۰ نفر

اقتصاد آنلاین گزارش می‌دهد؛

شت کوین چیست ؟

۳ آذر ۱۴۰۰، ۱۳:۳۵
کد خبر: 583887
شت کوین چیست ؟

قطعا شنیده‌اید که شت‌کوین‌ها همان رمزارزهای بی‌ارزش این بازار هستند، اما این بدین معنا نیست به عنوان یک معامله‌گر هیچ برنامه خریدی برای آنها نداشته باشید.

اقتصاد آنلاین – شیرکو سهرابی؛ در جواب سوال اینکه شت‌کوین چیست باید در نظر داشته باشید که بر اساس داده‌های وب‌سایت‌ها، امروزه بیش از ۵۰۰۰ ارز دیجیتال مختلف وجود دارد. با وجود گمانه‌زنی‌های موجود در مورد ارزهای دیجیتال، اینکه بدانید کدام باارزش و کدام یک شت‌کوین است، اهمیت بسیاری دارد. اما شت‌کوین چیست و چرا بعضی از کاربران قبل از انتخاب یک کوین برای خرید و فروش، در مورد آن بیشتر تحقیق نمی‌کنند.

 با وجود تعداد بالایی از کوین‌ها که هرروزه به تعداد آن نیز اضافه می‌شود، نیاز است که قبل از سرمایه‌گذاری در هر پروژه، راجع به آن پروژه و اهداف آن تحقیق کرد. در ادامه به تعریف شت‌کوین و این که این اصلاح چگونه به وجود آمده و تاریخچه آن چیست می‌پردازیم. همچنین دلایل خرید شت‌کوین و نحوه تشخیص شت‌کوین‌ها را برای شما بازگو می‌کنیم.

در واقع شت‌کوین یا Shitcoin اصطلاحی است که طی چندسال اخیر (۲۰۱۷-۲۰۱۸) به بازار ارزهای دیجیتال وارد شده است. البته این اصطلاح از سال‌های پیش وجود داشته است. اینکه اصطلاح Shitcoin در دنیای ارزهای دیجیتال اولین بار از کجا نشات گرفته و چه زمانی محبوبیت پیدا کرده، هنوز به صورت دقیق مشخص نیست. اما به احتمال زیاد شروع استفاده از اصطلاح شت‌کوین به کمی پس از معرفی بیت‌کوین در سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ بازمی‌گردد. به عبارتی طرفدارن بیت‌کوین در آن زمان بر این باور بودند که هر رمزارزی به غیر از بیت‌کوین بی‌ارزش است و به همه رمزارزها به جز بیت‌کوین؛ شت‌کوین گفته می شود. اما در طی چند سال اخیر با رشد پروژه‌های بنیادی همچون اتریوم، کاردانو، سولانا و... مفهوم این کلمه کاملا تغییر کرده و به رمزارزهایی تعلق می‌گیرد که هیچ ارزش ذاتی و پروژه قدرتمندی ندارد. بلکه صرفا در قیمت پایین توسط برخی افراد پامپ و دامپ می‌شوند و از این طریق صاحبان این رمزارزها سود کسب می‌کنند.  شت‌کوین در واقع  یک رمزارز است که به باور عموم، گزینه‌ای بد برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود. این اصطلاح همچنین برای توصیف توکن‌‌هایی استفاده می‌شود که هدف خاصی ندارند. این کلمه اصطلاحی انزجاری است که غالباً برای توصیف آلت‌کوین‌هایی استفاده می‌شود که پس از محبوبیت بیت‌کوین تولید شده‌اند. در ادامه مهم‌ترین ویژگی‌های شت‌کوین ها بررسی می شود:

1.  هنگام ورود به بازار شناسنامه دقیقی ندارند و سازندگان آن اطلاعات کاملی را از کاری که می‌خواهند انجام دهند در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند.

2. ارزش‌گذاری این رمزارز براساس اصول دقیقی انجام نمی‌شود. بلکه براساس حدس و گمان است.

3. تیم توسعه‌دهنده و تشکیل‌دهنده این ارز دیجیتال، به طور معمول ناشناس است و اطلاعات دقیق از آن‌ها در بازار رمزارز موجود نیست.

4. این رمزارزها هیچ هدف خاصی را دنبال نمی‌کنند و مشخص نیست که به چه دلیل راهی بازار شده‌اند.

5.  این پروژه‌ها معمولا با وعده‌های بزرگی شروع به کار می‌کنند اما هیچ چارچوب عملکردی مشخصی ندارند و براساس دستورالعمل خاصی فعالیت نمی‌کنند.

6.  معمولا این پروژه‌ها از دیگر پروژه‌های این بزرگ در این زمینه کپی شده‌اند و بسیار سطحی و بی‌هویت به نظر می‌آیند.

7.  مجموع سرمایه‌داران و دارندگان این ارزهای دیجیتال افراد بسیار کمی هستند. احتمالا این تعداد به بیش از ۳۰۰ نفر نیز نمی‌رسد.

8.  نقدینگی در این پروژه‌ها بسیار کم است. ممکن است حتی برخی از آن‌ها به ۳۰ هزار دلار نیز نرسد.

9.  استراتژی Pump and Dumpیکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین قیمت این شت‌کوین‌ها است.

10. این شت‌کوین‌ها در هنگام شروع فعالیت با قیمت بسیار پایینی شروع به کار می‌کنند.

11. همچنین هیچ اطلاعاتی از وایت پیپر این محصول در دسترس نیست. در واقع می‌توان گفت که وایت پیپری برای این ارزها وجود ندارد.

پس با توجه به مطالب مذکور می‌توان گفت قیمت بسیار پایین حجم کم معاملات و عدم ارزش ذاتی رمزارز از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شت‌کوین به شمار می‌رود. اما در ادامه اشاره می‌شود که چرا باید حتما در برنامه خرید برای کوتاه مدت شت‌کوین داشته باشید:

  با وجود ریسکی بودن سرمایه‌گذاری در شت‌کوین می‌توان سه مزیت برای آن در نظر گرفت:

  • ممکن است قیمت‌ها به شدت افزایش یابد.
  • با وجود پایین بودن قیمت؛ نگهداری حجم زیادی از رمزارز امکان‌پذیر است.
  • امکان خریداری طیف گسترده‌ای از شت‌کوین‌ها فراهم است.

اما همان‌طور که گفته شد به دلیل عدم ارزش ذاتی این رمزارزها ممکن است نوسانات شدید قیمت به سمت پایین باشد و حتی قیمت کاملا صفر شود. بنابراین نقطه ورود در خرید شت‌کوین‌ها بسیار اهمیت دارد.