۰ نفر

آیا خرید شیبا اینو هنوز منطقی است و این میم‌کوین به ۱ دلار می‌رسد؟

۱۳ آبان ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷
کد خبر: 576444
آیا خرید شیبا اینو هنوز منطقی است و این میم‌کوین به ۱ دلار می‌رسد؟

شیبا اینو یک ارز دیجیتال است که طی یک سال توانست 100,000,000 درصد رشد کند. اما این اتفاق چطور افتاد؟ آیا شیبا می‌تواند با رشد بیشتری یک دلاری شود؟

شیبا اینو در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال با نام میم کوین قرار می‌گیرد. یک میم کوین مثل شیبا اینو با الهام از جک‌های تصویری اینترنتی، رویدادهای فعلی، جوامع آنلاین و اینفلوئنسرهای ساخته شده‌اند و برای بقا و رشد به شدت متکی به اینفلوئنسرها و جامعه کاربران هستند. این برخلاف وضعیت ارزهای دیجیتال باارزشی نظیر اتریوم، کاردانو و سولانا است. آن‌ها بلاک چین‌ های کاربردی هستند و برای حل مشکلات دنیای واقعی، مثل فراهم کردن امکان استفاده از خدمات مالی برای افراد محروم، ایجاد شده‌اند، اما شیبا مثل سایر میم کوین‌ها هیچ ارزش ذاتی و حتی کاربرد خاصی ندارد.

از طرفی شیبا یک توکن است. یک توکن ارز دیجیتال، بلاک چین اختصاصی برای خود ندارد و روی اتریوم یا دیگر بلاک چین‌ها ساخته می‌شود. هر فردی می‌تواند طی چند ساعت یک توکن مشابه Shiba Inu روی اتریوم بسازد، چنانچه تا امروز نیز این اتفاق رخ داده و در حال حاضر بالای صد هزار توکن اتریومی وجود دارد. اما بین این همه گزینه، شیبا چطور اینقدر رشد کرد و توانست ارزهای دیجیتال بزرگ بازار را پشت سر بگذارد؟ آیا این رمز ارز باز هم رشد خواهد کرد، به طوری که قیمتش به یک دلار برسد؟

دلایل رشد ارز دیجیتال شیبا اینو

بر اساس تحلیل وب سایت بیت 24 این ارز دیجیتال از موفقیت دوج کوین بهترین استفاده را به نفع خود کرد. دوج کوین اولین میم کوین است که در سال 2013 ساخته شد. هدف از ساخت آن تمسخر رمز ارزها و نشان دادن آسان بودن ایجاد یک ارز دیجیتال مثل بیت کوین بود. با این حال افراد زیادی صرفا برای جالب بودن نقل و انتقال پول دیجیتال عضو انجمن آن شدند. طبق انتظار، یک توکن بدون هدف و بدون کاربرد این چنینی به لطف اینفلوئنسرها و جامعه کاربران قوی سر پا ماند و سپس رشد کرد. سپس نوبت به ایلان ماسک ثروتمندترین فرد دنیا رسید تا در سال 2020 با چند توئیت از دوج کوین اعلام حمایت کند. تا قبل از آن، DogeCoin موفق شده بود به فهرست 50 ارز دارای بالاترین سرمایه در گردش راه پیدا کند، اما همایت ایلان ماسک قیمتش را 57 برابر کرد و آن را به فهرست 5 مورد برتر آورد.

1

این اتفاق یک سیگنال برای سوداگران بود، به طوری که متوجه شدند یک ارز دیجیتال بدون پشتوانه هم می‌تواند اینقدر رشد داشته باشد. یکی از هوشمندانه‌ترین توکن‌های ساخته شده در این بحبوحه شیبا اینو بود. نام آن از روی لوگوی دوج کوین الهام گرفته شده است، چرا که لوگوی اولین میم کوین تصویر یک سگ شیبا اینو است. از طرفی سازنده توکن با جسارت نام «قاتل دوج کوین» را برای پروژه خود انتخاب کرد و مدعی شد قابلیت‌های بیشتری نسبت به آن ارائه می‌کند.

استفاده از موفقیت دوج کوین توسط شیبا اینو

در بازه زمانی که ایلان ماسک با توئیت‌های پیاپی در حال بالا بردن قیمت Dogecoin بود، ارز دیجیتالی به اسم شیبا اینو ظهور کرد که نامش کاملا یادآور Dogecoin است. از طرفی سازنده مدعی شد این ارز قابلیت‌های بهتری دارد. پس افکار عمومی به خرید ارز شیبا جلب شد. در نتیجه افرادی که تصور می‌کردند فرصت خرید زود هنگام دوج کوین و چند برابر کردن پول را از دست داده‌اند، به خرید یک ارز دیجیتال بهتر نسبت به آن رو آوردند، تا این مرتبه فرصت را از دست ندهند!

در نتیجه نه تنها شیبا اینو از محبوبیت دوج کوین به نفع خود بهره برد، بلکه توانست بخش عمده سرمایه گذاران خرد و حتی درشت آن را نیز به سمت خود بکشاند، چرا که آن را فرصت بهتری تصور می‌کردند.

قیمت بسیار پایین رمز ارز شیبا

از نظر افراد ناآشنا با بازار رمز ارزها که بخش عمده جامعه را تشکیل می‌دهند، ارزهای دیجیتال دارای قیمت پایین‌تر پتانسیل بیشتری برای رشد دارند. تصور کنید قیمت توکن X برابر 5 دلار و قیمت توکن Y برابر 100 دلار است. از نگاه آن‌ها قطعا X گزینه بهتری برای سرمایه گذاری است. این دیدگاه کاملا اشتباه است، اما در هر صورت، سازنده ارز دیجیتال شیبا اینو با آگاهی نسبت به آن اقدام به ساخت SHIB کرد.

معیار بسیار مهمی که این افراد نسبت به آن بی‌توجه هستند مارکت کپ است. منظور از آن، مجموع سرمایه و پول در گردش داخل بازار یک رمز ارز است. برای محاسبه آن کافی است تعداد ارزهای دیجیتال موجود را در قیمت هر واحد ضرب کنیم. حال هر چه مارکت کپ بیشتر و بازار بزرگتر می‌شود، رشد دشوارتر خواهد بود.

قیمت هر توکن SHIB بسیار پایین اما تعداد موجود از آن زیاد است. به عنوان مثال هر بیت کوین حدود 60 هزار دلار قیمت دارد، اما در حال حاضر فقط 18.8 میلیون عدد از آن وجود دارد. اما از شیبا اینو 0.00007276 دلاری 500 تریلیون عدد وجود دارد!

وقتی بیت کوین توانسته به قیمت 60 هزار دلار برسد، پس 1 دلاری شدن یک ارز دیجیتال کاملا دست یافتنی است، مگر نه؟ از طرفی با 1 دلاری شدن قیمت SHIB ارزش آن 13 هزار برابر خواهد شد. پس اگر 27 میلیون تومان شیبا اینو خرید کنید و قیمتش به 1 دلار برسد، ارزش سرمایه شما 370 میلیارد تومان خواهد شد! اما این‌ها همه وهم و خیال است.

2

سوداگرانی که به دنبال پولدار کردن خود با استفاده از ارزهای دیجیتال بی‌ارزش مثل شیبا اینو هستند، چنین حرف‌هایی را به خورد خریداران خرد می‌دهند. در حال حاضر مارکت کپ بیت کوین 1.1 تریلیون دلار و مارکت کپ شیبا اینو به عنوان نهمین ارز دیجیتال دارای بیشترین سرمایه در گردش 40 میلیارد دلار است. اگر شیبا اینو یک دلاری شود، سرمایه در گردشی بالغ بر 550 تریلیون دلار خواهد داشت! برای درک بهتر موضوع به اعداد زیر توجه کنید: بازار طلا به عنوان برترین ذخیره ارزش، با آن عظمت، حدود 11 تریلیون دلار سرمایه در گردش دارد. بودجه‌ای که دولت ایالات متحده آمریکا برای سال 2021 در نظر گرفته حدود 6.8 تریلیون دلار است.

اما اگر شیبا اینو یک دلاری شود، سرمایه در گردشی بالغ بر 550 تریلیون دلار خواهد داشت! یعنی بودجه 78 سال آمریکا! پس این فرضیه از اساس باطل و توهم مطلق است.

50 درصد موجودی شیبا اینو به سازنده اتریوم اهدا شد

سازنده توکن شیبا اینو برای جلب افکار عمومی نیمی از کل آن را به آقای ویتالیک بوترین اهدا کرد. این نابغه جوان خالق اتریوم است و چهره محبوبی در دنیای کریپتوکارنسی محسوب می‌شود. این اتفاق نیز تاثیر زیادی روی افتادن نام ارز دیجیتال شیبا اینو سر زبا‌ن‌ها داشت.

البته ویتالیک بوترین این هدیه را نپذیرفت و کل ارزهایش (500 تریلیون SHIB) را از بین برد! او مدعی شد از تبدیل شدن به یک نماد قدرت این چنینی تنفر دارد.

اخطار به خریداران رمز ارز شیبا ؛ کنترل 70 درصد آن در اختیار نهنگ‌ها است

نهنگ‌ها به زبان ساده افرادی هستند که مقدار زیادی از یک ارز دیجیتال دارند. بررسی‌ بلاک چین اتریوم نشان داد با وجود این که طی یک سال اخیر یک میلیون نفر ارز دیجیتال شیبا را خریداری کرده‌اند، اما 8 نفر حدود 70 درصد سرمایه این بازار را در اختیار دارند.

3

از طرفی می‌دانیم برخلاف اتریوم، کاردانو و سایر بلاک چین‌های کاربردی میم کوین‌ها مثل شیبا اینو کاملا متکی به افراد هستند، چرا که ارزش ذاتی ندارند. در نتیجه اگر این 8 نفر به این نتیجه برسند که شیبا به اندازه کافی به آن‌ها سود داده و باید سراغ دیگر رمز ارزها رفت، با فروش دارایی خود سبب سقوط شدید قیمت SHIB خواهند شد.