه لایتنینگ بیت‌کوین است. شبه لایتنینگ این امکان را به کاربران می‌دهد که تراکنش‌های خود را در خارج از زنجیره اصلی انجام دهند و فقط در هنگام تسویه‌حساب نهایی به بلاک چین اصلی برگردند.

پالیگان هم یکی از نمونه‌های این راهکارهای لایه دوم است که روی اتریوم کار می‌کند. پالیگان چهارچوبی برای ایجاد شبکه‌های بلاکچینی و راهکارهای مقیاس‌پذیری سازگار با اتریوم است. شبکه پالیگان در حقیقت یک زنجیره جانبی  اثبات سهام است که به‌صورت موازی با بلاکچین اتریوم کار می‌کند و پلتفرمی سریع و کم‌هزینه برای نرم افزارهای غیر متمرکز اتریوم است.

در عین حال که اغلب اوقات از پالیگان به‌عنوان یک راهکار مقیاس‌پذیری یاد می‌شود، حقیقت این است که پالیگان تنها یک راهکار مقیاس‌پذیری ساده نبوده، بلکه پروتکلی متشکل از مجموعه‌ای از راهکارها است. به‌عنوان مثال، یکی از امکانات پالیگان کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) آن است که به افراد در توسعه راهکارهای مقیاس‌پذیری سازگار با اتریوم کمک می‌کند.

 از آنجا که در زمان استفاده از پالیگان، نیازی به ثبت همه تراکنش‌ها بر روی زنجیره اصلی اتریوم نیست، سرعت انجام تراکنش‌ها بالاتر و کارمزد آنها به‌مراتب کمتر است. در زمان نگارش این گزارش، کارمزد هر تراکنش اتریوم حدود ۱۱ دلار بوده که در واقع رقم بالایی است. با استفاده از راهکارهای لایه دومی همچون پالیگان می‌توان از این کارمزدهای سرسام‌آور اجتناب کرد و تراکنش‌های به‌صرفه‌تری داشت.

 

متیک (MATIC) ارز بومی شبکه پالیگان است که دو نقش اصلی را در این شبکه ایفا می‌کند:

کارمزد: کاربرد اصلی توکن متیک، پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه پالیگان است. این توکن به‌عنوان یک توکن کاربردی (Utility Token) طراحی شده که به‌عنوان واحد پرداخت و تسویه‌حساب میان مشارکت‌کنندگان در اکوسیستم پالیگان عمل می‌کند.

سهام‌گذاری: زنجیره‌های جانبی متیک با استفاده از یک لایه اثبات سهام، اجماع را اعمال کرده و مشارکت‌کنندگان شبکه، توکن متیک خود را در این لایه سهام‌گذاری می‌کنند تا بتوانند به‌عنوان اعتبارسنج فعالیت کرده و پاداش بگیرند. برای انجام عملیات مختلف در شبکه پالیگان مانند اعتبارسنجی بلاک‌ها و انتشار اثبات‌ها (Proofs)، به منابع محاسباتی نیاز است. توکن متیک به‌عنوان پاداش به تامین‌کنندگان این منابع برای ایجاد امنیت و حفظ یکپارچگی شبکه پرداخت می‌شود.

    رمزارز متیک نیز مانند دیگر رمزارزهای موجود در بازار از توکن های محبوبی است که در اکثر صرافی های داخلی و خارجی می تواند مورد معامله قرار گیرد. لازم به ذکر است  برای نگهداری توکن متیک نیز مانند همه ارزهای دیجیتال دیگر، به یک کیف پولی دیجیتالی نیاز دارید. از آنجا که شبکه پالیگان کاملا با اتریوم سازگار است، از همه کیف پول‌های اتریوم می‌توان برای نگهداری توکن متیک استفاده کرد. این کیف پول‌ها شامل انواع نرم‌افزاری و سخت افزاری می‌شوند