۰ نفر

چقدر باید حقوق بگیریم؟

۱۸ دی ۱۴۰۱، ۱۵:۳۷
کد خبر: 693803
چقدر باید حقوق بگیریم؟

اگر از افراد بسیاری این سوال را بکنید که «انگیزه شما در کار چیست؟»، احتمال اینکه افراد بسیاری به این سوال پاسخ دهند که انگیزه آنها «پول» است، زیاد است.

نظرسنجی‌های بسیاری در این زمینه انجام شده و پس از بررسی تمام این نظرسنجی‌ها مشخص شده که با اینکه سایر عوامل بر عملکرد کارمندان تأثیر می‌گذارد، اما حقوق و دستمزد یکی از محرک‌های اصلی برای اکثر افراد در کار است. به صورت کلی، میزان حقوق و دستمزد بر بهره‌وری، رضایت شغلی و قصد ماندن در شرکت تأثیر بسیاری دارد.

اما از کجا باید فهمید که میزان حقوق و دستمزدی که دریافت می‌کنیم، عادلانه است؟ شناخت بازار به شما کمک می‌کند تا ارزش حقوق خود را بر اساس مهارت‌ها، تحصیلات و آموزش، تجربه کاری و موقعیت جغرافیایی خود تعیین کنید. هنگامی که آگاهی خوبی از بازار کار داشته باشید، متوجه خواهید شد که چگونه و چه زمانی می‌توانید در مورد پیشنهاد شغلی، ترفیع یا ارتقاء شغلی مذاکره کنید.

چرا باید در مورد حقوق و دستمزد تحقیق کنیم؟

اگر قبل از شروع کاریابی یا مذاکره برای افزایش حقوق خود در مورد حقوق و دستمزد تحقیق کنید، می‌توانید مطمئن باشید که درخواست حقوق از سمت شما با عرف بازار کار مطابقت دارد. برای این کار می‌توانید سراغ دوستانتان بروید و از آنها درباره میزان دریافتی‌هایشان سوال کنید و یا اینکه، میزان دریافتی خود را بر اساس انتظارات حقوقی خود و دستمزد فعلی‌تان تعیین کنید. اما اگر ندانید که در بازار کار شخصی مانند شما چقدر دریافت می‌کند، رقمی پایین‌تر از ارزش واقعی‌تان اعلام می‌کنید. این می‌تواند به معنای از دست دادن فرصت‌های شغلی بهتر و یا دریافت دستمزد کمتر باشد که در نهایت آینده‌ی شغلی شما با دچار چالش می‌کند.

تحقیقات دقیق در مورد حقوق و دستمزد و بر اساس مجموعه مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه کاری قبلی، مفیدترین کاری است که می‌توانید انجام دهید. میزان حقوق شما به موقعیت جغرافیایی شما نیز بستگی دارد.

به عنوان مثال، شما نمی‌توانید در مورد حقوق و دستمزد کارشناس دیجیتال مارکتینگ تحقیق کنید و آن را به تمام شهرهای ایران بسط دهید؛ چرا که فردی که در تهران زندگی می‌کند، مطمئنا با توجه به میزان تورم و عوامل دیگر دریافتی بیشتری دارد. اگر در شهر تهران زندگی می‌کنید، حقوق شما بسیار بالاتر از فردی است که در منطقه‌ای روستایی و یا یکی از شهرستان‌های کوچک زندگی می‌کند.

نحوه دسترسی به گزارش حقوق و دستمزد بازار کار

چقدر باید حقوق بگیریم؟

برای رسیدن به میزان دریافتی افراد در گروه‌های شغلی مختلف، خوب است سراغ گزارش‌های حقوق و دستمزد بازار کار بروید. وب‌سایت ایران سلری به عنوان مرجع حقوق و دستمزد در ایران، می‌توانید نقطه شروع شما برای این کار باشد. گزارش حقوق و دستمزد مشاغل در سایت ایران سلری، به تفکیک استان محل فعالیت و همچنین گروه‌های شغلی و در رده‌های مختلف سازمانی ارائه می‌شود. به این ترتیب، افراد در مشاغل مختلف می‌توانند به میزان دریافتی افراد در حرفه خود در بازار کار دست پیدا کنند.

در این گزارش‌ها، ایران سلری به اطلاعات وارد شده در سایت توسط مخاطبان، از روش خوداظهاری تکیه می‌کند و باید عنوان کنیم که، بیش از ۳۰۰۰۰۰ نفر در ایران سلری اطلاعات واقعی حقوق و دستمزد خود را ثبت کرده‌اند و این جامعه گسترده باعث اعتبار هرچه بیشتر گزارش‌ها شده است. علاوه بر این، در گزارش‌های حقوق و دستمزد وب‌سایت ایران سلری، میزان تورم نیز در نظر گرفته می‌شود.

آیا در زمان کاریابی باید در مورد حقوق و دستمزد مذاکره کرد؟

بسیاری از کارجویان در زمان درخواست شغل، در مورد حقوق و دستمزد مذاکره نمی‌کنند. دلیل اصلی عدم پیشنهاد آنها در مورد حقوق پیشنهادی چیست؟ ترس. دلیل نیمی از افرادی که در مورد حقوق مد نظر خود مذاکره نمی‌کنند این است که برای صحبت در این باره راحت نیستند، در حالی که نیمی دیگر می‌ترسند که در صورت صحبت درباره میزان دریافتی، کارفرما آنها را استخدام نکند.

این در حالی است که باید هم بر ترس خود غلبه کنید و هم تعارف را کنار بگذارید. موضوع حقوق و دستمزد، موضوعی است که از همان ابتدای روند کاریابی باید مشخص شود و در مورد آن شفاف بود، چرا که در آینده و در صورت عدم صحبت درباره آن، باعث مشکلات بسیاری برای کارمندان از جمله عدم رضایت شغلی خواهد شد.

زمان مذاکره برای افزایش حقوق

سخت‌تر از مذاکره حقوق و دستمزد، آگاهی از زمان مطرح کردن افزایش حقوق است. برای اینکه این چالش را برای شما حل کنیم، چند راه جلوی پای شما قرار می‌دهیم:

  • در بیشتر موارد، بهتر است قبل از درخواست افزایش حقوق، صبر کنید تا حداقل یک سال در شرکت کار کنید.
  • بهترین زمان برای مذاکره افزایش حقوق، زمانی که به یکی از بزرگترین اهداف خود در سازمان می‌رسید مانند تکمیل یک پروژه بزرگ قبل از زمان مقرر یا جذب یک مشتری بزرگ.
  • قبل از رسیدن زمان برای درخواست افزایش حقوق، از مدیر یا کارفرمای خود زمانی را برای بررسی عملکرد خود درخواست کنید. این کار، این فرصت را به مدیر می‌دهد تا در مورد پیشنهاد افزایش حقوق بهتر تصمیم‌گیری کند و از مدیران بالایی شرکت نیز تاییده را دریافت کند.

چقدر باید حقوق بگیریم؟

با اینکه درخواست افزایش حقوق برای تمام کارمندان، امری متداول و منطقی است اما مواقعی هم وجود دارد که باید از مطرح کردن این موضوع در آن زمان‌ها خودداری کنید. برای مثال، اگر تحقیقات شما نشان می‌دهد که شرکتی و فرهنگ سازمانی آن در مورد افزایش بیش از حد حقوق حالت دفاعی دارد، خوب است که از مطرح کردن رقمی بالا خودداری کنید. یا اگر به دنبال تغییر اساسی در شغل خود هستید و دوست دارید تا زمان آن تغییر یک شغل ثابت داشته باشید، می‌توانید در این مواقع نیز پیشنهاد کارفرما برای حقوق و دستمزد را قبول کنید. در هر صورت باید در مورد مطرح کردن درخواست افزایش حقوق، عوامل بسیاری را در نظر داشته باشید تا نتیجه عکس از درخواست خود نگیرید.

این مطلب رپرتاژ آگهی می باشد و توسط تحریریه اقتصاد آنلاین تهیه نشده است.