۰ نفر

نیلی:برای توقف‌تورم نمی‌توان ترمزدستی کشید

۹ خرداد ۱۳۹۴، ۱۹:۵۲
کد خبر: 84624

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در آستانه برگزاری همایش سیاست‌های پولی و ارزی کشور درباره تک رقمی کردن تورم در سال 1395 گفت:‌ در حال حاضر حکایت ما در کنترل تورم حکایت راننده‌ای است که اگر بخواهد سرعت خود را کم کند دیگر نمی‌تواند ترمز دستی بکشد.

فرهاد نیلی با اشاره به اینکه کنترل تورم باید با کنترل رکود صورت گیرد، اظهار کرد: برای خروج از رکود باید اعتبارات بانکی را بیش از آنچه که تاکنون بوده فراهم کنیم تا بنگاه‌ها رشد پیدا کنند.

وی تصریح کرد:‌از سوی دیگر مطالبات معوق بانکی نشان می‌دهد که بخشی از اعتبارات بانکی جاده‌ای بدون بازگشتی است که وقتی اعطاء می‌شود، برنمی‌گردد.

وی افزود: از سوی دیگر بانک‌هایی در کشور وجود دارند که طی سالها دچار مشکلاتی بودند که این مشکلات اجازه نمی‌دهد تسهیلات لازم را در اختیار بنگاه‌های اقتصادی قرار دهند.

نیلی با اشاره به این که حکایت ما حکایت راننده‌ای است که اگر بخواهد سرعت خود را کم کند نمی‌تواند ترمز دستی بکشد، افزود: باید این سرعت تورم را به تدریج کم کنیم اما در عین حال لازم است سرعت به گونه‌ای کاهش پیدا کند که بتواند به اهداف خود نیز برسد.

وی تصریح کرد:‌در واقع اگر در کاهش تورم دچار بده بستانی هستیم و باید به ابعاد مختلف امر توجه کنیم، نمی‌توان یکباره تورم را کنترل کرد چرا که این امر عواقبی دارد که می‌تواند به سرعت خروج از رکود ضربه بزند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، رئیس پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد:‌به همین خاطر در نظر گرفته شده است که در دو یا سه گام به تک رقمی کردن نرخ تورم دست پیدا کنیم.

وی همچنین با اشاره به این که در دو روز آینده بیست و پنجمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی کشور در سالن اجلاس برگزار می‌شود، گفت: محور اصلی این همایش تورم تک نرخی پایدار است که علت انتخاب این محور الزامی است که دولت یازدهم خود را مقید کرده که تورم را در کوتاه‌ترین زمان ممکن تک نرخی کند و به آن پایبند باشد.

وی با اشاره به این که موضوع تورم تک نرخی پایدار در این همایش در چهار محور مورد بحث قرار می‌گیرد، افزود: اولین محور الزامات سیاستی است که به سیاستهای پولی و ارزی می‌پردازد که این سیاست‌ها می‌تواند تورم تک نرخی را امکان پذیر کند.

نیلی خاطرنشان کرد: محور دوم چارچوب‌های هادی است که بیشتر مربوط به قوانین و مقررات و ساختارهای سیاسی و رسمی غیر رسمی می‌شوند. در این محور به پایدار کردن نرخ تورم تک نرخی توجه خواهد شد.

وی افزود: در سه تا چهار سال گذشته پیش آمده است که به تورم زیر 10 درصد کسب پیدا کرده‌اند، اما این امر ماندگار نشده بنابراین در این محور پیشتر پایدار بودن نرخ تک رقمی تورم مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به این که سلامت بانک‌ها سومین محور همایش پولی و بانکی است،‌گفت:‌اگر نتوانیم ساختار بانکی سالمی داشته باشیم، نمی‌توانیم تورم را از محدوده‌ای پایین‌تر ببریم.

وی همچنین تصریح کرد:‌ محور چهارم این همایش درباره تامین مالی بنگاه‌ها است چرا که خروج از رکود مستلزم این است که بتوانیم بنگاه‌های مالی را از رکود خارج کنیم.

نیلی در این مورد تصریح کرد:‌اگر رویکرد ما به تورم فقط ترمز گرفتن صرف باشد چرخ اقتصاد کشور دچار وقفه خواهد شد.

وی همچنین درباره مهمترین دستاوردی که برگزاری همایش پولی و بانکی در بیست وچهار دوره به دست آورده است، گفت: مهمترین دستاورد این همایش حاکم شدن یک نظام فکری است یعنی این که همه می‌دانند هر سال در فصل بهار بانک مرکزی عملکرد سال قبل خود را ارائه می‌دهد و آماده شنیدن نقد دانشگاهیان و متخصصان بانکی و صعت است واین عملکرد در منظر قضاوت مردم قرار می‌گیرد.

نیلی تصریح کرد:‌دیگر دستاورد این همایش این است که اگر بانک مرکزی به هدفی مستلزم شده یا برنامه‌آی داشته باشیم در این مورد بحث می‌تابد و چارچوبهای آن روشن خواهد شد.

وی افزود: پژوهشکده هم به عنوان بازوی پژوهشی بانک مرکزی اصحاب فکر را از داخل و خارج جمع می‌کنند تا در دو روز کار فشرده کارشناسی روی موضوعات اقتصادی متمرکز شود.

نیلی افزود:‌ تقریبا در این همایش نزدیک به دو هزار نفر از این صاحبان فکر جمع می‌شوند و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: طی این بیست و چهار سال مجموعا مقالات، صحبت‌ها، نقد و اظهار نظرهای این کارشناسان نیز جمع‌آوری، غربال و چکیده می‌شود و در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌گیرد.

به گفته رئیس پژوهشکده پولی و بانکی قرار است از چند تن از چهره‌های ماندگار نظام بانکی تجلیل به عمل آید.