۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سیر تا پیاز دامیننس بیت کوین

۸ آذر ۱۴۰۰، ۱۵:۲۳
کد خبر: 585407
سیر تا پیاز دامیننس بیت کوین

دامیننس (Dominance) یا سلطه بیت کوین یکی از اصطلاحات پرتکرار بازار ارزهای دیجیتال است که درک مفهوم و کارکرد آن، برای درک بسیاری از جنبه‌های این بازار ضروری است. بسیاری از تحلیل‌گران و معامله‌گران برای پیش‌بینی روند بازار از این مفهوم استفاده می‌کنند و به‌گفته آنها، بررسی دامیننس بیت کوین می‌تواند تا حدی زیادی شفافیت تحلیل‌ها را بالا ببرد. در ادامه این گزارش به درک مفهوم دامیننس بیت کوین و کاربرد آن پرداخته می شود.

اقتصاد آنلاین- شیرکو سهرابی؛ قطعا هرکسی که نام ارزهای دیجیتال را شنیده است می داند که بیت کوین اصلی ترین و مهم ترین ارز این بازار است و به همین دلیل به پادشاه ارزهای دیجیتال لقب گرفته است. به دلیل بازار نوپای رمز ارز ها معمولا تاثیرات بیت کوین به طرز چشمگیری بازدهی و حرکات دیگر رمز ارزها را تحت الشعاع قرار می دهد که به میزان این تاثیر گذاری دامیننس یا تسلط بیت کوین بر بازار گفته می شود.

 برای درک بهتر دامیننس بهتر است آن را در قالب یک مثال بیاوریم. اگر بازار ارزهای دیجیتال را چیزی شبیه منظومه شمسی تصور کنید، بیت کوین در قلب این منظومه قرار دارد و نوعی نیروی گرانشی را به طیف گسترده‌ای از ارزهای دیجیتال مختلف با حجم‌های متفاوت که در پیرامون آن در گردش هستند، وارد می‌کند. این مثال ذهنیت خوبی را از میزان و نوع تأثیر بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال برای ما ایجاد می‌کند. در ادبیات بیت کوین، برای توصیف این تأثیرگذاری، از اصطلاح دامیننس بیت کوین (Bitcoin Dominance) استفاده می‌شود.

 بیان این نکته ضروری است که «دامیننس» در لغت به‌معنای «سلطه» است و این تعریف درباره بیت کوین هم صدق می‌کند. بنابراین، منظور از دامیننس بیت کوین، سلطه بیت کوین بر بازار ارزهای دیجیتال و دیگر ارزهای این بازار است. در سال 2013 دامیننس بیت کوین یا تسلط آن بر بازار 100 درصد بود اما کم کم با ایجاد فورکهای بعدی این تسلط کمتر شد. هرچقدر دامیننس بیت کوین بیشتر باشد، تسلط و اثرگذاری این ارز بر دیگر رمز ارزها بسیار بیشتر خواهد بود.

استفاده از دامیننس بیت کوین در تحلیل ها

اگر یک جدول مقایسه‌ای از دامیننس سالانه بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر تهیه کنیم، متوجه می‌شویم که تغییرات سلطه از یک الگوی خطی پیروی نمی‌کند؛ یعنی این‌‌طور نیست که مثلاً سلطه بیت کوین به‌تدریج ضعیف شود. علت این امر، تأثیر بازارهای گاوی و خرسی است که در جدول زیر برای بازارهای نزولی  پررنگ شده است. میزان سلطه در جدول زیر برای هر سال، از اول ژانویه آن سال محاسبه شده؛ به‌جز مورد آخر که تاریخ آن ذکر شده است.

WhatsApp Image 2021-11-29 at 3.18.47 PM

 

طبق نمودار بالا زمانی که بازار گاوی است معمولا اشتیاق برای افزایش قیمت بیت کوین بالاتر است اما همین استدلال برای دیگر رمز ارزها ممکن است متناقض باشد. بسیاری از تحلیل‌گران کاهش سلطه قیمت بیت کوین را مساوی با آغاز فصل آلت کوین‌ها یا آلت سیزن می‌دانند؛ یعنی آنها معتقدند هر گاه سلطه بیت کوین به محدوده ۴۰ درصد برسد، می‌توان انتظار رشد شدید آلت کوین‌ها را داشت.(نمودار 1)

WhatsApp Image 2021-11-29 at 3.18.57 PM

نمودار : تسلط بیت کوین بر بازار